Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur organiserar ni era bilder på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok :)

Så, funkar det att använda windows sökfunktion för att söka på de bilderna som blivit taggade via LR?

Tack!

När du exporterar ut dina bilder till JPG från Lightroom så skrivs ju keywords in i själva bildfilen och dessa hittas av Windows sökfunktion.

Jag har mina bilder i princip i två olilka struktur.

\Bilder\Original

Där har jag alla mina originalfiler som oftast är RAW men även JPG från kompakter. Alla dessa bilder är importerade i Lightroom.

Sedan har jag en andra struktur

\Bilder\Kopior

Där lägger jag mina exporterade JPG bilder i full upplösning. Strukturen blir i prinicp en spegel av original bilderna (men inte alla originalbilder exporteras till JPG).

Sedan händer det att jag exporterar till diverse temporära mappar, tex för att maila ett urval till vänner och bekanta, filer som skall upp på hemsidan etc.

Jag låter aldrig kopiorna läggas in i Lightrooms databas.

När du börjar med Lightroom, gör gärna så att du lägger ett par kvällar på att testa hur programmet fungerar. Jobba med ett litet urval av bilder och försök få grepp om det grundläggande. När du förstår hur det funkar kan du skapa en ny katalog och börja jobba på ritkigt (File-New Catalog).

Aha..

Well, då får väl någon ta och fixa det :) Känns lite omständigt att behöva öppna programmet för att kunna söka på dom.. Konstigt ändå att dom inte gjort att detta är standard och kan läsas av t.ex windows, OSX kanske fungerar bättre vad gäller detta? Kanske skulle gå tillbaka till det i så fall hehe.
För det är en sån där detalj som jag tycker är viktig, för annars vänjer man sig för mycket vid att kunna söka via en sådan funktion i just det programmet och vill helst kunna göra det utan att öppna extra program (t.ex netbooks är inte så snabba så ju färre program man behöver ha öppna sparar tid och batteri).. På en stationär dator är det dock inga problem för då kan man ju ha det igång hela tiden..

När du exporterar ut dina bilder till JPG från Lightroom så skrivs ju keywords in i själva bildfilen och dessa hittas av Windows sökfunktion.

Jag har mina bilder i princip i två olilka struktur.

\Bilder\Original

Där har jag alla mina originalfiler som oftast är RAW men även JPG från kompakter. Alla dessa bilder är importerade i Lightroom.

Sedan har jag en andra struktur

\Bilder\Kopior

Där lägger jag mina exporterade JPG bilder i full upplösning. Strukturen blir i prinicp en spegel av original bilderna (men inte alla originalbilder exporteras till JPG).

Sedan händer det att jag exporterar till diverse temporära mappar, tex för att maila ett urval till vänner och bekanta, filer som skall upp på hemsidan etc.

Jag låter aldrig kopiorna läggas in i Lightrooms databas.

När du börjar med Lightroom, gör gärna så att du lägger ett par kvällar på att testa hur programmet fungerar. Jobba med ett litet urval av bilder och försök få grepp om det grundläggande. När du förstår hur det funkar kan du skapa en ny katalog och börja jobba på ritkigt (File-New Catalog).

Så då går det alltså att söka via window egna sökmotor? Jag kör windows 7 (men har även möjlighet att köra OSX), dock är 7 det jag använder primärt .

Jag har precis som du, raw och jpg-filer dock mest jpg, eftersom jag aldrig får tid eller ork att editera de flesta bilder.
Men jag skall prova din struktur ett par dagar och se hur det funkar, gör helt enkelt backup på alla bilder så jag kan göra hur jag vill med bilderna utan att oroa mig för att det blir fel någonstans.

Tack så hemskt mycket för alla tips/råd!

Photoshop Elements ett alternativ ?

Har förstått att det är Lightroom som gäller, men skulle man till nöds kunna använda även Photoshop Elements 8 (ev 9) för att organisera bilder ?

Har förstått att det är Lightroom som gäller, men skulle man till nöds kunna använda även Photoshop Elements 8 (ev 9) för att organisera bilder ?

Visst kan man använda Elements. Jag körde det själv för ett tag sedan (version 5 tror jag det var). Personligen gillade jag inte hur det jobbade.

Min far använder fortfarande Elements (version 9) och varje gång jag skall hjälpa honom med något så tycker jag att Elements känns krångligt och avigt.

Programmen gör ju i princip samma sak men på så olika vis. Personligen föredrar jag hur Lightroom jobbar.

En sak som Elements har är förstås en uppsjö med redigeringsverktyg som saknas i Lightroom.

kör picasa. gratis, hanterar rawformat och fungerar till de basala uppgifterna.

vill man gå på djupet kan man (då jag kör nikon) använda capture nx.

LR är ju den bästa lösningen om man vill lägga pengarna.

lånar väll tråden lite..
jag hade en PC förut och då hade jag alla mina bilbilder i mappar där varje mapp hette precis så som bilen. tillexempel så hette mappen med alla mina ferraribilder "ferrari"

men nu har jag gått över till MAC och lightroom..
dock lägger lightroom alla bilder i mappar som heter ÅR-MÅNAD-DAG(2010-11-04)
och byter jag namn på mapparna efteråt så står det att filerna i mapparna "är offline eller saknas".
detta blir med tiden sjukt jobbigt att hålla reda på och ställer till med problem när jag ska hitta bilder på hårdisken.

någon som vet hur jag kan komma runt detta problem och berätta för mig hur jag ska bära mig åt för att få mapparna att heta det jag vill?

Byt namn på mappen innifrån Lightroom. (Själv ser jag i.gen anledning till att ha något annat än datummappar eftersom jag aldrig hanterar bilderna via annat än LR)

Precis, byt namn på mapparna inifrån Lightroom. För övrigt bör du göra all filhantering (flytta, ta bort, byta namn o.s.v.) inifrån Lightroom. Gör du det utanför Lightroom så tappar det kontakten med bilderna och fattar inte längre var de finns.

En annan variant är att du redan i importdialogen ger mapparna rätt namn. Det finns en massa olika varianter på hur du kan skapa mappar automatiskt.

Själv tycker jag det (nästan) perfekta är brorsans program, som han utvecklat själv de senaste 7 åren nånting, önskar jag något eller hittar en bugg så kan han fixa det. Finns dock bara till Linux och Mac (helt gratis och opensource naturligtvis) Det laddas dock inte hem som någon installationsfil, utan måste kompilleras.

foto:
http://sourceforge.net/projects/foto

screnshot:
http://u.snelhest.org/i/2011/01/08_4043.jpg

Har idag ca 26.000 taggade bilder där, och totalt 1336 "properties" jag gjort att tagga med.

Senast ändrad:
Själv tycker jag det (nästan) perfekta är brorsans program, som han utvecklat själv de senaste 7 åren nånting, önskar jag något eller hittar en bugg så kan han fixa det. Finns dock bara till Linux och Mac (helt gratis naturligtvis) Det laddas dock inte hem som någon installationsfil, utan måste kompilleras.

foto:
http://sourceforge.net/projects/foto

screnshot:
http://u.snelhest.org/i/2011/01/08_4043.jpg

Har idag ca 26.000 taggade bilder där, och totalt 1336 "properties" jag gjort att tagga med.

Då bara måste du göra en property till. :).

Tack för tipset, ska kika närmare på det där, ser ut lite som en grafisk frontända till det jag redan gör :)

Då bara måste du göra en property till. :).

Tack för tipset, ska kika närmare på det där, ser ut lite som en grafisk frontända till det jag redan gör :)

...

Datumkatlogstruktur och symboliska länkar

Datumkatalogstruktur har jag också, sedan det blev för omständigt att bara döpa en katalog efter innehållet.
Men symboliska länkar för att uppnå samma sak?? AAARG!! :)

Datumkatalogstruktur har jag också, sedan det blev för omständigt att bara döpa en katalog efter innehållet.
Men symboliska länkar för att uppnå samma sak?? AAARG!! :)

Inte fullt ut förstås, men t.ex resor/hemavan2010 --> bilder/2010-04-11/

Jag har haft funderingar på att använda f-spot för taggning men det är alldeles för stort och segt för min smak. Geeqie är min favoritbildvisare, mycket snabb och smidig, den har visst stöd för taggning, men det är inte särskilt lättjobbat. Din brors program är intressant, ska ge det en chans vid tillfälle, att det är open source gör att jag kan känna mig trygg med att kunna läsa taggarna om 50 år också.. till skillnad från om man förlitar sig på någon komersiell jätte som adobe.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar