Annons

Hur kan folk använda 35mm film??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur köper du film?? Själv betalar jag 32kr för en rulle Fuji Reala (Cyberfoto) och 35kr för framkallning på proffslabb. Köper jag egen framkallnings maskin och får lite volym så blir det riktigt billigt att framkalla. Scannar gör jag själv.

Så för mig så kostar det typ 2kr/bilden att fotografera med Fuji Reala och den mängden bilder jag fotograferar så täcker inte detta värdeminskningen. Lägger nu pengarna på bra Optik istället för det har man alltid stor glädje av.

Den prisnivån ligger jag oxå på, även med en Fuji Superia ISO200, 3 x pack / 36, tillsammans cirka 70:- för en rulle inkl. framkallning!

Om vi nu skall räkna lite, - detta pris, 70:-, för 36-38 bilder, jämför då den här nivån, analogt negativ/digital fil, innan allt kommer på papper, - ta en D-SLR, SONY A900, FF bildsensor, för nu 30000:-, hur många framkallade filmer kan jag då få för inköpspriset av en SONY A900?
Sökaren på en D-SLR, APS-C bildsensor är futtig, jämfört med en A-SLR, vilken som helst, dynamiken är inte heller i klass med en film på ISO100-200, alltså den enda bildsensorn för jämförelse blir FF!

30000 : 70 = 428 rullar film x 38 bilder = 16264 bilder

Över 16000 bilder analogt, till priset av en ny SONY A900!
En fotoamatör tar lång tid på sig, att nå det antalet, ja, nu vill många säga, - jag tar det antalet bilder på mycket kort tid, några månader.

Sedan kommer kostnaden för pappersbilden, om man inte bara har det på en HD i datorn för en digital projektion, antingen via en projektor eller en storskärm.
:), :), :)
 
Den prisnivån ligger jag oxå på, även med en Fuji Superia ISO200, 3 x pack / 36, tillsammans cirka 70:- för en rulle inkl. framkallning!

Om vi nu skall räkna lite, - detta pris, 70:-, för 36-38 bilder, jämför då den här nivån, analogt negativ/digital fil, innan allt kommer på papper, - ta en D-SLR, SONY A900, FF bildsensor, för nu 30000:-, hur många framkallade filmer kan jag då få för inköpspriset av en SONY A900?
Sökaren på en D-SLR, APS-C bildsensor är futtig, jämfört med en A-SLR, vilken som helst, dynamiken är inte heller i klass med en film på ISO100-200, alltså den enda bildsensorn för jämförelse blir FF!

30000 : 70 = 428 rullar film x 38 bilder = 16264 bilder

Över 16000 bilder analogt, till priset av en ny SONY A900!
En fotoamatör tar lång tid på sig, att nå det antalet, ja, nu vill många säga, - jag tar det antalet bilder på mycket kort tid, några månader.

Sedan kommer kostnaden för pappersbilden, om man inte bara har det på en HD i datorn för en digital projektion, antingen via en projektor eller en storskärm.
:), :), :)

Min kompis sålde sin Nikon D200 för 6000kr + 4GB (kostade drygt 4000kr i inköp). För hans del så hadde det klart blivit billigare med analogt....
 
Det jag tänker på är framför allt teckning i hög och lågdagrar. Alltså att digitala svartvita bilder ofta saknar den dynamik och de fina tonövergångar man får från film.

Men det är ju inte ett problem för digitala bilder, det är ju ett problem att det finns många som inte kan hantera det digitala arbetskedjan. På samma sätt finns det många som inte kan hantera hela den kedja som leder fram till en snygg svartvit print från ett negativ.


Stefan
 
...
Över 16000 bilder analogt, till priset av en ny SONY A900!
En fotoamatör tar lång tid på sig, att nå det antalet, ja, nu vill många säga, - jag tar det antalet bilder på mycket kort tid, några månader.
...
Jo då får väl jag säga det då, så det blir gjort. :)

Det beror förstås på vad man fotograferar, men dom allra flesta förutom dom som fotar sport tar nog ett bra tag på sig att knäppa av 16000 rutor. Under t.ex. en tvådagars folkracefestival eller kartingtävling kan det bli några tusen bilder, speciellt om jag försöker ta panorerade bilder där jag vet vilken dålig träffprocent jag har. Å andra sidan skulle jag aldrig fotat på det sättet eller siktat på samma typ av bilder med film, digitalt har öppnat upp för ett annat sätt att arbeta, vad nu än dom som är vana vid annat tycker om det.
 
Den prisnivån ligger jag oxå på, även med en Fuji Superia ISO200, 3 x pack / 36, tillsammans cirka 70:- för en rulle inkl. framkallning!

Om vi nu skall räkna lite, - detta pris, 70:-, för 36-38 bilder, jämför då den här nivån, analogt negativ/digital fil, innan allt kommer på papper, - ta en D-SLR, SONY A900, FF bildsensor, för nu 30000:-, hur många framkallade filmer kan jag då få för inköpspriset av en SONY A900?
Sökaren på en D-SLR, APS-C bildsensor är futtig, jämfört med en A-SLR, vilken som helst, dynamiken är inte heller i klass med en film på ISO100-200, alltså den enda bildsensorn för jämförelse blir FF!

30000 : 70 = 428 rullar film x 38 bilder = 16264 bilder

Över 16000 bilder analogt, till priset av en ny SONY A900!
En fotoamatör tar lång tid på sig, att nå det antalet, ja, nu vill många säga, - jag tar det antalet bilder på mycket kort tid, några månader.

Sedan kommer kostnaden för pappersbilden, om man inte bara har det på en HD i datorn för en digital projektion, antingen via en projektor eller en storskärm.
:), :), :)

För enkelhetens skull skulle vi ju kunna köpa mängder av "bra" tryck med "gråtande barn", solnedgångar osv billigt på vilken loppis som helst utan att behöva genomlida (tidskrävande arbete) helvetet för en enda egentillverkad dito med analog film.

Pissbilligt dessutom!

Detsamma gäller naturligtvis digital fotografering.

Alltså, om vi amatörer köper "konsten" färdigt så slipper vi jobb och sparar pengar!

/K
 
Jo då får väl jag säga det då, så det blir gjort. :)

Det beror förstås på vad man fotograferar, men dom allra flesta förutom dom som fotar sport tar nog ett bra tag på sig att knäppa av 16000 rutor. Under t.ex. en tvådagars folkracefestival eller kartingtävling kan det bli några tusen bilder, speciellt om jag försöker ta panorerade bilder där jag vet vilken dålig träffprocent jag har. Å andra sidan skulle jag aldrig fotat på det sättet eller siktat på samma typ av bilder med film, digitalt har öppnat upp för ett annat sätt att arbeta, vad nu än dom som är vana vid annat tycker om det.

Ja, jag vet oxå, att det fotograferas på ett annat sätt digitalt. än analogt, men att redigera de tusentals "rutor" digitalt, som en D-SLR kan ge, med flera bilder/sekund, - det behövs många timmar för att redigera dessa tusentals digitala "rutor"!
:), :), :)
 
Det behövs ett effektivt "workflow" för att snabbt ta hand om (läs: kasta bort) dom flesta bilderna bara. :).
 
För att det är roligt

Man fotar med film för att det är roligt naturligtvis. Och roligare blir det med en riktigt gammal kamera. Helmanuellt och med känsla för ljus och film. Du borde prova =) Bättre meditation finns inte.
 
Jag fotar både digitalt och med 35mm film.

Fotar med svartvit film för att jag tycker jag får bättre resultat än med digitalt svartvitt. Däremot vill jag inte säga att det är bättre för dig men jag kommer aldrig att sluta med film så länge den säljs.
Då photoshoppat med alla trix för att få bilden att se svartvit ut.
Jag föredrar den analoga svartvita bilden på papper. Ser mycket bättre ut. Den ser nästan tredimensionell ut jämfört med den platta digitala. Den digitala är då utskriven på Epson skrivare i +15000:- klassen. Sen tonövergångar i det från vitt, grått till svart ser bättre ut analogt. Otroligt fascinerande att framkalla svartvita kopior å leka med ljuset.
Jämför mina digitala med svartvita kopior och visst kan jag se mera korn i den analoga men bara om jag står väldigt nära. På normalt avstånd ser jag inga korn.
Mörkrumsutrustning kan man få mycket billigt idag för att kunna framkalla svartvitt själv. Analoga filmkameror som tex en Nikon F3 kan man få för runt 1000:- och den behöver ju inte bytas ut så ofta som många gör med digitalkameror. En Nikon F3 byter man tätningar på kanske var 20 år å sen håller den förmodligen lika lång tid igen.

Filmförsäljning hörde jag nyligen att den har ökat senaste tiden enligt en proffsbutik i Sthlm. Om tex Ilford säger att snart slutar tillverka film så kommer jag bunkra i frys.
 
Filmförsäljning hörde jag nyligen att den har ökat senaste tiden enligt en proffsbutik i Sthlm. Om tex Ilford säger att snart slutar tillverka film så kommer jag bunkra i frys.

Bara en tidsfråga innan de analoga systemkamerorna kommer att stiga kraftigt i pris!

Ilford slutar med sin filmtillverkning?
Kan bero på att Kodak fortfarande säljer mycket av sin klassiska sv/v film, Kodak Tri-X-Pan!
 
Jag menade inte att Ilford annonserat det. Enligt vissa proffsbutiker säljer Ilford betydligt mer än Kodak. Kodak T-max och Tri-x verkar ju dock kunnas köpas betydligt billigare på tex 10-pack.

Leica verkar vara dyrt som vanligt annars tror jag inte analoga kameror kommer bli dyrare, snarare ännu billigare. Contax G2 som jag har verkar nästan ha gått upp något men den e ju oxå nåt över det vanliga. Jag tror såklart alla kommande generationer föds med en dator och naturligt att fota digitalt. Analogt kommer finnas kvar länge och förhoppningsvis för alltid men man vet ju aldrig.
 
När det gäller kostnader upplever jag digitalt som dyrare.

En aspekt på detta med kostnader är ju om man som jag -i mogen ålder som plåtat i många år- investerat i en stor, dyr OCH bra kamerautrustning genom dessa år så kostar det ju skjortan att köpa en ny motsvarande digital fotoutrustning. Även om man har "bra prylar" (i mitt fall Nikon) så får man ju ändå en spottstyver i inbyte, vilket inte gör det hela billigare. Plus att man har BRA grejer som man gillar (annars är det ju en lättare sak) och behärskar till fullo, varför DET inte är nån anledning till (vad som kan bli) "självändamålsbyte".

Men blir det ÄNNU svårare och ÄNNU dyrare att fota analogt så får man väl ta sig en funderare.. Än så länge funkar det dock, varför jag hellre lägger ner fyra tusen på en digital kompaktkamera och åtta (sådär) på en bra scanner än sådär hundratusen på ny digital systemkamerautrustning. På så sätt ska väl även jag kunna "klara av det digitala", även om det då liksom blir på lite "omvägar" förenade med extrakostnader (filminköp och framkallning). Men visst finns det stora fördelar med digital fotografering, inte minst beträffande hantering, distribution o dyl.
 
Senast ändrad:
Men herregud! Som vanligt grundas påståenden på okunskap om hanteringen av film och framkallning osv.

Ja, digitalt är bättre när det handlar om synligt brus/korn. Men pressar man en 35mm- fuji 800 film till 1600 och framkallar på proffslabb och sen skannar på en proffsskanner, dvs Imacon Flextight tex utan att bilden överskärps i skanningsprocessen och sedan ställer färger och kontraster på rätt sätt osv så får man en bild som ligger i nivå med iso 1600 på en 350D. Fast utan det fula färgbruset då :)

Dessutom slipper man utbrända högdagrar!

Så snälla. Ja, det blir myyyycket dyrare att fota film, fast samtidigt så slipper du köpa ett nytt kamerahus vart annat år för att det kommit ett nytt.. Så egentligen så går det nog jämnt ut.

Ångrar fortfarande att jag köpte en D3 och inte en Imacon-skanner för skanning av mellanformatsneg.. *suck*
 
Superenkelt:

Øppna luckan på baksidan av kameran,
Stoppa in filmen, dra fram filmen
till den røda markeringen, stæng luckan och låt kameran dra fram filmen till rætt læge.

Sedan ær det bara att plåta :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.