Som vanligt så försvinner kärnfrågan ut i rymden efter några inlägg
men redan efter att ha läst frågan så förstod jag att dessa inlägg skulle komma.
Inte heller är jag sämre så även jag ska delge er min syn på detta senare ämne om fotografer.
Fotograferingen lider av ett stort problem, det är helt enkelt för enkelt att fotografera godtagbara bilder.
Att en "amatör" med sin kamera kanske inte tar likvärdiga bilder som en yrkesverksam fotograf med 40 års erfarenhet spelar inte så stor roll, merparten av folket efterfrågar heltenkelt inte den sista kvalitetsbiten... till x pris. Visst alla vill ha så bra bilder som möjligt, men kan man själv gratis ta en bild med godtagbart resultat så nöjer sig folket med det. Därmed inte sagt att jag förespråkar prisdumpare, svartjobbare, eller andra som sätter käppar i hjulen för fotografer.
Men även fotografer måste leva efter samma regler som gäller för alla andra näringsindkare, nämligen kunden eller efterfrågan avgör. Att slåss mot merparten av befolkningen är tämligen döfött och man får helt enkelt göra sig mer lockande/prisvärd, ej nödvändigtvis billigare.
hur många har inte tapetserat om själva? elelr hjälpt sina kompisar för en back öl eller lite små slantar? eller hjälpt till med att meka med bilar på sommarkvällar? Tänk alla som hjälper sina vänner/familjer med att fixa virushärjade datorer eller installera program eller övrig datahjälp?
Allt detta sker för att man kan, det är hyfsat enkelt och för att det är för dyrt att anlita proffs. Därmed inte sagt att grannen tapetserar bättre än en målare, men det duger gott åt mig.
Det jag vill säga är att fotografering är så tacksamt att sköta själv, just för att utrustningen är såpass bra idag och att många har det som hobby och därmed viss kunskap, resultatet blir oftast helt ok...uppenbarligen.
Det kommer alltid efterfrågas duktiga yrkesfotografer av både företag och privatpersoner, men man får nog acceptera att kakan är för liten för alla hungriga.
Som slutord vill jag dock poängtera att jag har full förståelse för att det sticker rejält illa i ögonen när en icke yrkessam person "tigger" gratis hjälp som i långa loppet innebär att en fotograf kanske inte får jobbet.