Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur organiserar ni era bilder på datorn?
- Trådstartare LizzieM
- Start datum
Lasse Eriksson
Aktiv medlem
Lightroo 3,2 i datum ordning
Göran Larsson
Aktiv medlem
Aperture 3 hanterar mina bilder.
wimi
Aktiv medlem
Lightroo 3,2 i datum ordning
Samma gör jag.
ztenlund
Aktiv medlem
X:\Bilder\År\Datum - Händelsebeteckning
Kan bli månad också, men jag plåtar inte så extremt mycket att det brukar behövas och jag brukar ibland bunta ihop en del lösa bilder i samma mapp om jag bara tagit någon bild varje dag. Förr eller senare kanske jag får bunta i decennium också.
Att ordna i Bridge/Lightroom etc är jag inte så sugen på eftersom det är bundet till databasen. Filhierarkin kommer alltid att fungera så länge det finns hierarkiska filsystem.
Kan bli månad också, men jag plåtar inte så extremt mycket att det brukar behövas och jag brukar ibland bunta ihop en del lösa bilder i samma mapp om jag bara tagit någon bild varje dag. Förr eller senare kanske jag får bunta i decennium också.
Att ordna i Bridge/Lightroom etc är jag inte så sugen på eftersom det är bundet till databasen. Filhierarkin kommer alltid att fungera så länge det finns hierarkiska filsystem.
Mitcho
Aktiv medlem
Tänkte precis skapa en likadan tråd, tur att man hittade en likadan istället!
Hoppas det kan komma in lite fler alternativa svar?
Jag sorterar såhär såhär (exempel nedan);
X:\Canon\Bilar
X:\Canon\Julnyår
X:\Canon\Modeller
X:\Canon\Diverse
Och så vidare..
Sen så i mapparna så sorteras bilderna enligt datum (förutom att bilderna sorteras efter exponeringsnummer).
Det är vad jag tycker är smidigast för då hittar man enklast det man vill ha och slipper kolla igenom varje map eller så för att hitta rätt bild/er.
När jag lägger in nya bilder så lägger jag dom i Canon-mappen och sen sorterar ut dom på en gång. Redigerade bilder hamnar i en undermapp som heter precis vad det heter.
Hur fungerar programmen som hanterar bildorganiseringen? Enkelt att använda och så vidare?
Hoppas det kan komma in lite fler alternativa svar?
Jag sorterar såhär såhär (exempel nedan);
Och så vidare..
Sen så i mapparna så sorteras bilderna enligt datum (förutom att bilderna sorteras efter exponeringsnummer).
Det är vad jag tycker är smidigast för då hittar man enklast det man vill ha och slipper kolla igenom varje map eller så för att hitta rätt bild/er.
När jag lägger in nya bilder så lägger jag dom i Canon-mappen och sen sorterar ut dom på en gång. Redigerade bilder hamnar i en undermapp som heter precis vad det heter.
Hur fungerar programmen som hanterar bildorganiseringen? Enkelt att använda och så vidare?
Walle
Aktiv medlem
Mitcho: Ditt sätt att sortera är typiskt för någon som inte har upptäckt keywords.
Som jämförelse så använder jag Lightroom. Mina mappar heter typ: "D:/bilder/2010/2010-03-18 Bildfilerna heter vad de heter. Däremot så taggar jag mina bilder med keywords som är relevanta. Säg t.ex. att det är en modellfotografering med en modell som heter Sandra. Då får bilderna t.ex. "modellbild, Sandra, sandtag" som keywords. Söker jag sedan på t.ex. "modell" så dyker bilderna upp. Söker jag på Sandra så dyker dom också upp. Söker jag på "mode, Sandra, Sand" så dyker dom också upp, vilket kan bli lite fel. Men sånt får man leva med
Som jämförelse så använder jag Lightroom. Mina mappar heter typ: "D:/bilder/2010/2010-03-18 Bildfilerna heter vad de heter. Däremot så taggar jag mina bilder med keywords som är relevanta. Säg t.ex. att det är en modellfotografering med en modell som heter Sandra. Då får bilderna t.ex. "modellbild, Sandra, sandtag" som keywords. Söker jag sedan på t.ex. "modell" så dyker bilderna upp. Söker jag på Sandra så dyker dom också upp. Söker jag på "mode, Sandra, Sand" så dyker dom också upp, vilket kan bli lite fel. Men sånt får man leva med
Mitcho
Aktiv medlem
Givetvis, jag har precis börjat med fotografering så därför vill jag veta mer om hur folk gör kring detta
Fast å andra sidan så är väl just det här kring att sortera bilder en personlig smaksak också. Vissa lever ju i organiserad o-ordning utan besvär medans andra gör det prydligt.
Jag kan ju erkänna att det skulle kännas väldigt smidigt att bara skriva in ett ord och sen få upp allt som är relevant (man får väl leva med att något irrelevant kommer upp då och då eftersom det är oundvikligt i vissa fall)..
Får se hur det blir med sorteringen, jag vill i alla fall förnya organiseringen av bilderna.
Gissar på att man kan tagga flera bilder på en gång så man slipper tagga var bild för sig? Annars låter det inte så lockande hehe
Tack!
Fast å andra sidan så är väl just det här kring att sortera bilder en personlig smaksak också. Vissa lever ju i organiserad o-ordning utan besvär medans andra gör det prydligt.
Jag kan ju erkänna att det skulle kännas väldigt smidigt att bara skriva in ett ord och sen få upp allt som är relevant (man får väl leva med att något irrelevant kommer upp då och då eftersom det är oundvikligt i vissa fall)..
Får se hur det blir med sorteringen, jag vill i alla fall förnya organiseringen av bilderna.
Gissar på att man kan tagga flera bilder på en gång så man slipper tagga var bild för sig? Annars låter det inte så lockande hehe
Tack!
AFJ
Aktiv medlem
Och så vidare..
Som du säger är strategi för lagring lite av en smaksak. Jag tycker dock en sådan struktur som du föreslår är helt fel!
Vad händer om du skaffar en lite kompaktkamera från Sony som komplement och fotar med på julafton? Skall de bilderna hamna i en annan struktur? Bryr sig faster Agda om vilken kamera du använde? Hon vill ju se alla bilderna från julafton.
Du får också problem om du är ute och fotar på stan, knäpper lite av varje men så får du syn på några fina bilar. Skall du bryta ut de bilderna från DIVERSE och skall de då hamna i BILAR?
När man gör den här typen av struktur får man ganska snart gränsdragningsproblem och onödigt mycket huvudbry när man kommer hem med bilderna.
Som tur är finns det bra program för att hålla ordning på det. Lightroom har nämnts och det är verkligen bra för den som vill ha ordning.
Grundstrukturen kan då som ovan föreslagits vara Bilder\Original\Årtal\Datum+kort beskrivning. Programmet hjälper dig att fixa detta vid importtillfället.
Sedan kan du inne i programmet jobba med nyckelord och annat för att få ordning på bilderna.
Lightroom har sedan funktioner för att sortera och filtrera ut bilderna tagna med ett visst objektiv, en viss kamera, ett visst ISO osv. På så vis kan du åstadkomma allt det du vill med din nuvarande struktur på ett mycket enklare och effektivare sätt.
En stor fördel med ett program som LR är att du inte behöver lägga in alla keywords på en gång. Jag brukar ta någon timme då och då, söker ut bilder som saknar keywords och lägger in dem allt eftersom. Idag har alla mina ca 13.000 bilder IPTC data för plats, land samt alla bilder har åtminstone något keyword. Det gör det tämligen enkelt att hitta bilderna på några sekunder.
Om du skall börja organisera - använd INTE den struktur du har nu. Gå redan nu in på i huvudsak kronologisk struktur på hårddisken. Det gör livet mycket lättare. Om du drar dig för att fixa till det, låt Lightroom ordna det genom att importera (och kopiera) dina befintliga bilder till en ny struktur som är datumbaserad.
Mina tankar - gott Nytt År
Mitcho
Aktiv medlem
Skapar lightroom nya mappar och allt sånt där när man sorterar i programmet?
Har precis fixat en trial på programmet och bara provat öppna upp det och tittat och så, men vill inte göra för mycket innan jag vet vad som händer när man håller på.. Om den börjar flytta filer och så vidare hehe. Programmet ser i alla fall jättetrevligt ut.
Men man är väl inte låst till programmet sen antar jag? Det vore ju synd.
Har precis fixat en trial på programmet och bara provat öppna upp det och tittat och så, men vill inte göra för mycket innan jag vet vad som händer när man håller på.. Om den börjar flytta filer och så vidare hehe. Programmet ser i alla fall jättetrevligt ut.
j2^
Aktiv medlem
Skapar lightroom nya mappar och allt sånt där när man sorterar i programmet?
Nej, Lightroom skapar inga mappar dynamiskt.
När du importerar så skapas ju _eventuellt_ mappar om du ber om det, i övrigt skapas bara mappar när du manuellt gör det i programmet.
Du är ju inte "låst" till programmet, men om du senare börjar använda något annat så måste det ju förstå LR's metadata om du skall kunna återanvända din metadatamängd.