BlindOwl skrev:
Så detta forum har uttalade regler för vad man BÖR kunna fråga? Det låter högst odemokratiskt och icke-moraliskt i min öron, men med tanke på allt - närmast kyrkligt - moraliserande som förekommer här är det föga förvånande.
Mmm fotosidan.se är ett privat forum och här råder inte demokrati, även om admin är lyhörd för önskemål och synpunkter från medlemmarna.
BlindOwl skrev:
Du menar kanske att det är fullt relevant att jämställa alla typer av handligar, oavsett om de ligger i lagens gråzon eller mitt däri? Våldtäkt och skattetekniska manövrar är alltså fullt jämförbara "brott"?
När det gäller lagen så är den väl ganska svart/vit. Ett brott är ett brott oavsett. Det som skiljer ett allvarligare brott mot en ringa förseelse är straffsatsen (som man i vissa fall kan diskutera).
BlindOwl skrev:
Jag vill även tillägga att min ståndpunkt om att eventuellt försöka undvika moms och tull på en utlandsköpt vara, baseras på min moraliska uppfattning och principer om vad som är rätt och inte. Utländska turister i Sverige kan handla Tax-Free, medan jag betalar skatt och avgifter för produkten i det land jag eventuellt köper min vara i. Att sedan svenska staten vill beskatta varan återigen vid införande till Sverige anser jag vara principiellt fel.
Mja.. OM du åker utomlands, så besitter du samma rättigheter som dessa turister, för du är de facto då turist i ett annat land. Dock skall du, om så tillämpbart betala moms och tull på införda varor som överstiger frihandelsbeloppet. Detsamma gäller förmodligen för de turister som köper Tax-Free i Sverige, men det är ju upp till varje land att sätta dessa regler.
BlindOwl skrev:
Det är något som är galet när vissa produkter (t ex kamerautrustning) kan vara hälften så dyrt utanför EU. Därför tycker jag i detta fall att gråimport och undvikande av tullbeskattning är helt på sin plats. Jag betalar redan till samhällets "gottebord" bl a genom min inkomstskatt. Jag har helt enkelt i längden inte råd att köpa den kamerautrustning jag vill ha i Sverige.
Det som är galet är valutaraset i USA. Tack vare detta så kan vi handla billigt från USA. När dollarn stod i 9 kr var det inte lika förmånligt, då var priserna ganska jämlika.
Att du inte har råd med den kamerautrustning du vill ha är en helt annan diskussion. Jag vill inte ens dra parallellen till svartjobb och andra skatte- & momsbrott.
BlindOwl skrev:
Tillägg: jag har ännu inte genomfört någon s k varusmuggling, så jag anser mig inte vara förtjänt av ert spott och spe i nuläget. Därför är mitt argumenterande och frågeställande än sålänge av hypotetisk karaktär, vilket många här inte tycks begripa. Vänligen återkom när jag isåfall defacto har varusmugglat...
Jo, naturligtvis begriper de flesta att det är en hypotetisk fråga, därför är alla svar du fått även rent hypotetiska. Men med tanke på din reaktion, så är din fråga inte så hypotetisk.