ANNONS
Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
lottawe skrev:
Kul att du tog up det med idrott förresten.
Jag har kombinerat intresse och yrke hela mitt vuxna liv:)
Lägger man ner elitidrottskarriär eller planer om sådan går det att satsa på annat inom idrott iaf och tjäna levebröd. Den branschen växer fö stort. Väldigt stort. Till skillnad från det vi pratar om här..

Svaret på din förra fråga finns redan i tråden.

Nja Lotta.
Idrottsbranschen är inte ökandes alls, tvärtom upplever de flesta idrotter snarare en minskande trend av utövare (något som RF mer elle rmindre har som stående punkt på sina möten). Och det är bara en liten del av de olika idrotterna som finns som omsätter några pengar dessutom. Men visst, inom rätt nisch kan det säkert finnas pengar att satsa tjäna. Vore intressant att höra var du ser en ökande trend och var du ser potentialen?

/Håkan fd elitidrottare och tillika aktiv inom klubb/nationell föreningsnivå

lottawe skrev:
Kul att du tog up det med idrott förresten.
Jag har kombinerat intresse och yrke hela mitt vuxna liv:)
Lägger man ner elitidrottskarriär eller planer om sådan går det att satsa på annat inom idrott iaf och tjäna levebröd. Den branschen växer fö stort. Väldigt stort. Till skillnad från det vi pratar om här..

Svaret på din förra fråga finns redan i tråden.

Där går också minst 100 som idrottar på varje jobb där jämfört med varje fotograf.
Och jämför du med en elitidrottare så får du ta en riktig topp-fotograf då. Och även de finns det alltid jobb till.

Konstigt att i alla andra yrke tycker du det är lätt och allt går bra men fotografer är det så synd om. De flesta yrkes-fotografer jag mött har inte ens någon riktig foto-utbildning och ändå klagar de på att de får för lite betalt. Inom andra yrke hade de inte ens fått försöka att jobba :)

casting skrev:
Vore intressant att höra var du ser en ökande trend och var du ser potentialen?
Personliga tränare, gyminstruktörer, aerobicinstruktörer mm. Både antalet anläggningar som behöver personal och styrkorna ökar väl fortfarande?

Jag kan ha fel iof. Gav upp den branschen -97.

casting skrev:
Nja Lotta.
Idrottsbranschen är inte ökandes alls, tvärtom upplever de flesta idrotter snarare en minskande trend av utövare (något som RF mer elle rmindre har som stående punkt på sina möten). Och det är bara en liten del av de olika idrotterna som finns som omsätter några pengar dessutom. Men visst, inom rätt nisch kan det säkert finnas pengar att satsa tjäna. Vore intressant att höra var du ser en ökande trend och var du ser potentialen?

/Håkan fd elitidrottare och tillika aktiv inom klubb/nationell föreningsnivå

Plus att hon utgår från elitidrottare. Hur många kommer överhuvud taget upp till den nivån av de som idrottar :)
Kan bara hålla med dig Håkan

lottawe skrev:
Personliga tränare, gyminstruktörer, aerobicinstruktörer mm. Både antalet anläggningar som behöver personal och styrkorna ökar väl fortfarande?

Varför ge upp en bransch du tycker det går så lätt att komma upp sig i. Och sen starta i en som du tycker allt är fel och det är så svårt att få pengar av ?

Lars Johnsson skrev:
Konstigt att i alla andra yrke tycker du det är lätt och allt går bra men fotografer är det så synd om.
Sluta hitta på saker jag inte sagt! Du har redan mailadressen och behöver inte fördumma mig här..
Där kan vi dra referenserna från idrotten med. De finns kanske men passar iaf inte här.

EDIT: Du tolkar saker fel. Det visar även ditt förra inlägg. Det handlar inte om mig det här. Jag överlever fortfarande.

En anledning till att jag aldrig kommer att vilja försöka vara yrkesfotograf är att det inte räcker med att vara duktig med kameran. Det krävs en kompetens till som jag är ganska ointresserad av, du måste vara en duktig säljare.

Marknadsföring blir viktigare och stora pengar satsas av dom stora bolagen för att bygga varunamnen.(Det blir ännu viktigare när det sitter samma komponenter i allt med olika namn på skalen) Stora belopp kommer att gå in i marknadsföring (och till det behövs det bilder) även i framtiden.

Fotograf som yrke är ingen döende bransch,bara krympande.
Jag skulle nog inte rekommendera någon att starta en porträtt studio i dag.

lottawe skrev:

Inom den nischen vet jag faktiskt inte, men det låter väl iof hyggligt sannolikt med tanke på alla gym som byggs/finns. Men det är ju bara en liten del av den totala idrottsrörelsen tyvärr (som på det stora hela minskar kraftigt). Och dessutom så tror jag att iof ganska felaktigt så räknas vanligtvis inte proffesionella gym till "idrott" när man pratar om det i officella sammanhang.

Senast ändrad:
Vad är det som gör att du och även andra tycker att fotografer ska ha en så hög lön och ersättning ? De flasta yrkes-fotografer jag mött har ingen foto-utbildning ens.
Och alltid är det som i denna tråd, prat om över 10.000 kr för en dags plåtande.

Lars Johnsson skrev:

Och alltid är det som i denna tråd, prat om över 10.000 kr för en dags plåtande.
Kolla miperts inlägg tidigare i tråden och så kan du ta en titt på skatteverket.se också så är jag säker på att Du med kommer inse vad som behövs för att faktiskt leva på det.

Vidare har jag faktiskt inte nämnt något om över 10k/dag här. Bara angett vad jag själv ville ha för att jobba på midsommar och exemplifierat löst som svar till inlägg av Hans-C. Resten är bara rena antaganden (och såna är du lite väl bra på.) Kan nog tänka mig gå ut för lite under 10k också faktiskt beroende på krav och innehåll, men fortfarande ska det bära sig..

lottawe skrev:
Kolla miperts inlägg tidigare i tråden och så kan du ta en titt på skatteverket.se också så är jag säker på att Du med kommer inse vad som behövs för att faktiskt leva på det.

Vidare har jag faktiskt inte nämnt något om över 10k/dag här. Bara angett vad jag själv ville ha för att jobba på midsommar och exemplifierat löst som svar till inlägg av Hans-C. Resten är bara rena antaganden (och såna är du lite väl bra på.) Kan nog tänka mig gå ut för lite under 10k också faktiskt beroende på krav och innehåll, men fortfarande ska det bära sig..

Inget svar alltså.......det ska bära sig :) lite under 10.000 kr om dagen. Vilka andra yrke med praktisk taget ingen utbildning får det. Eller med bra utbildning för den delen.
Allting med löner för fotografer eller priser på bilder är otroligt uppblåst här på fotosidan.

Frågan är ju inte vad du behöver för att kunna leva på det. hur mycket pengar du behöver har ju ingenting med priset att göra. Vill man få jobbet måste man ju ha ett relevant och konkurrens kraftigt pris. Inget som är grundat på hur mycket pengar personen behöver.

Lars Johnsson skrev:
Inget som är grundat på hur mycket pengar personen behöver.
Det är ju helt självklart att en heltidsföretagare måste driva företaget så den lön man behöver kan plockas ut. Att påstå något annat tyder på stor okunnighet.

Till skillnad från dig tror jag inte fotografer tjänar mycket utifrån riktpriser på bilder/tjänster (som beräknats av ett medel av enkäter till yrkesmän) heller.

lottawe skrev:

Konstigt du säger att du inte nämnt något om över 10.000. Här är ett citat från dig. Är inte 13780 mer än 10.000 eller?

"""Jag vill ha 13780:- av dig.
Jag vet hur jag rör mig i kyrkan och vart jag bör stå vid respektive tidpunkt och hur jag förflyttar mig utan att det märks för att inte missa viktiga rutor, jag vet hur kamerorna bärs på varsin axel och hur jag ställer in dem samt vilket objektivval som är bra och jag lovar dig dessutom hög kvalitè och leverans inom 14 dagar. Bara så du kan sluta fundera"""

lottawe skrev:
Det är ju helt självklart att en heltidsföretagare måste driva företaget så den lön man behöver kan plockas ut. Att påstå något annat tyder på stor okunnighet.

Till skillnad från dig tror jag inte fotografer tjänar mycket utifrån riktpriser på bilder/tjänster (som beräknats av ett medel av enkäter till yrkesmän) heller.

Det är även stor okunnighet att ha så höga priser att man inte får kunder......då blir det ingen lön att plocka ut.

Vart vill du komma? Jag skrev tidigare:
"....ville ha för att jobba på midsommar och exemplifierat löst som svar till inlägg av Hans-C
Och du citerade just det lösa exemplet nu.

Godnatt!

Lars Johnsson skrev:
Konstigt du säger att du inte nämnt något om över 10.000. Här är ett citat från dig. Är inte 13780 mer än 10.000 eller?

Jag drar mig ur denna tråd nu.

Det du egentligen retar dig på även om du inte vill säga det rent ut är, Alla s.k. amatörer som kan göra jobbet billigare än dig. Och därför har du också komentarer i tråden som egentligen gillar jag konkurrans men det för väl vara någon måta på den

Anna, du får ta vilket pris du vill. Vår bransch är inte priskontrollerad/reglerad, det finns bara rekommenderade cirkapriser. Prisnivåerna skiljer sig åt runt om i landet och det är nog baserat på konkurrens och kundstock.
Jag gjorde också billigare jobb i början, hade redan F-skattsedel.
Nu anser jag mig ha rättså mycket erfarenhet från bröllopsjobb (och andra plåtningar) så jag vågar lova kvalitet och därmed kunna ta ut ett pris som täcker kostnader och skatt och ger mig mat på bordet. Självklart får jag nej på flera offerter, konstigt vore annars.

Lycka till!
//
Nina

jag anser att vissa skall höja priserna för att de värderar sitt arbete och sin kunskap för lågt.
om jag inte minns fel så är det alltid min "höjprisetkommentar" till personer som vill leva på fotograferandet som företagare och inte glada amatörer.
//
Nina

Senast ändrad:
Happy Horse skrev:
jag anser att vissa skall höja priserna för att de värderar sitt arbete och sin kunskap för lågt.
8 mil, 6h på "fältet" plus tiden för efterarbete, 15 st kopior a´ 18x13, 350 bilder på cd, slitage på utrustning.. Jag anser iaf att Anna som fixade det var värd mer. Det oavsett att annat yrke till vardags finns (men med tillägg att det också ska deklareras.)

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar