ANNONS
Annons

Hur gör man för att folk ej ska kunna kopiera ens bilder från min hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har startat en hemsida för att lägga upp mina bilder på.
Och jag skulle vilja att andra människor inte kan kopiera de bilderna.
Sätta upp något slags
Aja baja kortet går ej att kopiera när folk högerklicka eller nått.
Hur gör jag det?
 
Du får använda dig av JAVA scripts till ditt galleri så blir det svårare att kopiera.
Fast det är ju egentligen omöjligt det du begär för det räcker att trycka på "Print Scrn" så har man kopierat det.

/Rommél
 
Det finns bara två sätt som är säkert: så fort du har lagt upp bilderna på nätet så tar du bort dem! Men ännu hellre så lägger du inte upp dem alls. Allt annat låter andra personer kopiera bilderna, det bästa du kan hoppas på är att göra det besvärligt.

Men om en besökare till din sida använder Firefox, och känner programmet väl så kan du inte ens göra det besvärligt....
 
så java säger ni...
Jag vill ju göra det besvärligare för gemeneman.
Jag menar är man proffs på att sno bilder går det säkert.
Men jag skulle vilja att det kommer fram ett medelande där det står kopiering förbjuden när man använder högerklick...
om ni nu förstår vad jag menar...
 
Här är ett exempel på att det kommer upp en text när man håller över bilden med musen. Hur det är gjort vet jag inte.
http://www.myhoyas.com/Hoya bella SV.htm

Texten "bakom" bilden skulle ju kunna vara en copyright-text istället.

Det som tog längst tid var att krympa bilden, och skriva inlägget...

Även om jag inte är bildens fotograf anser jag bruket vara acceptablet, då bilden är tillräckligt nerkrympt för att vara obrukbar som annat än illustration att det går att sno bilder från nätet.
 

Bilagor

  • snodd_bild.jpg
    snodd_bild.jpg
    2.7 KB · Visningar: 2,567
Allt går, men det är i alla fall ett förslag till lösning på Ellinors fråga ovan:
"Men jag skulle vilja att det kommer fram ett medelande där det står kopiering förbjuden när man använder högerklick...
om ni nu förstår vad jag menar..."
 
Här är ett exempel på att det kommer upp en text när man håller över bilden med musen. Hur det är gjort vet jag inte.
http://www.myhoyas.com/Hoya bella SV.htm

Texten "bakom" bilden skulle ju kunna vara en copyright-text istället.


Borde in FS för en extra avgift kunna lägga in ett "skydd" för kopiering av bilder eller åtminstone göra det väldigt svårt för tjuven.Då menar jag givetvis åt betalande medlemmar.
 
Lär vara rätt menlöst eftersom du med ett screen capture program som Snagit eller liknande kan ta en kopia hur du än skyddar webläsaren.. eller varför inte en helt vanlig alt-print screen? Lägger man ut bilder på webben blir det stulna... om de är tillräckligt bra. Så se till att lägga in vattenmärken eller loggor på dem så du får den marknadsföring som är syftet med att ha dem på webben i första hand. Det är inte direkt proffs-kunskaper att ta en skärmdump ;)


Borde in FS för en extra avgift kunna lägga in ett "skydd" för kopiering av bilder eller åtminstone göra det väldigt svårt för tjuven.Då menar jag givetvis åt betalande medlemmar.
 
Jag vill ju göra det besvärligare för gemeneman.
Jag menar är man proffs på att sno bilder går det säkert.
Men jag skulle vilja att det kommer fram ett medelande där det står kopiering förbjuden när man använder högerklick...
Att göra en skärmdump är inte speciellt besvärligt ens för "gemeneman", så det spelar ingen roll hur du försöker krångla till det.

För övrigt skulle du ljuga om du la in en text om att "kopiering är förbjuden". Det är nämligen tillåtet (i alla fall i Sverige) att kopiera dina bilder för privat bruk.
 
Du kan också göra som fotosidan gjort, nämligen lägga en genomskinlig ("tom") bild över den riktiga. Det är nog ganska många som inte kommer åt den riktiga då.

Firefox-Verktyg-Sidinfo-Media. Sen är det bara att leta på bilden och spara den. Hur enkelt som helst.

Vad gäller den andra sidan, Hoyasidan, så såg jag då ingen text när jag höll musen över bilden. Troligen för att jag använder Scriptblock.
 
En genomskinlig gif är lika meningslös som java. Det går att stänga av båda.

Om inte bilderna tas och används i kommersiellt eller något stötande sammanhang så spelar det väl inte så stor roll? Det går ju att både skanna och fota av andras bilder i tidningar och böcker också, dessutom i högre kvalitet än webbens blygsamma upplösning. För övrigt går det ju att kopiera andras bilder även på utställningar med mobilkameran om man vill. För att inte nämna alla som kopierar andras bilder genom att själva ta en likadan!!!

För att vara på den säkra sidan är det bästa att aldrig visa någon annan sina bilder? Kanske till och med säkrast att inte ha minneskort eller film i kameran, då vore det väl tusan om någon skall kopiera?

Skämt å sido, men hela diskussionen blir lite absurd. Samtidigt som glada amatörer dumpar hela fotografmarknaden genom att mer eller mindre gratis bjuda ut sina bilder till kvällstidningar bara för att få sitt eget namn i tryck så blir man orolig för att någon kan ta ens lågupplösta bild på webben.

Mina bilder här på fotosidan får folk sno hur dom vill för privat bruk. Jag har inte ens något emot att de använder dom på sin hemsida så länge det inte handlar om att förstärka några åsikter eller värderingar som jag inte står för. Vill dom göra det får dom fråga om det är ok först, det hör förstås även till god ton att man namnger fotografen.

Detta kan jag säga eftersom jag inte lever av mina bilder, gjorde jag det kanske jag skulle se det lite annorlunda (men inte mycket).
 
Hej. Ett enkelt sätt är som sagt en vattenstämpel vet inte vad du har för bildredigeringsprogram men det är ganska enkelt att göra ett funktionsmacro i photoshop som du kan använda på dom bilder du lägger ut på hemsidan. Finns beskrivet hur man gör i photoshopböckerna av Scott Kelby. Redigera bilden gör en lågupplöst kopia för webbpublicering och använd vattenstämpeln på bilden, de bästa är att det går att ändra opaciteten så man får stämpeln tillräckligt diskret för att inte dölja motivet men den finns där. Är inget 100% skydd men det förbättrar oddsen för att du får sälja den högupplösta bilden.
/Anders
 
Jag har startat en hemsida för att lägga upp mina bilder på.
Hur gör jag det?

som många skrivit så går det inte att skydda sig mot kopiering på nätet, som gammal hemside skapare jag är så vet jag att det finns alltid sätt att gå runt "bild skyddet" efter som du måste lägga upp bilden på en server, å då kan man alltid finna källan till bilden med lite trixande. Men om du ändå så vill lägga upp bilder så är mitt tips att lägga upp dom i lägre format så folk inte vill kopiera och vill man ha bilden i större format så får man mail dig och så skickar du den i större format mot betalning :)
 
Vad får dej att tro att någon skulle vilja kopiera dina bilder för kommersiella ändamål?

Jag vill inte vara elak, utan är realistisk. Man får kopiera bilder för eget bruk, dvs använda dina bilder som skrivbordsbilder t. ex eller skriva ut dem och hänga dem på väggen.

Det dräller av foton på nätet, somliga är usla, de flesta mediokra, några är bra och ett litet antal är fantastiskt bra.

Vilka bilder laddas ner? Är dina bilder bland dem tror du? De flesta som jag känner som har fantastiska bilder visar sina bilder med längsta sidan 700 - 800 pixlar. Det duger inte till särskilt mycket i kommersiella sammanhang. I annat syfte är det ju tillåtet att använda bilderna, eller hur? Om du har något emot det så ska du inte lägga upp några bilder alls på nätet.
 
Enkelt

Stänga av datorn. Dra ur kontakten till nätanslutningen. Montera bort hårddisken och paketera den i blyplåt. Lås in den i bankfack tillsammans med alla backupkopior och förstör nyckeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.