Annons

hur har de råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

anders_j

Aktiv medlem
jag vet att man måste förbruka pengar för att kunna tjäna.

men hur har man råd med objektiv för 50000kr och uppåt.

har typ aftonbladet ett lager som man lånar från när man ska på en fotbolls match ???

anders
 
Menar du privatpersoner eller tidningar?

En del privatpersoner (jag t.ex) tror jag prioriterar fotoutrustning före t.ex en bil eller kanske en meningslös chartersemester på 2 veckor..
 
Som sagt, för privat bruk eller yrkesmässigt.

Om man använder utrustning yrkesmässigt är 50 000 kr trots allt inte så mycket jämfört med många andra utgifter (ex. löner, hyra m.m) och talar vi om stora tidnignar som Aftonbladet så är det en droppe i havet.

Foto är trots allt ett relativt billigt yrke om man ser till vilka "verktyg" man behöver, Oavsett hur månge objektiv man har så ligger nog den totala summan ändå rätt långt under ex. vad det kostar en yrkeschafför att köpa en ny lastbil.

Dessutom kan väl(?) företag göra diverse skatteavdrag också för denna typ av inköp så den reella kostnaden blir gissningsvis lägre.
 
ZoMbiE skrev:
Menar du privatpersoner eller tidningar?

En del privatpersoner (jag t.ex) tror jag prioriterar fotoutrustning före t.ex en bil eller kanske en meningslös chartersemester på 2 veckor..

...å en del kanske prioriterar en meningsfull chartersemester
 
ZoMbiE skrev:
Menar du privatpersoner eller tidningar?

En del privatpersoner (jag t.ex) tror jag prioriterar fotoutrustning före t.ex en bil eller kanske en meningslös chartersemester på 2 veckor..

menar privat personer.
typ frilansare.
 
Tobiasl skrev:
Som sagt, för privat bruk eller yrkesmässigt.

Om man använder utrustning yrkesmässigt är 50 000 kr trots allt inte så mycket jämfört med många andra utgifter (ex. löner, hyra m.m) och talar vi om stora tidnignar som Aftonbladet så är det en droppe i havet.

Foto är trots allt ett relativt billigt yrke om man ser till vilka "verktyg" man behöver, Oavsett hur månge objektiv man har så ligger nog den totala summan ändå rätt långt under ex. vad det kostar en yrkeschafför att köpa en ny lastbil.

Dessutom kan väl(?) företag göra diverse skatteavdrag också för denna typ av inköp så den reella kostnaden blir gissningsvis lägre.

jag mena typ ett obejktiv för 50000-100 000 och sen kanske man behöver flera.


(enbart foto för 50000 typ hobby är inte så mycket ju)


så det finns vissa som tar lån på En miljon för att köpa grejor.
För det är väll typ vad en lastbil kostar.
 
hej!

man kan ju vända på det: det fins folk som ska ha en "weekend" flaska renat!( 15-20 000/år?) och folk som röker an massa 3 ask/dag 3*35kr*365=>ca 40 000kr/år!

om man tänker omvänt vad kul man kan göra med dessa pengar.....kan man ställa sig frågan "hur har dom råd"?

en "hobby" fotograf som skulle investera 70 000kr i kamera utrustning. han kommer förmoda att inte byta/avskriva sina prylar på 3-5 år...!

...detta vad mina tankar om saken....!

--J--
 
Tobiasl skrev:
--Snipp--
Foto är trots allt ett relativt billigt yrke om man ser till vilka "verktyg" man behöver, Oavsett hur månge objektiv man har så ligger nog den totala summan ändå rätt långt under ex. vad det kostar en yrkeschafför att köpa en ny lastbil.

--Snipp--

Snackade med en busschaffis när vi åkte på semester. Bussen vi åkte med hadde kostat 6 miljoner och då var det en vanlig långfärdsbuss modell dubbeldäckare utan massa lull lull, men ganska ny ändå.

Så utrustning för 200 000 är ju inte så mycket i de sammanhangen.
 
Satsar man klokt på sin utrustning, så ser jag det som en investering. Jag kan använda den i många, många år och om den säljs, så finns det mesta av värdet fortfarande kvar. Kvalitet är dyrt, men det varar länge (till skillnad från buss eller bil som måste servas och tankas om det nu går att jämföra...)

//Peter
 
Re: hur har de råd

anders_j skrev:
jag vet att man måste förbruka pengar för att kunna tjäna.

men hur har man råd med objektiv för 50000kr och uppåt.

har typ aftonbladet ett lager som man lånar från när man ska på en fotbolls match ???

anders

Det är inte många yrke man klarar sig med en utrustning som kostar mindre än 50.000 kr.
Fotograf hör nog till de yrken som är billigare än genomsnittet att köpa utrustning till.
 
Re: Re: hur har de råd

Lars Johnsson skrev:
Det är inte många yrke man klarar sig med en utrustning som kostar mindre än 50.000 kr.
Fotograf hör nog till de yrken som är billigare än genomsnittet att köpa utrustning till.

Håller inte med!! Som yrkesfotograf måste du ha flera kamerahus, ljusstarka (ofta fasta) gluggar, åtskilliga studioblixtar med massa tillbehör + allt annat som behövs i en studio, datorer, skannrar, fotoskrivare, mjukvaror, produktbord, dyra försäkringar, bil, lokalkostnader, service/reparationskostnader, assistenter, you name it... Till detta tillkommer förbrukningsmateriel som minneskort, film, framkallning, lagringsmedia, fotopapper m.m plus allt annat som behövs på ett vanligt kontor/verksamhet.

Med 50´ kommer man inte långt. Tror att i de flesta yrken behövs inte på långa vägar så mycket och kostnadskrävande utrustning.

/Mikael
 
Senast ändrad:
Jag håller med Mikael här - Som yrkesfotograf kan man köra på ett 350-hus, men det innebär också att man får en kamera som inte riktigt är byggd för yrkesmässiga förhållanden.

Ett 1Ds MKII hus ligger i runda slängar på 54 kkr ex moms - Vad du betalar för är den yrkesmässiga kvalitén och driftssäkerheten. Ett enkelt paket studioblixtar (profoto eller elinchrome) ca 20 kkr. Datorer, brännare, externa hårddiskar, skärmar, skrivare, gluggar, batterier osv.

350 - 500 kkr är inte en helt ovanlig "startavgift" för att komma igång.

För att hålla mig till trådens inledande fråga - Hur har man råd?

Pasta & raviolli i 5 år framåt, sparade pengar och lån. Jag ser det hela som en investering.
 
Re: Re: Re: hur har de råd

mikaelleijon.se skrev:
Håller inte med!! Som yrkesfotograf måste du ha flera kamerahus, ljusstarka (ofta fasta) gluggar, åtskilliga studioblixtar med massa tillbehör + allt annat som behövs i en studio, datorer, skannrar, fotoskrivare, mjukvaror, produktbord, dyra försäkringar, bil, lokalkostnader, service/reparationskostnader, assistenter, you name it... Till detta tillkommer förbrukningsmateriel som minneskort, film, framkallning, lagringsmedia, fotopapper m.m plus allt annat som behövs på ett vanligt kontor/verksamhet.

Med 50´ kommer man inte långt. Tror att i de flesta yrken behövs inte på långa vägar så mycket och kostnadskrävande utrustning.

/Mikael

Kan du nämna lite yrken där man inte behöver det.
En vanlig taxi-chaufför, trädgårdsmästare eller läkare behöver ju dyrare utrustning.

Alla de grejorna du beskriver har inte de flesta fotografer. Hur många fotografer har studio, kontor och några assistenter
 
stoltz skrev:
Jag håller med Mikael här - Som yrkesfotograf kan man köra på ett 350-hus, men det innebär också att man får en kamera som inte riktigt är byggd för yrkesmässiga förhållanden.

Ett 1Ds MKII hus ligger i runda slängar på 54 kkr ex moms - Vad du betalar för är den yrkesmässiga kvalitén och driftssäkerheten. Ett enkelt paket studioblixtar (profoto eller elinchrome) ca 20 kkr. Datorer, brännare, externa hårddiskar, skärmar, skrivare, gluggar, batterier osv.

350 - 500 kkr är inte en helt ovanlig "startavgift" för att komma igång.

För att hålla mig till trådens inledande fråga - Hur har man råd?

Pasta & raviolli i 5 år framåt, sparade pengar och lån. Jag ser det hela som en investering.

Men alla fotografer är väl inte inriktade på studiofoto? Som frilansare med ursprung i hobbyfotograf kan nog 50 kkr räcka mer än väl, men då har nog utrustningen gradvis uppgraderats.

(gissar då detta inte gäller mig)

Vill man tjäna pengar på sitt fotande får man välja bort den där nya motorcykeln inkl försäkring...eller den där komponentuppbygda hemmabion med högupplöst plasma eller projektor....eller den där resan till Thailand...eller renoveringen av köket...eller osv osv?

Allt är väl som vanligt vad man prioriterar och vill lägga sina sparpengar på?

Att en dag vakna upp och tänka - idag skall jag bli fotograf med egen studio..jag går till banken och lånar 500 kkr utan en kundkrets eller/och erkänd kompetens - finns det verkliga fall med dessa förutsättningar? Knappast och då återkommer vi väl till hur man prioriterar sina sparade/lånade pengar och vad/vart man strävar mot?
 
stoltz skrev:
Jag håller med Mikael här - Som yrkesfotograf kan man köra på ett 350-hus, men det innebär också att man får en kamera som inte riktigt är byggd för yrkesmässiga förhållanden.

Ett 1Ds MKII hus ligger i runda slängar på 54 kkr ex moms - Vad du betalar för är den yrkesmässiga kvalitén och driftssäkerheten. Ett enkelt paket studioblixtar (profoto eller elinchrome) ca 20 kkr. Datorer, brännare, externa hårddiskar, skärmar, skrivare, gluggar, batterier osv.

350 - 500 kkr är inte en helt ovanlig "startavgift" för att komma igång.

För att hålla mig till trådens inledande fråga - Hur har man råd?

Pasta & raviolli i 5 år framåt, sparade pengar och lån. Jag ser det hela som en investering.

Jovisst 350 -500 tusen är mycket pengar. Men du pratar om att börja en ny verksamhet som fotograf.

När du börjar en ny verksamhet som åkare, tandläkare eller krögare vad tror du det kostar.
Att öppna en kvarters-butik eller en liten krog vad kostar inte det.
För en hobby är den summan du skriver otroligt mycket pengar. Men för en affärs-drivande verksamhet är det inte så mycket.
 
Rolig tråd och intressant frågeställning.

Jag blev påhoppad i en tråd för ett tag sen när jag sa att jag tyckte EOS20D var en billig kamera som vem som helst kunde få råd med om dom bara spara lite.
Tråden var om 350D vs 20D, en av miljoner såna, och någon tyckte att det var en skryt tråd.
Medan jag tycker att dom två av dom billigaste instegs kameror man kan köpa inte kan vara en skryt tråd, vem som helst måste ju kunna skrapa ihop 15000:- om dom bara vill.

Hur som helst, jag tycker nog också att foto är en billig hobby och att vill man hoppa upp ett par steg så är 50000:- för ett objektiv ingen ”idiot” summa. Det är inte billigt, men inte mer än vad många andra hobbyer kostar.
Mitt musik intresse kostad bra mycket mer än 50000:- (nu är det mitt jobb och har kostat ohyggligt mycket mer, men redan innan det), bara en bra rör stärkare kostar 40000-50000:-.
Sen behöver man åtminstone två gitarrer a 25000:- styck (och jag känner väldigt få som sysslar med musik som bara har två gitarrer).
Sen lite pedaler och effekter för 30000-40000:- till osv osv.
Givetvis går allt att få billigare, precis som med foto, men vill man ha bra prylar så kostar dom pengar, det liksom bara är så.

Hobby och intresse är ju det man är, det man gör, det som gör en lycklig och då får det kosta vad det vill, bara man får det man vill ha.
Somliga människor märker kvalitet, uppskattar kvalité och är beredda att betala för att få det.
Och jag är långt, långt ifrån rik.

/Magnus
 
Vapo skrev:
Men alla fotografer är väl inte inriktade på studiofoto?

Det jag nämner är inte utifrån studiofoto - Jag använder mina blixtar ute på plats. Jag själv har ingen "stationär" studio.

Jag håller definitivt med dig om att prioritera bort olika saker för att komma igång.
 
Senast ändrad:
Re: Re: hur har de råd

Lars Johnsson skrev:
Det är inte många yrke man klarar sig med en utrustning som kostar mindre än 50.000 kr.
Fotograf hör nog till de yrken som är billigare än genomsnittet att köpa utrustning till.

Du angav själv fotograf som yrke och de kostnader jag angav var att komma igång med fotograferandet som yrke. Då räcker inte 50 kkr.

Det är dock inte billigare att starta som krögare eller åkare - Men jag ser ingen anledning till varför att starta som fotograf skulle vara billigare än genomsnittet, vilket du argumenterade för.

Det är mycket möjligt att jag missförstod ditt inlägg.
 
Hans -Christian,

Du svarar på repliken jag gjorde från din kommentar. Men repliken från mig som du har satt in är från ett annat inlägg jag gjorde på Anders Jacobssons kommentar...

Varför........
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.