Annons

Hur olika vi kan uppleva en kameramodell

Produkter
(logga in för att koppla)
”Hur olika vi kan uppleva en kameramodell”.

Handlar inte den här tråden ursprungligen om hur olika människor upplever A99? Nu vet jag inte vad den handlar om egentligen. Fastlåsta positioner?

/Torbjörn

Nja, A99 var väl mer ett exempel, uppfattade jag det som. Rubriken antyder inte specifikt A99 utan just ”Hur olika vi kan uppleva en kameramodell”.

Och där tror jag man kan hitta många exempel. Finns kameror som älskas av en del användare och skys som pesten av andra.

Vi har hamnat i ett defintionsträsk om upplösning och det bästa vore om vi alla enades om den rätta och där har jag exakt samma uppfattning som Martin.

Det ämnet går att utveckla väldigt långt:

Uppmätt upplösning vs upplevd upplösning t ex. Men jag får ge dig rätt i viss mån även om ämnet är intressant. Alla trådar har sidospår. Och detta spår är ju inte OT eftersom upplevelsen av en kamera i mångt och mycket beror på hur mycket information en viss sensor kan leverera från en viss sensorarea.

Icke desto mindre så vore det kul att höra/läsa fler aspekter på ”Hur olika vi kan uppleva en kameramodell”.
Och det tycker jag inte ska låsas till A99.

Glad Midsommar

//Lennart

Man är också van vid orden som att den skärmen är lågupplöst eller högupplöst, Sony och Nikon var först med 921 k-skärm för jag har sett att en del skrivit 921 med tillägget K.

Att en kamera med 24Mp-sensor efterföljs med siffrorna 6000x4000 är man också van vid, och man tycker att det är logiskt begripligt. Att det sedan kan skilja lite grann mellan olika kameror när man gjorde tester vid Hasselblads testcenter fick man också se. Mycket beroende på vilket objektiv som satt på.

//Bengt.

k är ett prefix som betyder kilo eller 1000. K betyder Kelvin och är en enhet för temperatur.

Pixlar är en benämning på en produkt och ingen enhet som gör något jämförbart mättekniskt. M är ett prefix som betyder mega eller 1000000. m är ett prefix och milli eller 1/1000.

6000 x 4000 pixlar är samma som 24000000 st pixlar och säger absolut inget annat än att det är en enhetslös mängd förrän vi, undermedvetet, blandar in en sensors yta på 36x24 mm och först då kan vi börja prata om en FF-sensors upplösning och då helst linjärt genom att ta 6000 pixlar/36 mm = 167 pixlar/mm. Först då kan man börja jämföra med hur många pixlar/mm en 36 Mpix FF-sensor ger för skillnad i upplösning på sensornivå.

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/storheter-och-enheter

För att kunna föra vettiga resonemang om kamerors egenskaper lär man ju börja med att resonera efter gemensamma och vedertagna premisser...

Sen kan man ju undra vad det är för pundhuvud som skrivit om enheterna i matteboken i länken ovan? Enheten benämnd S står inte för sekund, det gör s, och sen finns det inga Kg (Kelvingram)

Senast ändrad:
Handlar inte den här tråden ursprungligen om hur olika människor upplever A99? Nu vet jag inte vad den handlar om egentligen. Fastlåsta positioner?

/Torbjörn

Jo det var tänkt så, A99 har en central roll, men inte förbjudet att nämna erfarenheter från andra märken. TS-rubriken är hur olika man kan uppleva en kameramodell.

Jag tyckte att det fanns fog för det, bland annat att lågljusegenskaperna får bra betyg i tre stora svenska tidningar, men inte av några tråddeltagare, A99 når visserligen inte fram till dom bästa och DX0-siffrorna är väl inte så där värst, DX0 använder någon form av matematiska uträkningar, som då inte kan redovisa precis alla egenskaper i verkligheten.

Så om man inte visste om DXO och gick efter dom tre tidningar så skulle man tro på ett betydligt högre värde för Lågljus

Här ser man hur olika vi upplever A99, en del ser brus tidigt på ISO-skalan och andra ser inget. Ett annat exempel är att Sony´s 24Mp har svagheter som sitter i A77 och NEX 7, skall också vara påvisat av flera Det hör till historien att När 7D kom med sina 18Mp så var berömmet över bildkvaliteten häpnadsveckande bra, paradgrenen var den otroliga förmågan att teckna detaljer då den nådde så högt som att teckna 2850 med allra bästa objektiv vid BASISO. A77 tecknade 2950 linjer med sitt 16-50/2,8. ingen skillnad alls att prata om egentligen. Men visar på att A77 var lika vass som mästarkameran. men A77 är en SLT-modell och hela världen vet att den förlorar 30% ljus och kan således inte ta upp Lågljuskampen högre upp på skalan, så på så sätt kanske man kan uppleva 24Mp-sensorn som lite sämre.

Så visst upplever man en kameramodell olika, då inte bara hanteringen utan även bildkvaliteten. Nu skall jag ärligt påpeka att C/N har varit lite bättre än Sony med brusstädningen, men då har inte Sony haft någon vanlig dslr utan nyligen komna RX1 med sitt fasta objektiv.

//Bengt.

Nä då, ingen djungel alls för binärt använder 2 som bas. Vårt talsystem använder 10 som bas. En kbit binärt är därför 1024 bitar, 2^10. Det binära 0 eller 1 (binärt står ju för 2 möjligheter) kommer först in när sensorns analoga laddning skall göras om till ett binärt värde, 2^12 eller 2^14, så en dator begriper vad det handlar om.

k är ett prefix som betyder kilo eller 1000. K betyder Kelvin och är en enhet för temperatur.

Pixlar är en benämning på en produkt och ingen enhet som gör något jämförbart mättekniskt. M är ett prefix som betyder mega eller 1000000. m är ett prefix och milli eller 1/1000.

6000 x 4000 pixlar är samma som 24000000 st pixlar och säger absolut inget annat än att det är en enhetslös mängd förrän vi, undermedvetet, blandar in en sensors yta på 36x24 mm och först då kan vi börja prata om en FF-sensors upplösning och då helst linjärt genom att ta 6000 pixlar/36 mm = 167 pixlar/mm. Först då kan man börja jämföra med hur många pixlar/mm en 36 Mpix FF-sensor ger för skillnad i upplösning på sensornivå.

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/storheter-och-enheter

För att kunna föra vettiga resonemang om kamerors egenskaper lär man ju börja med att resonera efter gemensamma och vedertagna premisser...

Sen kan man ju undra vad det är för pundhuvud som skrivit om enheterna i matteboken i länken ovan? Enheten benämnd S står inte för sekund, det gör s, och sen finns det inga Kg (Kelvingram)

Kanonbra med mera upplysning, men så har man läst att det är dom vertikala linjerna som är dom viktigaste, visst har du rätt om K, kilo-tusen har ju vetat det så klart men det skrivs även punkter eller engelskan dot. du har berätta detta också.

Vetenskaplig betydelse klagar väl ingen på, men så är det detta vad som sägs i folkmun..

En människa som har blivit lite vimsig i skallen fungerade väl bra i gammalsvenskan och förstogs av alla, men vi vänjer oss numera till latinska benämningar, men vimsig håller än tycker jag.

Tråden har även pratat om nya algoritmer och finurliga moderna brusstädningar, nya tekniska lösningar som hjälper sensorn att prestera allt bättre, då får ju även det stor betydelse utan att pixlarnas antal/storlek eller antal/mm alltid behöver påverkas.

Nä då, ingen djungel alls för binärt använder 2 som bas. Vårt talsystem använder 10 som bas. En kbit binärt är därför 1024 bitar, 2^10. Det binära 0 eller 1 (binärt står ju för 2 möjligheter) kommer först in när sensorns analoga laddning skall göras om till ett binärt värde, 2^12 eller 2^14, så en dator begriper vad det handlar om.

Det finns 10 sorters människor,
de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det.

/Mats

Kanonbra med mera upplysning, men så har man läst att det är dom vertikala linjerna som är dom viktigaste, visst har du rätt om K, kilo-tusen har ju vetat det så klart men det skrivs även punkter eller engelskan dot. du har berätta detta också.

Vetenskaplig betydelse klagar väl ingen på, men så är det detta vad som sägs i folkmun..

En människa som har blivit lite vimsig i skallen fungerade väl bra i gammalsvenskan och förstogs av alla, men vi vänjer oss numera till latinska benämningar, men vimsig håller än tycker jag.

Tråden har även pratat om nya algoritmer och finurliga moderna brusstädningar, nya tekniska lösningar som hjälper sensorn att prestera allt bättre, då får ju även det stor betydelse utan att pixlarnas antal/storlek eller antal/mm alltid behöver påverkas.

Håller med om det folkliga språket men att falla för kommersiella argument som att en 50 tums HDTV har högre upplösning än en 30 tums HDTV är ju inte speciellt folkligt. Inte heller att påstå att 36 Mpix betyder dubbla upplösningen jämfört med 18 Mpix utan att sätta talen i ett sammanhang.

Nya algoritmer kommer ständigt i våra kameror/råkonverterare men de blir ju enbart jämförelser råkonverterare mellan, även om konverteraren råkar sitta i en kamera.

Förresten...var kommer den slutliga bilden in i resonemanget i våra kameran och bildtekniska navelskåderier?

...med risk för att ha glömt en genre inom fotografin ;-)

Bra bilder (tekniskt sett åtminstone) kan man göra med i stort sett vilken som helst modern kamera, men hur man upplever kameran är en del av fotograferande och nöjet med det. Om man inte gillar kameran är det svårare att göra bra bilder med den, och framför allt används nog kameran inte lika mycket då :)

Jag gillar oftast min NEX, men senast idag fick den för sig att ställa skärpan helt åt skogen och det fanns inte tid att kontrollera med förstorad sökarbild. Vissa ljussituationer ställer helt klart till det för CDAF (och då hjälper det inte med peaking heller eftersom den också använder kontraster).

Jag hoppas på att uppföljaren till NEX-7 klarar dessa situationer bättre tack vare PDAF på sensorn - det är framför allt i starkt ljus jag upplever problemen, och då torde dessa små AF-sensorer fungera bra.

Presis Anders!

Hur olika kan vi uppleva en kamera modell?

Svaret på den frågan är ju enbart vad var och en föredrar för egen fotografi. Obs! Nu utelämnar jag medvetet bäst-klassen- och mikrometergenren för de har ju egentligen inte nåt med en fotografs trivsel med eget kameraval att göra.

Hellre än att byta märke efter vindarna så fortsätter jag med de jag valt, oavsett märke.

Inom en smal fotografisk genre är t.o.m. vilken Sony som helst ett bra val. Lite bredare fotografisk genre...nä, inte en chans. Det är Sonys problem idag...de är för smala systemmässigt och även kameramässigt än.

Inom en smal fotografisk genre är t.o.m. vilken Sony som helst ett bra val. Lite bredare fotografisk genre...nä, inte en chans. Det är Sonys problem idag...de är för smala systemmässigt och även kameramässigt än.

För en klar majoritet av alla hobbyfotografer är jag övertygad om att Sonys system- och kamerautbud räcker till mer än väl. Alla nördar inte ner sig lika hår i prylträsket som vi som häckar i de här forumen. Men visst, som diskuterats otaliga gånger tidigare, har de ett något mindre utbud av nya prylar än konkurrenterna, och det är ibland svårt att få tag på tillbehör. Ska man ha objektiv i den dyrare klassen är de ibland mycket dyrare än motsvarande från C eller N. Men som sagt - för de allra flesta spelar det nog inte någon som helst roll :)

Jag skulle nog snarast säga att det är just i vissa genrer Sonys system inte riktigt räcker till ...

Jag skulle nog snarast säga att det är just i vissa genrer Sonys system inte riktigt räcker till ...

Ja, och de är ganska lätt räknade. I övriga fall är det fotografen som inte räcker till. Det primära är att (precis som inom musik) träget fortsätta att träna och lära känna instrumentet/verktyget/kameran.

Den dagen man anser sig inte behöva träna mer är det kört.

Sedan kommer aspekten att har man väl tränat in sig på en vissa kamera/objektiv eller system så känner man sig så hemma med prylarna att att andra märken eller ändrade modeller kan kännas som mindre bra.
Även fast de inte är det rent objektivt och mätbart.

Där ligger nog den största orsaken till att man gärna håller sig inom ett märke (förutom att det är krångligt och dyrt att byta).

Jag har ju gjort systembyte för drygt ett år sedan beroende på vissa tillkortakommanden hos Sony. Rättare sagt bytte jag tillbaks till mitt "gamla" system (N) som känns mer rätt för mig personligen. Jag känner mig också bekvämare med C.

Därmed inte sagt att Sony är för smalt. Men det är inte inte lika brett som system jmf med C/N. Men Akilleshälen för mig när det gäller Sony är den icke fullt utvecklade EVF och en viss laggning. Gör inget vid lugna motiv. Sedan är bristen på tröghetsinställning av AF något jag saknar. Kan jag dessutom med N få bättre detaljering, lite vassare lågljusegenskaper förutom bätrre AF-C och responsivitet så är valet solklart för mig. Men jag vidhåller ändå att Sony gjort ett antal modeller som förtjänar stor respekt och är synnerligen användbara i de flesta sammanhang.

//Lennart

God morgon Lennart!

Jag har precis kommit in efter en soluppgångsvända vid min skogskoja. Underbar midsommarmorgon :)

Sony A900 gillade jag! I många fall bättre än Canons 5DII och jag förstår ditt systembyte men jag fattar absolut nada av vad Sony håller på med med sina ständiga systembyten. EVF må va en bra lösning men en halvgenomsninlig spegel a la deras slt är däremot som att falla i någon annans redan grävda grop. Inte konstigt alls att Sony går kräftgång inom dslr med sina Axx-modeller.

Ja, och de är ganska lätt räknade. I övriga fall är det fotografen som inte räcker till. Det primära är att (precis som inom musik) träget fortsätta att träna och lära känna instrumentet/verktyget/kameran.

Den dagen man anser sig inte behöva träna mer är det kört.

Sedan kommer aspekten att har man väl tränat in sig på en vissa kamera/objektiv eller system så känner man sig så hemma med prylarna att att andra märken eller ändrade modeller kan kännas som mindre bra.
Även fast de inte är det rent objektivt och mätbart.

Där ligger nog den största orsaken till att man gärna håller sig inom ett märke (förutom att det är krångligt och dyrt att byta).

Jag har ju gjort systembyte för drygt ett år sedan beroende på vissa tillkortakommanden hos Sony. Rättare sagt bytte jag tillbaks till mitt "gamla" system (N) som känns mer rätt för mig personligen. Jag känner mig också bekvämare med C.

Därmed inte sagt att Sony är för smalt. Men det är inte inte lika brett som system jmf med C/N. Men Akilleshälen för mig när det gäller Sony är den icke fullt utvecklade EVF och en viss laggning. Gör inget vid lugna motiv. Sedan är bristen på tröghetsinställning av AF något jag saknar. Kan jag dessutom med N få bättre detaljering, lite vassare lågljusegenskaper förutom bätrre AF-C och responsivitet så är valet solklart för mig. Men jag vidhåller ändå att Sony gjort ett antal modeller som förtjänar stor respekt och är synnerligen användbara i de flesta sammanhang.

//Lennart

Bra talat.

EVF är nog en utmärkt lösning i dom mindre kamerorna, dom kan fortfarande göras små och man får en bättre sökare än tidigare sugrörs-sökare.

Vi får nog inte tänka så mycket på högsta proklassen där 1DX och D4 huserar, ett totalt ointagligt område som det inte finns en skugga att försöka nässla sig in i. Det skulle bli större än jordens uppkomst, och förmodligen orsaka rabalder under lång tid.

Kan inte se att inte A99 som den ser ut i dag har några större problem med att dra jämt med en 6D för där går det väl inte dra fram följande AF som avgörande betydelse, problemet blir sökaren som då kan avgöra valet, tre hyggliga objektiv borde väl gå att skrapa fram till A99 även om man får betala lite mera.

Nya Sonychefen påstås att ha slagit näven i bordet, och säger att dom inte skall släppa någon kameramodell som inte är klart bättre än föregående med start 2014. och att dom vill ta upp kampen med C/N. Dom har lovat förr så vi får se vad som händer, hoppas att dom har velat färdigt och sätter skutan på stadigare kurs.

En svår nöt för Sony är nog MKIII som har i princip lika bra följande AF som 1DX, Sökaren och lågljus för att matcha en D600 kan dom så klart göra vilken dag som helst, bara att ta fram Sökaren från A900 och plocka upp RX1 från kartongen, kan inte ta många veckor att plocka i hop en skaplig enhet från dessa två.

//Bengt.

Håller nog ej riktigt med
Tror mer eller mindre det är fotografen som inte hänger med...
Eller fanns det inga bra foton tagna för 10 år sedan.....
(mycket lättare idag att ta "bra" foton med alla hjälpmedel och att kostnad per bild är låg och att man snabbt ser var man gjort och inte behöver vänta på ev framkallning och tid i mörkrum)

Tror att brus/DR bara är försköning ett bra foto byggs på annat.....

Glad midsommar på er :)

Håller nog ej riktigt med
Tror mer eller mindre det är fotografen som inte hänger med...
Eller fanns det inga bra foton tagna för 10 år sedan.....
(mycket lättare idag att ta "bra" foton med alla hjälpmedel och att kostnad per bild är låg och att man snabbt ser var man gjort och inte behöver vänta på ev framkallning och tid i mörkrum)

Tror att brus/DR bara är försköning ett bra foto byggs på annat.....

Glad midsommar på er :)

Jo komposition och öga för festliga oväntade motiv, pratar vi sällan om. Lågljusprestanda och DR dominerar debatten sedan några år. Lite roligt blir det med lågljus och DR då man snart är nere runt 7-8 ev när Iso skall rattas upp, men sådana bilder på kanske en Björn i skumrasket kan ändå vinna som årets bild.

Trevlig Midsommar önskar jag med. ( har inte så mycket till övers för dessa uppstyltade traditioner, spriten flödar och våra kvinnor får stryk. )

God morgon Lennart!

Jag har precis kommit in efter en soluppgångsvända vid min skogskoja. Underbar midsommarmorgon :)

Sony A900 gillade jag! I många fall bättre än Canons 5DII och jag förstår ditt systembyte men jag fattar absolut nada av vad Sony håller på med med sina ständiga systembyten. EVF må va en bra lösning men en halvgenomsninlig spegel a la deras slt är däremot som att falla i någon annans redan grävda grop. Inte konstigt alls att Sony går kräftgång inom dslr med sina Axx-modeller.

Gomiddag Leif!

Har tillbringat natten i en småländsk bastu. Kvavt som i bakdelen på en elefant (tror jag- har aldrig varit där).
Åskmoln börjar torna upp sig över Bolmen, 28 grader.

Jo, A900 var/är en respektabel pjäs med något bättre detaljåtergivning än 5DMkII (som dock har en del andra fördelar som en bra LV och aningen bättre lågljusegenskaper).

Att plocka bort A900:s sökare på senare modeller var ett misstag, anser jag.

För mig hade nog idealkameran idag varit en 5DMkIII fast med D800:s sensor och A900:s sökare. Visserligen är AF i D800 väl så bra, men LCD:n är lite "otydligare" än MkIII:s och MkIII har i mitt tycke en skönare ergonomi fast en visst tapp i detaljering om man som jag vill göra större bilder.

Sedan är de riktigt bra gluggarna som är tillgängliga för Sony i mångt och mycket för dyra. Saknas motsvarighter till både C och N:s 85/1.8 och liknande modeller i ett mellanprisskikt.

Jag tror att EVF var ett misstag i en s k prokamera som A99. Det borde nog Sony rätta till.

Hur som helst sitter jag nöjd och blir bara alltmer minimalistisk vad gäller kameror. Jag har hyfsat lärt mig D800:s för- och nackdelar och koncentrerar mig enbart på motiven samt försöker ständigt förbättra kunskaperna i efterbehandling.

Det är jätteskönt att kunna lita på sin kamera och kunna koncentrera sig på bilden. Dessutom fan så mycket roligare. Men jag trodde jag behärskade min rawkonverterare och efterbehandlingsprogram riktigt bra. Fann att jag tidigare levt i den tron för länge. Var nog mera halvbra.

Så enangeliet är ständig träning som sker genom fotografering.

Trevlig midsommar! (gäller er andra på tråden oxå)

//Lennart

Jo komposition och öga för festliga oväntade motiv, pratar vi sällan om.
VI kanske kan hoppas på sådana finesser i framtida kameror? :)

Trevlig Midsommar önskar jag med. ( har inte så mycket till övers för dessa uppstyltade traditioner, spriten flödar och våra kvinnor får stryk. )

Ja, otrevlig midsommar tänker jag inte önska er. Glad midsommar önskas alla deltagare i tråden.
Stryka ska nog svärmor göra snart eftersom hon brukar göra det.
Själv ska jag klippa gräset, och sen blir det nog inte så mycket mer spännande denna midsommar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar