Annons

hur har de råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min bestämda åsikt är iaf att det inte är utrustningen utan bilderna man tar som gör fotografen.... Själv skulle jag aldrig komma igång med mitt företag om jag var tvungen att ta lån på flera hundra tusen eller försöka spara ihop pengar. Har man en dröm, är ambitiös och en duktig fotograf så ska det inte vara en optik på 50' eller mer som avgör om du får jobbet...
 
jag vet att man måste förbruka pengar för att kunna tjäna.

men hur har man råd med objektiv för 50000kr och uppåt.

har typ aftonbladet ett lager som man lånar från när man ska på en fotbolls match ???

anders

+25 år som IT-konsult, inget hus och inga barn är mitt recept. :)
 
För att få lite perspektiv på saker och ting. Om vi börjar med hobbyisten.

Rally: Vilket skitbil som helst kostar 50k och du kan räkna med harva i den sista fjärdedelen av resultatlistan. Grupp E undantaget möjligtvis.

MC: En vettig hoj kostar väl en 30-40k begagnat och så tillkommer den personliga utrustningen.

Båt: En liga för sig själv när vi pratar hobby...

Så en kamerautrustning för 100k är inte så mycket egentligen ens för en hobbyfotograf om man nu är väldigt intresserad.

Yrkesmässigt så tror jag att fotografi ligger lite mitt emellan. Det som känns lite unikt är väl att man bör köpa in utrustningen på förhand för att inte riskera att tacka nej till jobb. Då hamnar man lätt runt 100k även för en rätt spartansk utrustning sett i yrkesperspektiv.

Jag skulle säga att de flesta hantverkare har lägre startkostnader än så eftersom deras stora kostnader ligger i matrial. Det vill säga rörliga kostnader. Speciella maskiner går att hyra för enstaka jobb. Det går väl till viss del för foto också men till vanliga standardknäck åt pressen så finns det ingen lönsamhet i att göra så. Konsultsidan har nästan inga startkostnader alls normalt sett. En bilverkstad är också billigare att starta upp.

Måste man ha det bästa? Nja, det beror lite på vilka uppdrag man har. Tar man porträtt och liknade enbart så klarar man sig i regel med lite enklare utrustning så länge det inte ska gå som reklam. Men jag gissar att många hankar sig runt på sportbilder och det är tillräckligt svårt utan att ha ett lite långsammare objektiv med lite sämre kontrast och som får lite osäkrare AF.

/Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.