Annons

Hur mycket kostar ert fotande?

Produkter
(logga in för att koppla)

pangloss

Medlem
Jag startade en liknande poll eller vad jag ska kalla det på ett annat forum gällande datorer och det visade sig att den tråden blev väldigt populär av någon anledning. Tänkte att jag gör lika här så får vi se. Givetvis behöver man inte ange hur mycket pengar man lagt ut om man inte vill, det är helt frivilligt. Tycker det är intressant då vi alla har olika referensramar och förmodligen plåtar av olika anledningar.

Vad säger ni?

Närmare en miljon över åren - omräknat i dagsvärde, sannolikt två miljoner. Utslaget över tiden - mer modesta 20k per år, varav den absoluta merparten gått till Minolta/Sony primes.

Senast ändrad:
skall man slå ut det per år eller den totala fotokostnaden til dagens datum?

per år om jag snittar sedan jag började så ligger det nog på en lätta 12-15'.

Skäms :)

Just nu betalar jag av mellan 1500-2000kr/mån på min 5DmkII beroende på andra utgifter. Har man ingen ny bil så får man leva för nåt annat.

Enkel DSLR 5000 kr/3 år
Optik 18-200 7000 kr/6 år
Kompakt 5300 kr/4 år
Övrigt 4000 kr/3 år

Genomsnitt: 5500 kr/år

Dator och programvara innebär ingen merkostnad p.g.a. fotohobbyn.

De löpande kostnaderna är ju inte så stora. Några kr på bensin och så, såklart, sedan jag skaffade bil för ett år sedan (inte pga fotohobbyn, även om den kunnat dra nytta av det). Anförskaffningsvärdet på prylarna under 6 år har väl varit någonstans runt 50kkr. Så för mig är det väl inte någon extremt dyr hobby, jämfört med vad många andra lägger på sina hobbier.

Om man bortser från husen så är de flesta objektiv L och de de flesta är köpta till bra pris innan canon höjde priserna ganska rejält, så om jag säljer allt glas idag så blir det ingen större kostnad. Det är inte många saker man kan köpa som i princip behåller sitt värde :)

Hmmm....

Har kanske lagt uppåt 20 000 det senaste året, men då är det för en hel delvis begagnad utrustning med hus, blixt, vidvinkelzoom, normalzoom och telezoom, diverse smågrejer och sensorrengöringskit. Jag räknar med att det kommer att vara ett tag utan några större investeringar, men jag borde känna mig själv bättre :)

Innan dess köpte jag en superzoom år 2007 eller så, och en analog systemkamera år 2004 som jag knppt tagit mer än en rulle film med.... Alltså hhhur orkade folk med att ta kort innan digitalkamerorna kom :)

Första kameran var en Konica med fixfocus jag köpte för egna pengar, 198 kr på Claes Ohlson i Nordstan när jag var 9-10 år gammal runt -94.

Emellan det hade jag en halvkass APS kamera.

Eftersom jag sllutat köra både bil och MC har jag en del över till mina andra intressen även om jag är student.

Om man bortser från husen så är de flesta objektiv L och de de flesta är köpta till bra pris innan canon höjde priserna ganska rejält, så om jag säljer allt glas idag så blir det ingen större kostnad. Det är inte många saker man kan köpa som i princip behåller sitt värde :)

Hmm...köpte 70-200/4L runt år 2000, kostade ca 12500 kr då, jag tror knappt jag får över 5000 för det nu...så inte har det behållit sitt värde precis...

Bildmässigt är det en annan sak, det är lika grymt bra nu som då det köptes...inte helt oviktigt.

---------------------------------

Återkommer om trådens egentliga fråga

Hmm...köpte 70-200/4L runt år 2000, kostade ca 12500 kr då, jag tror knappt jag får över 5000 för det nu...så inte har det behållit sitt värde precis...

Bildmässigt är det en annan sak, det är lika grymt bra nu som då det köptes...inte helt oviktigt.

---------------------------------

Återkommer om trådens egentliga fråga

Den har jag inte, men låter som den tappat mycket!, som exempel köpte jag 300/2.8 för ca 32.000, 500/4 ca 43.000 80 1.2 ca 15.000 tror jag får ut i närheten av det idag, samtliga i mint condition.

Men för att även återgå till huvudfrågan, det är nog på tok för mycket pengar som ligger investerat i utrustning kanske runt 200 med snabb huvudräkning. Men som sagt en hel del av kostnaden får man tillbaka vid försäljning. Största kostnaden är helt klart husen som tappar i värde fort är glad om jag får ut 20.000 när 1dmk3:an skall säljas, och den kostade 35 så det är isåfall en kostnad på 15.000 för 3 år.

Kameran kostade 2.500 för 2 år sedan. Sedan har jag nog kört bil för 10.000 ivf bara iår för att se mig omkring och fota.
Det borde bli ca 6.000/år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar