Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur organiserar ni era bilder på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
jaoo, men inte fil-extension ".raw" (om nu någon kamera gör de) Jag fixade in cr2-stöd åtminsyonde, och nef hade den sedan tidigare.

jo men om filen heter .raw eller inte spelar ju ingen större roll. Både .cr2 och .nef är ju råfiler (RAW files) dock inte .raw-filer. Vet inte vilka kameror som lämnar .raw, men hursom verkar ju manualen inte stämma :)

Han borde fixa stöd för .dng om inte det redan är gjort, då går det ju att lösa med råfiler från typ alla kameror med en dng-konverter.

Jag och Jesper fortsatte på egen hand att diskutera lite, för att slippa spamma tråden - men jag ändrade och testade på rad 52 i fscan.cc till:
Källkod:
rawExt << "nef" << "cr2" << "dng";
Vilket funkade, och sen tar den nef, cr2 och dng

EDIT: Jag hade några filer med extension ".raw" men dom var verkligen inte detsamma, sen kanske det är fel på dem vad vet jag - har inga andra nu att testa med. /EDIT

Brorsan kikar inte så mycket på raw-format ännu eftersosm hans kamera inte stödjer detta, så jag har meddelat att han kan ta bort i manualen nu att han inte har raw-stöd, åtminstonde från kommande version.

Nu är jag själv inget proffs på raw och vad som gäller där, men det verkar som att samtliga dessa format i grund och botten är tiff, och vad som är, eller räknas som "raw" om en bild kan väl diskuteras, dock inte i den här tråden.

Senast ändrad:
Lightromm vs Elements

Försökte hitta annan tråd för denna fråga men ställer frågan: Jag jobbar nu med PS Elements men undrar på vilket sätt Lightroom skiljer sig från PSE?

Försökte hitta annan tråd för denna fråga men ställer frågan: Jag jobbar nu med PS Elements men undrar på vilket sätt Lightroom skiljer sig från PSE?

Elements innehåller betydligt mer redigeringsmöjligheter än Lightroom medan Lightroom erbjuder mer funktioner för att organisera sina bilder. RAW-konverteraren i LR är något mer avancerad än i Elements.

I Lightroom jobbar du hela tiden "icke förstörande" varje ändring går alltid att ångra och backa och de lagras direkt utan att man behöver spara. I Elements är det mera traditionellt där man väljer spara, eller spara som för att skapa kopior.

Jag jobbade tidigare med Elements men bytte till Lightroom för några år sedan. Jag har tittat lite på Elements då och då sedan dess.

Min personliga uppfattning är att Lightroom är överlägset. Det känns stabilare, snabbare, mera logiskt uppbyggt. Jag skulle aldrig gå tillbaka till Elements igen.

Båda programmen går att ladda ner som testversioner så det går bra att testa innan köp.

Elements innehåller betydligt mer redigeringsmöjligheter än Lightroom medan Lightroom erbjuder mer funktioner för att organisera sina bilder. RAW-konverteraren i LR är något mer avancerad än i Elements.

I Lightroom jobbar du hela tiden "icke förstörande" varje ändring går alltid att ångra och backa och de lagras direkt utan att man behöver spara. I Elements är det mera traditionellt där man väljer spara, eller spara som för att skapa kopior.

Jag jobbade tidigare med Elements men bytte till Lightroom för några år sedan. Jag har tittat lite på Elements då och då sedan dess.

Min personliga uppfattning är att Lightroom är överlägset. Det känns stabilare, snabbare, mera logiskt uppbyggt. Jag skulle aldrig gå tillbaka till Elements igen.

Båda programmen går att ladda ner som testversioner så det går bra att testa innan köp.
Hej och tack för svar!
Jag ska ladda ner testprogram och känna på Lightroom

Nu är jag själv inget proffs på raw och vad som gäller där, men det verkar som att samtliga dessa format i grund och botten är tiff, och vad som är, eller räknas som "raw" om en bild kan väl diskuteras, dock inte i den här tråden.

Som jag har förstått det delar en råfil egentligen ingenting med en tiff. En råfil består av rå sensordata. Med "rå" avser man att den inte har behandlats på något sätt, d.v.s. ingen demosaic, och inga andra justeringar. En råfil har ingen färgrymd, för det finns inga färger i filen, eftersom sensorerna i grunden är svartvita med olika färgfilter framför, och det är upp till demosaic-processen att återskapa färgerna. Med en Foveon-sensor förhåller det sig lite annorlunda eftersom den använder sig av staplade filter, så den behöver ingen demosaic.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar