Annons

Hur högt låter Sigmas 18-50 macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canine

Aktiv medlem
Var och testade detta objektiv, men hade bråttom och glömde testa AF, provade bara att fokusera manuellt..

Sen en till sak, hastighet på Af:en vad kan man jämföra den med? I lag med Canons kitobj. 18-55?

Hastigheten är väl okej, men säkerheten är väl sisådär, om man jämför med topnotch! Men ett sjukt bra allround objektiv ämdå.

Den har lite slumpfocus tyvärr, men presterar oftast bra. Undvik att köra på "one shot af" om du har större blädare än F/4 så fungerar det oki, men bra är det inte - och hastigheten är oki, men inte mer än så. Canons USM objektiv är snabbare och mer träffsäkra.

Dock, en klart oki objektiv - lite sämre nära 50mm, men undviker man att gå över 40mm så är det helt klart bra.

Om man jämnför med canons 17-40 så har den bättre, snabbare och säkrare af, lite bättre färger och aningeen aningen skarpare på vissa bländare. Sigman är billigare, har bättre motljlusskydd, bättre närgräns och ett steg större maxbländare. Jag har haft båda objektiven samtidigt ett tag så har testat rätt mycket i samma situationer. Vilka egenskaper man värdesätter mest är ju sedan en personlig fråga.

Lite blandade åsikter ser jag.

Slumpfokus låter inge vidare..är det så att man får fokusera om för att få det bra eller är träffsäkerheten helt åt helskotta?

Vad jämför du med för objektiv då?

Ett bra Canon USM objektiv tex 17-40 som nämnts.

Men tycker 18-50 är tillräckligt bra.

Vet inte om den är snabbare än 18-55, men den känns ju i allafall mer stadig.

Beror ju på sina behov, å vilken prestanda man behöver. Finns ju liknande med Canon's USM, men personligen tycker jag inte autofokusen's prestanda är lika viktig på ett 18-50 som på en 70-200 telezoom, som exempel.

Jag har den äldre varianten, alltså den utan tillägget Macro. Tycker den presterar riktigt bra sett till priset och ljusstyrkan.

Jag har varit med om att den jagar fokus, men det är oftast när man t.ex fotar inomhus på jul, när det är lite halvskum belysning.
Annars tycker jag den är väl värd sitt pris. För min del finns bara ett alternativ o det är ju EF-S 17-55/2.8 IS, men då pratar vi ju andra pengar.
/L

Jo jag ser inte heller några andra val,(17-55 är frö tung och dyr för min smak) Vore sigmas nya 18-50 2.8-4.5 HSM men där förlorar man ljusstyrka och säkert skärpa?

Den har lite slumpfocus tyvärr, men presterar oftast bra. Undvik att köra på "one shot af" om du har större blädare än F/4 så fungerar det oki, men bra är det inte - och hastigheten är oki, men inte mer än så. Canons USM objektiv är snabbare och mer träffsäkra.

Dock, en klart oki objektiv - lite sämre nära 50mm, men undviker man att gå över 40mm så är det helt klart bra.

Om man jämnför med canons 17-40 så har den bättre, snabbare och säkrare af, lite bättre färger och aningeen aningen skarpare på vissa bländare. Sigman är billigare, har bättre motljlusskydd, bättre närgräns och ett steg större maxbländare. Jag har haft båda objektiven samtidigt ett tag så har testat rätt mycket i samma situationer. Vilka egenskaper man värdesätter mest är ju sedan en personlig fråga.

Enligt Foto:s test är Sigman bättre närmare 50 mm, Är din sämre?

Vore sigmas nya 18-50 2.8-4.5 HSM men där förlorar man ljusstyrka och säkert skärpa?

Det är ju ett alternativ med HSM, som är betydligt snabbare AF, men jag värderar f2.8 över hela zoom-omfånget högre i det läget.

Jag har inte läst några tester om 18-50 2.8-4.5 HSM. Det är ju inte säkert att den har sämre skärpa.

Det enda alternativet jag kan se i samma prisklass är ju Tamron 17-50 f/2.8. Den är ju likvärdig med Sigmat.
/L

Det är ju ett alternativ med HSM, som är betydligt snabbare AF, men jag värderar f2.8 över hela zoom-omfånget högre i det läget.

Jag har inte läst några tester om 18-50 2.8-4.5 HSM. Det är ju inte säkert att den har sämre skärpa.

Det enda alternativet jag kan se i samma prisklass är ju Tamron 17-50 f/2.8. Den är ju likvärdig med Sigmat.
/L

Såg objektivet på cyberphoto, har inte kommit in ännu dock. Tänker att eftersom det inte tillhör EX serien så kanske det inte är lika bra.

Så länge AF på sigmat (18-50 macro) är snabbare än kitobjektiven så borde jag bli nöjd :)

Enligt Foto:s test är Sigman bättre närmare 50 mm, Är din sämre?

Ja fullt öppen iaf. Mellan 40 och 50 mm undviker jaf f/2.8

Dock är den inte jättedålig - jag jämnför med 17-40 f/4L och 50 f/1.4 så är kanske lite hård i betyget. Att af stressar och inte hittar riktigt vid AF One Shot vidhåller jag. Bra tips är att köra med Servo läge då det ökar antalet bilder med perfekt focus även på stillastånde motiv.

Senast ändrad:
Ja fullt öppen iaf. Mellan 40 och 50 mm undviker jaf f/2.8

Dock är den inte jättedålig - jag jämnför med 17-40 f/4L och 50 f/1.4 så är kanske lite hård i betyget. Att af stressar och inte hittar riktigt vid AF One Shot vidhåller jag. Bra tips är att köra med Servo läge då det ökar antalet bilder med perfekt focus även på stillastånde motiv.

jag kollade lite på min 18-50 macro, jag tycker den blir bättre när jag zoomar in, precis som Foto säger i sitt test.

Spännande... :)

Tja, jag har ändå en normal som jag gillar så objektivet behöver inte prestera vid 50mm så kvittar kanske att mitt inte riktigt gör det då... Det är ju ett sigma så lite varians mellan exemplaren är väl helt normalt.

Lite om min 18-50 Macro...

Hallå på er!

Jag köpte ett beggat Sigma 18-50 f2.8 Macro HSM för någon månad sedan. Tyvärr har mitt fokus dels hamnat på gluggens förmåga att ibland inte hitta just fokus, vidare tycker jag att gluggen producerar lite väl mycket CA i främst 18mm läget, samt vid låga bländartal. Även på f 4.5 har jag enormt (i mitt tycket) mkt lila kanter på grenar osv.

Min glugg skickades till verkstad då jag var helt *säker* på att det var något fel på den. Fick då veta att den dels fokuserar helt normalt och att CA-värdet vid f2.8 är normalt med. Modellen verkar alltså ha problem med CA och jag har hört att Tamrons dito modell presterar bättre på just den punkten.

Pratade även med firman där gluggen är köpt. Där reagerade de på att jag hade den på en Nikon D50. Enligt dem kan ett bättre och nyare kamerahus, ex ett hus med Nikons Expeed-processor reducera problemet. Lät lite lustigt, men så kanske det är, vad vet jag.

Nåväl, gluggen blev inte reparerad (fanns ju inga fel) så jag sitter med den här nu igen. Ska väl ut och ge den en ny chans någon dag. Men om ni ska köpa en Sigma 18-50 så kolla så att ni accepterar CA't som den kan producera under vissa omständigheter + det där med fokusen. Men som sagt, åter igen - kan vara mitt hus det beror på.

Och ljudet? Tja...lite lätt knäppande, svagt när den söker fokus. Inget mer. Tror att Sigmas "OS-modeller" med stabilisering tjuter däremot. Det är vad jag hört. Men 18-50 macro är tyst. Och snabb. HSM gör sitt jobb. Däremot trodde jag mig ha läst att det var "manual fokus override" på HSM-gluggarna, men fokusen är benfast när den satt sig. Tror inte den ska gå att efterjustera.

Grejen är att den här gluggen SKA vara sketa-bra och jag vill att mitt ex ska vara så med. Jag får laborera vidare. Kanske är det huset...vad sjutton vet jag. Kom gärna med förslag på tester jag kan göra!

Jag har postat lite om gluggen i egna trådar, men ni kan kika på bilderna som ligger ute om ni vill:

http://web.comhem.se/spacedebree2/DSC_4426.jpg
http://web.comhem.se/spacedebree2/DSC_4437.jpg
http://web.comhem.se/spacedebree2/DSC_4440.jpg

Må gott och lycka till med era köp vad det än blir! =)
Fredrik

Nifo:

Så du har HSM-versionen? Till Canon är det utan HSM tyvärr.

När jag hör vad du har att berätta så funderar jag seriöst på att skaffa ett fast 50mm ist och den billiga canon 18-55 som backup..
men jag är osäker, vore så skönt om sigmat var bra..

Jo, precis. Du bör nog ändå lyssna på fler användare av gluggen. Jag kan ju haft antingen otur eller så matchar inte glugg och hus eller något... Eller så är det bara jag som inte accepterar de brister som faktiskt finns. Men håll med om att CA't på de där bilderna skrämmer?

Fredrik

Ja CA var illa..vad jag läst så är sigmat värst vid 18mm och blir bättre och bättre, men har för mig att det gällde distortionen..

Är omöjligt att veta om jag tycker det är bra föränn jag köpt och tagit provfoton..

Har också svårt att tro att ditt hus skulle inverka på bilderna..vad har du för kamera?

ANNONS