Annons

Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker nog att din "hypotetiska" fråga säger en hel del om din moraluppfattning men att du inte har dragit konsekvenserna av det.
Om vi alla gjorde vad vi kunde för att undgå skatt så skulle staten heller inte ha några pengar för att finansiera din sjukvård och utbildning mm.
Om du får cancer och behöver en väldigt dyr behandling så är det dessa pengar som gör det möjligt och som vi alla bidrar med.
Nu frågar du "hypotetiskt" hur du skall slippa bidra. Tycker du vi skall uppmuntra det?
Jag är varken moraltant eller älskar svenska skatter.
 
alf109 skrev:
Försök säga detta till alla som har barn i omsorg eller skola, föräldrar på vårdhem eller är sjuka själva. Staten i detta fall är ingen annan än samhället där vi alla ingår som bekant.

Försök förklara varför vi har nu mera världens nästhögsta skatteförtryck men inte världens nästbästa samhällsservice!, Min vän har stått i dagiskö i över ett halvår, finns ingen plats, han kan få en plats 2 mil bort!, Varför jag ska vara glad om jag får träffa läkaren på akuten efter 12 timmars väntetid, varför jag betalar hiskelig skatt varje månad men ändå måste ha privatsjukförsäkring för att vara garanterad bra vård, varför jag som företagare klassas som andra klassens medborgare och står utanför löntagarnas samhällsservice, varför betalar jag nästan 80% i skatt och har 10 dagars karrens vid sjukdom etc?

Nej jag tycker helt klart att det skatteförtryck vi lever under inte är moraliskt riktigt, jag känner mig rånad av staten varje månad! Det var som vår skattekonsult sa till mig, 'inte ens när han var skattechef på ett av sveriges största företag under 30år som han förstod hur sjuka våra skatter är, han förstod hela vidden först när han startade eget företag, om normala löntagare förstod hur mycket skatt vi betalade så skulle det bli statskupp!'

Ber om ursäkt till trådskaparen för att vi kom offtopic!
 
Haha, denna diskussion igen :)

Jag får väl lägga in en pinne till i elden: Jag tycker smugglare är vardagshjältar och att frihandel är efterstävsamt. Vi som inte vill betala tull gör väl bäst i att låta bli så kanske vi kan välta systemet och få frihandel. Att bomba marknaden med ett ordentligt parti gråimport hade varit nyttigt. Jag tror snart att vi kan nå den kritiska massan för att riva upp dessa reliker till lagar.

Frågan vi skall ställa oss är hur vi skall få kamera export FRÅN Sverige, inte hur vi skall beskattas. Det kanske skulle kunna lösa vårdproblematiken om nu den är relevant i diskussionen.
 
Om man anlitar en bilverkstad eller en rörmokare, vad är oddset för att man ska få betala moms på tjänsten?

Kan man kringgå detta moment på något vis, t ex genom att be om att få tjänsten utförd utan kvitto? Hur ska man enklast hitta någon som kan fixa bilen och värmepannan utan moms och såna enbart fördyrande kostnader? Jag tycker inte om att vara tvingad att ge bort mina egna pengar till staten för att jag väljer att använda mina skattade pengar för att konsumera. Hur ska jag undvika att bli bestulen av staten när jag köper tjänster för skattade pengar.
 
wildnature skrev:
Försök förklara varför vi har nu mera världens nästhögsta skatteförtryck men inte världens nästbästa samhällsservice!, Min vän har stått i dagiskö i över ett halvår, finns ingen plats, han kan få en plats 2 mil bort!, Varför jag ska vara glad om jag får träffa läkaren på akuten efter 12 timmars väntetid, varför jag betalar hiskelig skatt varje månad men ändå måste ha privatsjukförsäkring för att vara garanterad bra vård, varför jag som företagare klassas som andra klassens medborgare och står utanför löntagarnas samhällsservice, varför betalar jag nästan 80% i skatt och har 10 dagars karrens vid sjukdom etc?

Försök förklara för mig varför dessa missförhållanden skulle bli bättre om så många som möjligt skattefuskade så mycket som möjligt.
 
Trodde i min enfald att detta var ett forum för foto och fotorelaterade frågor...

Men det kanske är ett samhälls forum..

Kan inte hjälpa att jag tycker det blir "dagis nivå" här ganska ofta tyvärr...
 
wildnature skrev:
Försök förklara varför [...] jag som företagare klassas som andra klassens medborgare och står utanför löntagarnas samhällsservice, varför betalar jag nästan 80% i skatt och har 10 dagars karrens vid sjukdom etc?

80%? Vad har du för företag? Jag är också egen företagare, men betalar inga 80% i skatt. Vad betalar du för skatter? Jag betalar moms, egenavgifter och vanlig skatt som löntagarna också betalar, och har 1 dags karens precis som alla löntagare. Inte blir det 80%.

wildnature skrev:
i detta fallet så handlar det om att du är tvingad att ge bort dina egna pengar till staten för att du väljer att använda dina skattade pengar för att konsumera.

Det skrevs tidigare i tråden att Fredrik var frilansare/egenföretagare. Jag vet inte om det stämmer, men om det gör det så vet du lika väl som jag att vi företagare köper saker för pengar som INTE är skattade. Vi får ju dra av dem innan vi betalar skatt, innan vi betalar moms, och innan vi blir skyldiga några egenavgifter. Skattefritt alltså.

Fredrik menar att vi som anser att man ska betala skatt ska vara helt fläckfria och aldrig ha råkat cykla på gångbana. Då menar jag att Fredrik som inte vill betala moms och tull inte ska klaga en sekund på att få vänta x antal timmar på akuten eller inte få dagisplats nära hemmet. Än så länge är det bara Catharina som har klagat på detta, men jag gissar (ja!) att även Fredrik har sådana synpunkter.

Herregud, ni har mat på bordet och tak över huvudet, varför vill ni inte dela med er? Det finns folk i vårt land som är beroende av era skattepengar för att överleva, och ni vill beröva dem dessa för er futtiga hundralappar som för dem gör skillnaden mellan att lyckas betala hyran eller inte? Skäms!
 
wildnature skrev:
Försök förklara varför vi har nu mera världens nästhögsta skatteförtryck men inte världens nästbästa samhällsservice!, Min vän har stått i dagiskö i över ett halvår, finns ingen plats, han kan få en plats 2 mil bort!, Varför jag ska vara glad om jag får träffa läkaren på akuten efter 12 timmars väntetid, varför jag betalar hiskelig skatt varje månad men ändå måste ha privatsjukförsäkring för att vara garanterad bra vård, varför jag som företagare klassas som andra klassens medborgare och står utanför löntagarnas samhällsservice, varför betalar jag nästan 80% i skatt och har 10 dagars karrens vid sjukdom etc?

Nej jag tycker helt klart att det skatteförtryck vi lever under inte är moraliskt riktigt, jag känner mig rånad av staten varje månad! Det var som vår skattekonsult sa till mig, 'inte ens när han var skattechef på ett av sveriges största företag under 30år som han förstod hur sjuka våra skatter är, han förstod hela vidden först när han startade eget företag, om normala löntagare förstod hur mycket skatt vi betalade så skulle det bli statskupp!'

Ber om ursäkt till trådskaparen för att vi kom offtopic!
Om man skall diskutera nivåer blir det en helt annan diskussion. Då måste man analysera vad som kostar vad i samhället och vad man kan försaka eller klara sig utan. Nu tror jag inte att detta var trådskaparens tanke?
Men det är ganska meningslöst att jämföra olika skattetryck utan att närmare titta på vad man faktiskt jämför.
Om vi hypotetiskt antar att ett land tex har en mycket låg andel förvärvsarbetande kvinnor där dessa i hög grad är hemma och tar hand om barn och gamla, kommer detta medföra att skatteuttaget för den förvärvsarbetande delen av befolkningen (läs männen) kan hållas nere beroende på att kostnaderna för vård och omsorg blir låga, mao skattetrycket blir lägre. Men vill vi det?
Ett land som Sverige tex som är väldigt stort i förhållande till folkmängd har också betydligt högre kostnader för infrastruktur osv.
Det jag vill peka på är att det är viktigt att veta vad vi jämför när vi jämför skattetryck. Sedan står det givetvis var och en fritt att tycka vad som helst. Men att gå ut med svepande generaliseringar som att staten stjäl mina pengar och att det därmed underförstått är rätt att undanhålla skatt tycker jag man skall passa sig för.
Slutligen kan jag tycka att det är lite tragikomiskt när de väl bemedlade från Djursholm tex springer runt i sina minkpälsar och demonstrerar mot fastighetsskatten samtidigt som folk bor i tältläger i Årstaskogen. Men som sagt, var och en blir salig på sin fason.
 
Finge i valuta för våra surt förvärvade skatteslantar så vore väl allt väl men det får vi ju inte.
 
Hur smugglar och ljuger man bäst?

BlindOwl skrev:
Hej!

Om man på plats handlar kamerautrustning utanför EU, vad är oddset på att man får betala moms och tullavgifter vid hemkomst?

Kan man kringå detta moment på något vis, t ex slänga originalkartongen, sätta objektivet på sin kamera och hävda att man hade det med sig på utresan? Vem kan kontrollera att man talar osanning?

M V H

/ Fredrik

Om du ännu inte fattat att det är det du har frågat om så sätt dig ned och fundera lite.
Och om du inte fattar att rätt många har synpunkter på smuggling... ja då får du nog ta en promenad och fundera lite till.
Man tänker bra när man promenerar.
 
egaeci skrev:
80%? Vad har du för företag? Jag är också egen företagare, men betalar inga 80% i skatt. Vad betalar du för skatter? Jag betalar moms, egenavgifter och vanlig skatt som löntagarna också betalar, och har 1 dags karens precis som alla löntagare. Inte blir det 80%.

En liten notering bara, som företagare betalar vi ingen moms så den kostnaden kan också strykas. (vi "betalar" i och för sig moms när vi handlar, men den kvittas ju mot den moms vi får in).
 
Akerstrom skrev:
(vi "betalar" i och för sig moms när vi handlar, men den kvittas ju mot den moms vi får in).
Ska man vara petig så slipper vi betala moms (dvs får tillbaka momsbeloppet av Skatteverket) även om vi inte får in (dvs fakturerar) någon.
 
ErlandH skrev:
Ska man vara petig så slipper vi betala moms (dvs får tillbaka momsbeloppet av Skatteverket) även om vi inte får in (dvs fakturerar) någon.

Ja, jag tänkte inte på att förtydliga att det fungerar även för dem som inte har mer intäkter än utgifter.
 
Sedan kan man ju också undra hur många av alla yrkesfotografer och frilansfotografer och som dragit av moms och värdeminskning på sin dyra utrustning som verkligen uttagsbeskattar det privata användandet? Det är ju precis lika illa som trådskaparens tänkta gärning att underlåta detta.
 
Vad är felet att ta hem från usa mot att ta hem från tyskland? Staten får ju inte mer i kassan av tyskland.
 
cakon skrev:
Sedan kan man ju också undra hur många av alla yrkesfotografer och frilansfotografer och som dragit av moms och värdeminskning på sin dyra utrustning som verkligen uttagsbeskattar det privata användandet? Det är ju precis lika illa som trådskaparens tänkta gärning att underlåta detta.

De har självklart annan kamerautrustning för detta, hur kan du ens tro något annat? :)
 
Robin Gyllander skrev:
Vad är felet att ta hem från usa mot att ta hem från tyskland? Staten får ju inte mer i kassan av tyskland.

Felet är inte att ta hem, det är att ta hem utan att betala skatter och avgifter.
Tyskland ligger i EU och USA i USA.
Köper du i tyskaland får du också betala moms. Det är mer i kassan. för staten.
 
hornavan skrev:
Felet är inte att ta hem, det är att ta hem utan att betala skatter och avgifter.
Tyskland ligger i EU och USA i USA.
Köper du i tyskaland får du också betala moms. Det är mer i kassan. för staten.

Hur var det med geografin?
USA ligger i Nordamerika.

Väldigt mycket OT nu!
 
Robin Gyllander skrev:
Vad är felet att ta hem från usa mot att ta hem från tyskland? Staten får ju inte mer i kassan av tyskland.
Jo det är en stor skillnad. När en som bor utanför EU reser ut ur sverige så kan man begära att få den moms man erlagt i Sverige återbetald.
Överenskommelsen mellan EU länder betyder att man kan köpa varor och erlägga lokal moms.
Har du köpt i Tyskland betalar du tysk moms och får inget tillbaka.
Detta är för att underlätta handeln mellan länderna.
Sverige får alltså svensk moms på alla turisters inköp utan att behöva krånngla med att betala tillbaka moms på varor de köpt i Sverige.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.