Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare, klarering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för mig att våra pengar hamnar i något som heter float på bankspråk. De 2 - 3 dagarna kan banken använda dina pengar att tjäna ännu mer pengar på. Något de talar tyst om.

Det är riktiga pengar och du blir skyldig.

Ja.

Jag har varit med om ett omvänt scenario.
Gjorde ett internetköp och betalade med bankkortet. Allt gick rätt till, verifiering med Banid och så. Men det syntes inte på kontot att pengarna var dragna.
En dag mot slutet av månaden var det nästan tomt på kontot. Leveransen kom och plötsligt drogs pengarna från kontot. Jag hamnade på minus.

Ofta annars ligger kortköpen reserverade som ”preliminär kortbetalning” de första dagarna för att sedan bli definitiva. Saldot på kontot tar med även de preliminära i beräkningen. Men inte just i det specifika fallet jag beskrev. Då låg reservationen helt klart på annat ställe trots att transaktionen var verifierad av min kortutgivare.

Jag har varit med om ett omvänt scenario.
Gjorde ett internetköp och betalade med bankkortet. Allt gick rätt till, verifiering med Banid och så. Men det syntes inte på kontot att pengarna var dragna.
En dag mot slutet av månaden var det nästan tomt på kontot. Leveransen kom och plötsligt drogs pengarna från kontot. Jag hamnade på minus.

Ofta annars ligger kortköpen reserverade som ”preliminär kortbetalning” de första dagarna för att sedan bli definitiva. Saldot på kontot tar med även de preliminära i beräkningen. Men inte just i det specifika fallet jag beskrev. Då låg reservationen helt klart på annat ställe trots att transaktionen var verifierad av min kortutgivare.

Det brukar ibland stå i köpvillkoren att säljaren inte drar några pengar från kortet förrän varan är klar att skeppas.

Precis som Gunnar antyder så handlar det om att banken ska tjäna mer pengar. Pengaverföring inom banken är momentan alla tider på dygnet alla dagar i veckan.

/Stefan

Bankerna kör faktisk riktiga pengar i svarta lastbilar mellan sig och riksbanken. Det är bara siffrorna på kontoraderna som är momentana.

Clearingen sker med riktiga pengar.

Vi kan dock köpa saker med siffrorna. Vilket är tur för oss.

Även om en enskild transaktion är momentan gör man avstämningar i slutet av dagen. Om debet och kredit på sista raden inte stämmer kan man behöva gå tillbaka och kolla varje enskild transaktion för att hitta felet.

Så var det åtminstone för över tio år sedan när jag hade en kortare sejour på bank.

Det brukar ibland stå i köpvillkoren att säljaren inte drar några pengar från kortet förrän varan är klar att skeppas.

Så var det säkert den gången. Men den borde ju ha legat som reserverad. Det har jag varit med om andra gånger.
Nu blev det ju så att jag faktiskt kunde hamna på minus när en osynlig reservation slog in och tog pengar

Så var det säkert den gången. Men den borde ju ha legat som reserverad. Det har jag varit med om andra gånger.
Nu blev det ju så att jag faktiskt kunde hamna på minus när en osynlig reservation slog in och tog pengar

Olyckligt. Har också haft negativa siffror fast jag inte ska kunna ha det. Men det har alltid varit på mina kreditkort.

En annan udda reservation sker när man tankar bränsle utomlands. Då har de tagit det dubbla av vad jag tankat för att sedan efter några dagar justera siffrorna.

Dessa egenskaper är såklart udda och tror inte dessa är såna som bedragare kan använda sig av. Men dessa tjuvar är oftast slipade och kan säkert hitta nåt fint kryphål.

/Stefan

Jag tror att det kan vara en fördel för säljaren att inte reservera pengarna förrän det är dags att skeppa varan.

Om varan inte finns i lager och det visar sig att det inte går att fylla på lagret inom överskådlig tid så är det enklare för säljaren att bara annullera ordern utan vidare åtgärd. Det hände för ungefär ett år sen när CDON efter en månad meddelade mig att de inte kunde sälja det jag hade beställt.

Jag tror att det kan vara en fördel för säljaren att inte reservera pengarna förrän det är dags att skeppa varan.

Om varan inte finns i lager och det visar sig att det inte går att fylla på lagret inom överskådlig tid så är det enklare för säljaren att bara annullera ordern utan vidare åtgärd. Det hände för ungefär ett år sen när CDON efter en månad meddelade mig att de inte kunde sälja det jag hade beställt.

Tyvärr är det inget säljaren kan styra över om denne använder exempelvis Klarna. Om en kund beställer något från oss och betalar med kort dras pengarna direkt på kortet, och om det blir ett återköp eller om varan inte går att leverera tar det några dagar innan pengarna återförs till kortkontot.

Betalar kunden med fakturera skickas fakturan när varan levereras.

Detta är dock något helt annat än handel mellan privatpersoner förstås.

En annan udda reservation sker när man tankar bränsle utomlands. Då har de tagit det dubbla av vad jag tankat för att sedan efter några dagar justera siffrorna.

/Stefan

Något liknande såg jag på nyheterna om att en kvinna skulle tanka och stoppade in kortet men slog fel kod. Då hade det dragits pengar i förväg och när hon stoppade in kortet igen och betalade på riktigt så insåg hon att det sedan inte fanns något kvar på sitt konto.

Pengarna kom naturligtvis tillbaka men 2 dagar senare, pengar hon hade behov av att utnyttja senare på dagen för att handla mat med. Detta hände i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar