Graal
Avslutat medlemskap
Det jag gillade bäst med TP var den tunna filmbasen; Alltid perfekt plan vid skanning. Har de kroatiska mikrofilmerna också sån, eller har de konventionell bas?
Jag har en sån där pytteflaska Technidol kvar, men filmen är slut sen länge.
Vet inte eftersom jag inte har provat någon. Men både Rolleis ATP och Adox CMS har klara och rena filmbaser och man uppger att de därför ska vara lätta att scanna. Att de är klara i basen tyder också på att de är tunna. Vanlig polyesterbas ändå enligt uppgifterna. När man luskar lite i infon om de här filmerna så verkar det inte vara samma filmer, som jag trodde tidigare. Olika känslighet uppges (16 resp 32 ISO) och delvis olika rekommendationer för förfarandet vid framkallningen. T.ex rekommenderas inget stoppbad för Rollei ATP medan det för Adox CMS rekommenderas vanligt surt stoppbad. Däremot rekommenderas vanligt surt härdande fix typ Agefix för Rollei ATP så varför man ska hoppa över stoppbadet förstår jag inte? Kanske menar man att man ska använda vattenbad eller mycket svagt surt stoppbad mellan framkallning och fix istället, precis som rekommenderas med Efke/Adox 25/50 då dessa filmer har så tunn emulsion och därför behöver härdas långsamt, inte med för surt direkt?
Rollei ATP finns också i 120-format, vilket även Technical Pan gjorde på slutet innan den försvann, och när jag läser uppgifter och rekommendationer om Rollei ATP liknar den väldigt mycket just Kodaks Technical Pan. Rena dosor (rostfritt rekommenderas), ingen förblötning då slöja kan uppstå, framkallaren blandas till med destillerat vatten, enbart vatten som stoppbad mm. Adox CMS däremot verkar inte ha samma noggranna rekommendationer för framkallningen.