patrik.f
Aktiv medlem
Jag tror att dyrare kameror som a900/850 och a99 drabbas ännu värre av prisfall när efterträdare kommer ut. För min del valde jag att sälja min a850 billigt eftersom jag vet att den bara kommer att sjunka mer i värde ju längre tiden går och att jag garanterat har mer glädje av 5-6000 än att ha en före detta dyr pryl i en kartong som samlar damm.Det är ju i allmänhet så (jag har rätt bra koll på Sony framför allt) att värdet på ett hus är ca 50% efter ett år om det kommit en efterträdare. Sen faller det långsamt. Just nu är tex en A65:a som kostade runt 10000 kr för dryga året sedan inte ens värd 5000 kr. Så jag är helt införstådd i husens dåliga inverkan på privatekonomin.
Objektiven tappar också en hel del direkt när man tar dem ur butik, men efter det initiala fallet så håller de sig riktigt bra i pris. I alla fall till nu.
Sen apropå priser på begagnade objektiv så är mitt intryck av att marknaden svämmas över av billig zoom-optik. Ofta läser jag annonser där kanske tre objektiv som i stort sett överlappar varandras omfång är till salu. Jag kan inte låta bli att undra varför dom har köpts in överhuvudtaget..