Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som klagar på svenska välfärden och sjukvården.
Det gjorde jag oxå, tills jag flyttade från Sverige till industrimetropolen Tyskland med lägre skatter o billig öl.
Det man får för skattepengarna här skrattretande.
Du behöver komplettera upp med egna skydd så att en normal arbetare betalar 45-48% av sin lön i skatt o försäkring.
Föräldraledighet i ett par år kan du glömma, om du vill ha betalt för tiden.
Dagis är rena turen om du hittar o har råd med.
Läkarintyg från andra eller tredje dagen gäller när du är sjuk.
Socialtjänst betyder att de allra längst ner på stegen sover på gatan.
Åldringsvården köper du om du har råd, eller så hoppas du att någon av hjälporganisationerna förbarmar sig, men då får du gå i kyrkan som tack oxå.
Jag kan räkna upp mängder av saker som fått mig att inse att svenska systemet kanske inte är perfekt, men oändligt mycket bättre än de flesta andra.

Gunnar D skrev:
Du behöver komplettera upp med egna skydd så att en normal arbetare betalar 45-48% av sin lön i skatt o försäkring.
Precis lika mycket som här alltså, fast du kan själv välja hur mycket skydd du vill ha istället för att staten ska agera förmyndare.

Tillägg: Jag tycker förresten att det är klent att inte betala moms. Jag gillar inte det svenska skattesystemet för fem öre, men nu är det såhär det ser ut, och då bör man låta bli att vara en snyltande landsförrädare.

Makten skrev:
Precis lika mycket som här alltså, fast du kan själv välja hur mycket skydd du vill ha istället för att staten ska agera förmyndare.

Tillägg: Jag tycker förresten att det är klent att inte betala moms. Jag gillar inte det svenska skattesystemet för fem öre, men nu är det såhär det ser ut, och då bör man låta bli att vara en snyltande landsförrädare.

Det du inte har förstått är att trots nästan 50% skatt så är du inte i närheten av den svenska nivån.
De som väljer att betala mindre är chanslösa den dagen de blir allvarligt sjuka.
Den som inte har råd att lägga pengar på en egen ansvarsförsäkring t ex och råkar cykla på någon som bryter armen i fallet får betala allt ur egen ficka.
Är det en konsertviolinist du bryter armen på så får du betala dyrt i många år.

Med tanke på hur klen förståelsen för hur stat och samhälle fungerar verkar vara i dessa trådarna tror jag det är bra för många att ha en förmyndare..

Det som många tycks ha missat med smugglare och deras agerande är att dom sätter handelsbalansen i rubbning. Tullen har en mycket viktig uppgift i ett samhälle. Tullen stoppar inte bara knark vid gränsen eller jagar röddiesel vid finska gränsen. Deras största uppgift är att balansera handeln på ett "rättvist" sätt och därigenom göra villkoren för den svenska handeln mer gynnsam!
Dom balanserar olika prisdifferanser och skyddaar den inhemska marknaden.

Om 1 person smugglar in en kamera så må det väl vara obetydligt för sveriges ekonomi, men problemet är ju att det är inte bara 1 person som ägnar sig åt detta. Lägg samman all smuggelverksamhet och du har troligtvis massa sköna miljarder som försvinenr från stadskassan.

För att inte underminera den lokala fotoaffären så ärdet för mig självklart att handla lagligt.
Om hendeln går kärvt och butiken tvingas slå igen så är det tragiskt men sådan är verkligheten, men tvingas butiken att bomma igen bara för att massa puckon sitter och smugglar in varor så är det tragiskt och inte direkt rättvis handel.

och ja, Det är din uppgift att bevisa att det inte är köpt utomlands... inte tullens.

Att sätta handelsbalansen i rubbning är hela poängen. Det leder till att handeln måste förändras. Konsumentens makt.

Ibland får jag det intrycket att för en medlem på fotosidan.se är det fel att göra rätt för sig. Att avsiktligt smita från tull och moms verkar vara något beundransvärt som bör hyllas.

Förhoppningsvis har jag fel, men tyvärr så tror jag det inte är så att jag har det i någon högre grad. Själv betalar jag tull och moms när det är aktuellt och har ett rent samvete, trots att jag därmed troligen avviker från flertalet av debattörerna på detta forum.

känns som att alla här är moralensväktare, gör ALDRIG något olagligt, köra aldrig förfort, tar aldrig in någon elektronik (eller annan grej) utanför EU utan att betala tull och moms. Tar alltid up i deklarationen att de använder sin kamera i privatbruk. blir så trött på allt.

Killen frågade om hur man smidigt kan ta in ett objektiv eller liknande från staterna och någon drar likheten med råna en bank. visst det är inte rätt att smita från tull osv, med andra ord är det att köra förfort samma sak som göra en smitning

Gunnar D skrev:
Det du inte har förstått är att trots nästan 50% skatt så är du inte i närheten av den svenska nivån.
Det var ju du som skrev att man måste betala uppåt 50% av lönen i skatt och försäkringsavgifter. Jag trodde att det var för att komma upp i "den svenska nivån".

De som väljer att betala mindre är chanslösa den dagen de blir allvarligt sjuka.
Det är ju den individens problem. Det finns i alla fall en valmöjlighet att låta bli, vilket det inte gör i Sverige.

Den som inte har råd att lägga pengar på en egen ansvarsförsäkring t ex och råkar cykla på någon som bryter armen i fallet får betala allt ur egen ficka.
Är det en konsertviolinist du bryter armen på så får du betala dyrt i många år.
Nu förstår jag inte riktigt. Varför skulle det vara svårare att betala 50% i sammanlagda avgifter än det är att betala 50% av sin lön i skatt? Det är ju samma sak. Det är lika jävla svårt att få det att gå ihop i Sverige med våra sjukligt höga skatter.

Med tanke på hur klen förståelsen för hur stat och samhälle fungerar verkar vara i dessa trådarna tror jag det är bra för många att ha en förmyndare..
Ja, med tanke på hur landet har skötts de senaste femtio åren (med vissa undantag) så är det ju ett måste. Annars skulle hela försoffningsapparaten pajja.

När man påstår att vi har sjukligt höga skatter så borde samma man ha en referens till ett annat land, dess skattesatser och vad man får för skatten i detta land.
Annars är det bara ett påstående utan substans.
Som jag och många andra hävt ur oss.

hornavan skrev:
När man påstår att vi har sjukligt höga skatter så borde samma man ha en referens till ett annat land, dess skattesatser och vad man får för skatten i detta land.
Annars är det bara ett påstående utan substans.
Som jag och många andra hävt ur oss.
Det räcker med att se vad man får för pengarna och vart de går i störst omfattning. I Sverige går de i stor omfattning upp i rök i den byråkratiska apparaten, i kommuner, landsting, "arbetsmarknadsåtgärder" med mera. Äntligen har vi nu ett styre som försöker rätta till detta, och vad händer? Jo, folk klagar och gnäller så att öronen håller på att trilla av. De vill inte bestämma över sina egna pengar?"!#%¤#&

Det är superkul att betala tull, moms och skatt, men då ska vi kräva att även andra sköter sig:

1. Jag vill veta varför tunneln genom Hallandsåsen inte är färdigbyggd och varför miljarderna tickar iväg. Vem ska avgå, eller ska vi bara betala?

2 Jag vill veta vems fel det är att bottniabanan inte är färdigbyggd, att jag tvingas välja det miljövidriga flyget istället för x2000.

3. Vems fel är det att nybyggda vägar blir fullständigt sönderkörda efter bara några få månader. Yrkestrafiken? eller asfaltkillarna?

4.Här i centrala Umeå är vägarna så jävla dåliga att man vill spy. Bilen skakar sönder, bokstavligen. Staten är nöjd när de får inkassera 100kkr i moms för en ny a6 quattro, men ska de stå för renovering av framvagnen varje år?

Listan kan utökas i all evighet, problemet är att ingen tar ansvar i detta land. INGEN! Förutom alla låginkomstagare som oftast inte har någon möjlighet att slingra sig.

Det är dags att skjuta av några höga höns, så kanske medelsvensson också medger att det blir lättare att dra lasset om alla hjälps åt.

När vi ändå har fått till full anarki så kan man ju undra var bevisen finns för att klimatförändringen beror på växthusgaser. Jag har sökt, men inte hittat dom.
Fast om man skall tro Uppdrag granskning så beror ju allt nu på alla djur som fiser och rapar. Då är det väl bara döda alla djur så blir det kallt igen. Och tomt.

marooned skrev:
1. Jag vill veta varför tunneln genom Hallandsåsen inte är färdigbyggd och varför miljarderna tickar iväg. Vem ska avgå, eller ska vi bara betala?
Jag vill veta vilken inkompetent jubelidiot som sjösatte projektet från första början trots att alla "experter" givetvis sade att det är idiotiskt att försöka borra ett hål i en grusås. Det kan man lista ut med röven att det är halvt omöjligt.

Makten skrev:
Jag vill veta vilken inkompetent jubelidiot som sjösatte projektet från första början trots att alla "experter" givetvis sade att det är idiotiskt att försöka borra ett hål i en grusås. Det kan man lista ut med röven att det är halvt omöjligt.

Och det har man såvitt jag vet inte heller försökt göra. Det man däremot håller på med är att borra genom en urbergshorst med varierande bergkvalitet, i huvudsak bestående av gnejs.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar