Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Arleklint skrev:
Det är inte ett argument för att andra aktörer på marknaden skall höja priserna.

Du måste anpassa dig efter marknaden oavsett din privata situation.
Se det som ett generellt exempel istället. Det var så det var menat. Det handlar alltså om skillnader företagare på heltid/företagare på deltid.
 
lottawe skrev:
Aha, ungefär som att undvika meningar vissa använder som att yrkesutövare uppenbart inte är tillräckligt bra;)

Nu förstår jag inte vad du menar (eller så förstod inte du min definition).

Definitionen innebär inte att undvika meningar, däremot kan den innefatta att uttala meningar.

Eller har jag missuppfattat dig ännu mer. Menar du att jag på något sätt insinuerat att yrkesutövare inte är tillräckligt bra?

I så fall har jag nog uttryckt mig på ett sätt som var tvärt vad som var avsikten. Jag har tvärtemot i mina inlägg försökt att hylla yrkesfotografers kunskaper och tycker mig ha hävdat att kunskap, erfarenheter och annat som följer av att arbeta med något man verkligen brinner för är mycket bra konkurrensmedel och att det även på marknader (som min) där amatörer och lågprisalternativ har en väldigt stor marknadsandel så finns det utrymme för yrkesutövare. Delen av kakan för yrkesutövare blir kanske mindre i sådana branscher och då är det bästa oftast inte att försöka slåss om samma smulor som amatörerna utan att i stället försöka göra kakan större.

Eller har jag fortfarande missuppfattat dig?
 
lottawe skrev:
Se det som ett generellt exempel istället. Det var så det var menat. Det handlar alltså om skillnader företagare på heltid/företagare på deltid.

Och prissättningen är fortfarande fri. Det måste varje företagare acceptera.
 
Oscar. Det är inte du som yttrat det. Det var någon annan. Jag anser mig inte ha hackat själv heller på motsatta utan tvärtom anser jag mig ha framfört mina åsikter med motiveringar. Givetvis har du rätt i anpassning till marknad också, men anpassningen kan ju vara att satsa på andra tjänster som sagt.

Janne, yttrandefrihet har vi också och jag har rätt att uttrycka mina åsikter likväl som att det är fritt att prissätta. Dock är det enligt lag inte fritt att stoppa 1500:- för ett jobb rakt ner i fickan.
 
lottawe skrev:
Dock är det enligt lag inte fritt att stoppa 1500:- för ett jobb rakt ner i fickan.

Det är sant såvida det inte går att kvitta mot kostnader, så då kan vi stanna tråden här.

Det är ok att fota bröllop för 1500:- och skatta. ok?
 
lottawe skrev:
Jag anser mig inte ha hackat själv heller på motsatta utan tvärtom andser jag mig ha framfört mina åsikter med motiveringar.

I mitt långa inlägg som var ett svar till dig där jag använde ordet poängterade jag att inlägget i första hand inte var riktat mot dig utan mot en allmän attityd som jag uppfattar finns hos vissa på fotosidan.

Sedan kanske uttrycket att hacka var lite tillspetsat, men - med motiveringar eller inte - så kan jag inte förstå nyttan med att klaga på att amatörfotografer som har fotandet som hobby tar jobb till priser som en yrkesfotograf inte skulle för att t.ex. delfinansiera sin hobby. Det faller ju sig rätt naturligt att det är på det viset och jag skulle själv inte tveka ett ögonblick om jag fick äran att göra ett roligt jobb på fritiden (vilket iofs inte hänt) och dessutom få lite fickpengar för att t.ex. kunna köpa lite nya fotoprylar för.
 
mannbro skrev:
...Och om nu mot förmodan är så - kan du då hindra den utvecklingen genom att hacka på amatörerna?
Skärpning. Inte i något inlägg har jag hackat på amatörer.

Jag har varken sagt bu eller bä om amatörers fotograferande, bara gjort ett par inlägg om hur ekonomin fungerar för yrkesverksamma fotografer.

I all kommunikation är det viktigt att inte förutsätta vad andra säger så man missar vad de faktiskt säger...

Jag är medveten om att världen förändras och det är bara att analysera och göra det man anser vara lämpligt.

För mig betyder det att jag inte är bröllopsfotograf och att jag dessutom fotograferar allt mindre.
Och att jag erbjuder kunder olika lösningar som jag tror de kan ha nytta av.
 
Förstår inte riktigt problematiken här.
Allt handlar om utbud och efterfrågan. Vad kunden vill ha. Vill inte ett par lägga ut 10-20'000 på fotografering av sitt bröllop, så vill dom inte det. Vill dom lägga 1500:- och få lite sämre kvalité, så vill dom det. Om ni har problem med att folk jobbar svart, sätt dit dom.

Om yrkesfotografer inte kan leverera en vara som kunden tycker är värd x-antal tusen. Se till att bli bättre, marknadsför er produkt bättre, eller inse faktum. Livet är inte rättvist, vässa armbågarna.

När jag gifter mig, kommer jag anlita en yrkesfotograf.
 
Jag vill för säkerhets skull tydliggöra att jag reagerat på Lottas resonemang, jag har inget att invända mot dina inlägg Mipert.
 
mipert:

Nej, jag har inte hävdat att du hackat. Jag har bara frågat om du anser att utvecklingen kan stoppas genom att hacka på amatörer då jag inte riktigt förstod avsikten med dina inlägg. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig på ett klantigt sätt.

Kul att du lyckats anpassa dig till marknaden på ett kreativt sätt, mindre kul om du känner att du "tvingats" från fotograferandet mot din vilja.

EDIT: Förtydligat lite (förhoppningsvis)
 
lottawe skrev:
Janne. Angående att hjälpa amatörer..
Sanningen är att jag lever på företag (varit F-skattare sedan -99) och iom att jag prioriterar min egen överlevnad så ser jag ingen orsak att hjälpa amatörer de tar "mina jobb" för 1/5-1/3 av rimlig summa. (däremot kan jag gärna ta med någon ut på jobb då och då, men det är en anna sak..)

Träna kan man göra på många sätt. Jag plåtade någon väns och en släktings bröllop som present innan jag bokades och tog betalt. När jag tackade ja till uppdrag var jag naturligtvis säker på att klara det. Annars hade jag nobbat. Det är också vad jag skulle rekommendera andra att göra som vill bygga upp ett gott rykte för framtiden.

Lars. Det är ditt sätt att tolka en text. Inte mina ord. Jag riktade dem till specifikt fall i den meningen.

EDIT: Ja, Janne du har rätt. Jag ogillar att det tas toklite betalt. (och enda möjligheten att kunna ta så lite är att svartjobba eller gå med förlust på "jobbet".)


Lotta,

du riktar inte det till ett specifikt fall när du säger de är ett hot mot en hel branch....
 
Hejda er nu. Den här tråden har gått i cirkel ett bra tag nu och det var länge sen något nytt tillfördes. Blir det ingen uppryckning så stänger jag.
 
1988 började jag jobba som assistent till en bröllopsfotograf och jag har sedan dess märkt några saker som påverkat just bröllopsfotografer ”negativt”:

Bra negativa färgfilmer som gjorde det möjligt att ta bra bilder utan att använda mellanformat.

Kompaktkamerorna blev bättre, ”vanligt” folk fick bilder som ibland var bättre än de yrkesmässiga.

Man lärde sig fort att hindra kompaktfotograferna från att fotografera när vi hade våra studioblixtar riggade. Deras inbyggda blixtar löste ut våra så de fick alltså gratis ljussatta bilder...

Digitalkamerorna. De har gjort att ”vem som helst” kan bli fotograf. (Svårt att skriva detta utan att låta ironisk vilket jag alltså inte är.)
Bara att jämföra med hur typografer försvunnit i den grafiska branchen.

Jag har i många andra trådar hävdat min tro på att framtidens fotografer kommer vara mångsysslarna. De som har ett jobb, kanske på halvtid, och parallellt gör andra uppdrag inom marknadsföring, fotografering och utbildning.

Tror jag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.