Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur mycket är en begagnad A900 värd?
- Trådstartare Gutenisse
- Start datum
patrik.f
Aktiv medlem
Jag fick min a850 såld för 6000 för några veckor sen. Då hade den legat på köp/sälj i några veckor. Mitt ex hade ca 6000 exponeringar och det medföljde batterigrepp och några minneskort.Funderar på att sälja min A900 till förmån för en NEX-6 och undrar vad ni tror jag kan få för A900'an. Den är i bra skick med c:a 12.000 exponeringar i bagaget.
Har inte hittat några vare sig på Fotosidan, Blocket eller Tradera, därav frågan.
Gutenisse
Aktiv medlem
Det var inget vidare andrahandsvärde på dessa kameror :/
Blev lite tveksam till kamerabytet nu, men lade ändå in en annons på Blocket och får jag ett vettigt bud, så säljer jag den och köper en NEX. Lutar dock åt en NEX-5R för tillfället.
Anledningen till att jag vill ha en NEX är främst storleken. A900 är ju onekligen stor och otymplig och den har därför fått stanna hemma alltför många gånger. En NEX kanske inte levererar lika bra bilder, men en lite sämre bild är trots allt bättre än ingen bild alls...
Blev lite tveksam till kamerabytet nu, men lade ändå in en annons på Blocket och får jag ett vettigt bud, så säljer jag den och köper en NEX. Lutar dock åt en NEX-5R för tillfället.
Anledningen till att jag vill ha en NEX är främst storleken. A900 är ju onekligen stor och otymplig och den har därför fått stanna hemma alltför många gånger. En NEX kanske inte levererar lika bra bilder, men en lite sämre bild är trots allt bättre än ingen bild alls...
kephart
Aktiv medlem
Det var inget vidare andrahandsvärde på dessa kameror :/
Det är inte bildkvaliteten du kommer sakna, utan ergonomin, bra blixt och en del objektiv. Nexarna tar helt grymma bilder, speciellt i dåligt ljus. Jag går lite i samma tankar som du. Har en D90 som är riktigt trevlig att fota med, men bildkvaliteten är bra mycket bättre i Nex-5N som jag lyckligtvis också har till förfogande. Resultatet har hittills blivit att D90 nästan aldrig får komma med ut om det inte är något dedikerat fotande på gång. Det kan bli så att jag säljer den, men hittills tvekar jag då motsvarigheten till Tamron 18-250mm och Nikon 35mm/1,8 skulle gå loss på en bra slant på nexen om man vill ha autofokus.
Om du inte är typen som byter så mycket objektiv och inte använder så mycket blixt så är det ett lättare beslut att ta.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Gutenisse
Aktiv medlem
Att jag ska införskaffa en NEX råder det ingen tvekan om längre, men frågan är huruvida jag ska göra mig av med A900:an eller inte...
Med tanke på att den inte verkar betinga något högre värde på andrahandsmarknaden, så känns det nästan bättre att låta den bli ett vackert bokstöd
Med tanke på att den inte verkar betinga något högre värde på andrahandsmarknaden, så känns det nästan bättre att låta den bli ett vackert bokstöd
afe
Aktiv medlem
Att jag ska införskaffa en NEX råder det ingen tvekan om längre, men frågan är huruvida jag ska göra mig av med A900:an eller inte...
Lite som min Nikon D3 blivit sedan jag blev med NEX-7 då
Fast ärligt talat så ersätter NEX inte en tjockkamera med småbildssensor fullt ut ännu - en RX1 kanske kan göra det dock beroende på vad man plåtar ...
J O Härnström
Aktiv medlem
Lägg ut den direkt i stället.
Vad tror du den är värd efter att ha tjänstgjort som hyllvärmare något år eller två?
"Gamla" tjockkamerors värdeminskning verkar följa Newtons gravitationslag, den om fritt fall ...
KGS
Aktiv medlem
Jag fick min a850 såld för 6000 för några veckor sen. Då hade den legat på köp/sälj i några veckor. Mitt ex hade ca 6000 exponeringar och det medföljde batterigrepp och några minneskort.
Det var ett mycket bra pris. För köparen. Tycker jag.
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Det var ett mycket bra pris. För köparen. Tycker jag.
Som jag skrivit på ett annat ställe. Det är köparens marknad just nu i alla fall. Jag fick tag i en A55:a med allt somhör till, ett extra batteri och ett bra 16 gb minne för 2100 kr.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Jag köpte också en a55 men med 18-55 OCH SAM 35/1.8 för 2000 kr, glad över låga priset men chockad över det låga andrahandsvärdet. Känns svårt att sälja begagnat till vettiga priser.
Gutenisse
Aktiv medlem
Det kan vara kul att ha dem kvar också i stället för att sälja för småpengar
Min D3 är skitkul att plåta med - det är bara att den är för tung och stor för att bära omkring på dagligdags, och detsamma lär gälla A900.
Ja, det är roligt att plåta med A900:an också, men den är som sagt lite för stor för att få följa med alla gånger, men att sälja den för 6.000 eller däromkring känns helt fel. Då behåller jag den hellre och använder den vid utvalda tillfällen.
Gutenisse
Aktiv medlem
Lägg ut den direkt i stället.
Vad tror du den är värd efter att ha tjänstgjort som hyllvärmare något år eller två?
"Gamla" tjockkamerors värdeminskning verkar följa Newtons gravitationslag, den om fritt fall ...
Du har helt rätt gällande Newtons gravitationslag
Om ytterligare ett år eller två, så är den väl knappt värd annonspengarna, så säljer jag den inte nu, så gör jag det nog aldrig.
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Jag köpte också en a55 men med 18-55 OCH SAM 35/1.8 för 2000 kr, glad över låga priset men chockad över det låga andrahandsvärdet. Känns svårt att sälja begagnat till vettiga priser.
Priserna har gått ner dramatiskt sedan september ungefär. Beercan 70-210 tex går aldrig över 800 kr på tradera nu. För några månader sedan kunde det hända att de gick för det dubbla, men åtminstone 1200-1300 kr.
Jag har under tiden efter det sålt av en A100, en A580, en A65, ett Tamron 28-75 och ett Tamron 18-250. Fick ut vad jag gav för alla utom den sista som jag förlorade ca 250 kr på. Jag håller inte på att köpa och sälja för att tjäna pengar, det är lite tillfälligheter att det blivit så. Har man tur kan man lyckas få ut bra pris men man kan undra hur någon kan ge 1500 kr för gamla CCD Sony (A200-A390) när man kan få så mycker mer för några hundringar till.
Prisfallet gäller även andra märken, jag har åtminstone hållit lite koll på Nikon D300 och D7000.
Tillbaka till A900... det är bara att lyckönska den som känner att det är bättre att ha en kamera som kanske är värd trots allt 7000-8000 som hyllvärmare hellre än att sälja för så lite pengar.
Ett alternativ om man inte tycker de pengarna är något att ha är ju att sälja ändå och ge pengarna till någon bra välgörenhet.
Gutenisse
Aktiv medlem
Tillbaka till A900... det är bara att lyckönska den som känner att det är bättre att ha en kamera som kanske är värd trots allt 7000-8000 som hyllvärmare hellre än att sälja för så lite pengar.
Ett alternativ om man inte tycker de pengarna är något att ha är ju att sälja ändå och ge pengarna till någon bra välgörenhet.
Jag köpte kameran under en period då jag tjänade nästan dubbelt så mycket som jag gör i dagsläget. Jag är en enkel lastbilschaufför som i dagsläget endast jobbar dagtid, måndag-fredag och det blir inte speciellt mycket övertid. Det innebär väldigt mycket mer fritid än tidigare, men även avsevärt tunnare plånbok
Jag köpte kamerahuset för nästan 30.000 för 4 år sedan. Enda anledningen till varför jag skulle vilja sälja den är för att finansiera köpet av en NEX-kamera, men jag sitter ju inte i skiten vad gäller kamera, så jag kan lika väl spara några månader, köpa en NEX och behålla min A900. Då får jag både äta kakan och behålla den, eller hur det nu heter
Det hemska kliandet i fingrarna efter en NEX-kamera, som egentligen uppstod först under helgen som var, stillades ganska drastiskt när jag upptäckte hur lågt andrahandsvärdet var på min kamera och jag har nu bestämt mig för att behålla den istället.
Det innebär att jag tyvärr inte kan skänka pengarna till välgörenhet, men jag hoppas du kan sälja din kamera som kompensation
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Jag köpte kameran under en period då jag tjänade nästan dubbelt så mycket som jag gör i dagsläget. Jag är en enkel lastbilschaufför som i dagsläget endast jobbar dagtid, måndag-fredag och det blir inte speciellt mycket övertid. Det innebär väldigt mycket mer fritid än tidigare, men även avsevärt tunnare plånbok
Jag köpte kamerahuset för nästan 30.000 för 4 år sedan. Enda anledningen till varför jag skulle vilja sälja den är för att finansiera köpet av en NEX-kamera, men jag sitter ju inte i skiten vad gäller kamera, så jag kan lika väl spara några månader, köpa en NEX och behålla min A900. Då får jag både äta kakan och behålla den, eller hur det nu heter
Det hemska kliandet i fingrarna efter en NEX-kamera, som egentligen uppstod först under helgen som var, stillades ganska drastiskt när jag upptäckte hur lågt andrahandsvärdet var på min kamera och jag har nu bestämt mig för att behålla den istället.
Det innebär att jag tyvärr inte kan skänka pengarna till välgörenhet, men jag hoppas du kan sälja din kamera som kompensation
Haha no offense! Nja, jag köper i princip aldrig något nytt faktiskt. Ett undantag var förra året då jag köpte en Olympus E-PL2:a med 14-150 nytt, men då var också kombon billigare än enbart ett nytt 14-150.
Det är ju i allmänhet så (jag har rätt bra koll på Sony framför allt) att värdet på ett hus är ca 50% efter ett år om det kommit en efterträdare. Sen faller det långsamt. Just nu är tex en A65:a som kostade runt 10000 kr för dryga året sedan inte ens värd 5000 kr. Så jag är helt införstådd i husens dåliga inverkan på privatekonomin.
Objektiven tappar också en hel del direkt när man tar dem ur butik, men efter det initiala fallet så håller de sig riktigt bra i pris. I alla fall till nu.
Så jag själv ser det inte som att jag spenderar några pengar alls på kameror, jag lånar bara ut pengar mot att jag får låna utrustning av någon annan.
Det är ju tur det efersom jag gillar fotograferande men helt saknar talang.
Gutenisse
Aktiv medlem
Haha no offense! Nja, jag köper i princip aldrig något nytt faktiskt. Ett undantag var förra året då jag köpte en Olympus E-PL2:a med 14-150 nytt, men då var också kombon billigare än enbart ett nytt 14-150.
Det är ju i allmänhet så (jag har rätt bra koll på Sony framför allt) att värdet på ett hus är ca 50% efter ett år om det kommit en efterträdare. Sen faller det långsamt. Just nu är tex en A65:a som kostade runt 10000 kr för dryga året sedan inte ens värd 5000 kr. Så jag är helt införstådd i husens dåliga inverkan på privatekonomin.
Objektiven tappar också en hel del direkt när man tar dem ur butik, men efter det initiala fallet så håller de sig riktigt bra i pris. I alla fall till nu.
Så jag själv ser det inte som att jag spenderar några pengar alls på kameror, jag lånar bara ut pengar mot att jag får låna utrustning av någon annan.
Det är ju tur det efersom jag gillar fotograferande men helt saknar talang.
Att husen tappar mycket i värde var jag medveten om, men jag blev ändå förvånad över att det var så pass mycket. Det var lite naivt, kan jag villigt erkänna.
Jag har köpt de flesta objektiven begagnade och hade jag haft möjlighet hade jag köpt A900:an begagnad också, men det fanns inga när jag köpte min.
Att jag äger en A900 beror inte på att jag behöver en sådan utan på att jag helt enkelt hade råd med en för fyra år sedan Däremot hade jag ingen fritid att tala om, så det blev inte så mycket fotograferande som jag hade önskat, men idag har jag både tiden och kameran. Talang är dock något jag fortfarande saknar
Hur kommer det sig att även objektiven börjat falla mer helt plötsligt? Är det på grund av de nya NEX-objektivens intåg på marknaden?
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Att husen tappar mycket i värde var jag medveten om, men jag blev ändå förvånad över att det var så pass mycket. Det var lite naivt, kan jag villigt erkänna.
Jag har köpt de flesta objektiven begagnade och hade jag haft möjlighet hade jag köpt A900:an begagnad också, men det fanns inga när jag köpte min.
Att jag äger en A900 beror inte på att jag behöver en sådan utan på att jag helt enkelt hade råd med en för fyra år sedan Däremot hade jag ingen fritid att tala om, så det blev inte så mycket fotograferande som jag hade önskat, men idag har jag både tiden och kameran. Talang är dock något jag fortfarande saknar
Hur kommer det sig att även objektiven börjat falla mer helt plötsligt? Är det på grund av de nya NEX-objektivens intåg på marknaden?
Det har jag funderat mycket på faktiskt. Jag gissar följande och det har jag skrivit i någon annan tråd: När Minolta var på fallrepet gick alla objektiv för absolut ingenting. När A100+A700 kom blev de helt plötsligt hårdvaluta och om man använder 70-210 beercan som värdemätare likt man använder BigMac i världsekonomin så kunde man i alla fall få betalar långt över 2000 kr för en sån.
Sen lugnade det ner sig när A200-A300-A350-A230-A330-A380-A390 och allt vad de hette kom och gick, priserna gick ner en del och låg rätt stabilt. Möjligen något högre priser när A500-A550-A580 och i viss mån kanske A850-A900 dök upp. Dock skall sägas att jag har sämre koll på såna objektiv som jag inte själv har aspirerat på typ 70-200G SSM och andra riktigt dyra.
Nu har som sagt efterfrågan gått i botten och då tror jag helt enkelt att konsumenterna har vänt SLT-tekniken ryggen. Jag tror inte det säljs särskilt många nya. Säljs det många nya kameror så rör det sig även i objektivförsäljningen. Säljs det få så tappar folk intresset för objektiven och de faller i värde. Folk som gillar lite ny spännande teknik, som Sony och Minolta ofta står för och folk som gillar att agera lite annorlunda än mainstream har så mycket mer att välja på idag än för 4 år sedan. Nu köper man NEX, man köper m43 eller tja nästan vad som helst, det finna så många intressanta sidospår nu.