stefohl
Aktiv medlem
Jo ska arbetstiden räknas in håller naturligtvis inte den kalkylen. Jag betalar ju inte för den när jag gör bilden själv. Detta är ur den icke yrkesverksamme fotografens perspektiv.
Om vi då vänder på perspektivet och säger att vi jämför kostnaden om du ska skaffa skrivare och papper för att skriva ut bilden eller om du ska skaffa förstoringsapparat och annan utrustning och sedan papper och kemi.
Jag vet att du redan har skaffat din utrustning och jag vill verkligen inte övertala dig att lämna in dina bilder till mig för att jag ska göra utskrifterna. För den som arbetar i mörkrummet och kan få fram de resultat som de vill ha där är det ju en alldeles utmärkt arbetsmetod.
Sedan arbetar du ju mest i svartvitt, vad jag kan förstå. Där finns det ju fortfarande ett register av papper som kan anpassas till bildernas karaktär. När det gäller färg finns det ju bara plastpapper i blank eller halvblank yta om man ska göra bilder i mörkrummet. Med skrivare finns det ju ett oerhört brett utbud av papper, även om vi talar om arkivbeständiga material.
Det är mera för att de som inte har vare sig mörkrum eller skrivare ska kunna göra en vettig jämförelse som jag fortsätter att fråga.
Stefan