Jag ber att få tacka de som har kommit med direkta och icke-moraliserande svar på min frågeställning. I övrigt tycker jag att tråden har spårat ur fullständigt.
I min enfald trodde jag inte att en sådan frågeställning skulle orsaka ett sådant paragrafrytteri och i en del fall säkerligen rent hycklande svar.
Till er i tråden som enkom har svurit över, och med tvärsäkerhet fastställt, min moraluppfattning - hur ser summan av ert moraliska handlande ut hittills i livet? Jag förväntar mig att ni inte har några som helst "plumpar i protokollet", eftersom ni har mage att moralisera och utöva paragrafrytteri.
För kännedom kan jag på heder och samvete härmed meddela att:
* Jag aldrig har stulit något - inte ens så mycket som en penna på min arbetsplats, vilket närmast verkar vara en svenssonsk nationalsport annars.
* Jag har aldrig anlitat "svart" arbetskraft eller tagit emot "svart" betalning.
* Jag har aldrig missat en betalning.
* Jag har alltid försökt visa respekt gentemot mina medmänniskor, eller rättare sagt de som förtjänar det.
* Jag har aldrig deltagit i mobbing.
* Jag har alltid hållt mitt ord oavsett vem jag gett det.
* Jag har alltid sagt till då jag har fått tillbaka för mycket när jag handlat.
* Jag har alltid lämnat in hittegods till Polisen om jag hittat något sådant.
* Jag har aldrig tillfogat vare sig en människa eller djur skada eller lidande, såvitt mitt medvetande känner till.
* Jag har alltid fullföljt mina ålägganden, oavsett om det har rört arbete eller överrenskommelser som privatperson.
* Jag har alltid betalt skatt för mig eftersom jag aldrig har jobbat "svart".
* Jag har aldrig nyttjat droger eller levt något annat kriminellt liv.
* Jag har aldrig smugglat varor från utlandet - har t ex alltid hållt ransoneringsgränserna av alkohol då jag varit utomlands.
Jag kan också meddela att:
* Jag har blivit av med mitt körkort temporärt efter en hastighetsöverträdelse av 39 km/h på en 90-väg. Därtill har jag en gång erhållit böter för hastighetsöverträdelse för att ha kört 61 km/h på 50-väg.
* Jag har i ungdomen spenderat en natt i polisens fyllecell p g a att en vän sparkade sönder en backspegel på en bil.
* Jag har erhållt (och betalt) två parkeringsböter á 700 kr.
* Jag har cyklat utan ljus på cykeln utan att ha blivit påkommen.
* Jag har gått mot "röd gubbe" då detta var förbjudet enligt lag (är numera fritt att göra igen). Brotten uppdagades aldrig.
* Jag har kört motorcykel en kortare sträcka på cykelbana utan att åka dit.
* Jag har "tjuvfiskat" i en sjö i Småland p g a att affären som sålde fiskekort hade stängt.
Slutligen kan jag meddela att:
* Jag funderar på att köpa ett objektiv utomlands - och jag tänker isåfall inte betala tull eller moms för det!
* Jag kommer aldrig mer att ställa en fråga på detta forumet.
MORALKÄRRINGAR! Hur ser era samlade gärningar ut ur ett moraliskt hänseende?
M V H
/ Fredrik
PS. Nej, det stämmer inte längre att jag jobbar som frilans. Har gjort. DS.