Annons

Hur funkar Paypal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta svar har jag allafall fått från Paypal så får se vad de kan göra

We're looking into your case and will decide theoutcome. Here are the case details:xxxxxxxxxxx
Kan man verkligen ringa banken trots att jag betalade 15 Aug ?

Ja varför skulle du inte kunna det? Men jag tror att det måste vara kopplat till ett betalkort, typ mastercard eller visa med kredit på. Tror inte det funkar om du har ett vias kort som endast är kopplat till ditt konto, men är inte hundra på detta så ring och fråga. Det kan inte bli värre en att dom svarar att dom inte kan hjälpa dig....

I detta fall så vet damen att hon har betalat två ggr och fått nada. Fast det är klart, hon kanske bara är lite osäker om det är så det ligger till.
Det hade varit en sak om det du skriver hade varit hela sanningen. Men nu är det ju så att trådstartaren påstår att hon blivit lurad. Att påstå att man blivit lurad av en namngiven person kan vara förtal.

Det hade varit en sak om det du skriver hade varit hela sanningen. Men nu är det ju så att trådstartaren påstår att hon blivit lurad. Att påstå att man blivit lurad av en namngiven person kan vara förtal.

Ja, jag kommer inte att gå ut med säljarens namn. Hörsägen håller inte för min del.
Men samtidigt så har hon väl blivit lurad, eller har hon det?
Kanske han bara skämtar aprillo?

Om vi inte hade haft våra riktiga namn reggade här, hade det då varit förtal om säljaren hade haft nicket "Acme"?

1. Varför påstod du då något annat?

2. Nej, det kommer inte domstolen svara på. Därför bör man se till att ha rimlig marginal till vad som kan anses olagligt.

3. Ja, det är ett egennamn. Var det något mer du ville, eller är du bara sugen på att tjafsa? Noterbart är i så fall att "storbokstav" inte är ett ord.

4. Absinthen var relevant som beskrivning av något, men jag hade kunnat skriva ett otal andra beskrivningar också.

5.Och det var du som tjafsade om att det stod "han" i lagen, trots att det helt saknar relevans i sammanhanget.

6. Jag tänker inte varken recensera fåglars kloak eller huruvida något specifikt fall är förtal. Det beror alldeles på omständigheterna. Poängen är att sådant kan falla under att vara förtal om man inte ser upp. Vad som sedan händer om någon lämnar in en polisanmälan är en helt annan sak. Det finns många utredningar som läggs ner i brist på bevis, men det gör inte brotten mindre olagliga.

1. Domstolen avgör om det var själig grund. Jag agerar utefter vad JAG tycker är skälig grund.

2. Se svar nr.1

3. Nåja, luftade bara mina tankar i ett politiskt korrekt genussamhälle. Trodde aldrig att någon skulle reagera på det. Från mitt perspektiv så var det du som började tjafsa. Stavfelet bjuder jag på!

4. Ok

5. Jag tänke bara lite högt. Tycker att det är du som tjafsar mest om detta. Har jag förlöjligat Sveriges Rikes Lag nu?

6. Jag har full förståelse över att det kan gå galet. Men själv hade inte jag tvekat i detta fall och jag hade ansett det som skäligt att namnge detta nick för att förhindra att andra blir blåsta.
Vad rättsväsendet anser om det? Ja, dom får väl skicka mail eller ringa mig om dom har något på hjärtat.

Jag gjorde väl inget copyright brott nu när jag citerade och ändrade i inlägget?

Kollade nu och nu var han borta som medlem och säljes annonsen är borta, MEN jag hade kopierat hans sida o sparat den för jag väntade att han skulle ta bort sig.Fick svar från fotosidan att det inte fanns någon medlem med detta namn så då gick jag in o kollade DÅ var han borta men imorse när jag kollade fanns han kvar.
Får jag NU visa vem han kallade sig alltså kopia på hela hans sida? Är det förtal?

Kollade nu och nu var han borta som medlem och säljes annonsen är borta, MEN jag hade kopierat hans sida o sparat den för jag väntade att han skulle ta bort sig.Fick svar från fotosidan att det inte fanns någon medlem med detta namn så då gick jag in o kollade DÅ var han borta men imorse när jag kollade fanns han kvar.
Får jag NU visa vem han kallade sig alltså kopia på hela hans sida? Är det förtal?

Förtal kan nog bara domstol avgöra om det är.
Du avgör om du tycker att det är förtal och agerar därefter.

Skulle du bli fälld i domstol för detta?
Vad skulle straffet bli?

Framför allt, skulle säljaren, nja vi får kalla honom mottagaren av pengarna, anmäla dig?
Personligen tror jag att han inte skulle göra det. Kanske paragrafryttarna på detta forum skulle det i uppfostrande syfte. ;)

Vad är syftet med att visa det om han inte längre finns kvar? Jag trodde att syftet var att inte andra här på FS skulle "handla" av honom och det är det ju ingen risk för längre.

Nej det är klart, synd att man inte får varna andra då jag visste att han var bedragare i 1½ dag utan jag fick varna andra här , tyvärr har säkert någon betalat honom redan i tron att få en D90 som var annonsen efter jag köpte av honom
Konstigt att man får stjäla av andra utan att det ät straffbart men varnar man någon för den personen så är DET straffbart , roligt samhälle vi lever i.
Tack för alla svar på frågor jag ställt och jag hoppas det går bättre för alla er än det gick för mig.

Nej det är klart, synd att man inte får varna andra då jag visste att han var bedragare i 1½ dag utan jag fick varna andra här , tyvärr har säkert någon betalat honom redan i tron att få en D90 som var annonsen efter jag köpte av honom
Konstigt att man får stjäla av andra utan att det ät straffbart men varnar man någon för den personen så är DET straffbart , roligt samhälle vi lever i.
Tack för alla svar på frågor jag ställt och jag hoppas det går bättre för alla er än det gick för mig.
Om han lurat dej så har han troligen reggat sej med falskt namn o då kan det väl inte bli förtal.O anmäler han dej så får du iallafall reda på vem han är

Om han lurat dej så har han troligen reggat sej med falskt namn o då kan det väl inte bli förtal.O anmäler han dej så får du iallafall reda på vem han är

Då är det säkert ingen fara. Men om han blivit plötsligt sjuk / varit med om en olycka och inte varit kontaktbar i några dagar - och sedan upptäcker att han blivit uthängd som bedragare och tjuv - då kan det naturligtvis bli fråga om förtal. Eller?

(Inte för att jag tror att det är så i det här fallet, eftersom alla varningsflaggor för bedrägeri är tydliga, men ändå).

Då är det säkert ingen fara. Men om han blivit plötsligt sjuk / varit med om en olycka och inte varit kontaktbar i några dagar - och sedan upptäcker att han blivit uthängd som bedragare och tjuv - då kan det naturligtvis bli fråga om förtal. Eller?

(Inte för att jag tror att det är så i det här fallet, eftersom alla varningsflaggor för bedrägeri är tydliga, men ändå).
Jo det är ju risken om man inte är säker på att man blivit lurad.Men tydligen har han kunnat logga in på sitt konto här

Ja det har du rätt i ,han får gärna anmäla mig, så kanske polisen kan spåra han då, åtmindstonde ,detta fall är under deras förundersökning så jag gissar att de inte lägger ned några stora resurser på mitt fall :(
Det finns ju värre saker som händer ...Paypal har meddelat att han hade den 25 aug 10 dagar på sig att kontakta dem,såå än hoppas jag.
Såg nu att hans annons på fotosidan fanns kvar trots att han inte är medlem längre,vet ej hur det funkar men en D90-kit för 5000:- säljer han , så om han lyckats lura flera här på fotosidan så har han minst fått in 9000:- bara här. Sen fanns han mailadress också på andra sälj sidor ,såg ut att vara en dansk sida där han säljer en Ipod.Facebook fanns hans mailadress också , där står det att han bor i London.

Mitt inlägg var väl ungefär lika mycket till hjälp som ditt eget?

Lite extra larvigt att kliva in i en veckogammal tråd bara för att göra detta påpekande. Har du så tråkigt?

Extra festligt blir det eftersom du själv inte bidragit ett skvatt till tråden, medan jag själv svarat på flera frågor om hur bl a paypal fungerar.

Senast ändrad:
Mitt inlägg var väl ungefär lika mycket till hjälp som ditt eget?

Lite extra larvigt att kliva in i en veckogammal tråd bara för att göra detta påpekande. Har du så tråkigt?

Extra festligt blir det eftersom du själv inte bidragit ett skvatt till tråden, medan jag själv svarat på flera frågor om hur bl a paypal fungerar.

Jag reagerar på ditt inlägg då det inte tjänar annat syfte än att strö salt i sår. Har man gjort en tavla så behöver man knappast få uppenbart självklara saker förklarade för sig. Det är således syftet med ditt inlägg som jag anser värt att kommentera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar