bengan-j
Avslutat medlemskap
Ytterligare förtydligande:
Som företag var Minoltas kameradivision rent skräp, till och med värre än skräp. De hade skulder som översteg årsomsättningen och noll i inkomst. De var en ren ekonomisk belastning, och banken som tog över banken som ägde Minolta till 100% (eller skulderna rättare sagt...) hade precis lika gärna kunnat skrota verksamheten som att "ge" den den till Sony. DÄRFÖR är det lite missvisande att uttrycka det som att Sony "tog över" Minolta.
Sony tog över Minolta. Punkt.
För vad är ett systemkameramärke? Ur konsumentens synvinkel är det inget företag, det är en bajonettfattning. I Minoltas fall tyvärr också en blixtsko. Sony kunde anställt ingenjörerna bara och låtit bajonetten somna in. Men Sony valde att fortsätta med stafettpinnen. (Bajonettpinnen?)
Innan detta hände så släppte ju Sony jättekompakten R1 med EVF. Systemkamrig sensor men utan spegel. Objektivet var ett odemonterbart 14-70/2.8-4.8 där konstruktionen tillät närmsta linsen att komma mycket nära sensorn och fick då ett riktigt sjysst pris/prestanda-förhållande i vidvinkeländen.
Så länge jag har min kvar i fungerande skick skaffar jag ingen vidvinkel till A900-an kan jag säga.
I brist på egen objektiv-bajonett hade det varit naturligt för Sony att i R1-anda bli först med EVIL-trenden och köra det spåret fullt ut. Men så blev det tydligen en bankuppgörelse någonstans och ut kom istället A100. Härefter släpar man i hasorna på två giganter och måste nöja sig med marknadsspillror genom att tekniskt nischa in sig på, av giganterna ignorerade områden, såsom färg, precisions-AF, hysterisk LV och förhoppningsvis även kvalitetskontroll som är det mest ignorerade området av dem alla. Zeiss-logga satt det redan på R1-an.
Från vänster kommer PanOly och snyter premiär-EVIL-köparna framför näsan på Sony, som till råga på allt knappt fick några R1-or sålda heller. Nu blir det till att släpa i hasorna på andra här också. För EVIL-trenden är nog omöjlig att stoppa. Vi som gillar rejäla doningar är för få :-/
Dock.
EVIL-spåret kan nog passa Sony bättre. De lär inte vara lika hindrade av andras patent och liknande som de nog är på spegelreflex och fasdetekterings-AF-sidan. Tekniken är ju dessutom mer förenlig med video där Sony själv redan är giganten.
Med dubbel-LV har man visat att man är inte rädd för att blanda tekniker hej vilt. Varför inte blanda EVF med fasdetekterings-AF och FF? Det är det ingen som gjort än. Kanske kan vara nåt. Den där halvgenomskinliga pellix-speglen dom pratar om på alpharumours, den kanske bara är till för AF? CaNikons alla snabb-AF-patent som jag antar är de som hindrar oss Sony-ägare att fota barnteater och liknande, kanske bara gäller spegelreflexkameror? Då är plötsligt gamla skräp-minolta alfahanne ;-)