Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur olika vi kan uppleva en kameramodell

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Anledningen till det är min gissning, jag har inte varit inom dörrarna hos Sony, men så långsökt är det nog knappast. Synd att du missat det.
---
Baserat på din "gissning" alltså. Men presenterat som om det vore fakta. Ja, jag "missar" vanligen att "gissa" detsamma som du gissar. Men det tycker jag inte alls är "synd" att jag gör, jag brukar avstå från att gissa...

Men nu tänker jag inte skriva mer, trots att jag är väl medveten om att jag långt ifrån har svarat på allt du skrivit. Men det är ingen idé att du klagar, för nu klarar jag knappast att skriva en enda rad mer. Och jag kommer säkerligen ALDRIG klara att besvara allt du påstått tidigare. "Stickprovsmässigt" kan jag möjligen klara att svara på något.

Tänk på att alla gånger du tror, gissar och antar något, så ser du numera för det mesta på detta med mycket kraftigt negativt färgade Sony-glasögon. Därför blir också nästan allt detta galet. Så kan du inte åtminstone FÖRSÖKA att först belägga det du vill påstå? Det ska inte behöva vara så att vi andra måste hålla på och korrigera allt som du får för dig. Jag försökte ganska länge tidigare, men jag hann aldrig ikapp, och fick till slut ge upp, eftersom jag annars inte skulle ha fått gjort någonting annat överhuvudtaget. Därför ber jag dig återigen - respektera andras tid lite grand. Nu kräver du det omöjliga av oss. Det är faktiskt inte vår uppgift att söka efter belägg för att kunna bemöta allt du hasplar ur dig. Det är din egen uppgift att först kolla att det du skriver är rimligt korrekt, inte vår.
.

"Stickprovsmässigt" kan jag möjligen klara att svara på något.

Ta gärna det som jag efterlyst åtskilliga gånger och du igen i förra inlägget påstod utan att ge någon mer substans.

Alltså vad det var som var så himla orimligt i mina förväntningar om serietagnngshastighet, buffert och processorkraft och ljustapp. Att blixt skulle funka var ingen uttalad förväntan, bara nåt jag tog för givet. A58 med plastbajonett! Har du sett den?

Bara gissningar är det ju inte f.ö. Ganska mycket känt och det är ju oficiella uppgifter från Sony att de ändrat sin strategi och stoppat de planerade kameralanseringarna.

Sorglig period? Kanske för starka ord, men visst är det så att den här generationen med den ledningen som fattade design och marknadsföringsbeslut om alpha-modellerna inte gjorde det bästa jobbet. Att A99 inte blev så lyckad är ingen udda uppfattning jag har. Om inte annat så avspeglas det i försäljningen.

Att du gillar A77 förstår jag, det är en fantastisk kamera. Inte helt färdigutvecklad enligt min åsikt och det finns några saker som skulle kunna förbättras för att göra den riktigt riktigt bra och det var jag helt övertygad om att de skulle göra till A99, men de gjorde ju som sagt inte det utan pysslade med andra innovationer istället som lades in som kaka på kaka och faktiskt försämrade istället för att förbättra. Jag syftar på sensor AF-punkter som inte tillför speciellt mycket när det finns på annat håll, men stjäl ytterligare ljus osv. Att TTL och WL-flash inte funkade riktigt så bra som det borde var de såklart medvetna om (man får ju förutsätta att de provar sina kreationer). Att inte anstränga sig för att åtgärda det utan att mörka det mot kunderna sänker förtroendet.

Tänk på att alla gånger du tror, gissar och antar något, så ser du numera för det mesta på detta med mycket kraftigt negativt färgade Sony-glasögon.
Gör jag? Vad har du för belägg för det?
Jag anser i alla fall inte det. Kanske omedvetet då, men absolut inte avsiktligt. Jag har inget horn i sidan till Sony eller någon annan tillverkare.

Saer som jag hasplar ur mig men inte har belägg för?
Syftar du på mitt mitt nyligen felaktiga påstående att Canon bytt objektivfattning, annars kan jag inte se vad förr felaktigheter jag skrivit och att jag är rätt noga med att kolla fakta själv. Åsikter däremot kan jag ju ha och de talar jag tydligt om att det är åsikter och inte nån fakta.

Åter till kamerorna tycker jag!
Skulle uppskatta att det inte fokuseras så mycket på mig som person och det som du uppfattar som tillkortakommanden hos mig. Bemöt gärna sakligt och exemplifiera vad det gång på gång påstås att det var så på tok med mina förväntningar.

Det här visar väl tydligt att vi uppfattar dessa olika.

/Mats

Det må vara tillåtet att fabulera precis hur som helst här i trådarna, men det betyder ju inte alls att detta är på något sätt bra, eller tillför något som helst av värde för någon. Det betyder ju bara att brusnivån stiger långt över nyttosignalen här!

Kanske dags att sänka ISO lite i den här tråden ...?

Jo, jag svalkar garna av mig lite.
Solen gasser ratt fint har nere I Madrid dar jag befinner mig :)

Har dessutom massa andra roligare aktiviteter att syssels'tta mig med, fotografera t.ex.
Dags for siesta!

/Mats

ANG. Inlägg Nr 221 som nu får ringarna på vattnet att bli fler och fler, när jag skrev om formuleringar som kan vara mera diplomatiskt skrivna. Jag skrev aldrig något om att testare är köpta, och jag har aldrig gjort det någon gång. dom orden blir inlagda i svaren, och uppfattas som att jag har skrivit så, tror inte att det var mening utan att svarställaren bara själv ville påvisa en synpunkt om att köpta testare finns inte.

Jag själv har inte skrivit det, det står inte så i inlägg Nr 221, jag skrev att det kanske var för att inte stöta sig med tillverkaren, för mig betyder det absolut inte att den testaren är köpt. Nu bad jag om ursäkt för det var inte min mening att vara ovettig, och ordvalen jag valde var inte särskilt lyckat av mig att välja eller och då menar jag dom efterföljande kommentarerna som står efter Nr 221 ovan här.

Kanske inte idealisk som fågel kamera, dom ordvalen har jag inte hittat på utan är en formulering citerad rakt av. testet för övrigt var annars mycket bra med en ovanlig kritik om att nu måste Canon bestämma sig om hantering av menyer och knappar, det är olika mellan kamerorna och önskas bli mera enhetlig, där ser man hur olika man upplever en kamera, för tråddeltagare säger att dom känner igen Canon från hedenhös.

Men inte alla tydligen.

//Bengt

I går klämde jag och tryckte lite på en Canon EOS 6D, och jag kände bara delvis igen mig i inställningsmenyerna. En hel del har ändrats sen min senaste EOS-kamera, 60D. Går man längre tillbaka hittar man också skillnader mellan kameragenerationerna. De flesta ändringar tror jag är till det bättre, men det stör förstås folk som bara byta till en "bättre" kamera utan att behöva lära om hur man ställer in den.

Det är just denna typ av moderering som jag blir fundersam över. Jag tycker verkligen att den var alldeles för ryggmärgsreflexstyrd och förhastad. Mitt inlägg med referens till 70D har direkt bäring i detta forum. Det är en direkt polemik mot de inlägg bl.a. Gunnar och andra gjort kring hybrid AF och de begränsningar man sett med AF-sensorer på huvudsensorn. Både Sony och Canon har ju i flera modeller tillämpat just hybrid-AF med en mindre uppsättning sensorer på huvudsensorn och hävdat att man inte kunde komma vidare med den tekniken av bl.a. utläsningstekniska skäl.

Canon har nu tagit ett steg som verkligen krossar den ståndpunkten om jag förstått allt rätt när man helt enkelt har 40 miljoner punkter inblandade i AF-hanteringen på huvudsensorn. Jag ser inte detta som en Canon-relaterad fråga enbart för att den har bäring i jämförelsen av den teknik som används i exv. A99 och diskussionerna vi tidigare haft i flera Sony-trådar om just begränsningarna med hybrid-AF.

Det här begränsar faktiskt en berättigad diskussion. Borde vi inte försöka förstå vad som gjort detta steg möjligt - ett steg många uppenbarligen bestämt sig för som varandes omöjligt. Jag tycker det verkar lite som om det nu kommer sensornyheter från Fuji och Canon snarare än Sony och det kan ju faktiskt vara ett tecken i tiden. Det har faktiskt varit rätt tyst från Sony ett bra tag nu och jag är böjd att hålla med Mats att det verkar som om Sony tappat lite momentum. Det är inte ens någon vidare fart på NEX-spåret och det tycker jag är lite illavarslande. Sony har inte råd att schabbla bort det också.
Frågan är alltså varför ett antal tusental AF-punkter skulle begränsas av tekniska begränsningar när inte 40 miljoner tycks göra det. Jag tycker det verkar som om Canon faktiskt ligger nära ett paradigmskifte här och bryter en del ny is.

... Jag tycker det verkar lite som om det nu kommer sensornyheter från Fuji och Canon snarare än Sony och det kan ju faktiskt vara ett tecken i tiden. Det har faktiskt varit rätt tyst från Sony ett bra tag nu och jag är böjd att hålla med Mats att det verkar som om Sony tappat lite momentum. Det är inte ens någon vidare fart på NEX-spåret och det tycker jag är lite illavarslande. Sony har inte råd att schabbla bort det också. ...

Om nu Sony har gått ut med att de inte kommer att släppa några nya systemkameror föränn det är ett tillräckligt stort steg i utvecklingen, så är det väl naturligt att det inte konstant trillar in nya modeller varje halvår? Dessutom har de ju aviserat när det ska komma nya modeller. Inte konstigt heller att Fuji och Canon kommer med nya sensorer, de gör ju sina egna. Mer konstigt vore det väl om de gav upp och lät Sony ta över helt och hållet. Egna sensorer är ju ett av deras sätt att konkurrera.

Kan hålla med Grimmer här, inlägg Nr249. Det jag kan tycka som varit lite olyckligt med Sony kameradivision och som skapat så många debatter kring kamerorna av vad som kan fattas mot konkurrenterna, lågljusegenskaper och EVF:ns vissa svagheter plus då följande autofokus.

A580 som kom 2010 med en hoper andra modeller med samma sensor, redan här så låg A580 så gott som i samma klass som D7000 och Pentax K5, Jag minns att M. Fröderberg som då fortfarande jobbade kvar hos Kamera & Bild. Han sa att han hade svårt att bestämma sig för vilken av dessa kameror där sensorpaketet presterade bäst, alltså resultatet av Lågljusprestanda och koll vid utskrifter.

Att A580 förlorade lite poäng på andra saker, var en sak för sig, utan sensorn presterade trots allt ganska bra. Men som alla vet så valde Sony en helt ny väg, men den vägen var inte nyasfallterad eller rak och fin, utan fortfarande en aning krokig och guppig. Som jag ser på det så fick Sony helt sonika börja om från början. Hade Sony följt efter A580 med en ny A900 och liknande sensorpaket så finns det väl ingen som kan säga i mot att den högst troligt blivit lite bättre vad gäller Lågljus än den då vid den tiden svåra konkurrenten EOS5MKII.

A580 kunde filma och har ett bra Live View-system, vilket inte borde ha varit några problem att implementera i en ny A900. Som sagt så blev det inte så, Jag begriper bara inte att Sony kunde ha haft lite mera fingertoppkänsla och labbat med SLT kring A55-serien i och med att det var helt nya svårigheter att övervinna, 2,3Mp EVF:n skulle så klart ha kommit redan till A57 tycker jag.

Man kan stånga sitt huvud blodigt om man vill, men det hjälper inte, NEX7 och A77 är knappt bara 2 år gamla, katastrofer hindrade Sony att släppa dom nya kamerorna lite tidigare som vi har tjatat om ganska mycket. enligt gängse logiska regler som jag ser det så förlorade Sony flera år av utveckling på grund av att dom satsade på ett SLT-koncept som dom inte kan ha varit fullärda i. Så här står vi tilltänkta köpare och vill ha 2015 årsmodell av NEX7 och A77 redan nu 2013.

Som Mats påtalade helt riktigt om A77 så var kameran riktigt bra, men ändå inte helt färdig, Det är såklart en helt riktig bedömning, för SLT-konceptet är så himla nytt så man kan så klart inte förvänta sig att Sony kan släppa kameror som hämtas från framtiden i någon form av tidsmaskin. C/N har kunnat filat och joxat på en kameratyp som härstammar sedan mer än 10 år sedan, ( Digitalt, men med hjälp av framgångsrika analoga paradkameror ).

Mycket av det jag skriver nu förutsätter att Sony borde ha tänkt som vad fler än jag skrivit i tidigare trådar, men jag förstår i alla fall inte hur Sony tänker, samtidigt så har tiderna förändrats ovanligt snabbt, finanskriser med olönsamma företag med dålig ekonomi har det besvärligt över hela världen, Sonys Xperia Z den nya topptelefonen har hamnat under luppen hos DX0 vad gäller kameradelen, och det var ingen rolig läsning den kommer först på plats 9 slagen av fler år äldre telefoner där tillverkarna borde ha klart sämre erfarenhet än Sony men tydligen inte.

Vänligen.
//Bengt.

Läser man nu på http://www.sonyalpharumors.com/ så verkar det som om SONY sålt 5% mer a99 än beräknat
Detta kan ju förklara att man ej droppat priset som på andra FF DSLR
Detta har ju diskuterats i omgångar att Sony måste sänka priset för att kunna sälja.....

eller om den säljer tillräckligt bra enligt Sonys plan

5% mer än beräknat står det ja, men 5% från vad !!!!. A99 räcker nog till för dom flesta vad gäller prestanda, men priset har varit lika med D800 i alla fall nära på och då blir det ganska så mycket fel, då hjälper inte rörlig/vridbar skärm, eller den utmärkta Live View, inte för att ha högre pris än konkurrenterna 6D och D600.

Nya RX100 II höjde sig en bit hos DX0 inget jätteskutt men ändå ett litet framsteg, ligger väl lika nu då med Nikons J1 som ändå kommer från ett världsledande företag med paradgrenen Lågljus och med samma storlek på sensorn. Starkt jobbat Sony.

Sony 2014 kan bli vassa och farliga, Oktober kommer Nya NEX-7 med 3,8 Mp EVF eller punkter/dots vad det nu kallas. ( enligt rykten ).

//Bengt.

Jag har nu haft min a77:a i ett år och är vansinnigt nöjd med kameran. Min äldsta dotter som är mycket fotointresserad (närmast passionerad fotofantast) har lånat den mycket och är såpass nöjd med Sony att hon nu bytt system (från Nikon) och har en Sony a99.

http://i93.photobucket.com/albums/l71/waconda/1014151_10151574788944143_578449384_n_zpsa975641a.jpg

Hon har fått mitt Minolta 80-200 + att jag köpt ett par begagnade objektiv bla Minolta 50 1,7 och Minolta 35-105. Hon lånar mitt Tamron 90 2.8 samt mitt Tamron 70-300 DI VC USD ibland.

Det ska bli mycket kul att se vad hon kan göra med denna kamera eftersom jag tycker hon har tagit många härliga bilder med min a77.

Ja A77 är mycket bra, köpte mig en ny fotoskärm Asus 248Q tyvärr så hade den bara s-rgb men bilderna fick sig ett lyft från A77 och upp till Iso 800 blir det hur bra som helst. A77 tecknar jäkligt bra, har även en RX100 som också är förvånansvärt bra, men den kan inte matcha A77 med sin större sensor. 24Mp sensor har fått en del kritik, men jag förstår inte varför, med rätt inställningar så ger den mycket hög kvalitet på bilderna.

På grund av ljusförlusten på 30% ( SLT konstruktionen ) så kan den så klart inte matcha konkurrenter högre upp på Iso-skalan, så kritiken tror jag blir i hop blandad lite där, även vid Iso 1600 är A77 bra tycker jag och det räcker ganska långt.

A77an är fullspäckad med finesser så att man nästan kan bli lite snurrig på kuppen, har inte provat allt fast jag haft den i ett år. A77 är en mycket kapabel kamera som växer ju längre man använder den.

//Bengt.

Det ska bli mycket kul att se vad hon kan göra med denna kamera eftersom jag tycker hon har tagit många härliga bilder med min a77.

Självklart kommer hon att fortsätta att ta bra bilder. En A99/A77 är ju egentligen väldigt bra ur många aspekter.

Det är inte mycket som saknas på dessa kameror. Däremot kan de, som trådens ämne tar upp, upplevas väldigt olika beroende på olika fotografers preferenser.

Själv har jag intagit en mer restriktiv hållning till en massa "uppdateringar" av kameror efter att ha bläddrat igenom tusentals digitala bilder i mitt arkiv tagna under en 14-årsperiod med olika dslr och kompakter.

Det är närmast förvånansvärt när man ser vilka bilder en gammal Nikon D1 anno 1999 kan prestera liksom efterföljande modeller av olika märken. Inte minst kompakter. Så det hela landar för min del återigen i den klyschan att fotografen är så oerhört mycket viktigare än kameran för slutresultatet.

Men i sanningens namn bör man inte glömma en i mina ögon oerhört viktig aspekt: Utvecklingen av mjukvaran i bildredigeringsprogrammen och rawkonverterare betyder ofta att gamla "omoderna" kameror får nytt liv.

Sedan är det fantastiskt hur mycket man kan vänja sig vid. D v s man blir med tiden allt bättre på att hantera en kameras för- och nackdelar vilket på sikt kan leda till att den kameramodell man inte först upplevde som passande för en själv ändå blir ett redskap man växer ihop med.

Det är lätt att bli lurad av de första intrycken.

//Lennart

Alldeles sann den där klyshan, men samtidigt är det väldigt roligt med själva tekniken också. För min del har det varit väldigt roligt och givande med allt tekniksnack här och det har definitivt gjort att jag utvecklats massor som fotograf. Till sist är det ju bilden som är resultatet och det viktigaste är ju motivet, tillfället, komposition och ljus och sådant. Teknisk kvalitet är såklart också viktigt och för vissa bilder helt avgörande och för andra faktiskt ganska oviktigt.

A77 och A99 är ju superbra, inget snack om saken. Dock finns det andra som också är superbra och enligt mitt tycke i en del avseenden bättre, med fler valmöjligheter och till lägre pris. A77 med rätt objektiv kan ge ett makalöst fint resultat. Hanteringen passade dock inte mig med EVF och det som jag uppfattade att den inte alltid lydde mig, segade till sig och tvekade ibland och exponerade fel med blixt osv. Säkert inga stora skillnader, men tillräckligt för att jag skulle uppleva det som att jag inte har kontrollen till 100%. Så är det inte med Nikon D600. Den är fantastiskt responsiv och gör exakt som jag vill och levererar den allra bästa bildkvaliteten som finns idag i princip.

Tror det var du Lennart som sa att en D600 i händerna på en klåpare ger uselt resultat. Undrar om du inte har fel utan att det det inte går att få dåliga bilder med den kameran oavsett hur klantig man är. Den är helt enkelt så otroligt bra :)

Trots det så ska jag nu avveckla mitt Nikonsystem till förmån för Canon ;-) (!)

Det underbara Sigma 120-300/2,8 såldes idag och resten av objektiven och blixten ligger ute på Tradera, http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1814703 och kameran kommer på annons här på FS när som helst.

Blir ett nerköp bilkvalitetsmässigt och en hel del invand hantering som ska läras om, men det får duga ett tag.

Anledningen är att min son som filmar nu har kommit in på en filmlinje där de använder uteslutande Canon med Magic Lantern och han ska absolut ha den nya EOS 70D. Blir att ha nån billig 550D eller nåt i skarven och medan man köper på sig lite finare glas och sen blir det väl en 6D eller 5D Mk3 för mig också.

Ombyte förnöjer :)
Kan nog vara bra att byta lite då och då, säkert för andra också. Det tar ju bara några dagar och kostar i princip inget. Vet inte vad buden på Tradera hamnar på, men totalt sett blir det en liten vinst. Inte stor, men det kostar i alla fall inte ett enda dugg och det är ju bra.

Sen kan det kanske bli tillbaka till Sony igen. Nu känner jag mig lite bränd av tidigare rykten och klantigheter från Sony, men de kan ju mycket väl lyckas nästa gång. Vet inte hur den nya AF-tekniken åå spegellösa kameror kommer att prestera och om de utvecklat EVF vidare, men med en kraftigt förbättrad EVF, Olympus 5-axis IBIS och en ny generation sensorer med inbyggd snabb AF utan ljustapp så kan det bli riktigt bra. I så fall är det väl bara att byta tillbaka som sagt.

Eller så blir det en Panasonic, eller en Hasselblad eller så gör man nåt annat kul än fotograferar och filmar ett tag ;-) Man ska inte vara så låst.

/Mats

Oui certainment! Visst stämmer klyschan, Inom skål och vägg är jag ju oxå teknikintresserad, men har lagt vissa restriktioner på mig själv. Har ju lärt mig "the hard way" att ny teknik inte alltid är detsamma som bra eller passande för just mig. Men oftast är den det. Dock inte i fallet SLT-tekniken som den blev i Sonys utförande.

Visst har den fördelar, men allt överskuggas av den bildkvalitet jag tycker mig få med D800 istället så det blev som bekant exit Sony för min del.

Vad jag menade med att D600 i händerna på en klåpare generellt ger usla resultat handlar just om de faktorer du tog upp: komposition, motivseende etc..etc... Annars är det faktiskt svårt att inte få en tekniskt bra bild med den kameran.

Sedan befinner jag mig i den lyckliga sitsen att äga både en D800+bra gluggar, varav 3 primes och en Canon 1DsMkIII+2 primegluggar. Så det är väl lätt för mig att sitta nöjd. Icke desto mindre har jag nu omarbetat en hel del rawfiler från Sony A900 och A77 och bilderna ser mycket bra ut i jämförelse med de 2 nämnda FF-modellerna, men i vissa fall når de inte riktigt ända fram och då handlar det mest om lågljus.

I övrigt så är det väl inte idealiskt för dig att byta system mer än ur den aspekten att du lär dig något nytt. Jag är ju halvt ruinerad nu p g a min kamerautrustning. Men den är ju något jag prioriterar framför andra saker.

När det gäller foto och musik kräver jag att grejorna ska passa just mig och är ganska kompromisslös i det avseendet. Men har oxå insett att alla prylar kräver sin inlärningstid innan man kan döma ut eller godkänna dem.

Just nu har jag tagit en liten fotopaus eftersom jag håller på och experimenterar med hela ljudriggen. Senaste projektet går ut på att låta en Gibson Les Paul skicka sin vanliga signal till en Fender Super Sonic 100W men splittar signalen i en A/B-box så att den andra delen får styra en synth simultant som leds genom en Vox-förstärkare NT och Mesa Boogie högtalare. Ursäkta OT, men bara en förklaring till att jag inte varit så flitig fotograf på sistone. Ej heller har jag deltagit i FS-forumen mer än sporadiskt.

Men så snart jag dessutom byggt upp en ministudio så är jag väl back on track här på FS igen.

Du får väl delge forumet dina eskapader i den delen av träsket. Vad jag menar är att man kan hamna i Canonträsk, Nikonträsk, Sonyträsk och alla andra märkens olika träsk. Själv har jag absolut inga problem med Canon förutom en saknad högre DR på lägre iso. Å andra sidan faller inte dess DR så dramatiskt vid högre ison utan ligger ganska stabilt. AF är jättebra och jag tycker om ergonomin.

Lycka till! Nu ska jag in bland kabelhärvorna igen.

//Lennart

Jaja, det blir nog bra men lite ovant.
Jag har varit lite anti mot Canon tidigare, mycket pga deras brist på nya saker, gamla sensorer i nya skal och att jag uppfattat dem som snikna som stryper funktioener med flit o h positio erar sig och känts allmä t oärliga i deras prese tatio er. Med EOS 70D har de dock verkligen lyft sig i håret och kan mycket väl även vara ikapp och förbi när det cämler DR.

Gillar också att de lagt in deras radio blixtprotokoll direkt i kameran. De verkar ha ry kt upp sig rejält helt enkelt.

Nu är det första generationen, så det kanske i te räcker hela vägen o h blir bättre sedan och sporrar konkurrenterna. Kanske kommer en 5D Mk4 betydligt tidigare än beräknat också. Har en känsla av att takten ökar. För fiömning är de helt enkelt bättre med mindre aliasing o h tack vare Magic La tern ökas möjligheterna.

/Mats

.....................................................Trots det så ska jag nu avveckla mitt Nikonsystem till förmån för Canon ;-) (!)

Det underbara Sigma 120-300/2,8 såldes idag och resten av objektiven och blixten ligger ute på Tradera, http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1814703 och kameran kommer på annons här på FS när som helst.

Blir ett nerköp bilkvalitetsmässigt och en hel del invand hantering som ska läras om, men det får duga ett tag.

Anledningen är att min son som filmar nu har kommit in på en filmlinje där de använder uteslutande Canon med Magic Lantern och han ska absolut ha den nya EOS 70D. Blir att ha nån billig 550D eller nåt i skarven och medan man köper på sig lite finare glas och sen blir det väl en 6D eller 5D Mk3 för mig också.

Ombyte förnöjer :)
Kan nog vara bra att byta lite då och då, säkert för andra också. Det tar ju bara några dagar och kostar i princip inget. Vet inte vad buden på Tradera hamnar på, men totalt sett blir det en liten vinst. Inte stor, men det kostar i alla fall inte ett enda dugg och det är ju bra.

Sen kan det kanske bli tillbaka till Sony igen. Nu känner jag mig lite bränd av tidigare rykten och klantigheter från Sony, men de kan ju mycket väl lyckas nästa gång. Vet inte hur den nya AF-tekniken åå spegellösa kameror kommer att prestera och om de utvecklat EVF vidare, men med en kraftigt förbättrad EVF, Olympus 5-axis IBIS och en ny generation sensorer med inbyggd snabb AF utan ljustapp så kan det bli riktigt bra. I så fall är det väl bara att byta tillbaka som sagt.

Eller så blir det en Panasonic, eller en Hasselblad eller så gör man nåt annat kul än fotograferar och filmar ett tag ;-) Man ska inte vara så låst.

/Mats

Du är ju helt underbar ibland! Jag vet ingen som så sorglöst byter märke och skiter i att styras av gamla investeringar i objektiv och annat. Fler borde förmodligen göra likadant. Det skulle definitivt få leverantörerna att känna sig mindre säkra på sin installerade bas och mer lyhörda för sina användares önskemål. Själv tycker jag nog det är för struligt då jag verkligen inte är bra på att sälja gamla grejor.

Du kommer bli en verklig auktoritet på gamla dagar för det finns väl snart ingen du inte nosat på av de mer vanliga plattformarna. Inget slår det självupplevda.

Nu väntar vi bara på att du ska först ska komma ut som MFT-taliban och slåss för den ultimata kompromissen vikt, storlek och prestanda för att sedan snabbt lämna oss där i sanden när du gjort avbön från MFT, bara för att du skådat ljuset i det ultimata MF-formatet och en kort tid senare köpa en bladare eller möjligen någon annan mellanformatare. :)

Lycka till säger jag bara och det ska bli intressant att följa Mr Lillnors resa in i Canon-träsket. Bergis mycket mygg där.

ANNONS