Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket är en begagnad A900 värd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju i allmänhet så (jag har rätt bra koll på Sony framför allt) att värdet på ett hus är ca 50% efter ett år om det kommit en efterträdare. Sen faller det långsamt. Just nu är tex en A65:a som kostade runt 10000 kr för dryga året sedan inte ens värd 5000 kr. Så jag är helt införstådd i husens dåliga inverkan på privatekonomin.

Objektiven tappar också en hel del direkt när man tar dem ur butik, men efter det initiala fallet så håller de sig riktigt bra i pris. I alla fall till nu.
Jag tror att dyrare kameror som a900/850 och a99 drabbas ännu värre av prisfall när efterträdare kommer ut. För min del valde jag att sälja min a850 billigt eftersom jag vet att den bara kommer att sjunka mer i värde ju längre tiden går och att jag garanterat har mer glädje av 5-6000 än att ha en före detta dyr pryl i en kartong som samlar damm.
Sen apropå priser på begagnade objektiv så är mitt intryck av att marknaden svämmas över av billig zoom-optik. Ofta läser jag annonser där kanske tre objektiv som i stort sett överlappar varandras omfång är till salu. Jag kan inte låta bli att undra varför dom har köpts in överhuvudtaget..

Jag tror att dyrare kameror som a900/850 och a99 drabbas ännu värre av prisfall när efterträdare kommer ut. För min del valde jag att sälja min a850 billigt eftersom jag vet att den bara kommer att sjunka mer i värde ju längre tiden går och att jag garanterat har mer glädje av 5-6000 än att ha en före detta dyr pryl i en kartong som samlar damm.
Sen apropå priser på begagnade objektiv så är mitt intryck av att marknaden svämmas över av billig zoom-optik. Ofta läser jag annonser där kanske tre objektiv som i stort sett överlappar varandras omfång är till salu. Jag kan inte låta bli att undra varför dom har köpts in överhuvudtaget..

Tillåt mig undra om du har rätt när det gäller hus. Ja, så kan det nog vara för Sony eftersom A850/A900 finns i så få ex och efterfrågas av så extremt få. Men Canon 5D mk II tex tycker jag håller nivån väldigt högt. Jag vet inte vad Nikon D700 kostade ny så det vet jag mindre om.

Ang billig zoomoptik håller jag i viss mån med. Man ser folk som har 18-70, 28-80 och 35-70 till salu med någon A200 tex. De objektiven har ju ett värde på någon hundralapp i princip och täcker ungefär samma omfång.
Men det förklarar inte varför "mellanskiktet" tappar i värde. Jag tänker på mycket svårsålda Tamron 28-75, Sigma 18-50 f2,8 osv.
Jag la ut mitt Tamron 70-200 f2,8 som ju är ett helt unikt objektiv när det gäller kombon bildkvalitet/pris. EN hörde av sig men köpte inte. Jag ändrade mig faktiskt och har tagit tillbaka annonsen eftersom jag nog vill ha det kvar, men ändå.

Sen kan det säkert vara så att Sigma 150-500 DG OS HSM XY APO PG XRFi osv osv och Sony 70-400G håller priserna högt, jag vet inte kollar inte på så dyra saker.

Tillåt mig undra om du har rätt när det gäller hus. Ja, så kan det nog vara för Sony eftersom A850/A900 finns i så få ex och efterfrågas av så extremt få. Men Canon 5D mk II tex tycker jag håller nivån väldigt högt. Jag vet inte vad Nikon D700 kostade ny så det vet jag mindre om.
Ja, det är bara spekulation från min sida. Kanske är dom som är intresserade av sonykameror och de dyrare i synnerhet teknikfreaks eller "early-adopters" i större utsträckning än spekulanter på Canon/Nikon? Och därför mer ogärna vill ha något som inte är det senaste?

Ja, det är bara spekulation från min sida. Kanske är dom som är intresserade av sonykameror och de dyrare i synnerhet teknikfreaks eller "early-adopters" i större utsträckning än spekulanter på Canon/Nikon? Och därför mer ogärna vill ha något som inte är det senaste?

Ja så kan det nog vara.

Sen så tror jag att Sonys vingliga färd längs systemkameraspåret spelare in också. Canon/Nikon har alltid haft en representant i varje segment. Insteg-dyrare insteg-entusiast APS-C-billigare FF-DYR proffs FF.

Sony lanserar A900 för att senare lansera A850 som jag uppfattar som en lätt strypt A900. Sen bara försvinner Sony från FF i hur länge? för att sedan återkomma med en annorlunda pjäs som A99. Samma var det ju med A700. Först vill man vara med i entusiast APS-C segmentet för att sedan hålla sig borta ända tills A77 kom.

Satt man med en A700 och ville ha en efterträdare som aldrig kom... så kanske man sålde den och gick över till Canon 7D istället.

Har väl och är väl alltid så att dyra hus sjunker mer när nytt kommer för att då har de billigare hunnit ifatt de dyraer på det mesta utan ev. metall i hus och kanske inte snabbas inte slutartiden. Men istället fått andra finesser. Samma sak gäller dyra bilar sjunker ju under 1 år lika mycket som en billig bils totalkostnad....

Ang objektiv har jag sett den generella trenden att priserna sjunker på hösten vintern för att stiga som krokusen frmåt våren och sedan toppa på sommaren. Det är väl då flest folk fotar i sverige (inte myckt dagsljus så här års)
Kanske att typ beercans och sådant har blivit billigar pga att fler folk köpt andra objektiv och dessa sedan blir till salu (var ju torka på nya objektiv innan sony tog över KM). Nu finns ju mera objektiv pga den större kreetsen fotografer. Vissa byter annadra kommer till etc. Se bara på normal 2,8 blev billiga när A77 med sin 2,8 kom. Säkert många (ink mig) som satt med en 2,8 innan men gärna ville ha kittet då det var ytterst prisvärt.
Även första nexen kan man få billigt nu då ny kommit.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar