Annons

hur har de råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmmm....

Lars - Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar.

Jag diskuterade, i mina inlägg, utfrån det du hade skrivit i tidigare inlägg. Där nämner du fotograf som yrke, inte som hobby.

Det är en sak att komma igång med det som yrke och en helt annan att starta som hobby.

Två olika kostnader och att starta som yrkesarbetande fotograf bär med sig en hel del kostnader, vilka jag anser inte är lägre än genomsnittet.
 
stoltz skrev:
Hmmmm....

Lars - Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar.

Jag diskuterade, i mina inlägg, utfrån det du hade skrivit i tidigare inlägg. Där nämner du fotograf som yrke, inte som hobby.

Det är en sak att komma igång med det som yrke och en helt annan att starta som hobby.

Två olika kostnader och att starta som yrkesarbetande fotograf bär med sig en hel del kostnader, vilka jag anser inte är lägre än genomsnittet.

Då ska jag förklara vad jag menar. Du svarar på ett inlägg jag gjort här. Men repliken du klippt in från mig är från ett annat inlägg jag gjorde till Anders Jacobsson. Varför klippte du inte in det inlägget om yrkesfotografer som du svarade på ???

Och nämn gärna lite olika yrke som det kostar mindre att starta upp en verksamhet i.
 
Kan hända att vi menar samma sak

Kostnaderna jag nämnde ligger nog i den lägre delen. Sen skall vi ju inte glömma att just nu så måste den "digitala" fotografen avsätta en hel del till uppgraderingar osv. Jag har svårt att tänka mig att t ex en frilansande byggnadssnickare sitter med samma "uppgraderingskostnader" - Men här kanske jag pratar i nattmössan, eftersom jag inte är byggnadssnickare.

Sen var det inlägget som jag klippte in som jag svarade på.

När det gäller ditt efterföljande inlägg om yrkesarbetande fotografer, så måste nog en hel del ha någon form av "fast yta" i form av kontor/studio/arbetsrum. Även om jag själv inte har en fast studio (hyr in mig efter behov) så måste jag ha ett kontor och "digitalt lab"-rum.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: hur har de råd

Lars Johnsson skrev:
Kan du nämna lite yrken där man inte behöver det.
En vanlig taxi-chaufför, trädgårdsmästare eller läkare behöver ju dyrare utrustning.

Alla de grejorna du beskriver har inte de flesta fotografer. Hur många fotografer har studio, kontor och några assistenter

IT-konsult t ex. Ofta står kunden för arbetsplats, dator och mjukvaror.

Att försöka överleva som (frilans)fotograf genom att bara ta jobb där du behöver viss utrustning tror jag inte funkar utom möjligen för pressfotografer.

Mvh,
/Mikael
 
stoltz skrev:
Kan hända att vi menar samma sak

Kostnaderna jag nämnde ligger nog i den lägre delen. Sen skall vi ju inte glömma att just nu så måste den "digitala" fotografen avsätta en hel del till uppgraderingar osv. Jag har svårt att tänka mig att t ex en frilansande byggnadssnickare sitter med samma "uppgraderingskostnader" - Men här kanske jag pratar i nattmössan, eftersom jag inte är byggnadssnickare.

Jämför gärna utrustningen på ett bygge med din. Deras maskiner och verktyg kostar nog ganska mycket mer än din.

Uppgraderingskostnaden inom digital fotografering ligger mest på kamera-husen. Det dyraste i de flestas utrustning är objektiven och de kan man ha i 20 år utan problem...
 
Lars Johnsson skrev:
Jämför gärna utrustningen på ett bygge med din. Deras maskiner och verktyg kostar nog ganska mycket mer än din.

Uppgraderingskostnaden inom digital fotografering ligger mest på kamera-husen. Det dyraste i de flestas utrustning är objektiven och de kan man ha i 20 år utan problem...

Jag har inte en enda glugg som hittills varit dyrare än mitt kamerahus. Visst kan man har gluggar i tjugo år - Men i en yrkesverksamhet slits dom på ett annat sätt. Dessutom måste jag ha programvara osv.

Jag tror ju knappast att frilansande byggnadssnickare har en annorlunda startkostnad än en fotograf (beroende på vilken typ av fotograf du är och hur mycket du hyr in dig). Jag har en kompis som är frilansande plåtslagare - Skylifts osv lånar han efter behov, en del verktyg äger han, dom som kostar skjortan lånar han i sig på. Startkostnad: ca 300 kkr. Jag tror nog att för en frilansande byggnadssnickare är det inte så mycket annorlunda

Jag kan hyra in mig på en del saker - Men dator måste jag ha, kameran likaså samt gluggar. Programvaran måste jag köpa.

Varför skulle startkostnaden vara betydligt lägre för en yrkesverksam fotograf vara lägre - Vad har du själv t ex betalat för din utrustning?
 
stoltz skrev:
Jag har inte en enda glugg som hittills varit dyrare än mitt kamerahus. Visst kan man har gluggar i tjugo år - Men i en yrkesverksamhet slits dom på ett annat sätt. Dessutom måste jag ha programvara osv.

Jag tror ju knappast att frilansande byggnadssnickare har en annorlunda startkostnad än en fotograf (beroende på vilken typ av fotograf du är och hur mycket du hyr in dig). Jag har en kompis som är frilansande plåtslagare - Skylifts osv lånar han efter behov, en del verktyg äger han, dom som kostar skjortan lånar han i sig på. Startkostnad: ca 300 kkr. Jag tror nog att för en frilansande byggnadssnickare är det inte så mycket annorlunda

Jag kan hyra in mig på en del saker - Men dator måste jag ha, kameran likaså samt gluggar. Programvaran måste jag köpa.

Varför skulle startkostnaden vara betydligt lägre för en yrkesverksam fotograf vara lägre - Vad har du själv t ex betalat för din utrustning?

Har du verkligen lagt mer pengar på husen än på objektiven. Det vet jag knappt någon som gjort (av de som lagt ut mycket pengar vill säga).

Jag har nog lagt ner drygt 200.000 på foto utrustningen (inte mjukvara eller datorer och liknande inräknat) hus och objektiv och lite andra fotoprylar.
 
Damm på sensorn skrev:
måste en yrkesfotograf ha de värsta grejorna? jag menar, funkar det inte med objektiv för 1/10 av summan? säg 5000kr?

Det beror helt på vilken sorts fotografering du ska göra. Men 1/10 är nog nästan uteslutet. Du måste ju ha et par tre objektiv åtminstone. Men det är ofta jag ser yrkes-fotografer med billiga grejor. Men ska du använda tele-objektiv så blir det relativt dyrt.
 
Damm på sensorn skrev:
måste en yrkesfotograf ha de värsta grejorna?

Visst går det att använda billigare prylar, jag tycker inte att man behöver dom värsta prylarna. isf hade jag köpt en hasselblad H1 osv. Men du måste köpa grejor efter vilka krav dina kunder ställer på det du levererar - Vill du t ex frilansa åt IKEA, så är det t ex bakstycke eller 1Ds som gäller.

Jag har använt både "billiga" och dyrare gluggar - Men gluggar som levererar bättre teknisk kvalité, kostar tyvärr också lite mer.
 
Lars Johnsson skrev:
Har du verkligen lagt mer pengar på husen än på objektiven. Det vet jag knappt någon som gjort (av de som lagt ut mycket pengar vill säga).

Jepp - Då har du det första exemplet här! :)

Jag använder 2 gluggar och de har kostat mig ca 29 kkr. Mitt kamerahus var betydligt dyrare än så. Men visst - Det kanske blir fler gluggar i framtiden, men just nu täcker dessa två mina behov.

Jag har nog lagt ner drygt 200.000 på foto utrustningen (inte mjukvara eller datorer och liknande inräknat) hus och objektiv och lite andra fotoprylar.

Om jag, i mitt fall, räknar med skrivare och "annat" (licenser osv) så sticker kostnaden iväg med ytterligare 150 kkr.

Så billigare än genomsnittet, blir det nog inte i slutändan - Vilket var min inledande åsikt.

Att starta som fotograf är inte på något sätt det dyraste man kan göra - Men inte det billigaste iheller och troligtvis inte billigare än något genomsnitt.
 
Två gluggar är ganska lite med den kostnaden för allt.

För mig är det bara en hobby.......

med skrivare, licencer, datorer och annat så får väl jag lägga till 60-70kkr
 
Har verkligen försökt följa era diskusioner, men det är svårt.
Min åsikt är att borde man inte sätta en budjet på grejorna mot vad man kan dra in?
En buss på 6 mkr drar ganska snabbt in den summan? Det kostar ju lite att hyra en sån med chaufför. samma sak med foto, har fått för mig att rätt bild på rätt plats drar in ett halvbilligt objektiv? 10 kkr?
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Lite cyklande tycker jag nog det är. Det är klart att man gör upp en investeringskalkyl och lägger budget efter denna.

Men det hela beror på vilken typ av fotografering du jobbar med. En pressfotograf som levererar till lokalblaskan behöver troligtvis inte köra med en 1Ds MkII eftersom det eventuellt är lite overkill. Jobbar du som modefotograf eller annan typ av fotografering för reklam och marknadsföring, då måste du in och härja rundor i kvalitétsträsket. Så kundgruppen du vänder dig mot, vad du vill leverera samt hur pass "tålig" kamera + gluggar du vill ha - Allt detta och andra faktorer styr din initiala investeringsbudget.
 
stoltz skrev:
Lite cyklande tycker jag nog det är. Det är klart att man gör upp en investeringskalkyl och lägger budget efter denna.

Men det hela beror på vilken typ av fotografering du jobbar med. En pressfotograf som levererar till lokalblaskan behöver troligtvis inte köra med en 1Ds MkII eftersom det eventuellt är lite overkill. Jobbar du som modefotograf eller annan typ av fotografering för reklam och marknadsföring, då måste du in och härja rundor i kvalitétsträsket. Så kundgruppen du vänder dig mot, vad du vill leverera samt hur pass "tålig" kamera + gluggar du vill ha - Allt detta och andra faktorer styr din initiala investeringsbudget.


hej har fått många intressanta svar.
och jag kanske inte tänkte helt klart innan jag skrev frågan.
men det första jag tänkte på att man läser mycket här om hur mycket pengar man får för en bild och så. och jag har väll inte sett dom summorna så man kan köpa grejor för fler hundra tusen kr.
och att det skulle ränta till sig på något år som en bra lastbil kan göra.

*t.ex. vad för man för en bild på kungen i St tropez till se och hör.
*och hur många fotografer har råd och åka till st tropez för att dra in lite kr.
*och det tycks finnas en väldigt stor massa som har dessa L gluggar för att fånga kungen ut på en båt långt bort. Fast de inte har råd att åka till St tropez.

(obs enbart ett exempel så häng inte upp er på kungen. han är en trevlig man i sina bästa år.)


anders*
 
Jag vet bara att priset är högt, men hur hur högt? och vad spelar in?`Lite allmånt nyfiken bara på prisbilden på bilder...
 
anders_j skrev:
hej.
men det första jag tänkte på att man läser mycket här om hur mycket pengar man får för en bild och så. och jag har väll inte sett dom summorna så man kan köpa grejor för fler hundra tusen kr.
.

Men t ex aftonbladet säljer ju tidningar, reklamplats, tv-bilagor m.m. Så det blir nog lite pengar över till att investera i gluggar.T ex en frilansande sportfotograf säljer ju inte bara bilderna - Uppdrag kan ju faktiskt också genomföras på timmar. En porträtt fotograf räknar ju även in timmarna i priset för de bilder som erbjuds till kund.

Som yrkesfotograf tar du inte 100 kr per bild, du tar betalt efter storlek, upplaga osv. Då kan en bild generera 10.000 kr under rätt förutsättningar.

Om man inte har sparade pengar att köpa en glugg för som kostar 50 kkr, då får man ta ett lån. Tar du t ex ett "snällt" lån på 10 år så kan månadskostnaden för detta hamna på ca 400 - 600 kr per månad och det är något som du tar upp som omkostnader (dock med hänsyn till avskrivningstiden).
 
Hej!

vet inte hur det är på andra orter men tex prylar i 50' kr klass tex D2x kan man leasa for en 1000lapp/mån på 3 år! Det går väll och leva med?

http://www.fotohornan-swefo.se/ se " aktuella erbjudanden"

Tror att detta kommer åsså att komma på "gluggsidan".


--J--
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.