Mats skrev att han inte var helt nöjd med sitt FF-hus men han måste väl ändå vara ganska ensam om det rent generellt sett.
Nej Sten-Åke, det skrev jag inte alls!
Jag är väldigt nöjd med min kamera. Har aldrig tidigare haft någon kamera som varit lika responsiv och följsam och levererat lika hög bildkvalitet.
Även fast det är en billig budgetmodell som passar mig så är den ju den bland det absolut bästa som överhuvudtaget går att uppbringa idag.
Jag har också ett sånt där extremobjektiv du nämnde, också det en budgetmodell Sigma 120-300/2,8, men ljusstarkt är det och hög bildkvalitet lämnar det.
Så det är absolut inget fel på mina grejer jämfört med vad som finns idag.
Trots det så finns det fotosituationer där det inte räcker till så bra och eftersom det jag råkar ha är bland det vassaste som går att uppbringa idag så skrev jag "dagens grejer duger inte".
Faktum är att det faktiskt går att få vettiga foton på ISO 3200 t.ex., men trots att de tär bra relativt sett jämfört med andra kameror jag haft tidigare så är de radikalt sämre än om man hade haft tillgång till ljus och kunnat fotografera på t.ex. ISO 400. Det kommer in brus och detaljer flyter ihop och tonaliteten försämras till vad jag tycker är under en acceptabel nivå. Så är det och det gäller alla kameror.
Du har rätt i att för webb-bilder och små utskrifter och för "vanliga" motiv och situationer så räcker det gott och väl. Den absoluta majoriteten av mina bilder är sådana, men det finns också några få där jag gör större förstoringar och vill ha det bra. Andra som ser dem kan säga wow, men när man redigerat en bild och pillat med den i hög förstoring ser jag saker jag inte vill ha där, så det är nog ändå mest för min egen del.
Jag tror mycket väl att vi kan få kraftiga förbättringar på flera EV och att Gunnar och Martin har fel i sina antaganden. Exponeringen är vad den är, dvs den ljusmängd som fångas av kameran med ett visst objektiv, bländare och slutartid, men omvandlingen av den informationen til bildinnehll kommer nog att kunna öka radikalt. Handlar inte om att ta hand om de sista procenten ljus, utan att göra det mer exakt utan artefakter som läsbrus osv.
Det är absolut inte slutuppgraderat på kamerafronten för min del.
/Mats