Personliga hälsningar görs kanske bäst via nån privat kanal istället. Här får du nog acceptera att det är riktat till alla som deltar i diskussionen.
... jag fattar absolut nada...
Verkar jobbigt
Kanske det beror på att du missuppfattat något.
Sony har inte gjort några systembyten!
De övertog ett system från Konica-Minolta, nämligen Alpha-systemet.
Sedan har de också utvecklat ett till system, NEX E-mount.
I likhet alltså med t.ex. Canon som forutom EF har utvecklat EOS-M och Nikon som förutom sitt system F också utvecklat Nikon-1 t.ex.
Men till skillnad från dessa tillverkare så har de inte bytt system som de gjort.
Faktum är att det finns ett mycket stort utbud av Minolta-objektiv från 80-talet som fungerar rakt av med fullständig AF och bländarstyrning på alla Sony Alpha systemkameror - och ger stabilisering på allihop också. Om det är något system som varit konsekvent över så många generationer så är det just Alpha-systemet.
På gott och ont! Allt är inte bra med det, bl.a. så klarar inte bländarstyrningen den snabba serietagningen på 12 bilder/s som Sony levererar i sin APS-C modell A77 utan lite trix osv.
Nyligen har de frångått systemet lite grann genom att byta blixtfattning, men med bibehållen kompatibilitet i protokollet.
Om du blandar ihop att Sony varit innovativa och lanserat nya tekniska lösningar i sina kameror med "systembyte" är det en annan sak, men visar bara att du blandar ihop begrepp och använder ord med fel betydelse.
Till skillnad från dig förstår jag det mycket väl.
SLT-tekniken är ju brilliant! Den löser problem som funnits i DSLR och möjliggör en massa saker.
Också till skillnad från dig som skriver "EVF må vara bra, men...", så är jag inte så överförtjust i just EVF-delen av lösningen.
Tyvärr har Sony schabblat med sin satsning anser jag.
A77 var mycket bra. Det är en riktigt bra kamera i det segmentet, men har sina nackdelar. För att vara typ första versionen så såg det lovande ut. Nu visade det sig att Sony slutade där och inte utvecklade det vidare, så att nästa modell inte alls håller måttet för sin klass.
Jag är också kritisk till Sony och tycker de har gjort usla bedömningar och gått fel väg. De har inte gjort färdigt och jag tror det finns utvecklingspotential kvar för SLT, även om jag också varit helt övertygad om att det varit en tillfällig lösning tills man kan bli av med spegeln helt.
Problemet är att, trots den nya hypen som verkar gro om superkameror 2014, så tror jag inte den spegellösa tekniken kommer att vara "klar" och tillräcklig konkurrenskraftig då, men framförallt för att Sony totalt förstört sitt förtroende bland sina egna trogna anhängare. Tror helt enkelt de inte har råd med att göra trogna användare besvikna för att sen skaffa nya. Jag är t.ex. en sådan som tidigare gillat Sony, men blivit besviken och övergett systemet och jag är inte ensam! Snarare är jag förvånad att tidigare "supportrar" fortsätter propagera för att det är bra när alla andra kan se att kejsaren är naken.
A57 är också en riktigt fin kamera för sin klass.
Efterföljaren A58 är ju så totalt fel som det kan bli. Hur i h-e- kan man lansera en uppföljare med sämre prestanda, högre pris och en objektivfattning i plast!!!
Samma sak med blixtsystemet som också är förstört. Den nya fattningen är precis lika inkompatibel som den gamla - och som Canons och Nikons med för den delen, men har specialkontakter som är som gjorda för att det ska komma in smuts i och förstöras.
Det har varit en fruktansvärt sorglig period för Sony Alpha den senaste generationen.
Här får man väl inte skriva att man tycker A99 är ett stort misslyckande utan att bli påhoppad, men tydligen så tycker Sony själva det internt också eftersom de sparkat hela ledningen för kameradivisionen och skrotat alla planer och backar och börjar om.
Tyvärr för Sony så r den redan skedda skadan så allvarlig att de har svårt att hämta sig från det enorma förtroendetapp de fått. Dels från tidigare användare av systemet som överger det, men framförallt för deras återförsäljare som inte lär komma tillbaka i brådrasket, oavsett om de lyckas få till det nästa gång med en superbra kamera.
Sony har nog missat sin jättechans de hade. Ett smashläge som gick rakt i nät.
Vissa här säger att det är omöjligt att rå på de andra stora tillverkarna, men så är det inte alls. Sony skulle ha kunnat göra det genom att göra kraftigt förbättrade versioner av A77 och A57 och sedan gjort A99 avsevärt mycket bättre än den blev. Fanns alla möjligheter till det om de inte bara slutat utveckla tekniken och satsa på annat som inte är tillräckligt utprovat så att det funkar. Sedan kunde de ha filat på nästa spegellösa version i lugn och ro.
Nu ryktas det om fantastiska spegellösa kameror 2014, men de lär väl för det första inte komma förrän 2015 och sedan kommer nog Sony lyckas spela bort korten ännu en gång och göra nåt katastrofalt dåligt med dem. Det är den bilden jag har och många andra och den har de själva förtjänat. Spelar nog ingen roll om de lyckas med allting, förtroendet tar längre tid att återställa.
Så att det är kasst med deras vändningar och teknikskiften håller jag med om för att de varit feltajmade och inte färdigutvecklade, men att förstå det är inte så svårt.
Några systembyten har de dock inte gjort.
Tyvärr! Det hade definitivt varit bättre att tappa viss kompatibilitet och göra om bländarstyrningen till elektrisk för att klara av högre serietagningshastighet. Det hade kunnat göras utan att tappa bakåtkompatibilitet också. Hade man gjort det och satsat vidare på SLT-tekniken och förbättrat den och struntat i experiment som on-chip AF-sensorer osv, samt förbättrat EVFen och beefat upp kameran med mera cPU-kraft och satsat på hastigheten så hade de kunnat ha en enorm framgång.
Istället halkade man tillbaka till nästan noll.
Så kräftgång har de haft, dock inte alls så stor som de gjort sig förtjänta av pga sina klantigheter.
/Mats