ANNONS
Annons

Hur kan folk använda 35mm film??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju svårt att avgöra hållbarheten men just Fujis Crystal Archive papper ska hålla längre än andra RA4-papper. 60 år har jag hört något om men även 80 år. Vad händer då om 81 år? Ja, om de får förvaras mörkt så ser nog bilderna bra ut då med och kanske till och med 100 år senare.

Den som anses som den största auktoriteten på detta område är Henry Wilhelm. Den testmetod som han utvecklat kommer antagligen bli ISO-standard, med vissa modifikationer. Han anger en tid för hållbarhet bakom glas i ett rum som är belyst med rätt starkt ljus, men inte i dagsljus. Ett bra papper med pigmentbläck ger hållbarhet över 100 år, medan Fuji ger 45 år. Kodaks färgfotopapper ger 22 år. Ligger bilderna mörkt är det en helt annan sak, då kommer t o m Kodaks papper se bra ut om 100 år.

Stefan

Själv så gillade jag att se bilden "växa" fram i framkallaren. Och dofterna givetvis. Finns det något som luktar så gott som filmburken när rullen precis är urtagen. Det måste vara en Kodak förresten. Fujirullarna luktar inte alls på samma goa sätt.

Men som för så många andra så tröttnade jag på att det tog så mycket tid.

För mig så handlar det digitala om glädje. Mycket enklare, snabbare och därmed roligare. Dessutom har det digitala gjort att min fotografering nått nya höjder rent kvalitetsmässigt, Jo det är min uppfattning att den gjort så. Jantelagen eller :) Med digitala kameror så är det billigare och lättare att exprimentera mer och det har gjort att jag direkt kan se resultatet och därmed utvecklas.

Jag anser alltså att det digitala är billigare. Att min egen fotografering defacto blivit dyrare skyller jag på ett utökat intresse för fotografin. Skulle jag ha nöjt mig med en liknande utrustning som jag hade på den anloga tiden så hade det varit avsevärt billigare med en digital. Om jag räknar bort uppdragsfotograferingen och enbart ser till mina egna bilder så printar jag kanske 20 bilder om året på min egen printer där hemma. Inga stora slantar direkt. Resten av dem njuter :) jag av på datorskärmen istället. Datorskärmen är dessutom större än de 10 * 15 bilder jag mest körde med tidigare. Visst dia då och då men hur ofta orkade man plocka fram allt tjafs? Egen Sv/vit kopiering njöt jag av vid enstaka tillfällen men det var också för omständigt...

Jag undrar vad den kritiska tillverkningsvolymen på film/papper är för att det ska gå att hålla en lönsam tillverkning. Det är ju inte helt okänt att försäljningsvolymerna gått ned med 99% eller nåt. Det är ju inte helt triviala grejor att tillverka heller, särskilt inte om dagens kvalitet ska bibehållas.
Klart det går att höja priset, men bara till en viss gräns.

Gillade det ej alls, för det första när man fått fram en bra kopia så går man ut ljuset så ser man att det är fullt med damm skitirriterande. Och hela jobbet känns som det är slöseri med tid tror om jag räknade med all tid för att få fram ett porträtt med framkallning och allt vart nästan 1.5 timmar, med digitalt kunde jag fått fram en btra utskrift på en kvart. Fast det har ju sin charm, fast så länge ni betalar filmen kan jag hålla på med det, för gratis är gott.

Damm på kopian?
Det har jag bara fått i början, av min analoga fotohobby, med tiden bygger man upp en väl inarbetad rutin, för att undvika dammet, inga problem alls numera.

"Fast det har ju sin charm, fast så länge ni betalar filmen kan jag hålla på med det, för gratis är gott"

Ni betalar filmen?
Vad menar du, jag har väl inte betalt tillsammans med andra fotografer, dina inköp av film?
Måste kolla med min bank!

Jag undrar vad den kritiska tillverkningsvolymen på film/papper är för att det ska gå att hålla en lönsam tillverkning. Det är ju inte helt okänt att försäljningsvolymerna gått ned med 99% eller nåt. Det är ju inte helt triviala grejor att tillverka heller, särskilt inte om dagens kvalitet ska bibehållas.

Filmförsäljningen har gått ner ordentligt, ja, men knappast till 99%, eftersom jag och några till (?) fortfarande köper många rullar film.
Pappersförsäljningen bör vara lika hög eller högre än tidigare, den digitala bildfilen blir åxå riktigt bra även på fotopapper, hemkört eller från ett prolabb.
Förvara digitala bilder enbart på en HD, så gjorde man i början, borde väl för de allra flesta vara en nybörjarmetod, den färdiga bilden på fotopapper slår det mesta i resultat.

De menar att Fujis papper är bättre än HP Z-skrivare, och det är inte något som jag blir överraskad av, det är bara att se en profil från dessa skrivare så ser man att i de mörka partierna så minskar färgomfånget snabbt.

Stefan
Men hur skiljer det i svärta mellan olika skrivarpapper? Är det samma här som med mörkrumspapper att glansigare papper ger högre maxsvärta eller lägger sig pigmentet (om vi snackar pigmentskrivare) sig över pappret så det inte spelar någon roll?

Filmförsäljningen har gått ner ordentligt, ja, men knappast till 99%, eftersom jag och några till (?) fortfarande köper många rullar film......

Men Kodak meddelar att deras filmförsäljning nu ökar, speciellt vad gäller svartvit film. En grupp som utmärker sig med ökad filmanvändning är unga yrkesfotografer. Allt enligt Kamera&Bild nr 12.

Men hur skiljer det i svärta mellan olika skrivarpapper? Är det samma här som med mörkrumspapper att glansigare papper ger högre maxsvärta eller lägger sig pigmentet (om vi snackar pigmentskrivare) sig över pappret så det inte spelar någon roll?

Stor skillnad mellan olika papper. De nya barytpappren, som nu blir allt populärare, ger en mycket bättre svärta än de matta papper som hittills varit vanligast. Det är med sådana, och med rätt bläck, som jag får ett DMax på 2,4. Jämför jag sådana profiler som jag kan göra från dessa med profiler från de som arbetar på Fuji-papper ser jag en djupare svärta på barytpappren. På de Epson-skrivare som jag använder får man inte heller den smala zon i det mörka partiet som många andra skrivare har.

Stefan

Nej det tror jag inte. Mörkrumsarbete är väl det som minskat mest, och därmed pappersförsäljningen? Många kör fortfarande med film och scannar negativen, men har slutat med mörkrummet.

Tror larsborg tänker på färgpapper. Eftersom alla Frontier-, Lambda- och Lightjet-skrivare använder sådant papper så har nog förbrukningen snarare ökat.

Stefan

Tror larsborg tänker på färgpapper. Eftersom alla Frontier-, Lambda- och Lightjet-skrivare använder sådant papper så har nog förbrukningen snarare ökat.

Stefan

Men vad gäller amatörfotografin så är väl färgpappersmarknaden för eget bruk i princip utplånad (om den nu varit speciellt stor någonsin)? Tänkte närmast på den. I svartvitt har amatörmarknaden varit betydligt större och har minskat en hel del.

Nej det tror jag inte. Mörkrumsarbete är väl det som minskat mest, och därmed pappersförsäljningen? Många kör fortfarande med film och scannar negativen, men har slutat med mörkrummet.

Visst, du har rätt!
Jag skrev "fotopapper", då tänkte jag på de speciella pappersark, som används i fotoskrivare, fotoskrivare med hög upplösning, glansiga eller matta ytor, tunna eller tjocka pappersark
Linmajon påpekade säkert rätt, att ljuskänsliga "fotopapper" har tappat marknad, de "fotopapper" som måste genomgå en belysning från negativ, därefter genomgå kemiska bad, i mörkrummet.

Du ska även räkna in tillverkning av film till bio. Och nu när HD formatet kommer så använder man ofta även 35mm film till mera påkostade TV serier.

Du har väl inte glömt var ifrån 135 formatet kommer ifrån?

Digitala projektorer i all ära men man märker skillnaden tydligt när man kör reklamen på projektor och jämför det när man tidigare körde med film.

Mvh
Fredrik

Visst, du har rätt!
Jag skrev "fotopapper", då tänkte jag på de speciella pappersark, som används i fotoskrivare, fotoskrivare med hög upplösning, glansiga eller matta ytor, tunna eller tjocka pappersark
Linmajon påpekade säkert rätt, att ljuskänsliga "fotopapper" har tappat marknad, de "fotopapper" som måste genomgå en belysning från negativ, därefter genomgå kemiska bad, i mörkrummet.

Ja papper för utskrift är ju inte samma sak som fotopapper för kemiframkallning. Missförstod dig där.

Men ljuskänsligt färgpapper för kemiframkallning har nog fortfarande en marknad på yrkessidan eftersom en stor del av de digitala filer som skickas in för att överföras till papper kopieras på äkta fotopapper med kemi. På amatörsidan däremot är nog marknaden ganska blygsam för färgkemipapper, fast det har den nog varit i alla tider.

I svartvitt har marknaden för ljuskänsliga papper minskat ganska mycket som helhet, men det finns fortfarande en hel del papper att välja mellan. Räknade t.ex på hur många olika fabrikat och ytor jag själv har i lager och kom upp i 16. 5 av dessa (Fortes och Kentmere Art Classic) har dock slutat tillverkas. Men jag har ju långt ifrån alla papperstyper som säljs på lager.

(Lite off topic men ändå sammanhörande med skriverierna för 35mm-film).

Damm på kopian?
Det har jag bara fått i början, av min analoga fotohobby, med tiden bygger man upp en väl inarbetad rutin, för att undvika dammet, inga problem alls numera.

"Fast det har ju sin charm, fast så länge ni betalar filmen kan jag hålla på med det, för gratis är gott"

Ni betalar filmen?
Vad menar du, jag har väl inte betalt tillsammans med andra fotografer, dina inköp av film?
Måste kolla med min bank!

Betalar inte du skatt?

Det jag försökte säga är att så länge skolan betalar film är analogt ok, men om jag själv skulle tvingas betala skulle jag aldrig använda det.

Har du räknat på hur många rullar ett digitalt kamerahus motsvarar i kostnad, och hinner du ta så många bilder innan det är dags att uppgradera kameran igen? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar