Den tanken slog mig för en halvtimme sedan, när jag skrev ut en bild. Bilden var tagen med iso-1600 och jag kunde inte hitta minsta lilla antydelse till brus på den. AV det jag erfarit i mörkrum så får även iso-400 film rejält med korn på kopiorna, och knappt ens iso-100 film kan mäta sig med digitalutskriften. Så varför köra analogt?
Varför använda ISO 1600?
Klart utvecklingen går framåt, digitalt har sina fördelar, snabbheten till färdig bild, men dynamiken i den analoga filmen, vid ISO 100-200, är bättre än vad en APS-C bildsensor kan ge.
Jämför då med min Sony A200 APS-C bildsensor.
Vad en D-SLR, med FF, bildsensor kan ge för dynamik t.ex. Sony A900 eller Canon 5D Mll är ointressant för mig, ännu iaf, tänker inte lägga en massa flis på en sådan kamera, det är väl något i stil med 25000-29000, eller hur?
Analogt ISO 400 fungerar, dygnet runt och till stora förstoringar, det argumentet räcker för mig!
Dessutom, analog film fungerar, bakåt kompatibel, med alla analoga kameror, så långt tillbaka, som mitt minne sträcker sig, faktiskt.
Framtida lagring är busenkelt med det analoga mediet, billiga album, kolla på negativen kan enkelt även göras med blotta ögat, behövs inget elektroniskt verktyg.
Om det är lika lätt, att lagra och ta fram, digitala bildfiler, om 20 år, vet ingen säkert, bara förhoppningar, att kommande elektroniska verktyg kan läsa av dagens format.
Totalt felaktigt, att påstå, som det ofta sägs, - digitalt är mycket billigare, att använda än analogt, - ja, om alla bildfiler sparas på en HD, men kopierat ut på fotopapper är kostnaden exakt lika, att gå från analogt negativ som att gå från en digital bildfil!
Uppgraderingar, förbättringar av den digitala bildfilen måste göras med byte till en ny kamera, m.a.o. ny bildprocessor/ny bildsensor, mellanskillnaden gammal digital och ny digital kamera kan bli stor, t.ex. en några år gammal D-SLR har förlorat mycket av sitt marknadsvärde, tyvärr.
Den analoga kameran behöver bara service, med några års intervaller, fungerar lika perfekt idag, som för 50-60 år tillbaka, med den senaste moderna filmen, sett till den verkligheten, inköp av bara ny film, är analogt billigt!
Nackdelen med det analoga, - du måste ha tillgång till ett mörkrum för att labba, badrummet fungerar halvdant, lämna bort allt arbete kan man inte göra, det blir bättre och billigare, om du gör det själv.