Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man för att folk ej ska kunna kopiera ens bilder från min hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför jag vill ha ett skydd. För att jag fottade några barn och deras föräldrar sa att de inte vill att korten ska kunna laddas ner från nätet.
Så det är inte så mycket jag som vill det utan de jag vill ha i min portfolios föräldrar.
Så det är därför jag undrar.

Jag vill nämligen använda de bilderna för jag tycker det var bra.
Och dom säger okej så länge de blir svårt att ladda ner.

Så det var därför jag undrade.
Jag förstår att folk kommer alltid kopiera ens bilder, om dom verkligen vill.
Men jag vill i alla fall försöka tillgodose dessa oroliga föräldrar så att jag får använda deras bilder till min portfolio på nätet.
 
Varför jag vill ha ett skydd. För att jag fottade några barn och deras föräldrar sa att de inte vill att korten ska kunna laddas ner från nätet.[...]
Och dom säger okej så länge de blir svårt att ladda ner.

Så det var därför jag undrade.
Jag förstår att folk kommer alltid kopiera ens bilder, om dom verkligen vill.
Men jag vill i alla fall försöka tillgodose dessa oroliga föräldrar så att jag får använda deras bilder till min portfolio på nätet.

Och nu har du fått veta att du inte kan det. Bilderna du lägger upp i din portfolio på webben kommer att kunna kopieras rätt enkelt, vad du än gör. Så antingen övertygar du föräldrarna att det inte är farligt, ljuger för föräldrarna att bilderna inte emkelt kan kopieras, eller så låter du bli att publicera,

Detta är den bittra sanningen.

Per.
 
Varför jag vill ha ett skydd. För att jag fottade några barn och deras föräldrar sa att de inte vill att korten ska kunna laddas ner från nätet.
Så det är inte så mycket jag som vill det utan de jag vill ha i min portfolios föräldrar.
Så det är därför jag undrar.

Jag vill nämligen använda de bilderna för jag tycker det var bra.
Och dom säger okej så länge de blir svårt att ladda ner.

Så det var därför jag undrade.
Jag förstår att folk kommer alltid kopiera ens bilder, om dom verkligen vill.
Men jag vill i alla fall försöka tillgodose dessa oroliga föräldrar så att jag får använda deras bilder till min portfolio på nätet.
Vad är dessa föräldrar oroliga för, är det nakenbilder du har tagit?
 
Och dom säger okej så länge de blir svårt att ladda ner.
Går de att titta på så ÄR de nedladdade. Hur svårt kan det vara att förstå för dig och föräldrarna?
Och dom säger okej så länge de blir svårt att ladda ner.
Betyder "svårt" bara att föräldrarna själva inte ska veta hur de ska kunna spara bilderna?

Hursomhelst: Det är dina bilder, så du bestämmer hur du vill göra med dem. Men eftersom du uppenbarligen bryr dig om vad föräldrarna tycker har du inget val, utan du måste låta bli att använda dem (tills de ändrar sig).
 
Varför jag vill ha ett skydd. För att jag fottade några barn och deras föräldrar sa att de inte vill att korten ska kunna laddas ner från nätet.

...

Men jag vill i alla fall försöka tillgodose dessa oroliga föräldrar så att jag får använda deras bilder till min portfolio på nätet.

Med tanke på vad du skriver här tolkar jag det som att du står inför två alternativ som utesluter varandra: antingen publicera bilderna eller inte publicera bilderna. I det första fallet bryter du ditt löfte till föräldrarna men kan visa upp dina alster, och i det andra fallet kan du inte visa upp dina alster men bör slippa kritik från föräldrarna.

Om du tror att det går att skydda bilder från nerladdning kan jag berätta att det finns ett verktyg som heter wget (http://en.wikipedia.org/wiki/Wget), med vilket jag kan 'tanka hem' hur mycket som helst, helt automatiskt. Om jag bara hade utrymme på hårddisken för det skulle jag kunna tanka hem _alla_ sidor på hela internet som det finns länkar till. Och självklart tankas alla bilder ner, och när de väl kommit till min hårddisk kan jag göra vad jag vill med dem.
 
Tack för hjälpen

Tack för hjälpen.
Jag ska göra mitt bästa för att övertala föräldrarna( och nej det är ej nakenbilder, bara vanliga bilder)
Och det är inte så att jag tror att jag är så fantastiskt bra att någon skulle vilja ta och använda mina bilder.
Det var mer för föräldrarnas skull.

Jag trodde att man kunde be om hjälp vissa har gett superbra svar och andra vill bara visa sig överlägsna.

Tack för hjälpen alla som har svarat i alla fall och get konstruktiva bra råd som jag ska ta med mig.
 
Senast ändrad:
Jag kollade in på din sida, Ellinor, och jag tycker att du tar jättebra bilder. Du har bra bildseende och du kommer med all säkerhet att få många härliga fotouppdrag under lång tid framöver. Keep up the good work!
 
En tankeställare bara.

De flesta i min bekantskapskrets som är kompletta idioter när det gäller datorer klarar även av print screen har jag märkt då snackar vi om personer som tror att datorn är paj när man reverserat knapparna på musen. Så ett flashgalleri är inget direkt skydd.
 
En tankeställare bara.

De flesta i min bekantskapskrets som är kompletta idioter när det gäller datorer klarar även av print screen har jag märkt då snackar vi om personer som tror att datorn är paj när man reverserat knapparna på musen. Så ett flashgalleri är inget direkt skydd.
Finns en massa tillägg till ex firefox som hjälper till vid hemladdning av allt möjligt skyddat också. Själv brukar jag bara öppna källkoden och söka på jpg...
 
Det finns bara ett sätt som fungerar väl och det är att lösenordskydda dom bilderna du inte vill att alla skall kunna ladda ner. Nackdelen är att inte alla kan se dom heller. För som sagts tidigare, kan man se bilden kan man kopiera bilden.

/Karl
 
De flesta som jag känner som har fantastiska bilder visar sina bilder med längsta sidan 700 - 800 pixlar. Det duger inte till särskilt mycket i kommersiella sammanhang. I annat syfte är det ju tillåtet att använda bilderna, eller hur? Om du har något emot det så ska du inte lägga upp några bilder alls på nätet.

Om du med "kommersiella sammanhang" enbart menar bilder i tryckt form så förstår jag nästan hur du menar. Nu går det iofs alldeles utmärkt att använda 800* bilder i tryck. I dagstidningstryck kommer man rätt långt faktiskt. Men det jag egentligen tänkte på var att bilder kan användas kommersiellt på nätet och där räcker 800* till det mesta. Jag själv fick se en hel bunt av mina bilder som reklambilder på en thailändsk hemsida, vilket fick mig att inse att det inte räcker att göra dem små för att slippa "stöld". Nu var det bara att bita ihop i just det fallet, då processande inte skulle löna sig ekonomiskt.

Nu håller jag med de som säger att man inte ska lägga ut dem för allmän beskådan alls om man är rädd för att få dem kopierade.Åtminstone inte utan fet stämpel tvärs över.

Jag lägger ibland upp bilder som uppdragsgivare kan få titta på och välja bland. För att slippa hålla på med lösenordsskydd och annat, så kör jag ofta den enkla varianten. Jag lägger bilderna helt utan text på en adress som inte betyder något (t ex www.f64.se/asdfghj). Det är inte omöjligt att få tag på dem, men så länge det inte är bilder på tokhemliga saker är det krångligt nog. Inget om man vill att allmänheten ska se bilderna såklart, men ett enklare alternativ för de som inte kan/vill/orkar hålla på med lösenord och liknande.
 
Det har det väl alltid gjort, eller hur menar du?

Ah, nu när jag läser så märker jag att det går att förskjuta betydelsen genom att betona lite olika. Jag menade inte att det är nytt på något sätt, utan snarare att även om det är fullt möjligt så är det en annan sak som jag tänkte på. Eller nu blev det nog knappast bättre. Eh.. skit samma. Jag ska sluta krångla - ämnet är enkelt:

Det går alldeles utmärkt att ta bilder i storlek 800* och använda både på nätet och i tryck. Bilder stjäls. Vill man slippa det, ska man inte lägga ut bilder. Punkt.
 
Ett litet tillägg, som inte är ett svar på din fråga Ellinor, men jag hoppas det är ok att jag skriver ifall någon annan tänker på att skydda bilder med javascript och dylikt? :)

Sådana skydd fungerar som sagt inte, men de kan också störa helt normala funktioner på hemsidan. Ta exemplet med javascript...

Javscript "Ta inte min bild"-skript var väldigt vanliga förut och brukade fungera så att man inte kan högerklicka. Men högerklicksmenyn innehåller många saker, till exempel i Firefox "Lägg till bokmärke" (vet inte om Internet Explorer har någotn motsvarighet för att lägga till Favoriter?) eller "Bakåt". Vi som använder dessa funktioner blir snabbt irriterade och lämnar sidan.
 
Snälla nån, vad håller ni på med?! Ellinor ställer en enkel fråga och ni svarar med att börja ifrågasätta varför hon vill skydda sina bilder och börjar gasta om PrintScreen och att man inte borde lägga upp sina bilder om man vill skydda dem osv... Kan ni inte hjälpa en stackars nybörjare istället för att börja tjafsa om annat?

Det finns ett svar på det du är ute efter och det heter flash. När du gör en webbsida i flash, så är det enda som hamnar hos användaren en liten .swf-fil som det krävs lite mer än ett högerklick för att få ut något ifrån. Flash-hemsidor görs bäst med programmet Adobe Flash. Det är inte jätteknepigt att göra en enkel flash-sida och det finns oändliga möjligheter att fortsätta.

Men såklart, helt säkert är det inte, men det är det säkraste alternativet, mig veterligen. De flesta proffs-fotografer använder flash för att visa sina bilder.
 
Snälla nån, vad håller ni på med?! Ellinor ställer en enkel fråga och ni svarar med att börja ifrågasätta varför hon vill skydda sina bilder och börjar gasta om PrintScreen och att man inte borde lägga upp sina bilder om man vill skydda dem osv... Kan ni inte hjälpa en stackars nybörjare istället för att börja tjafsa om annat?

Det finns ett svar på det du är ute efter och det heter flash. När du gör en webbsida i flash, så är det enda som hamnar hos användaren en liten .swf-fil som det krävs lite mer än ett högerklick för att få ut något ifrån. Flash-hemsidor görs bäst med programmet Adobe Flash. Det är inte jätteknepigt att göra en enkel flash-sida och det finns oändliga möjligheter att fortsätta.

Men såklart, helt säkert är det inte, men det är det säkraste alternativet, mig veterligen. De flesta proffs-fotografer använder flash för att visa sina bilder.

Ok, om du tycker att ett enkelt rakt svar på hennes fråga borde ges så är det lätt. Eftersom hon frågar efter ett sätt att lägga upp bilder så att man inte KAN kopiera bilderna är det enda rätt svaret "nej, det går inte". Du ger precis som andra i den här tråden ett svar som är hjälpsamt, men inte ett rakt och rätt svar på hennes fråga om man ska vara petig.

Jag ser ingen som förstört tråden, gett felaktiga råd eller på annat sätt varit ohjälpsam. Precis som du gjort. Med andra ord finns det flera människor som försöker hjälpa henne och du är en av dem.
 
Snälla nån, vad håller ni på med?! Ellinor ställer en enkel fråga och ni svarar med att börja ifrågasätta varför hon vill skydda sina bilder och börjar gasta om PrintScreen ...
Vi försöker bara svara på hennes fråga. Och den enkla sanningen är ju att om man kan se bilden så kan man kopiera den -- det spelar ingen roll hur mycket "flash" man använder. Gör man en skärmdump får man en kopia på bilden, i just den kvalité som den visas med.

Dessutom tycker jag det är ganska lämpligt att i just den här tråden vederlägga den spridda missuppfattningen att det skulle vara förbjudet att kopiera bilderna.
 
Snälla nån, vad håller ni på med?! Ellinor ställer en enkel fråga och ni svarar med att börja ifrågasätta varför hon vill skydda sina bilder och börjar gasta om PrintScreen och att man inte borde lägga upp sina bilder om man vill skydda dem osv... Kan ni inte hjälpa en stackars nybörjare istället för att börja tjafsa om annat?

Det finns ett svar på det du är ute efter och det heter flash. När du gör en webbsida i flash, så är det enda som hamnar hos användaren en liten .swf-fil som det krävs lite mer än ett högerklick för att få ut något ifrån. Flash-hemsidor görs bäst med programmet Adobe Flash. Det är inte jätteknepigt att göra en enkel flash-sida och det finns oändliga möjligheter att fortsätta.

Men såklart, helt säkert är det inte, men det är det säkraste alternativet, mig veterligen. De flesta proffs-fotografer använder flash för att visa sina bilder.

Nu fick vi desinformation också, flash ger inte högre säkerhet än en bra javascriptslösning som det tidigare pratats om.

Lägg du upp dina bilder med hjälp av flash och ge oss länken. Vi är ett antal här som kan skicka dig jpg-filer på bilderna från flash-sidan efter det, just med hjälp av print-screen-knappen.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.