Photocon
Aktiv medlem
Hur sjutton flyttar man "utsnittet" tro :-/ så det tas från annan plats utanför fokusområdet.....
Ahhhhhh...
Nu måste jag ju forska i detta också.. Hehe.. Aldrig blir man fullskolad pixelgluttare då man startar knalla in på den banan...
Precis! Ävn om man oftast ser riktigt störande brus i mörka/skuggade områden ( du valde ju ett svart utsnitt vilket var bra), så spelar bruset utanför skärpeområdet en stor roll för bildens helhetsintryck.
Så kolla gärna på på bakgrundsbrus som ligger i oskärpa, men även högdager- och mellantonsbrus ( i skärpa eller ej).
Det som händer med bakgrundsbruset som ligger i oskärpa och ser acceptabelt ut kan se risigt ut efter att man skärpt hela bilden.
Och här har vi då ytterligare exempel hur man kan förbättra eller förstöra en bild med skärpning. Skärpning tycker jag ska vara det absolut sista momentet i en bildbearbetning och helst selektiv så man inte bara bränner på med oskarp mask i exempelvis Photoshop över hela bilden. Går ju att lägga lagermasker för att skydda eller framhäva skärpa i vissa områden.
Och detta förfarande gäller alla kameramärken. Allt handlar alltså inte om grundbruset en kamera ger vid ett enklare skärpe/detaljtest utan också om hur efterbehandlingen går till.
Själv har jag fått lära mig hur A900 vid iso 1600/3200 fixar bruset i högdagrarna mycket bra, relativt bra i de ljusare mellantonerna, lite sämre i mörkare mellantoner och inte så bra i skugg/helmörka områden.
Efter lite pulande i rawkonverteraren blir det bättre. Men lägger jag på skärpa någonstans i mitten/början av processen är det kört. Brukar spara rawfilen som en tiff innan jag gör någon som helst skärpning eller eventuell brusreducering på den.