larsborg
Aktiv medlem
Hur köper du film?? Själv betalar jag 32kr för en rulle Fuji Reala (Cyberfoto) och 35kr för framkallning på proffslabb. Köper jag egen framkallnings maskin och får lite volym så blir det riktigt billigt att framkalla. Scannar gör jag själv.
Så för mig så kostar det typ 2kr/bilden att fotografera med Fuji Reala och den mängden bilder jag fotograferar så täcker inte detta värdeminskningen. Lägger nu pengarna på bra Optik istället för det har man alltid stor glädje av.
Den prisnivån ligger jag oxå på, även med en Fuji Superia ISO200, 3 x pack / 36, tillsammans cirka 70:- för en rulle inkl. framkallning!
Om vi nu skall räkna lite, - detta pris, 70:-, för 36-38 bilder, jämför då den här nivån, analogt negativ/digital fil, innan allt kommer på papper, - ta en D-SLR, SONY A900, FF bildsensor, för nu 30000:-, hur många framkallade filmer kan jag då få för inköpspriset av en SONY A900?
Sökaren på en D-SLR, APS-C bildsensor är futtig, jämfört med en A-SLR, vilken som helst, dynamiken är inte heller i klass med en film på ISO100-200, alltså den enda bildsensorn för jämförelse blir FF!
30000 : 70 = 428 rullar film x 38 bilder = 16264 bilder
Över 16000 bilder analogt, till priset av en ny SONY A900!
En fotoamatör tar lång tid på sig, att nå det antalet, ja, nu vill många säga, - jag tar det antalet bilder på mycket kort tid, några månader.
Sedan kommer kostnaden för pappersbilden, om man inte bara har det på en HD i datorn för en digital projektion, antingen via en projektor eller en storskärm.
, ,