Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur pålitlig är DX0 igentligen. eller hur pålitlig är FoT...
- Trådstartare Bengf
- Start datum
Bengf
Aktiv medlem
Jag har för nyfikenhetens skull testat Sony A550 mot Nikon D300s och Canon 7D utifrån testbilder från Imaging Resource. Jag valde ISO 6400 för att jämföra brus och bevarande av detaljer.
Rawkonverteringen är gjord genom Raw Therapee med samma inställningar inklusive svag skärpning och färgbrusreduktion. Därefter har filerna normerats till Sonykamerans filstorlek dvs 7D-filen har nedsamplats och D300s-filen interpolerats upp.
1 = A550, 2 = D300s och 3 = 7D
1) Utsnitt 1 utan NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2804/4310464144_3f0859caa4_o.jpg
2) Utsnitt 1 efter NR:
http://farm5.static.flickr.com/4042/4310468300_39e3c02969_o.jpg
3) Utsnitt 2 utan NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2686/4309734777_8c8fd6abb2_o.jpg
4) Utsnitt 2 efter NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2800/4310477230_10f806f9cb_o.jpg
Avdelning 3 och 4 hellasbilderna upplever väl 7D:s bilder som något bättre, men A550 är mycket nära, färgkartorna upplever jag A550 som närmare 7D. överraskande bra av Alphan. Tack för testet.
mayro
Aktiv medlem
Det var ju inte menat som kritik mot din trevliga jämförelse du gjort Tore... Men ser det kunde se ut som så... Sorry för det.. Skrev fort då det var brådis ut och skotta innan plogbilen kom en gång till och gjorde vallarna än större än dom redan var.... Dom jäkla skitstövlarna lägger igen vår uppfart samt där postlådan är varenda gång dom kommer.. Och jag är så less så denna gången ville jag vara klar då dom ev kom igen.. Uppfarten samt platsen för postlådan är rätt stora.. Så det är inte direkt så enkelt att göra rent efter dom där slöskallarna lagt igen med stora vallar..
Så kommer dom nu då det är rensat det dom lagt upp första vändan så skall dom få komma tillbaks och göra rätt för sig...
Så kommer dom nu då det är rensat det dom lagt upp första vändan så skall dom få komma tillbaks och göra rätt för sig...
Bengf
Aktiv medlem
Trots tidigare löfte om att uppsöka sängen är jag ff vaken. (Satt och sände en fil till Risedal)
Så, nu har du Joakim lyckats "döda" tråden och t o m gett den en anständig begravning. På ett nästan poetiskt språk värdigt en officiant.
Och jag tror att det är så nära sanningen det går att komma om DXO:s siffror.
Nu väntar sängen (om katten inte lagt beslag på den) och en bra bok.
Här skall inget Dödas, fick nyss ett nyhetsbrev, som säger att denna tråd är mest aktiv nu. Två proffesionella kameradoktorer skall inte döda våran amatörlinje, det räcker med obducenternas härjningar, må den stackars glädjeflickan vila i frid. jag tror ni har mera att komma med så kör ett varv till, varför ligger Nikon.konsument så högt på DX0.
mayro
Aktiv medlem
Lämpligen bör tråden flyttas till eget forum under namnet kamerarasism
Förstår inte riktigt varför det skulle vara någon "ism" bara för det handlar om Sonykameror i en Sonytopic samt med Sonyanvändare som komenterar och resonerar runt sitt märke?
Canontopicsen är proppfulla utav massa "ismer" i sådana fall. Och där anses det helt ok med detta.Du deltar ju själv där Lennart med hull o hår... Medans om Sonyanvändare diskuterar som "tycker till" så skall det vara fanboygrej...
Lennart.. Jag hyser den största respekt för dig. Även för Joakim... Ni är solklart en egen divition mot min amatörnivå...
Men.
Det betyder ändå inte att jag anser varken du eller Joakim eller andra "inflyttade" renodlade Canikoner som också huserar i denna tråden skulle ha rätt i att det handlar om Sonyism bara för man inte anser att allt testare skriver skulle stämma med det man ser själv... Eller att man anser testare vara rent utav fejk/bias..Eller om mätningar stämmer bra eller dåligt eller inte alls..
Rätt trist detta att varevigaste Sonytopic där något possetivt eller något över huvudtaget resoneras om så skall det komma in "torpeder" för nergöra eller förlöjliga allt runt Sonykamerorna...Eller om användarna.. Då är det "ism" hit och "Ism" dit...
Och oftast lyckas det också .. Och trådarna dör ut till tystnad..
Men.. Detta att "bli tystad" är det slut med nu från min sida sett i alla fall.. Jag kommer fortsätta resonera om min kamera samt om tester och det jag ser.. Samt gör det ensam för mig själv om ingen annan vill snacka med.. Och passar detta inte er som anser det handlar om "ismer" så är mitt tips ni huserar i Canikontopicsen i stället.Där aldrig jag sett någon Sonyanvändare som stört er i era "ismer" .. Så kan vi Sony fanboys få ha en trevlig diskution och framföra våra åsikter och tankar...Utan det skall stängas och flyttas topics för dom inte passar er proffs...
The_SuedeII
Aktiv medlem
Bra initiativ.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Det är tråkigt man ska behöva skriva ut allting med efterföljande förklaringar, men så är det ju i textbaserad kommunikation.
Jag menade precis vad jag skrev; "bra initiativ".
Ren användarfeedback och "vardagsinformation" om hur kameran funkar i handen under en normal runda i naturen/på stan är ju en väldigt stor och viktig del av diskussionen om olika kameror, och alltså är det bra om så många användare som möjligt ger sin bild av produkten (i detta fallet A550).
Jag kan som svar till förr-förra inlägget ge motsvarigheten på andra hållet: Det blir lite lätt löjeväckande när någon bara häver ur sig intryck utan att kunna verifiera eller visa på något. Med detta menar jag inte dig, Tobbe, utan snarare folk som verkligen har skygglapparna på. -"Min Leica/Sony/Holga ger så fantastiska bilder, titta på klarheten, färgerna, "teckningen"...." - men vid en blind jämförelse så ser samma användare inte skillnad på resultaten från sin egen kamera och en kompaktkamera. Detta har hänt snart ett oändligt antal gånger, och händer lika ofta fortfarande...
Teknik är ett sätt att verifiera att man inte bara svammlar i blindo, enligt förutsättningar man redan bestämt sig för. Jämförelser är till för att se om uppfattningen man har är pga förutfattade meningar, eller om det faktiskt finns en orsak till att man uppfattar saker så som man gör. Användarreferat är till för att se hur en kamera fungerar i rent användande för andra människor. Allt har sin plats.
Jag menade precis vad jag skrev; "bra initiativ".
Ren användarfeedback och "vardagsinformation" om hur kameran funkar i handen under en normal runda i naturen/på stan är ju en väldigt stor och viktig del av diskussionen om olika kameror, och alltså är det bra om så många användare som möjligt ger sin bild av produkten (i detta fallet A550).
Jag kan som svar till förr-förra inlägget ge motsvarigheten på andra hållet: Det blir lite lätt löjeväckande när någon bara häver ur sig intryck utan att kunna verifiera eller visa på något. Med detta menar jag inte dig, Tobbe, utan snarare folk som verkligen har skygglapparna på. -"Min Leica/Sony/Holga ger så fantastiska bilder, titta på klarheten, färgerna, "teckningen"...." - men vid en blind jämförelse så ser samma användare inte skillnad på resultaten från sin egen kamera och en kompaktkamera. Detta har hänt snart ett oändligt antal gånger, och händer lika ofta fortfarande...
Teknik är ett sätt att verifiera att man inte bara svammlar i blindo, enligt förutsättningar man redan bestämt sig för. Jämförelser är till för att se om uppfattningen man har är pga förutfattade meningar, eller om det faktiskt finns en orsak till att man uppfattar saker så som man gör. Användarreferat är till för att se hur en kamera fungerar i rent användande för andra människor. Allt har sin plats.
mayro
Aktiv medlem
Suveränt.. Då är vi på banan igen...
Och alla..Sorry jag "fräste till".. Har nog lite träningsvärk efter snöskottningen
mayro
Aktiv medlem
Jomen, det är bra Tobbe! Det är svårt att avgöra på skärmnivå, fast det ser okej ut på min skärm. krispigheten har gått lite förlorad, men brusereduceringen har inte gjort så stor skada på utsnittet i alla fall. Finns ju andra detaljer i bilden som man hade kunnat se graden av bakgrundsbrus också om man valt dem som utsnitt.
mvh/L
Hur sjutton flyttar man "utsnittet" tro :-/ så det tas från annan plats utanför fokusområdet.....
Ahhhhhh...
Nu måste jag ju forska i detta också.. Hehe.. Aldrig blir man fullskolad pixelgluttare då man startar knalla in på den banan...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har för nyfikenhetens skull testat Sony A550 mot Nikon D300s och Canon 7D utifrån testbilder från Imaging Resource. Jag valde ISO 6400 för att jämföra brus och bevarande av detaljer.
Rawkonverteringen är gjord genom Raw Therapee med samma inställningar inklusive svag skärpning och färgbrusreduktion. Därefter har filerna normerats till Sonykamerans filstorlek dvs 7D-filen har nedsamplats och D300s-filen interpolerats upp.
1 = A550, 2 = D300s och 3 = 7D
1) Utsnitt 1 utan NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2804/4310464144_3f0859caa4_o.jpg
2) Utsnitt 1 efter NR:
http://farm5.static.flickr.com/4042/4310468300_39e3c02969_o.jpg
3) Utsnitt 2 utan NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2686/4309734777_8c8fd6abb2_o.jpg
4) Utsnitt 2 efter NR och skärpning:
http://farm3.static.flickr.com/2800/4310477230_10f806f9cb_o.jpg
Tore, Lennart och Bengt, jag blir inte riktigt klok på alternativ 1 och 2 (färgkartan). Jag tycker det är svårt att jämföra. Ibland får jag en rangordning om man tar en viss färg och kollar. Tar jag en annan färg kan det mycket väl bli en annan. Har det med objektiven att göra? Vissa har kanske bättre kantskärpa än andra och man "luras" av det?
Både Lennart och Tobbe vill ju gärna "göra på sitt sätt" och det är nog det enda rätta. När samma individ gör det han gör i olika RAW-konverterare eller vad det nu är för att komma fram till vad som är optimalt för just honom så kan ju det resultatet skilja markant från om någon annan gör samma övning genom att man hanterar konvertrarna på lite olika sätt även om man inte alltid kan säga att någon "gjort fel" för det nödvändigtvis. Inte minst Joakims skärpningsövningar var ju intressanta att se. Kunskap och handlag är dessutom bara ett par av parametrarna.
Om råmaterialet är exakt detsamma så kan det ju ändå vara så att en viss konverterare faktiskt är suboptimal med en viss RAW-filtyp. Jag tycker också att en del tester man sett när man tagit och bearbetat samma fil i olika hanterare verkligen visat på hur förbluffande olika karaktär dessa haft (utan att veta ett dugg om vad som egentligen beror på konverteraren och vad som beror på testaren). Jag förstår verkligen de som ratar exv. Adobes generella produkter om man tycker Nikons och Canons ger överlägsna resultat. Även om exv. Lightroom har väldigt bra "arbetsprocesser", så skiter nog många i det om resultatkompromissen blir för dyr. Tyvärr tycker jag som Sony-användare precis som Lennart att Sonys mjukvara hittills inte gjort mig ett dugg glad. Där är passar mig ergonomin så illa att den går bort bara av det skälet.
Jag har tyvärr inte hittat hem ännu när det gäller RAW-konverterare även om jag för tillfället är en lite missnöjd Lightroom-användare.
Photocon
Aktiv medlem
Tobbe!
För h-e! Sluta skotta snö. Du har missuppfattat mig totalt. Joakim redogjorde på ett otroligt mycket finare/diplomatiskt sätt exakt vad jag menade "sonyism" o "kamerafascism/kamerarasism".
Och tråden handlar ju egentligen om vad användaren kan vänta sig från DXO:s tabeller eller olika tester. Det hela initierat av misstroende eller kanske rättare sagt ifrågasättande av DXO:s nuffror och olika tester.
Lite OT blir det alltid i forumen (det piggar ofta upp), men jag reagerade på att det fanns en återkommande starkare/svagare underton av typ; - Alla testare höjer Canon o Nikon till skyarna men skriver illa om Sony. (Inget citat, bara en underton).
Jag har reagerat likadant i andra trådar som rört märket Canon och de som följt de trådarna vet att jag svurit ve o förbannelse över vissa av deras produkter.
Och inlägget var definitivt inte riktat mot dig personligen. Dessutom är jag ingen expert. Har väl en ganska gediget liv som fotograf bakom mig däremot. Och förhoppniningsvis framför mig också.
Fast jag vill veta orsak och verkan och anser att jag då måste vara neutral och märkesobunden för att inte bli förblindad i sanningssökandet.
Bilden är för mig huvudsaken. Och för att skapa bilder använder jag verktyg som kamera, objektiv, minneskort, dator med bildredigeringsprogram, fotoskrivare samt min skalle. Och det är oftare fel på det sistnämnda verktyget än de andra. Men när jag finner att det är de andra verktygen som känns hindrande försöker jag årgärda det genom att öka förståelsen för deras funktion. Och när jag uppnått så mycket förståelse jag mäktar med kan det hända att verktyget som känts hindrande inte längre känns hindrande utan jag har har vuxit så jag kan använda det som just ett hjälpande verktyg.
Men ibland går det åt andra hållet. Tången måste bytas mot en polygrip. M a o jag och verktyget skiljs åt för det passar inte mig i mitt hantverk. I detta fall fotografi.
Och jag struntar fullständigt i om jag sitter med en flatmejsel som det står Canon/Nikon/Sony/Olympus/Pentax på om det är stjärnmejsel jag i själva verket behöver. Den får det gärna stå "Mammas Köttbullar" på om det hjälper mig att nå resultatet jag önskar.
Sedan finns det ju ekonomiska faktorer som avgör vad verktygen får kosta. Och jag tror du är medveten om vad jag med mina ekonomiska villkor offrar för att kunna hålla mig med så bra och passande verktyg som passar just mig.
SÅ, no hard feelings från min sida. Hoppas att det känns likadant för dig!
Edit: Sten-Åke har ju också beskrivit lite av dilemmat med just efterbearbetningen av filerna. Och det understryker bara en av min käpphästar. Nämligen att det fokuseras för mycket på "hårdvaran" i trådarna. Min tro är att så mycket mer kan tas ut av ALLA kameror om mer krut spills på exempelvis rawkonverterare, firmwareuppgraderingar mm. Men självklart måste vi ju då lära oss att använda mjukvaran optimalt. Joakim beskriver också en annan form av mjukvara tidigare i tråden (mer filosofisk sådan) som spelar en minst lika stor roll. DS
För h-e! Sluta skotta snö. Du har missuppfattat mig totalt. Joakim redogjorde på ett otroligt mycket finare/diplomatiskt sätt exakt vad jag menade "sonyism" o "kamerafascism/kamerarasism".
Och tråden handlar ju egentligen om vad användaren kan vänta sig från DXO:s tabeller eller olika tester. Det hela initierat av misstroende eller kanske rättare sagt ifrågasättande av DXO:s nuffror och olika tester.
Lite OT blir det alltid i forumen (det piggar ofta upp), men jag reagerade på att det fanns en återkommande starkare/svagare underton av typ; - Alla testare höjer Canon o Nikon till skyarna men skriver illa om Sony. (Inget citat, bara en underton).
Jag har reagerat likadant i andra trådar som rört märket Canon och de som följt de trådarna vet att jag svurit ve o förbannelse över vissa av deras produkter.
Och inlägget var definitivt inte riktat mot dig personligen. Dessutom är jag ingen expert. Har väl en ganska gediget liv som fotograf bakom mig däremot. Och förhoppniningsvis framför mig också.
Fast jag vill veta orsak och verkan och anser att jag då måste vara neutral och märkesobunden för att inte bli förblindad i sanningssökandet.
Bilden är för mig huvudsaken. Och för att skapa bilder använder jag verktyg som kamera, objektiv, minneskort, dator med bildredigeringsprogram, fotoskrivare samt min skalle. Och det är oftare fel på det sistnämnda verktyget än de andra. Men när jag finner att det är de andra verktygen som känns hindrande försöker jag årgärda det genom att öka förståelsen för deras funktion. Och när jag uppnått så mycket förståelse jag mäktar med kan det hända att verktyget som känts hindrande inte längre känns hindrande utan jag har har vuxit så jag kan använda det som just ett hjälpande verktyg.
Men ibland går det åt andra hållet. Tången måste bytas mot en polygrip. M a o jag och verktyget skiljs åt för det passar inte mig i mitt hantverk. I detta fall fotografi.
Och jag struntar fullständigt i om jag sitter med en flatmejsel som det står Canon/Nikon/Sony/Olympus/Pentax på om det är stjärnmejsel jag i själva verket behöver. Den får det gärna stå "Mammas Köttbullar" på om det hjälper mig att nå resultatet jag önskar.
Sedan finns det ju ekonomiska faktorer som avgör vad verktygen får kosta. Och jag tror du är medveten om vad jag med mina ekonomiska villkor offrar för att kunna hålla mig med så bra och passande verktyg som passar just mig.
SÅ, no hard feelings från min sida. Hoppas att det känns likadant för dig!
Edit: Sten-Åke har ju också beskrivit lite av dilemmat med just efterbearbetningen av filerna. Och det understryker bara en av min käpphästar. Nämligen att det fokuseras för mycket på "hårdvaran" i trådarna. Min tro är att så mycket mer kan tas ut av ALLA kameror om mer krut spills på exempelvis rawkonverterare, firmwareuppgraderingar mm. Men självklart måste vi ju då lära oss att använda mjukvaran optimalt. Joakim beskriver också en annan form av mjukvara tidigare i tråden (mer filosofisk sådan) som spelar en minst lika stor roll. DS
Senast ändrad:
Bengf
Aktiv medlem
Det blir lite för starkt om man skriver att canikon alltid har/får fördelar bland testare. I värmland finns ett uttryck, Häfta eller Dreta. det är ju såklart inte sant att det alltid är så. Men jag ser absolut inga fel med att vara hängiven ett kameramärke, en kameramodell som har hängt med en fotograf i ur ock skur under många år, får väl såklart betydelse för honom/henne. inte helt lätt att bena ut detta som att hammare är hammare bara man kan slå i spiken, jag tror yrkessnickaren vill ha sin hammare, som har följt honom under åren. Canon/Nikon är ju kungarna som för tusan hela världen har valt som första kamera, givetvis måste det påverka även den vanliga svensson på både gott och ont, och varför skall det då inte påverka testare. Vi kan kalla en person för Nisse som började på jönköpingsbladet som fotograf, vad tror ni han använder för kamera, sedan börjar han på den nya fototidningen Bild/Foto vad använder hängivne Nisse för kamera som har fått drömmjobbet, inte är det väl en olympus han kör med. Givetvis en Canikon för det använder ju alla toppfotografer, Så när dom som har använt Canikon i 40år går in i affären för att nyfiket (kanske i alla fall) titta på en uppkommling, en vädertätad metallisk (enda acepterade bland pojkar) Kanske en Sony ( va faen gör inte dom bara filmkameror) så efter att ha använt en Nikon i 40 år så klämmer dom i 15 minuter på uppstickarn, den blir snart undanknuffad för den känns så klart inte igen på någotvis A, va faen isoknappen sitter allt konstigt till mm. Men det måste jag säga makalöst starkt att du valde en A900 Lennart, kan inte fatta att du gjorde det, du måste nu erkänna vad som ligger bakom detta köp, Har tagit några öl ock pekfingret far om kring över tangentbordet så jag vet inte vad som händer. God fortsättningen. //Bengt.
mayro
Aktiv medlem
Jag står för att min åsikt är att Testare rent generellt sett är extremt hårt bias till Canikons fördel .... Samt handlare generellt sett också..
Att sedan andra har åsikter om att jag anser så är för min del helt ok..Det är även helt ok att andra kanske anser mig konspiratorisk.. Det gör mig absolut inget alls...
Som tur är får man ha åsikter i Sverige... Både för samt emot..
Att sedan andra har åsikter om att jag anser så är för min del helt ok..Det är även helt ok att andra kanske anser mig konspiratorisk.. Det gör mig absolut inget alls...
Som tur är får man ha åsikter i Sverige... Både för samt emot..
Photocon
Aktiv medlem
.... Samt handlare generellt sett också.. )
Ja, det går att skriva under på. Men hur många riktigt kunniga handlare finns det numera? De flesta kameror säljs via elektronikvaruhus och över nätet.
I proaffärerna låter det lite annorlunda.
mayro
Aktiv medlem
Ja, det går att skriva under på. Men hur många riktigt kunniga handlare finns det numera? De flesta kameror säljs via elektronikvaruhus och över nätet.
I proaffärerna låter det lite annorlunda.
"problemet " är att folk läser bias tester. Sedan går dom till handeln.. Och dom oerfarna säljarna säljer det som är deras "drive".. Vilket ofta är det som man kan knyta till nån utmärkelse som "bästa kameran" nån test påvisat "bäst"..... Dom erfarna säljer det som testarna skriver upp...
Och så var moment 22 igång ...Allt säljs därmed byggt på tester.. Oavsett handlartyp.. Så ser jag det... Varför skulle annars Nikons kontor gå i luften annars för en test inte satte upp D90 som "bäst" för? givetvis gjorde dom detta för dom vet den testen kostade dom kameraköpare i lågkonjukturen...
Men sådant drabbas dom ej förfördelade märkena av både i högkonjuktur samt i långkonjuktur..
Givetvis blir sedan "resonemanget" annat om köparen vet vad han söker och varför vilket oftast "pro fotograferna vet då dom går till dedikerade fotoaffärer ....
Senast ändrad:
Ingju
Aktiv medlem
Välkommen eller ej, en Canonägare hos Sonyfolket. Först ett stort grattis till alla som är nöjda med sina kameror vad det än står för märkesnamn på dem. Det har varit ett nöja att läsa här, jag har åtminstone ett gemensamt med Tobbe Hammar nämligen snövallar vid infart och postlådor. Men så till det ursprungliga ämnet för tråden: jag läser de flesta fototidningar som ges ut på svenska (kan endast svenska), jag prenumererar på några och köper andra spontant ibland. Jag tittar då o då på tester på nätet."den som har en klocka vet alltid rätt tid, men den som har två eller fler är alltid tveksam" Detta talesätt kan nog tillämpas i detta sammanhang, tar man in från olika håll så tvingas man göra egna vägningar utifrån egna behov. Jag vill påstå att det inte finns någon bästa kamera eller ens bästa märke utan det är individuellt för användare o behov, dessbättre, på det viset blir det mer att välja mellan och fler kan få det de behöver och föredrar.
Bengf
Aktiv medlem
Du är mycket välkommen, alla är välkommna till denna tråd. Som jag bedömmer denna tråd, så finns det en djupare insikt i detta med hur kameror bemöts av olika testare, en igentligen mycket viktigt sak som några av oss försöker förmedla och att nå fram med. Den som bara öppnar in sig en kort stund på tråden, Kan helt felaktigt få intrycket av märkesfanatism, men så är inte fallet, har i en annan tråd försökt att stötta en nykomling på alla vis, som jag tyckte fick för tokiga anmärkningar, av vissa personer, men hur väl jag än försöker skriva så förstår han mig inte, troligtvis driver han med mig, men jag finner det ganska tråkigt, Med det vill jag mena att det är inte alltid så lätt på trådarna, när inte ens hjälp eller vänlighet uppskattas.
För något år sedan gick det en diskussion om vad vi tyckte om tester, och hur vi ville att dom skulle se ut. Det började mycket lovande, synpunkterna hur vi ville ha det strömmade in som rinnande vatten. Men det vart så många om och men, kollision efter kollision mellan synpunkterna dödade en från början intressant tema, så det gick inte att fortsätta. det var lite synd. När DX0 dök upp med sina helt annorlunda och nya syn på kameror, sättet att presentera olika parametrar rörde om en hel del i den stora grytan, DX0 har för övrigt inte tagits upp av någon fototidningen ännu, vad jag har sett //Bengt.
För något år sedan gick det en diskussion om vad vi tyckte om tester, och hur vi ville att dom skulle se ut. Det började mycket lovande, synpunkterna hur vi ville ha det strömmade in som rinnande vatten. Men det vart så många om och men, kollision efter kollision mellan synpunkterna dödade en från början intressant tema, så det gick inte att fortsätta. det var lite synd. När DX0 dök upp med sina helt annorlunda och nya syn på kameror, sättet att presentera olika parametrar rörde om en hel del i den stora grytan, DX0 har för övrigt inte tagits upp av någon fototidningen ännu, vad jag har sett //Bengt.
Ingju
Aktiv medlem
Tack Bengt. Ja frågan om vi kan lita på testerna o testarna blir nog ett nja. Testerna behövs då vi som konsumenter inte har möjlighet att prova allt inför köp, men man ska nog inte nöja sig med att bara läsa ett enstaka test, "testvinnare" anges ofta i reklam men är produkten den rätta just för mig? De insatta i ämnet kan nog läsa med urskillning men de som inte är så erfarna kan lätt vilseledas. jag har kritiserat tester på annan plats o det jag vänder mig särskilt mot är testarnas envishet med att oftast endast redovisa "standardinställningar" jag menar att de flesta systemkamerorna har mängder av inställningsmöjligheter för olika situationer, det är lätt att påvisa att den ena är bättre än den andra genom att välja ett motiv som passar den enes "standardintällning" bättre än den andres. Att olika testare kommer fram till olika resultat tycker jag visar på att kamerorna passar olika bra för olika personer o olika förhållanden, men visst får man ibland känslan av att ovidkommande saker påverkar testarna, men jag litar trots allt mer på dem än försäljarna. Sen får man inte glömma att äga o leva med en produkt under kanske lång tid är något helt annat än att under en kort tid testa den för publicering.
Bengf
Aktiv medlem
Många modeller som släpps, har väl inte så stora förbättringar vad gäller den rena bildkvaliteten, en Canon 20D (8Mp) som har många år på nacken, tar ju fortfarande grandiosa bilder (ett lyckokast av Canon) Vår svenska tidning Foto ser väl det också att det ofta är designförändringar + lite pålagda finesser men någon stor skillnad i bildkvalite kan inte ses. Förutom då att dom är bättre på högiso nu för tiden. och att FF-kamerorna kommer på bred front, men dom blir åandra sidan lite för dyra för den vanliga konsumenten. Det är väl först efter något år som man igentligen börjar få kläm på hur bra nya modeller är. drömmen vore ju för oss konsumenter om varje redaktion hade större bemanning, så att tex. en blir expert på Canon/Nikon en på Sony/Pentax och att dom sedan vädrar sina åsikter sins i mellan och även byter modell mellan sig, vid biltester så skiftar testarna ofta mellan bilarna under resans gång, för att man upptäcker olika saker./Bengt.