Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare, klarering

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske borde kontakta sin bank och fråga vem som tog ut pengarna.
Även om man inte får vet vem som satt in pengar så borde man få reda på vem som tar pengar från ens konto

Nu har ju inga pengar varken kommit in eller tagits ut!

I första inläggets första stycke: ”Det är en ... som faktiskt har lyckat sätta in pengar på säljarens konto.”

Andra inläggets andra stycke ”När denne betalat och inte erhåller vad köpet gäller gör de en anmälan och du står nu som kontoägare och blir av med pengarna.

Sextonde inlägget ”Om det inte har framgått, min kompis fick alltså t o m pengarna insatta på sitt konto och höll på att skicka grejerna men på min avrådan lät han bli och mycket riktigt, pengarna försvann igen

Om pengar finns på ens konto så kan ingen ta det ifrån en (ofrivilligt alltså). Däremot man ibland se att en insättning är på väg och denna kan om man är en smart bedragare utnyttja.

/Stefan

Tycker att principen att ingen från utlandet handlar fotoprylar i Sverige låter ju mycket vettigt, det är nästan alltid dyrast här. (kanske bortsett från Norge).

Kan inte säga att jag förstår exakt hur det fungerar, men pengarna ser väl bara ut att finnas på sitt konto en viss tid innan det faktiskt flyttas över?

Jag skulle handla en grej från Amazon en gång. Pengarna drogs men jag ändrade mig och jag avbröt min order. Ringde banken och de kontrollerade och vips på 10 sek hade jag pengarna tillbaka på kontot. De var nog bara reserverade för att genomgå transaktion eller något. Just då kändes pengarna bara som siffror på sitt konto.

Om pengar finns på ens konto så kan ingen ta det ifrån en (ofrivilligt alltså). Däremot man ibland se att en insättning är på väg och denna kan om man är en smart bedragare utnyttja.

/Stefan

Tyvärr kan du inte se om insatta pengar är klarerade eller inte vilket är tricket skurkarna använder i denna tråd.

Pengarna syns på ditt konto något eller några dygn. Nog för att du ska se det och skicka prylarna.
Vad händer om man flyttar sådana imaginära pengar till ett annat konto, kommer de fortfarande att gå upp i rök?
Skiljer banken alltså på riktiga och kanske-inte-existerande pengar? :-D

Det blir minus på kontot när beloppet dras tillbaka.
Jag kunde inte låta bli att ringa Handelsbankens kundservice! Nej säger de, insatta pengar kan inte försvinna från kontot automatiskt. Ligger de där så ligger de där..
Har man fått en felaktig insättning är man givetvis skyldig att meddela banken för att det ska bli rättat osv. Jag frågade om det fanns motsvarande preliminärdebiteringen vid kortköp fast tvärtom vid insättning och de svarade att preliminärdebiteringen bara kunde utföras av företag, det var inte riktigt ett entydigt svar på min fråga ;-)
Men det kanske är annorlunda i andra banker.. Ola, vilken bank var det som detta hände i?
Sen kan man förstås få sin dator smittad med en trojan som dirigerar om till en falsk kopia av banksidan, det har jag råkat ut för. Då är allt möjligt

Jag kunde inte låta bli att ringa Handelsbankens kundservice! Nej säger de, insatta pengar kan inte försvinna från kontot automatiskt. Ligger de där så ligger de där..
Har man fått en felaktig insättning är man givetvis skyldig att meddela banken för att det ska bli rättat osv. Jag frågade om det fanns motsvarande preliminärdebiteringen vid kortköp fast tvärtom vid insättning och de svarade att preliminärdebiteringen bara kunde utföras av företag, det var inte riktigt ett entydigt svar på min fråga ;-)
Men det kanske är annorlunda i andra banker.. Ola, vilken bank var det som detta hände i?

Pengarna försvinner inte automatiskt utan när klareringen inte går igenom i avsändarbanken.

Det är som när du löser in en check, pengarna kommer in men kan försvinna igen om checken inte har täckning.

Klarering är inte bankberoende men jag ska fråga min kompis vid tillfälle vad det var för bank.

SEB sa nåt liknande i augusti då jag kollade upp denna typ av bedrägeri när en person ville köpa min kamera.. De sa att det inte var ovanligt med bilköp att göra så.
Personen var väldigt angelägen att veta vilken bank jag hade, ville inte öppna Paypal eller använda Swish.
De rekommenderade absolut inte att låta personen föra över pengar utanför banktider från deras bank till min bank (Nordea).
De bekräftar också att insatta pengar som syns som insatta och tillgänglig går inte att avbryta eller ta bort utan kontoinnehavarens medgivande.

/Stefan

SEB sa nåt liknande i augusti då jag kollade upp denna typ av bedrägeri när en person ville köpa min kamera.. De sa att det inte var ovanligt med bilköp att göra så.
Personen var väldigt angelägen att veta vilken bank jag hade, ville inte öppna Paypal eller använda Swish.
De rekommenderade absolut inte att låta personen föra över pengar utanför banktider från deras bank till min bank (Nordea).
De bekräftar också att insatta pengar som syns som insatta och tillgänglig går inte att avbryta eller ta bort utan kontoinnehavarens medgivande.

/Stefan

Du säger att SEB säger att det är vanligt och samtidig att insatta pengar inte kan tas tillbaka. Hur hänger det ihop?

Min kompis såg definitivt pengarna på sitt konto och de drogs ändå tillbaka.

Du säger att SEB säger att det är vanligt och samtidig att insatta pengar inte kan tas tillbaka. Hur hänger det ihop?

Min kompis såg definitivt pengarna på sitt konto och de drogs ändå tillbaka.

Förtydligande. SEB säger att det inte är ovanligt med denna typ av bedrägeri vid exempelvis bilköp mellan privatpersoner att använda olika banker utanför banktider att göra upp affärer för att sedan precis innan banken öppnar att avbryta transaktionen.
Jag tror att (ej bekräftat av bankperson) att under denna tid så syns att en insättning är väg.

Vet inte om samma parallell kan tillämpas här, men jag ser min lön dagen innan utbetalning (bankdag)
men har inte tillgång till det.
Dvs infaller bankdagen en måndag så ser jag pengarna fredagen innan.

/Stefan

Förtydligande. SEB säger att det inte är ovanligt med denna typ av bedrägeri vid exempelvis bilköp mellan privatpersoner att använda olika banker utanför banktider att göra upp affärer för att sedan precis innan banken öppnar att avbryta transaktionen.
Jag tror att (ej bekräftat av bankperson) att under denna tid så syns att en insättning är väg.

Vet inte om samma parallell kan tillämpas här, men jag ser min lön dagen innan utbetalning (bankdag)

/Stefan

Det bedrägeriet borde vara väldigt tandlöst om det på kontot står att pengarna inte är riktigt framme än.

Hur gör man för att 1) så att pengarna når fram men går att dra tillbaka?

Jag gör ofta överföringar (lönutbetalning, betalning, köp) och har inte sett att pengarna kan hamna i något limbo så här.

2) Hur avbryter man en överföring? (när banken är stängd, när banken är öppen)

/Stefan

Hallå?
.
.
.

Intressant, detta skulle kunna tyda på att det bara är vissa banker som är användbara (läs sårbara) för denna typ av bedrägeri..
Jag var själv Nordea-kund en gång i tiden innan jag visste bättre, minns mysteriet med att lönen dök upp på kontot någon dag innan den egentligen var tillgänglig, försökte man ta ut den innan dess så fick man smisk på fingrarna :)

I min nuvarande bank kan en överföring från annan bank ta upp till 2-3 bankdagar tror jag det står någonstans. Irriterande lång tid i datorernas tidevarv :) Men kan det vara så att de inväntar 'klarering' medan andra banker kapar väntetiden genom att chansa och låta kunden ta smällen om överföringen inte går igenom?

Dina frågor bör du nog ställa till brottslingar som kan detta eller direkt till bankerna hur du ska gå tillväga.
Mitt scenario var en överföringen som skulle ske mellan den tilltänkta kameraköparen och mig och personen ville använda SEB och föra över pengar till Nordea. Så jag chattade med SEB om ärendet och fick svar på tal. Pga svaren från kameraköparen och SEB så blev det tydligt att det handlade om ett bedrägeri som skulle ha skett.

I min nuvarande bank kan en överföring från annan bank ta upp till 2-3 bankdagar tror jag det står någonstans. Irriterande lång tid i datorernas tidevarv :) Men kan det vara så att de inväntar 'klarering' medan andra banker kapar väntetiden genom att chansa och låta kunden ta smällen om överföringen inte går igenom?

2-3 dagar beror på helgdagar och bankernas öppettider.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar