Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sätter man enklast ihop en softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

veronicap

Aktiv medlem
Mitt första studiokit anlände idag, nu har jag fått ihop den första softboxen men tror att det finns ett enklare sätt...
Så hur sätter ni ihop era?

Jag har gjort så att jag trätt på tyget så att det sitter fast på vlixten, sen tar jag en pinne i taget och trär på (det är det här jag tycker är svårt, att spänna på pinnarna).

Monterar du ihop boxen sittandes på blixten altså? Det skulle aldrig fungera på mina boxar.

Enda skillnaden mot den länkade guiden är att jag brukar ställa ena foten på bajonetten/metallringen för att få skiten att ligga still när man håller på.

Mitt första studiokit anlände idag, nu har jag fått ihop den första softboxen men tror att det finns ett enklare sätt...
Så hur sätter ni ihop era?

Jag har gjort så att jag trätt på tyget så att det sitter fast på vlixten, sen tar jag en pinne i taget och trär på (det är det här jag tycker är svårt, att spänna på pinnarna).

Det beror förstås på vilken softbox det är, men den här killen får sin metod att se riktigt enkel ut. Han är å andra sidan ganska van...

Ett annat bra tips är att när softboxen är monterad/uppspänd så låter du den ligga kvar på golvet med blixtfästet uppåt, tar din blixt och monterar den på softboxen istället! Det är mycket enklare att göra så och sedan när de två redan sitter ihop lyfta upp hela kittet på stativet.

Återigen kan det vara skillnad mellan olika boxar, men min Elin-octa (som ändå är den näst minsta) är jäkligt svår att få fast på blixten när man har boxen i händerna och blixten på stativet, eftersom det då inte finns någonting på boxen att hålla i samtidigt som den är rätt otymplig. Jag har faktiskt inte lyckats med det någon gång ännu...

Den box som killen i filmen har verkar dock vara enkel att få dit på blixten även när blixten redan sitter på stativet, så du får väl prova själv vad som passar dig och din box bäst.

nu så...

Har hittat ett sätt att få ihop dom utan allt för många tårar, det gick ju mkt lättare om man inte satte på ringen på blixten innan...

Tack för hjälpen!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto