Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur olika vi kan uppleva en kameramodell

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur olika vi kan uppleva en kameramodell, då var också min tanke hur olika vi trots allt upplever resultatet av vad kameran ger oss i slutändan, alltså själva bilden, hur färger återges, hur bra Jpegbilder blir osv. Här börjar åsikterna att skiljas åt, vad ser den erfarna fotografen som amatören inte ser.

I fallet A99 så skiftar synpunkterna på Lågljusprestandan en hel del mellan olika testare eller upplevt av ägare, det finns tidningar som placera den lika med Canons 6D som ett exempel, vilket då inte DX0 vittnar om. En tidning uttryckte sig fenomonalt skickligt diplomatiskt över 6D autofokus, man skrev att den var kanske inte idealisk för flygande fågel-bilder, smaka på dom orden " Kanske inte " så 6D kan vara bra trots allt, en mästerlig formulering skapad för att inte stöta sig med tillverkaren, eller för att man själv har ett mycket gott öga till modellen.

Jag har läst tester som höjer A77 till skyarna så man vet inte om testaren måste ha tagit fel på modell i alla fall. Sedan har det sagts många gånger förr att det kan ta tid att vänja sig vid en kamera, en felplacerad knapp mot en modell man varit van vid kan för många leda till att man vill slänga kameran framför Ångvälten.

//Bengt.

Suck! Nu är du där igen och påstår att recensenterna behandlar Canons kameror annorlunda bara för att det är Canon. Visst upplever också recensenter olika kameror olika, men de allra flesta har hög integritet och bryr sig inte om vad det står på dem.

För övrigt tycker jag det är intressantare att diskutera vårt eget tyckande, än tidningars tyckande.

För övrigt tycker jag det är intressantare att diskutera vårt eget tyckande, än tidningars tyckande.

Det håller jag med om även om jag tycker att det är intressant att kolla olika testares upplevelser av olika kameror. Nu har ju Martin Agfors skrivit i tråden också och han kommer ju i kontakt med olika kameror i hög grad, Så vi får ju aspekter även från det hållet även om han inte skriver i egenskap av testare i första hand.

Är det förresten bara jag som sitter helt nöjd? Jag är lycklig nog att ha 2 bra FF-hus (D800 o 1DsMkIII) och en NEX-7 samt några hyfsade gluggar.

Jag har fått väldigt bra resultat från alla tre och printat ut. Tror att man slutar reta sig på de små irritationsmoment ALLA kameror har så snart man fått fram bra resultat med dem.

Var inne på MM i Växjö idag (måndag) och klämde på en massa kameror. Jag kände konstigt nog inget habegär alls.

Personligen är jag övertygad om att när man väl vant sig vid en kameras fördelar och även dess tillkottakommanden så upplever man den som bra helt enkelt.

Att höja blodtrycket bara för att någon annan inte tycker att samma kameror är super ( oavsett om det handlar om en regelrätt kameratest som är publicerad eller någon annan fotograf som uttrycker åsikten) är ju då helt onödigt.

Vidare måste vi få bort det här tänket att kameratestare är "köpta".

//Lennart

.... en mästerlig formulering skapad för att inte stöta sig med tillverkaren, eller för att man själv har ett mycket gott öga till modellen.

//Bengt.

Bäste Bengt!

Läs mitt svar till Anders. Jag kan i viss mån förstå hur du tänker men jag har själv läst "mästerliga formuleringar" rörande alla märken.

Du är ju vad jag förstår nöjd med din kamera så strunta för bövelen i vad andra skriver om den. Vore väl mycket värre om du själv skulle ogilla kameran och alla andra gillade den?

Dessutom VET jag att proffstestare inte är "köpta". Om någon mot fömodan skulle visa sig vara det torde vederbörande snabbt hamna ute i kylan och inte kunna kommunicera med tillverkarna.

//Lennart

Bäste Bengt!

Läs mitt svar till Anders. Jag kan i viss mån förstå hur du tänker men jag har själv läst "mästerliga formuleringar" rörande alla märken.

Du är ju vad jag förstår nöjd med din kamera så strunta för bövelen i vad andra skriver om den. Vore väl mycket värre om du själv skulle ogilla kameran och alla andra gillade den?

Dessutom VET jag att proffstestare inte är "köpta". Om någon mot fömodan skulle visa sig vara det torde vederbörande snabbt hamna ute i kylan och inte kunna kommunicera med tillverkarna.

//Lennart

Jag påstår inte alls i nämnda inlägg att Sony förbises, även om jag uttryckt det i tidigare inlägg som ofta då handlat om underligheter som flera andra spekulerat i. Mitt enda syfte var ärligt menat som en anledning till trådrubriken, hur olika upplever en modell och även uttrycker sig olika om en kameramodell.

Har så klart kunnat undvikit att skriva dom andra kommentarerna, vilket var dumt av mig, men det bara slank ur mig. Ber om ursäkt för det.

//Bengt.

Jag har upplevt att flera tidningar och andra testare är lite obenägna att kommentera tillkortakommanden. Jag var lite besviken i ett nummer då man jämförde D600 och 6D och visserligen nämnde att 6D hade vissa tillkortakommande i AF j f men betonade samtidigt hur bra wifi och GPS var utan att nämna att man kan köpa till en extern enhet till D600 men man kan inte köpa till en bättre AF modul i 6D. Väsentliga skillnader torde ibland leda till, kameramässigt, en vinnare och vad gäller Canon vs Nikon jämförelser i synnerhet verkar man obenägen att vilja låte en vinna mot den andra. Det är överlag så att ofta finns ingen vinnare, men ibland är skillnaderna relativt stora. Jag har både Canon och Sony, men kameramässigt har Nikon slagit Canon vad gäller D7000 vs60D och D600 vs 6D. Objektiven bör man också jämföra i sammanhanget kanske.

Väsentliga skillnader torde ibland leda till, kameramässigt, en vinnare

Som vanligt. Den som är vinnande för någon är förlorare för andra.....
Eftersom man kommit så långt med pixlar och DR så börjar man titta på annat och då är det olika saker som är viktiga för olika personer.

Kanske borde testen vara mera detta kan denna modellen och det är den bra på. Men det skulle kräva mer av testarna (att de förstår alla funktioner, lite som Garry Friedman gör i sina böcker förklarar va de olika funktionerna är till för och hur de funkar om de gör det) och så säljer alltid x vs. y mer tidningar etc.....

Jag har upplevt att flera tidningar och andra testare är lite obenägna att kommentera tillkortakommanden.

Det roliga är att den vanligaste kritiken vi testare annars får snarare är att vi "bara pekar på problem" och inte berömmer kameror nog mycket för hur bra de är :)

Att testa så komplexa och mångsidiga saker som kameror är lurigt - de kan användas på så oerhört många olika sätt och av så olika människor. Det som är ett stort problem för användare A är en icke-fråga för användare B medan användare C aldrig ens hade hört talas om den funktionen och användare D skriver ett argt mejl och påpekar att den idén hade tillverkerare X redan för Y år sedan "och det fungerade inte då heller" ... :)

Väsentliga skillnader torde ibland leda till, kameramässigt, en vinnare ...

Jag har skrivit om prylar i diverse tekniktidningar i drygt tio år nu och den här mentaliteten att det alltid skall koras vinnare och förlorare står mig ärligt talat upp i halsen. Jo jag vet att majoriteten av tidningar hänger på, men det beror mycket på att det är den feedback redaktionerna får i forum, i insändarmejl och kommentarsfält. Många människor verkar, i mina ögon, vara lite väl besatta av att peka ut vinnare och förlorare, av vilken kamera eller vilken telefon som "krossar" någon godtycklig konkurrent ...

Själv tycker jag det är befriande att slippa tävlingsdelen och istället försöka lista starka/svaga sidor hos produkter och försöka peka ut vilka målgrupper man misstänker kan gilla en produkt. Eller som bör hålla sig borta från den. Sedan finns det förstås direkt dåliga produkter som inte passar någon (utom möjligen sällsynta självplågare), men sådana är i kameravärlden faktiskt snudd på utrotade idag. Eller ok, IKEA Knäppa är faktiskt en riktigt genuint usel kamera. Men i gengäld är den ... Knäpp på ett kul sätt :)

Haha! "Det är synd om människorna" sa Strindberg (i en av sina dramer).

Och ”Det ska fan vara teaterdirektör”, skrev August Blanche på sin tid. Dagens kamera- eller pryltestare kan nu säga på samma sätt, eftersom det är en helt omöjlig uppgift!

Vill gärna passa på att säga att du verkligen sköter dina test-uppgifter och skriver dina artiklar på ett föredömligt sätt. Finns inte skymten av "märke X är inte lika 'fint' som märke Y, så därför skriver jag inte lika positivt om X". Och du är ovanligt öppen för att ett företag som är innovativt och experimenterar med mycket som inga andra vågar ge sig på eller anser sig ha råd att kasta bort pengar på, SJÄLVFALLET måste komma fram med lite mindre lyckade lösningar emellanåt, som de sedan finner - naääh, detta var inte så lyckat. Då gör vi på ett annat sätt. Precis så var det ju med Minoltas konstruktörer på sin tid. Och av allt att döma även nuförtiden, med tanke på var de befinner sig... *)

Försöker man att alltid vara "perfekt" (vilket ändå aldrig lyckas), så förhindrar man ju också därmed all innovation och allt nytänkande. Allt för många nedvärderar denna typ av företag. Ett konservativt företag som är så försiktigt att det uteslutande använder gammal och beprövad teknik, lever rätt farligt långsiktigt sett, även om det självfallet är tryggt med något man känner väl om man jobbar professionellt. Fast jag kan se att just nu missar många proffs och avancerade användare helt "nymodigheter" som inom vissa fotograferingsområden är fullständigt överlägsna deras välkända "Old School"-teknik...

Har sett att du även är en av de få som inser att en ny teknisk lösning, som när den presenteras idag kan ha en del begränsningar och nackdelar som får de flesta att fnysa, i morgon kan ha utvecklats till att (åtminstone inom vissa användningsområden) vara helt överlägsen den hittills använda tekniken. Typ: "I think they are on to something here", om någonting som ännu inte i alla avseende är bättre än vad som finns i Canons och Nikons värstingkameror. En mycket värdefull framsynthet!

Ett problem för alla testare är, som du skriver (och som ämnet också handlar om), att det finns fundamentala skillnader i synen på samma kamera bland olika användare. Använder man sin kamerautrustning för att leva på, så värderar man självfallet högt att man kan sina grejer, vet hur de funkar och vet deras styrkor och begränsningar. Att prova ny teknik får bli ifall man får tid över nån gång, vilket sällan brukar bli fallet...

För en glad amatör som t.ex. jag själv, är det helt annorlunda. Jag har "all tid i världen" att experimentera med vad som helst. I princip... **) Och kan lägga ner tillräckligt med tid för att komma underfund med de nya möjligheter och nya arbetsprocedurer som ny teknik vanligen ger. Men även jag håller försiktigtvis kvar min gamla A550 till att börja med, men nu skulle jag utan ett ögonblicks tvekan byta ut den mot en A77 med 16-50/2,8 SSM (blir när jag får råd). Vid det här laget så känner jag A77:an tillräckligt väl för att veta att den i alla avseenden (för mig) är överlägsen inte bara A550, utan även alla andra kameror på marknaden, oavsett pris. Dess "brister" är antingen inte i vägen för mig, eller också har jag kommit underfund med hur jag ska gå runt dem.

Vill också säga att den nya teknik som A77 bygger på idag är tillräckligt väl utvecklad för att fungera absolut pålitligt även för professionellt bruk inom många områden, när man lärt sig den (men det sistnämnda gäller alla prylar). Den är förstås inte kung inom alla områden - när det gäller sportfotografering så är det Nikons och Canons värstingkameror. Men i vissa avseenden är A77 (liksom A99) bättre eller överlägsen allt annat man kan hitta.

*) Minolta-gubbsen jobbar nu hos Sony, som köpte Minoltas kameraavdelning av Konica (vilka behöll den lönsamma kontorskopieringsapparat-verksamheten).

**) Min rygg har pajat så jag har svårt att bära på en massa prylar, och det är smärtsamt att sitta framför datorn.
.

Senast ändrad:
Det finns 10 sorters människor,
de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det.

2^1 förstår och 2^3 förstår inte alltså... ;-)

Ehh,2 och 8 som blir TIO på något sätt menar du?

Nä, jag är rädd att du inte förstått vad jag skrev.

Det jag skrev var:

Det finns TVÅ sorters människor,
de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det.

Om man inte förstår sig på binära tal kan man få för sig att det stod TIO, men förstår man binära tal så vet man att 10=TVÅ.

ETT = 1
TVÅ = 10
TRE = 11
FYRA = 100
FEM =101
SEX = 110
SJU = 111
ÅTTA = 1000
NIO = 1001
TIO = 1010

osv...

/Mats

Ehh,2 och 8 som blir TIO på något sätt menar du?

Nä, jag är rädd att du inte förstått vad jag skrev.

Det jag skrev var:

Om man inte förstår sig på binära tal kan man få för sig att det stod TIO, men förstår man binära tal så vet man att 10=TVÅ.

ETT = 1
TVÅ = 10
TRE = 11
FYRA = 100
FEM =101
SEX = 110
SJU = 111
ÅTTA = 1000
NIO = 1001
TIO = 1010

osv...

/Mats

Den var bra, lite för bra kanske. Du skulle nog ha skrivit: "Det finns 0010 sorters människor", då hade kanske till och med jag kopplat. Med tanke på detta, jag började fundera på hur man identifierar ett binärt tal, det finns kanske ingen konvention? För hexadecimala tal så inleder man ju numret med ett prefix, t.ex. "0x". Hur som helst, du lyckades med en tekniknördigt fantastisk prestation, att förvirra oss alla.

:) Lennart

Personliga hälsningar görs kanske bäst via nån privat kanal istället. Här får du nog acceptera att det är riktat till alla som deltar i diskussionen.

... jag fattar absolut nada...
Verkar jobbigt :)

Kanske det beror på att du missuppfattat något.

Sony har inte gjort några systembyten!

De övertog ett system från Konica-Minolta, nämligen Alpha-systemet.
Sedan har de också utvecklat ett till system, NEX E-mount.

I likhet alltså med t.ex. Canon som forutom EF har utvecklat EOS-M och Nikon som förutom sitt system F också utvecklat Nikon-1 t.ex.

Men till skillnad från dessa tillverkare så har de inte bytt system som de gjort.

Faktum är att det finns ett mycket stort utbud av Minolta-objektiv från 80-talet som fungerar rakt av med fullständig AF och bländarstyrning på alla Sony Alpha systemkameror - och ger stabilisering på allihop också. Om det är något system som varit konsekvent över så många generationer så är det just Alpha-systemet.

På gott och ont! Allt är inte bra med det, bl.a. så klarar inte bländarstyrningen den snabba serietagningen på 12 bilder/s som Sony levererar i sin APS-C modell A77 utan lite trix osv.
Nyligen har de frångått systemet lite grann genom att byta blixtfattning, men med bibehållen kompatibilitet i protokollet.

Om du blandar ihop att Sony varit innovativa och lanserat nya tekniska lösningar i sina kameror med "systembyte" är det en annan sak, men visar bara att du blandar ihop begrepp och använder ord med fel betydelse.

Till skillnad från dig förstår jag det mycket väl.
SLT-tekniken är ju brilliant! Den löser problem som funnits i DSLR och möjliggör en massa saker.
Också till skillnad från dig som skriver "EVF må vara bra, men...", så är jag inte så överförtjust i just EVF-delen av lösningen.

Tyvärr har Sony schabblat med sin satsning anser jag.
A77 var mycket bra. Det är en riktigt bra kamera i det segmentet, men har sina nackdelar. För att vara typ första versionen så såg det lovande ut. Nu visade det sig att Sony slutade där och inte utvecklade det vidare, så att nästa modell inte alls håller måttet för sin klass.

Jag är också kritisk till Sony och tycker de har gjort usla bedömningar och gått fel väg. De har inte gjort färdigt och jag tror det finns utvecklingspotential kvar för SLT, även om jag också varit helt övertygad om att det varit en tillfällig lösning tills man kan bli av med spegeln helt.

Problemet är att, trots den nya hypen som verkar gro om superkameror 2014, så tror jag inte den spegellösa tekniken kommer att vara "klar" och tillräcklig konkurrenskraftig då, men framförallt för att Sony totalt förstört sitt förtroende bland sina egna trogna anhängare. Tror helt enkelt de inte har råd med att göra trogna användare besvikna för att sen skaffa nya. Jag är t.ex. en sådan som tidigare gillat Sony, men blivit besviken och övergett systemet och jag är inte ensam! Snarare är jag förvånad att tidigare "supportrar" fortsätter propagera för att det är bra när alla andra kan se att kejsaren är naken.

A57 är också en riktigt fin kamera för sin klass.
Efterföljaren A58 är ju så totalt fel som det kan bli. Hur i h-e- kan man lansera en uppföljare med sämre prestanda, högre pris och en objektivfattning i plast!!!

Samma sak med blixtsystemet som också är förstört. Den nya fattningen är precis lika inkompatibel som den gamla - och som Canons och Nikons med för den delen, men har specialkontakter som är som gjorda för att det ska komma in smuts i och förstöras.

Det har varit en fruktansvärt sorglig period för Sony Alpha den senaste generationen.
Här får man väl inte skriva att man tycker A99 är ett stort misslyckande utan att bli påhoppad, men tydligen så tycker Sony själva det internt också eftersom de sparkat hela ledningen för kameradivisionen och skrotat alla planer och backar och börjar om.

Tyvärr för Sony så r den redan skedda skadan så allvarlig att de har svårt att hämta sig från det enorma förtroendetapp de fått. Dels från tidigare användare av systemet som överger det, men framförallt för deras återförsäljare som inte lär komma tillbaka i brådrasket, oavsett om de lyckas få till det nästa gång med en superbra kamera.

Sony har nog missat sin jättechans de hade. Ett smashläge som gick rakt i nät.

Vissa här säger att det är omöjligt att rå på de andra stora tillverkarna, men så är det inte alls. Sony skulle ha kunnat göra det genom att göra kraftigt förbättrade versioner av A77 och A57 och sedan gjort A99 avsevärt mycket bättre än den blev. Fanns alla möjligheter till det om de inte bara slutat utveckla tekniken och satsa på annat som inte är tillräckligt utprovat så att det funkar. Sedan kunde de ha filat på nästa spegellösa version i lugn och ro.

Nu ryktas det om fantastiska spegellösa kameror 2014, men de lär väl för det första inte komma förrän 2015 och sedan kommer nog Sony lyckas spela bort korten ännu en gång och göra nåt katastrofalt dåligt med dem. Det är den bilden jag har och många andra och den har de själva förtjänat. Spelar nog ingen roll om de lyckas med allting, förtroendet tar längre tid att återställa.

Så att det är kasst med deras vändningar och teknikskiften håller jag med om för att de varit feltajmade och inte färdigutvecklade, men att förstå det är inte så svårt.

Några systembyten har de dock inte gjort.

Tyvärr! Det hade definitivt varit bättre att tappa viss kompatibilitet och göra om bländarstyrningen till elektrisk för att klara av högre serietagningshastighet. Det hade kunnat göras utan att tappa bakåtkompatibilitet också. Hade man gjort det och satsat vidare på SLT-tekniken och förbättrat den och struntat i experiment som on-chip AF-sensorer osv, samt förbättrat EVFen och beefat upp kameran med mera cPU-kraft och satsat på hastigheten så hade de kunnat ha en enorm framgång.

Istället halkade man tillbaka till nästan noll.
Så kräftgång har de haft, dock inte alls så stor som de gjort sig förtjänta av pga sina klantigheter.

/Mats

Bengt skrev nåt om att Sony behandlas sämrre än Canon och Nikon i vissa tester...

Suck! Nu är du där igen och påstår att recensenterna behandlar Canons kameror annorlunda bara för att det är Canon

Vidare måste vi få bort det här tänket att kameratestare är "köpta".

Jag kan hålla med om tjatigheten, men trots det har Bengt en poäng här.

Det är enligt min mening absolut visst så att de stora märkena bedöms och recenseras snällare än en uppstickare som Sony.

Jag tror inte heller att testare är köpta och absolut inte skulle medge det och troligen inte själva är medvetna om att de inte är helt opartiska.

Trots det så beroende på egna omfattande erfarenheter och vana från vissa märken, i synnerhet Canon och nikon, gör att en annan kamera bedöms annorlunda, möjligen helt omedvetet eller åtm. delvis omedvetet. Det FINNS också ett förhållande mellan leverantörerna och testarna, personliga kontakter, bjudtillställningar vid presentationer osv och personliga kontakter.

Detta avspeglar sig garanterat i det tryckta testet, bla.a. genom såna formuleringar som "kanske inte helt perfekt för fågelfoto" eller vad det nu var, medan uppstickarmärket säkerligen skulle fått samma prestanda bedömd som "AF fungerar inte för snabba skiftningar och går inte att använda för t.ex. fotografering av fåglar i flykten".

Det står ju inte något annorlunda i egentllig mening och mätvärden och sådant stämmer säkert perfekt, men även där finns det exempel på avrundningar som visas med färre värdesiffror i vissa fall så att det ser lika ut, medan i vissa andra fall så är det fler värdesiffror som får ena märket att framstå som bättre fastän det i praktiken är likvärdigt.

Det är de här små, värdeladdade orden som smuger sig in och det följer ett mönster. Så är det och om man inte ser det så läser man nog inte så noga eller har skygglapparna på.

Det här är inget specifikt för kamerabranschen, utan gäller andra områden också och drabbar alltid underdogsystemen som inte har lika inarbetat förtroende. Jag har sett det inom IT-branshen också vid ett flertal tillfällen.

/Mats

Sony har inte gjort några systembyten!

De övertog ett system från Konica-Minolta, nämligen Alpha-systemet.
Sedan har de också utvecklat ett till system, NEX E-mount.

I likhet alltså med t.ex. Canon som forutom EF har utvecklat EOS-M och Nikon som förutom sitt system F också utvecklat Nikon-1 t.ex.

Men till skillnad från dessa tillverkare så har de inte bytt system som de gjort.

Den sista meningen begriper jag inte helt. Vad är skillnaden mellan Sony å ena sidan och Canon/Nikon å andra sidan, menar du, när det gäller systembyte?

Nikon kör med sin F-bajonett, som stammar från 1959, men bakåt- och framåtkompatibiliteten är det lite si och så med. Den är mer eller mindre bra beroende på vilken kamera man väljer.

Sony (dvs Minolta) och Canon valde båda att i mitten av 1980-talet byta till en bakåtinkompatibel objektivfattning när de började med autofokus.

Ok, fel av mig då.
Trodde att Canon hade bytt system när de nförde EF med elektronisk bländare och fokusmotor i objektiven och att det inte var så länge sedan.

Men ändå så HAR Canon bytt system, men det har inte Sony gjort (det var minolta som gjorde :) )

Samma sak med Nikon. Jag är inte så påläst där. Trodde att AIS osv inte är samma system som F, men jag har väl fel. Tar tillbaka det. Tycker det är lite rörigt med Nikon att veta vilka objektiv som är kompatibla med vilka kameror :)

Att Sony håller på med "ständiga systembyten" är dock bara strunt, precis som Sten-Åke också redan påtalat.

/Mats

Jag tror inte heller att testare är köpta och absolut inte skulle medge det och troligen inte själva är medvetna om att de inte är helt opartiska.

Bra skrivet, för det är just så här det fungerar, åtminstone om jag ska dra slutsatser från mitt tidigare jobb.

Testarna är inte köpta, men de har en relation med leverantörer som har ekonomiska muskler, via events och andra möten. Testarna är människor precis som vi, och dessa möten påverkar deras omdömen, annars skulle leverantörerna inte spendera pengar på sådant.

En liten spelare som Sony måste nog inse att de behöver göra likadant, moderföretaget har ju muskler så det räcker, så det skulle nog kunna fungera med ett litet bidrag uppifrån...

/Lennart

---
Det har varit en fruktansvärt sorglig period för Sony Alpha den senaste generationen.
---
Dina bedömningar av vilka kameror som är "bra" eller "totalt misslyckade" är alltid oerhört självcentrerade. Det är mycket uppenbart att du anser att just dina uppfattningar om vissa kameror eller system med självklarhet också måste delas av alla andra. Verkligheten är den rakt motsatta! Jag har aldrig någonsin sett så extremt avvikande åsikter från alla andras som du har gett luft åt på senare tid (negativa åsikter). Inte från någon enda användare eller testare, inte i något forum, inte på någon testsajt, inte i någon tidskrift, inte för någon annan kamera eller annat system. Ever!

Nu är det förvisso så att de som klagar hörs ljudligt, medan hälsan tiger still. Som bekant.

Men ifall du gör dig besväret med att undersöka vad de som faktiskt ANVÄNDER sig av A77 (eller A99) anser, så kommer du att finna att det genomgående omdömet är att de är MYCKET nöjda med sina kameror.

Det inkluderar mig själv. Jag har fått möjlighet att låna en A77 under ganska lång tid, och den är (för min typ av fotografering) den i SÄRKLASS bästa kamera jag någonsin haft. Och jag har, som du kanske erinrar dig, haft kameror från över trettio olika system (alltså olika system, inte olika kameror - det blir ju betydligt fler).

Återigen, när det gäller MITT fotograferande:

JAG ÄR FRUKTANSVÄRT NÖJD MED A77 OCH ALLA DESS (delvis helt unika) MÖJLIGHETER!

Men du skriver alltså:
"Det har varit en fruktansvärt sorglig period för Sony Alpha den senaste generationen."

Vilket för mig är ett fullständigt groteskt påstående! Kan omöjligt förstå hur någon kan påstå något sådant.

---
Här får man väl inte skriva att man tycker A99 är ett stort misslyckande utan att bli påhoppad, ...
---
Inte? Du har ju fått svartmåla A99 sida upp och sida här tidigare (må vara mest i andra trådar).

---
... men tydligen så tycker Sony själva det internt också eftersom de sparkat hela ledningen för kameradivisionen och skrotat alla planer och backar och börjar om.
---
Det har jag i så fall missat. Kan du ge källor till att Sonys kameraledning skulle ha sparkats, och att orsaken är den du påstår?
.

---
Problemet är att, trots den nya hypen som verkar gro om superkameror 2014, så tror jag inte den spegellösa tekniken kommer att vara "klar" och tillräcklig konkurrenskraftig då, ....
---
Här är jag böjd att hålla med dig. Jag har inte kunnat räkna ut hur det ska kunna gå att få tillräckligt snabb AF vid dåligt ljus utan spegel (fast eller rörlig). Så jag tänker köpa en A77 med 16-50 SSM-objektivet när jag får ihop pengar till den (vilket antagligen inte blir förrän nästa år), även om det därmed sannolikt inte kommer att bli förrän strax innan de nya kamerorna lanseras. "Man vet vad man har men inte vad man får." A77 kommer med stor råge att duga åt mig under många år framöver, trots att det med säkerhet kommer att dyka upp nya och vassare modeller efterhand.

F.ö. är ju hela denna hype till 100% byggd enbart på rykten.

---
... men framförallt för att Sony totalt förstört sitt förtroende bland sina egna trogna anhängare.
---
Återigen, tala för dig själv!

Att du själv har blivit extremt besviken (till inte så liten del beroende på en hype som du själv skapade, trots att många av oss försökte att dämpa dig lite) betyder absolut inte att Sonys anseende följaktligen därmed också måste vara "totalt förstört" för alla andra.

---
Samma sak med blixtsystemet som också är förstört.
---
Att kalla det "förstört" är förstås att gå alldeles för långt. Dock skulle även jag hellre ha sett att de behöll den gamla iISO-blixtskon, som funkade alldeles utmärkt. Men de tröttnade väl till slut på att få minuspoäng i nära nog varenda test för att deras kameror hade en "dålig" blixtsko, trots att den i själva verket var överlägsen alla de andras s.k. "ISO-standard"-blixtsko (där ordet 'standard' är en fullständigt lögnaktiv benämning för denna).

Ytterligare en anledning var högst sannolikt att eftersom Sony sedan lång tid varit inriktad på att integrera stillbild och video, så skulle det ju vara mycket bättre att ha samma blixtsko rakt över. De ville ha en blixtsko som kunde användas även på deras videokameror.

---
Så kräftgång har de haft, dock inte alls så stor som de gjort sig förtjänta av pga sina klantigheter.

/Mats
Ja du, det finns nog ingen som hyser det minsta tvivel om att du vill att det ska gå riktigt illa för Sony...
.

Orkar inte citera och bemöta allt i detalj...

Många nedlåtande superlativer här - OERHÖRT SJÄLVCENTRERADE, groteskt påstående osv.

Jag har svartmålat A99 sida upp och sida ner påstår du.

Nä, har sagt min mening och blev påhoppad för det. Blev beskylld för att ha haft orimligt skyhögt ställda förväntningar osv, vilket jag inte anser att jag haft. Frågade därför vad det var så skyhögt med att tycka att serietagningshastighet skulle kunna ligga i par med den tidigare enklare modellen och inte bara vara halva, att ljustappet inte skulle behöva bli märkbart sämre än tidigare, att åtm någån pytteliten ynnka förbättring kunde gjorts i EVF och responstid, att blixt skulle fungera trådlöst utan jättelång fördröjning, att buffert skulle kunna vara lite större och så. Rätt rimligt tyckte jag.

Upprepade därför samma sak vid de personliga påhoppen på mig och har fortfarande inte fått svar på vad det var som var så orimligt. Blev istället personligt påhoppad, precis som jag upplever det igen och i efterdyningarna ledde till trista konsekvenser, främst för mig.

Tänker inte svara samma sak igen, bara konstatera att jag hade rätt i:

"Här får man väl inte skriva att man tycker A99 är ett stort misslyckande utan att bli påhoppad, "

Så är det tydligen.

Nä, jag tycker inte att jag förutsätter att andra ska tycka som jag. Jag säger vad jag tycker och räknar inte med att det delas av andra. Däremot så är det så att mina ååsikter faktiskt delas av många andra.

Med "blixtsystemet är förstört" menade jag inte byte av blixtsko. Ingen viktig sak i sammanhanget, även om jag likt dig skulle föredragit att fortsätta med den gamla och att de kunde ha skött införandet lite snyggare. Det jag menade var att TTL-mätning har försämrats kraftigt (fast blivit bättre nu efter fw-uppdateringar) och att bland det bästa trådlösa systemet med lång historia inte längre fungerar i praktiken eftersom det har sekundslånga fördröjningar. Jag anser det förstört, men om man inte använder blixt på det sättet som jag vill göra spelar det kanske ingen roll.

Du skriker att du är nöjd med A77. Så bra då.
Om du läste mitt inlägg så såg du att jag skrev att jag också tycker A77 är bra. Det är en fantastisk kamera på många sätt. Den har en del brister som rimligen kunde förbättras i nästa generation.

Jag har också haft A77 och tycker att jag gav den en ärlig chans, men kunde nite bli bekväm med framförallt det som jag uppfattade som en seghet. Tyckte helt enkelt inte den lydde mig ordentligt, utan gjorde lite som den själv ville ibland och tog lite pauser och så och var underlig i sitt beteende med blixt och exponerade fel och så. Nä, jag trivdes inte med den som helhet. Finns andra också som tyckt så, men jag förstår att andra kan uppskatta den mycket. Den passade inte riktigt mig helt enkelt.

A99 är dock en annan femma.

Nu gjorde de alltså inte det, utan det försämrades istället.
Jag tycker det är sorgligt.

Det är också sorgligt att Sonys försäljning minskat kraftigt.
Sorgligt för Sony alltså. För oss spelar det inte så stor roll, vi kan ju byta märke om man inte tycker det är bra. Eller inte om man tycker det är bra.

Jag tycker inte att man ska fråga de som använder kamerorna.
Man kan också fråga de som tidigare haft Sony, kan systemet och känner till kamerorna och gjort bedömningen av kameran och efter det beslutat sig för att inte fortsätta med det märket. När det gäller A99 så tror jag att den sistnämnda gruppen är betydligt större än den som faktiskt köpt kameran.

Det finns ju en del statistik att ta del av.
Att kalla A99 för en framgång försäljningsmässigt blir rätt svårt.

Det är inte så att de som inte gillar kameran som hörs mest. Istället så om de personerna byter märke så byter man oftast också gruppering man samtalar med i fora osv, medan de som har skaffat grejerna istället berättar hur bra det är.

Jo, Sony har som sagt bytt ledning. Om precis alla fått gå eller om vissa omplacerats vet jag inte.
Att de går ut med uppgifter om att den planerade linjen med nya kameror stoppats helt och att man gör helt om går väl inte att ens med bästa välvilja tolka som att Sony själva tyckte de var på rätt väg? Anledningen till det är min gissning, jag har inte varit inom dörrarna hos Sony, men så långsökt är det nog knappast. Synd att du missat det.

Tycker inte du också att det är lite skämmigt med A58 som en efterföljare till A57 har objektivfattning av plast?

Jag tänker inte fortsätta det här tjafset alls mer, så även om jag inte svarar på fler påhopp så betyder det inte automatiskt att jag samtycker.

Din sista mening vill jag dock bemöta.

Ja du, det finns nog ingen som hyser det minsta tvivel om att du vill att det ska gå riktigt illa för Sony...

Nej Gunnar, jag önskar INTE att det går illa för Sony.
Ok? Comprende? Capish?

Det GÅR illa för Sony. Jag skrev att det är sorgligt.
Det är deras eget fel pga deras egna beslut osv., det var det jag menade med "förtjänar", alltså i betydelsen konsekvens. Trots detta har det inte (än) gått så dåligt som man kunde förvänta sig anser jag. Att det skullle vara bra på något sätt eller min önskan är det absolut inte, men det är vad de "förtjänar". Som man bäddar får man ligga, som man sår får man skörda... En konsekvens, orsak-verkan.

/Mats

Senast ändrad:
Orkar inte citera och bemöta allt i detalj...
---
Du var ju den sista jag trodde man skulle få höra något sådant ifrån...

Detta är ju hela tiden VÅRT problem, eftersom du skriver så oerhört mycket. Ifall du inte skrev om allt du tror och får för dig, utan begänsade dig till sådant som du r säker på och kan belägga, så skulle det inte bli så mycket att vi inte orkade läsa och svara dig. Eller att du inte orkade läsa och kommentera våra svar.

Anledningen till att du inte fick svar på alla dina negativa inlägg om A99 var just detta - när man skulle svara så hade det kommit nya tirader, gång på gång. Jag orkade i alla fall inte i längden plöja igenom både det gamla och allt det nya du hade skrivit, för att kunna ge ett relevant svar. Och det växte och växte hela tiden.

Men ännu värre var när jag efter en tid upptäckte att nästan hela min fotoglädje hade försvunnit pga detta! Jag trodde inte att jag var särskilt mottaglig för propaganda, men det är vi tydligen alla. Jag blev tvungen att hålla mig borta från forumet.

Jag kände sorg. Och jag saknade oerhört vad jag hade uppfattat som en glad och trevlig kompis, som det var roligt att läsa, och som jag delade intresset för foto med. Men jag behövde läka och hela min själ, vilket jag ännu bara delvis lyckats med. De flesta som kommer hit har väl ändå förhoppningen om att kunna öka sin fotoglädje genom att diskutera med andra fotointresserade, ge och ta råd, entusiasmera och uppmuntra varandra? Man förväntar sig sannerligen inte att ens halvsekelgamla fotoglädje ska tas ifrån en (hade aldrig trott att detta skulle kunna vara möjligt ens). Därför kom det ut en del hårda ord från mig tidigare, som jag absolut inte skulle ha velat skriva. Även detta gör mig sorgsen.

Det är absolut inte såhär jag vill ha det.

Jag saknar även den mycket den goda stämning som tidigare rådde i Sony-trådarna, innan det kom in "troll" och annat otyg.

---
Jag har svartmålat A99 sida upp och sida ner påstår du.
---
Föreslår att du själv läser igenom tråden ifråga. Om du orkar.

---
Blev beskylld för att ha haft orimligt skyhögt ställda förväntningar osv, vilket jag inte anser att jag haft. Frågade därför vad det var så skyhögt med att tycka att serietagningshastighet skulle kunna ligga i par med den tidigare enklare modellen och inte bara vara halva, att ljustappet inte skulle behöva bli märkbart sämre än tidigare, att åtm någån pytteliten ynnka förbättring kunde gjorts i EVF och responstid, att blixt skulle fungera trådlöst utan jättelång fördröjning, att buffert skulle kunna vara lite större och så. Rätt rimligt tyckte jag.
---
Du har fått svar på lite av detta tidigare. Sedan upprepade du dessa påståenden gång på gång, och då fick du inga svar igen. Eller igen. Eller igen. Jag orkade i alla fall inte. En del av dina förväntningar i citatet ovan är inte rimliga - jag får väl ge dig ett sammanhållet svar på detta så snart som möjligt (dock inte i natt).

---
Jag har också haft A77 och tycker att jag gav den en ärlig chans, men kunde nite bli bekväm med framförallt det som jag uppfattade som en seghet. Tyckte helt enkelt inte den lydde mig ordentligt, utan gjorde lite som den själv ville ibland och tog lite pauser och så och var underlig i sitt beteende med blixt och exponerade fel och så. Nä, jag trivdes inte med den som helhet. Finns andra också som tyckt så, men jag förstår att andra kan uppskatta den mycket. Den passade inte riktigt mig helt enkelt.
---
INGET av allt detta har jag upplevt med mitt (lånade) ex. av A77. Anledningen till att jag inte har upplevt problemen vid användning av extern blixt beror på att jag inte gör detta. Dock har problemen rapporterats av andra, så det gäller säkert även för "mitt" ex. Sägs dock vara åtgärdat i senare FW-uppgraderingar. Men jag har använt externa studioblixtar och det fungerade i alla fall klockrent.

Jag förstår din frustration efter att ha upplevt allt det du skriver om här. Det har inte jag. Inte alls! Jag har inte upplevt någon (för mig) störande seghet. Det vet jag att andra har gjort, i alla fall när det gäller tidigare FW-versioner. Och "min" har ALDRIG uppvisat något som helst oväntat beteende. Den har ALDRIG gjort något annat än det jag avsett att den skulle göra. Kan möjligen ha hänt i början, men då var orsaken i så fall att jag inte hade läst bruksanvisningen ordentligt, och sådant registreras inte i mitt minne som "kamerafel".

---
A99 är dock en annan femma.
---
Det är alltså A99 som är "en total missräkning", "fullständigt misslyckad", "rent lurendrejeri"?

---
Det finns ju en del statistik att ta del av.
Att kalla A99 för en framgång försäljningsmässigt blir rätt svårt.
---
"En del statistik"? Det har jag sett väldigt lite av. Skulle vara väldigt intresserad av hänvisning till dina källor.

Bygger du dina uppgifter om A99:ans försäljning på Amazons "Best seller"-ratings? Detta är ETT företag, i ETT land. Knappast särskilt heltäckande. Speciellt inte med vetskapen om att A99:an har sålts i mångdubbelt större antal i Asien än i USA.

---
Jo, Sony har som sagt bytt ledning. Om precis alla fått gå eller om vissa omplacerats vet jag inte.
---
Synd att du missat det.
---
DETTA har jag definitivt inte missat. Jag tror faktiskt inte att jag hittade någon enda i ledningen som försvunnit när jag kollade detta. Och orsaken var ju att man organiserade om hela strukturen på Sony, vilket självfallet medförde att ledningsstrukturen fick omorganiseras. Dock blev det inte så mycket omstrukturering inom avdelningarna, förutom att man ville ha ett ökat utbyte över de tidigare "revirgränserna". Men du påstog att det var kameraavdelningens chefer som hade sparkats.

Sanningen är den rakt motsatta!
Hela kameraavdelningen, med chefer och allt, BEFORDRADES uppåt i Sony-hierarkin, till toppnivån. Sonys tre hörnpelare kommer fr.o.m. nu att vara Image, Mobility och Games. Kameraavdelningen har fått ökade resurser, och behöver inte längre gå till några mellanchefer för att få sina projekt godkända. De är mera fria att experimentera.

Mats, jag påstår inte att du ljuger medvetet, för det tror jag inte alls, men du skriver massor av påståenden som helt saknar grund. Vad jag kan se blandar du hela tiden ihop det du för tillfället tror med fakta. Inte alls avsett som något påhopp, beror enbart på att jag är fruktansvärt irriterad över detta. Det finns ingen möjlighet för oss att hinna med att korrigera allt detta. Du är väldigt slarvig med att kolla fakta - du förväxlar detta med dina känslor. Det du önskar, hoppas eller befarar framställer du som om det vore med säkerhet belagt. Och eftersom du skriver så otroligt mycket så finns det absolut ingen som kan hinna med att tillrättalägga allting du fått för dig. Det finns alldeles för få "tekniktyper" här för detta. Och det är väldigt respektlöst mot oss andra - finns väl ingen av som klarar att skriva så mycket som du. Återigen, detta är inget påhopp, utan en bedjan. I mitt fall är allt det jag skrivit ikväll och inatt förenat med mycket stor smärta, såväl känslomässigt som direkt fysiskt.

Det må vara tillåtet att fabulera precis hur som helst här i trådarna, men det betyder ju inte alls att detta är på något sätt bra, eller tillför något som helst av värde för någon. Det betyder ju bara att brusnivån stiger långt över nyttosignalen här!

Som jag har försökt att be dig om flera gånger tidigare - ifall du kunde försöka att hålla dig till att påstå ENBART sådant som du har belägg för, och hoppa över allt du TROR (eller fråga i sådana fall), så skulle det finnas möjlighet för oss att hinna med att svara ordentligt på de frågor du ställer. Nu är det komplett omöjligt att hinna med att tillrättalägga allting.

---
Att de går ut med uppgifter om att den planerade linjen med nya kameror stoppats helt och att man gör helt om går väl inte att ens med bästa välvilja tolka som att Sony själva tyckte de var på rätt väg?
---
Här gissar du att det var ledningen som stoppade det kamera-gubbsen höll på med eftersom det inte var bra nog. Det jag har läst är det motsatta. Kamera-gubbsen hade mycket riktigt planerat att komma ut med en efterföljare till A77 senare i år samt en eller två fullformatskameror. Men de höll också på med andra projekt (tydligen lovande), och när den nye dirren fick detta föredraget för sig så sa han - lägg inte ner mera tid på årets planerade uppdateringar (förutom NEX-7:ans efterföljare), släpp det och sätt istället in alla klutar på att utveckla era nya projekt så att de så snart som möjligt kan komma till produktionsstadiet.

Vi KAN inte hålla på och begära att en kameratillverkare ska komma ut med nya tekniker och idéer i samma takt som andra gör, som nöjer sig med bara smärre evolutionära uppdateringar av sina kameror.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar