Annons

B & H - slippa tull och moms?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Förlåt, när jag sade tullar menade tullar & betalar moms.

Sedan är det väl digitalkameror som har 0% tull. "Vanliga" systemkameror för film har 4,2% om jag inte är felinformerad.

Varför, blir min spontana fråga? Verkar ju helsjukt!
 
mange78 skrev:
Varför, blir min spontana fråga? Verkar ju helsjukt!
Varför jag sade förlåt, skrev annat än jag menade eller att vi har olika tullsatser på olika varor?

Menar du det sista så har jag varken förstått det riktigt eller motivera varför. Jag bara lever i systemet/världen jag inte förstår.

(Svaren på de andra är, bakifrån, att jag är en klåpare som förhoppningsvis inser det ibland respektive att jag hoppas kunna bättra mig och börjar med att erkänna när jag har fel.)
 
Snufkin skrev:
Du glömde ett kriterium: du måste stå ut med jänkarna i minst ett år, sedan får du ta ditt flyttgods med dig hem till Sverige utan att betala varken tull eller moms

Håller helt med. Vore det "bibelbältet" vore det nog knappast värt besväret.

Lyckligtvis finns det andra platser där "jänkarna" inte är fullt så jobbiga att ha att göra med...
 
jensohlsson skrev:

Du kan t.ex. bli ombedd att visa ett kvitto på att du köpte kameran innan du åkte till USA, dvs att du hade den med dig dit.

borde inte bevisbördan ligga på tullen att visa att du faktiskt har köpt kameran utomlands, snarare än att du som resenär ska behöva ha med dig en pärm med kvitton för allt du har med dig när du reser?

/f - som är i new york just precis nu.
 
ett till sätt

om man nu nödvändigtvis vill undvika tull, moms och amerikansk skatt när man beställer från b&h (eller vilket annat amerikanskt ställe som helst), så finns det ett sätt... fast det kräver att du känner amerikansk militär personal stationerad i europa. låt din amerikanske kompis beställa grejjorna till sin jobbadress. han slipper tull, moms och amerikansk skatt. sen ber du honom skicka grejjorna till dig. det är ju inom europa. du betalar extra frakt. det är allt. så, dags att börja ragga militärkompisar? eller, det är kanske lättare att följa reglerna ändå? :)
 
smudo skrev:
borde inte bevisbördan ligga på tullen att visa att du faktiskt har köpt kameran utomlands, snarare än att du som resenär ska behöva ha med dig en pärm med kvitton för allt du har med dig när du reser?

/f - som är i new york just precis nu.

Sen när ligger det på tullen/skattemyndigheten att bevisa något.

Gäller det skatt eller dylikt gäller det att kunna bevisa sin oskuld snarare än att de ska bevisa att du är skyldig till något.

Peter /

Som nyligen har haft lång skriftväxling med skattemyndigheten för att bevisa att redovisad moms i december verkligen var redovisad moms i december
 
petlin skrev:
Sen när ligger det på tullen/skattemyndigheten att bevisa något.

Gäller det skatt eller dylikt gäller det att kunna bevisa sin oskuld snarare än att de ska bevisa att du är skyldig till något.

Peter /

Som nyligen har haft lång skriftväxling med skattemyndigheten för att bevisa att redovisad moms i december verkligen var redovisad moms i december

det är sant; skatteverket är en myndighet och som en sån kan de göra saker de tycker är rätt (som att kräva in för mycket skatt) och som påverkar individen negativt. sen kan individen klaga hos nån rättsinstans och där få rätt... i ett sånt fall ligger bevisbördan, som alltid (?), på den som klagar, dvs. på individen (som först råkade ut för myndighetens, i lagens mening möjligen orätta, handlande). typ. om däremot myndigheten (skatteverket) skulle behöva gå till en rättsinstans för att få ut skatt från en individ, så skulle bevisbördan där ligga på myndigheten.

börjar bli trött i ansiktet...

/f
 
om däremot myndigheten (skatteverket) skulle behöva gå till en rättsinstans för att få ut skatt från en individ, så skulle bevisbördan där ligga på myndigheten.
Fast då skulle det inte finnas pengar nog att försöka ta in alla skatterna och folk skulle fuska ännu mer. Kostnaden för att gå den vägen skulle alltså troligen överstiga intäkterna, och då skulle det behövas högre skatter för att täcka detta, osv.
 
jensohlsson skrev:
Själv är jag lite nyfiken på hur man ska göra för att få tag i knark och hur man gör för att stjäla en bil...

Moms betalar privatpersoner, enligt lag. Företag gör det inte. Vill du slippa betala moms, starta ett företag som köper kameran i syfte att använda den i företaget.



/Jens

Betalar inte företag moms? Trodde de kvittade ingående mot utgående...
 
Gå in på tullens hemsida. Där finns det svar på det mesta som rör denna diskussion och gör det inte det kan man maila en fråga. Det har jag gjort i andra ärenden.
 
Jag ska vara stationerad utomlands under längre tid. Undrar vad behövs för att bevisa det när jag ska få moms tillbaka på Arlanda. Har någon erfarenhet?
 
timofej skrev:
Jag ska vara stationerad utomlands under längre tid. Undrar vad behövs för att bevisa det när jag ska få moms tillbaka på Arlanda. Har någon erfarenhet?

När jag bodde i San Francisco och var hemma över jul så handlade jag med mig lite kläder bland annat. Det jag gjorde då var att säga till i butikerna att det var tax-free och de häftade då ihop alla påsarna och alla kvitton etc. sparades.

Sedan gick jag till en speciell disk på Arlanda, visade upp alla varorna i de ihophäftade påsarna, lämnade kvitton, visade upp mitt visum till USA samt skrev min permanenta bostadsadress. Har för mig att jag fick pengarna direkt i handen. Detta var dock 1997. Det kan ju ha ändrats sedan dess så att säga...
 
För att slippa betala moms och tullavgift på något man får skickat till sig från staterna så måste det vara markerat som en gåva och värdet får ej överstiga 500:- per person och givare.
Många gånger slår dom ihop värdet och frakten så att det totala värdet inte får överstiga 500:-

Skulle man htta någon som ställer upp och skickar dyrare grejor man köpt som gåvor till ett lägre värde får man räkna med att försäkringen inte täcker värdet som varan faktisk har.

Om man köper något på resan så får detta inte kosta över 2000:- (har jag för mig) om man vill slippa moms och tullavgift vid hemresa.
I det fallet bör man alltså se till att det ser ut som man haft med sig grejorna från början (slänga kartonger o.s.v.).

Rekommenderar dock att man gör rätt för sig och betalar som alla andra, det blir ju oftast billigare ändå... Sålänge man har garanti som gäller på grejorna.
 
j3n5 skrev:
Betalar inte företag moms? Trodde de kvittade ingående mot utgående...

Moms betalar slutkonsumenten av en vara eller tjänst. Oftast är det en privatperson. Men det kan även vara t.ex en idrottsförening.

Företag som är momsregistrerade betalar inte moms i egentlig mening (förutom ibland när det gäller t.ex leasing av bilar där man inte får dra av hela momsen). Momsen påverkar alltså inte företagets resultaträkning.

Däremot så hjälper man till att kassera in momsen från slutkonsumenten till staten genom att betala in mellanskillnaden mellan ingående och utgående moms. Dvs på den delen av en vara eller tjänsts kostnad som företaget har förädlat den och höjt värdet på den.

Är man som företagare dålig på att förädla en vara så att man får större ingående än utgående moms får man tillbaka mellanskillnaden. Man får dock inte vara så dålig under för lång tid för då blir skattemyndigheten sur och anser att man inte ska ha företaget :)
 
marianil skrev:
Detta var dock 1997. Det kan ju ha ändrats sedan dess så att säga...

Tack för svaret Maria! Det är nog samma regler men det säkraste borde väl vara att fråga skatteverket alt. tullverket, vilket jag också kommer att göra.
 
Damocles skrev:
Fast då skulle det inte finnas pengar nog att försöka ta in alla skatterna och folk skulle fuska ännu mer. Kostnaden för att gå den vägen skulle alltså troligen överstiga intäkterna, och då skulle det behövas högre skatter för att täcka detta, osv.

precis. exemplet med skatteverket var taget ur luften.

/f
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.