Annons

Hur högt låter Sigmas 18-50 macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte vad jag ska tycka och tro. Tycker träden ser supersmetade ut, men det är kanske det bästa vad f2.8 ger?! Enligt FotoVideo så kan det även vara så att jag har "en för gammal kamera" som inte hantera CA så bra och borde testa med någon som har EXPEED processorn (slutcitat).

Är det normalt...det vi ser på bilderna, eller är det en viss skillnad mot andra gluggar av samma sort - eller är det helt åt fanders. Det är mest det jag är nyfiken på.

Svårt att gå vidare med något när man inte har nån referens liksom. Tänkte jag skulle kolla gluggen på en nyare kamera, eller ev. testa en annan glugg av samma sort på min kamera.

Många tycker säkert att jag gnäller, men jag är dels intresserad av teknik och samtidigt vill jag ju ha en glugg som presterar som den skall. Kan jag dessutom ge lite hjälp till de som funderar på att köpa gluggen så blir ju det en bonus.

Må gott!
Fredrik

Om det var träden som du fokuserade på så missade du rejält, ser ut som om fokus ligger en bra bit bortom träden. Har en likadan Sigma-glugg själv och tycker att den är superskarp om man bländar ned ett steg men den är ändå acceptabel vid 2.8 för A4-utskrifter.

Hej, Patrik!

Hm..superskarp nedbländad bara ett steg? Hm...låter ju trevligt. Nej...sant, träden var inte i fokus. Huset..eller ja, husgaveln bakom var i fokus så jag ska inte babbla träd och skärpa på dem alls. Korrekt. Vad tycker du "för övrigt" på det du sett av bilderna som finns uppe?

Ha en bra kväll!
/Fredrik

Glöm inte att det ibland finns stora kvalitéts variationer ifrån samma modell. Mitt tips är att köpa ett, göra ett snabbt test, behålla det om det är bra, pengarna tillbaks i annat fall. Har en kompis som har ett fint exemplar, o det imponerar.

Smart! Så gör jag så slipper jag spekulera nåt mer :p

Har du möjlighet att ta liknande bilder fast i skugga alt. solen i ryggen? Jag vet inte hur 18-50:an är men jag hade en gång Sigmas 20-40/2.8 och det var helt hopplöst när det gällde ströljus. Tappade all kontrast och blev allmänt dassigt och oskarpt. Även i såpass svagt solljus som på dina bilder. Under andra förhållanden var det dock knallskarpt och fint.

Det följer med ett bra motljusskydd - använd det alltid och objektivet presterar klart bättre. En sanning som gäller i princip alla objektiv, men ändå - sigma skickar med ett bra motljusskydd så använd det! Dock har det samma problem som alla motljusskydd till zoomar - det är för det mesta för stort så skyddar inte så bra som man kunde önska om man inte är på max vidvinkelläget.

Hej, Patrik!

Hm..superskarp nedbländad bara ett steg? Hm...låter ju trevligt. Nej...sant, träden var inte i fokus. Huset..eller ja, husgaveln bakom var i fokus så jag ska inte babbla träd och skärpa på dem alls. Korrekt. Vad tycker du "för övrigt" på det du sett av bilderna som finns uppe?

Ha en bra kväll!
/Fredrik

Har kikat lite mer och det ser ut som att du behöver ha mer kontroll över exponeringen. Himlen är helt utbränd i dina gatubilder. Kollade även på grisbilderna och såg att himlen är helt utbränd i högdagrarna, har du högdagervarningen aktiverad i kameran?. I alla fall så är det nog huvudkällan till att grenarna inte ser så roliga ut. Några fler bilder med histogrammet mer samlat i mitten så går det nog att göra en bättre bedömning om objektivet är bra.

Tjenare!

Ja...alltså...jag har inte valt att "rädda" någon info i bilderna heller. Så frätt har fått bli frätt. Bara kört vanlig exponeringsfix. Grejen är ju den att med D50 blir det inte alltid så bra om jag underexponerar och sen "fixar" det i ex. LR. Det kan bli brusigt tycker jag. Om jag däremot försöker sätta byggnader etc "rätt" så ryker ju infon i himlen rätt lätt. Grejen var egentligen inte att visa högdagrar osv utan att ni skulle få se hur kvaliten var i detaljer osv.

Jag har varit ute och fotat mer idag. Ska se om jag kan få upp något ifrån dessa bilder med. =) Lite blandat - i sol och i delvis lite i skugga, motljus osv.

Må gott! =)
Fredrik

Har nu fått lite mer kött på benen vad det gäller detta med sensorns inblandning i problemet. Denna gång från Sigma Japan.

"The purple fringe is mainly caused by CMOS or CCD image sensors under images taken with high-contrast boundary areas involving daylight particularly susceptible, since chromatic aberration is worst for the shortest wavelengths that a camera is sensitive. It's a fact."

Jag var även ute och tog ett rejält gäng bilder i går - och nu upplever jag ändå att gluggen presterar helt okej. Jag upplever dock inte någon superskärpa bara vid ett bländarvärde upp. Visst, typ f3.5 ser okej ut. Vidare på högre värden så ser det bra ut.

Utöver detta med att jag nu fått en ljusstarkare glugg så tycker jag nog ändå inte att själva bildkvaliten, jämför med ex. en kitglugg 18-55 II exempelvis, är så enormt stor faktisk. Har dock för lite info för att kunna göra en sådan test. Däremot har jag både en kitglugg (18-55 I) hemma, så finns tid framöver, så kan jag göra lite tester.

Ha en bra helg!
Hälsningar,
Fredrik

har just fått mitt 18-50

Jag fick hem mitt sigma 18-50 idag och jag måste säga att det var med blandade känslor ;) Har ju sett att den är väldigt soft på 2.8 men det känns endå trist att inte kunna använda 2.8..

Jag köpte ett ex ( dock den "äldre" varianten utan macro)för ett par veckor sedan inför en fototur och testade alla bländare på lite olika brännvidder och är mycket imponerad av skärpan på alla bländare, även 2.8.

Som sagt, jag kände ju lite oro över det exemplaret som jag ägde. Det slutade med att jag sålde det vidare, då jag verkligen hade velat ha bättre och skarpare bilder vid 2.8. Jag fick springa upp till bländare 4, 5 eller mer för att få riktigt skärpa. Ev. var det ett lustigt ex. men jag tror att 18-50 är rätt mjuk. Däremot har jag läst andra som tycker annat. Du får la testa lite och se vad du tycker. Lycka till!

Hälsn. Fredrik

Förresten, Gunte - skulle du vilja lägga upp lite bilder från 2.8 ? =)

Ds.

Jag har ju sett grymt skarpa exempelbilder också, därför det känns så tråkigt.På 4 är det bra skärpa om jag höjer skärpan i kameran..men så kanske det inte ska vara direkt..
Ska testa lite mer idag och se vad affärn säger om saken.

ANNONS