Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
BlindOwl skrev:
Det gäller verkligen att ni moralpredikanter är "fläckfria" ur lagens och moralens mening - annars tycker jag inte att ni förtjänar någon respekt eller tilltro i era uttalanden.
Nej, det tycker jag inte. Att den som kritiserar dig för att du gör fel också gör fel gör inte kritiken mindre relevant.
 
wildnature skrev:
Nej jag tycker helt klart att det skatteförtryck vi lever under inte är moraliskt riktigt, jag känner mig rånad av staten varje månad!
Det ligger mycket i det, men det ursäktar inte skattefusk. Skattefusk gör ju bara att vi andra måste betala mer skatt. Det enda vettiga sättet att få ner skattetrycket är att arbeta politiskt.
 
Kalle_B skrev:
Deras största uppgift är att balansera handeln på ett "rättvist" sätt och därigenom göra villkoren för den svenska handeln mer gynnsam!
Dom balanserar olika prisdifferanser och skyddaar den inhemska marknaden.
Protektionism är det sämsta som finns för ökad välfärd. Det hämmar handel, och handel är grunden för ökat välstånd.

Merkantilism är också en rätt föråldrat ekonomisk teori.
 
marooned skrev:
2 Jag vill veta vems fel det är att bottniabanan inte är färdigbyggd
Jag vill vet vem jubelidioten är som bestämde att Bottniabanan skulle byggas. Det måste vara det största meningslösa slöseriet med skattepengar på decennier.
 
BlindOwl skrev:
Jag förväntar mig att ni inte har några som helst "plumpar i protokollet", eftersom ni har mage att moralisera och utöva paragrafrytteri.

Det här som du nu tar upp är kan upplevas som litet av ett dilemma, nästan en paradox. Din tanke kan onekligen tyckas vara nära den kristna uppfattningen att man inte ska klanka ner på andra om man själv har felat ("Må den kasta första stenen som är skuldfri"). Men då har man slagit ihop begreppen moralisera och döma, om man tänker så.

För det finns faktiskt en skillnad mellan att moralisera och att döma. Att döma någon för vad denne har gjort, det har vi myndigheterna till. Vi vanliga dödliga behöver inte döma någon för vad denne har gjort. Alltså kan jag exempelvis fortsätta att vara vän med en lagbrytare. Jag behöver inte säga åt honom/henne att jag inte kan fortsätta umgås med densamme, på grund av vad denne har gjort. Dvs. jag behöver inte döma.

Moraliserandet däremot är i mångt och mycket lämnat till oss vanliga dödliga människor och vi praktiserar det allihop i mer eller mindre omfattning. Det kan exempelvis vara en förälder som säger åt barnen att aldrig gå mot röd gubbe, fastän man själv har gjort det när barnen inte ser på. Dubbelmoral, men befogat sådan i detta fall.

Även kriminella moraliserar. Jag har den uppfattningen att exempelvis många kriminella motorcykelgäng har stenhård inre moral och nykomlingar skolas effektivt till vad man får och inte får göra (dvs. de moraliserar). Ett samhälle eller en grupp, fungerar inte utan moral. När man moraliserar ska man försöka att låta bli att döma samtidigt. Och när man får ta emot moralkakor, så ska man, vilket kan upplevas som svårt, försöka att inte ta det som ett dom.

Därmed inte sagt att jag själv är ofelbar, varken i utövandet av, eller i att ta emot moralpredikningar. För vem är det? Han får gärna kasta första stenen. Dvs, som jag tolkar den kristna läran, är man ofelbar så får man även döma. Vilket inte betyder att man ska döma. Det gjorde inte heller den kristne, ofelbare, Läromästaren som myntade begreppet "må den kasta första stenen som är ofelbar". Han kastade inga stenar. Istället sa han, typ, "gå och gör det inte igen". Dvs, han moraliserade. :)
 
ErlandH skrev:
För att hävda en sådan ståndpunkt måste man ju vara nåt slags extrem anarkist. Är det vanligt att folk med den iställningen bara vill blåsa staten på pengar, eller försöker man även smita från att betala hyra för sin bostad, ränta på sina lån -- och tar man springnotor på krogen?
Det är skillnad på frivilligt ingångna kontrakt och på att ensidigt driva in pengar.
 
PMD skrev:
Det är skillnad på frivilligt ingångna kontrakt och på att ensidigt driva in pengar.
Javisst. Och det är ingen som tvingar dig att betala skatt. Det enklaste sättet att slippa betala den tull och skatt som trådstartaren vill undvika är ju att inte köpa något objektiv i NY.

Den stora skillnaden är att de förmåner staten erbjuder kommer dig till del även om du inte betalar ett öre i skatt.
 
ErlandH skrev:
Den stora skillnaden är att de förmåner staten erbjuder kommer dig till del även om du inte betalar ett öre i skatt.
Det stämmer inte riktigt. Pensionen man får av staten är kopplad till hur mycket skatt man har betalat in.
 
tannler skrev:
Verkar inte så - stäng tråden.
Va? Du som sitter på din höga häst måste väl ha mycket kvar att tillföra diskussionen? Du kan ju börja med att utveckla ditt resonemang kring likheten mellan bankrån och kringgående av förtullning.
 
Fredrik: Vad det handlar om är väl om det är i sin ordning att smuggla eller ej? Och om man skall bry sig om att följa samhällets spelregler.
Du har fått många svar men accepterar inget. Skall detta tolkas som att du vill ha en massiv och unison uppmuntran till att smuggla? Om jag inte är helt ute i det blå så är det olagligt att uppmuntra någon att begå en brottslig handling. Och smuggling är ju detsamma som olaga varuinförsel.
Så det hänger ju på hur pass laglydig du är och om du har ett samvete.
 
BlindOwl skrev:
Du kan ju börja med att utveckla ditt resonemang kring likheten mellan bankrån och kringgående av förtullning.

Båda är brott?

Men man ställer väl knappast frågan: - Hur rånar jag en bank?

Lika lite bör man då fråga: - Hur kringgår man tull och moms?
 
Torparfarsan skrev:
Fredrik: Vad det handlar om är väl om det är i sin ordning att smuggla eller ej? Och om man skall bry sig om att följa samhällets spelregler.
Du har fått många svar men accepterar inget. Skall detta tolkas som att du vill ha en massiv och unison uppmuntran till att smuggla? Om jag inte är helt ute i det blå så är det olagligt att uppmuntra någon att begå en brottslig handling. Och smuggling är ju detsamma som olaga varuinförsel.
Så det hänger ju på hur pass laglydig du är och om du har ett samvete.
Nej, jag ställde inte frågan utifrån ett moraliskt eller samhälleligt perspektiv. Inte heller bad jag om åsikter eller bedömning av min moral.

Visst, jag har fått många svar - men påfallande många svarar inte på min frågeställning, utan fokuserar istället på etik, moral och samvete.

Observera att det inte är lagvidrigt att diskutera frågor kring varusmuggling eller andra olagliga företeelser, som jag underförstått uppfattar att du vill göra gällande.
 
Jeppe skrev:
Båda är brott?

Men man ställer väl knappast frågan: - Hur rånar jag en bank?

Lika lite bör man då fråga: - Hur kringgår man tull och moms?
Så detta forum har uttalade regler för vad man BÖR kunna fråga? Det låter högst odemokratiskt och icke-moraliskt i min öron, men med tanke på allt - närmast kyrkligt - moraliserande som förekommer här är det föga förvånande.

Du menar kanske att det är fullt relevant att jämställa alla typer av handligar, oavsett om de ligger i lagens gråzon eller mitt däri? Våldtäkt och skattetekniska manövrar är alltså fullt jämförbara "brott"?

Jag vill även tillägga att min ståndpunkt om att eventuellt försöka undvika moms och tull på en utlandsköpt vara, baseras på min moraliska uppfattning och principer om vad som är rätt och inte. Utländska turister i Sverige kan handla Tax-Free, medan jag betalar skatt och avgifter för produkten i det land jag eventuellt köper min vara i. Att sedan svenska staten vill beskatta varan återigen vid införande till Sverige anser jag vara principiellt fel.

Det är något som är galet när vissa produkter (t ex kamerautrustning) kan vara hälften så dyrt utanför EU. Därför tycker jag i detta fall att gråimport och undvikande av tullbeskattning är helt på sin plats. Jag betalar redan till samhällets "gottebord" bl a genom min inkomstskatt. Jag har helt enkelt i längden inte råd att köpa den kamerautrustning jag vill ha i Sverige.

Tillägg: jag har ännu inte genomfört någon s k varusmuggling, så jag anser mig inte vara förtjänt av ert spott och spe i nuläget. Därför är mitt argumenterande och frågeställande än sålänge av hypotetisk karaktär, vilket många här inte tycks begripa. Vänligen återkom när jag isåfall defacto har varusmugglat...
 
Senast ändrad:
Fredrik: Du får tolka mig hur du vill.Att du har fått de svar du fått har sin naturliga förklaring vilket du inte vill inse. Du verkar ju inte ens ha klart för dig vad det var du ville bär du startade denna tråd. Det du skrev i ditt inledande inlägg och andra inlägg som du författat tyder ju på att du vill inte ha något annat än en unison uppmuntran till en brottslig handling.

Det är fullt tillåtet att diskutera detta ämne trots att det leder till för dig ej önskvärda svar. Så anser du att det skall vara tillåtet med denna diskussion får du allt finna dig i att få svar som inte är helt i din smak. Men är det så att du anser att endast åsikter som faller dig helt i smaken så handlar det inte om en fri debatt utan om en klar inskränkning i åsiktsfriheten. Och de svar som du förkastar och påstår vara vid sidan om vad avser är faktiskt inte vid sidan om temat. De håller sig klart i mittfåran. Troligen är det väl så att genom att ge dig de svar som du förtjänar så känner du dig trampad på alla dina ömma tår samtidigt.

Hos mig kan du inte hämta några sympatier. Och inte tänker jag uppmuntra till att någon skall begå en brottslig handling. Och definitivt inte för att göra dig belåten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.