Annons

Hur funkar Paypal?

Produkter
(logga in för att koppla)

mozes

Aktiv medlem
Jag har förmodligen blivit lurad av en säljare här på fotosidan:,( men jag är en idiot också som inte fattade misstankar när han kallar sig här för en sak och sedan när jag satt in pengar på paypal så hette han något annat men jag tänkte att han kanske satte in pengarna på någon annans konto av någon anledning.Jag trodde jag var säker när jag satte in pengarna genom Paypal,trodde det funkade som payson då de fryser pengarna tills man godkännt varan.Men när jag satt in pengarna mailade han att han skickat objektivet.Dagen efter ville han skicka tillbaka penngarna pga av att han inte kunde ta ut dem o att jag skulle sätta in dem istället på hans flickvänspaypal.DÅ förstod jag att jag blivit lurad för jag trodde som sagt att det inte gick.Jag fick mail från Paypal att han gjort en återbetalning men det skulle inte ses på mitt konto förrän 7 dagar.Jag trodde att det då var ok och tänkte inte köpa något av han OM jag nu skulle få tillbaka pengarna eftersom allt blev olustigt.Men idag fick besked av Paypal att det inte gick att göra en överföring från hans konto pga inga pengar där....o jag skulle kontakta honom.Vilket inte går,vilket jag försent förstod redan.
Är det någon som använt Paypal och vet om säljaren kan ta ut pengar innan köparen godkännt varan?

Paypal

Det låter mycket otrevligt, jag har aldrig använt Paypal då jag använder Internetgirot. Om det är som du misstänker,är Paypal ingenting att ha, jag hoppas så inte är fallet.
Har de ingen försäkring om bedrägeri sker?

Jag tror faktiskt säljaren kan ta ut pengarna så fort du överfört dem,,dem är ej låsta som på payson, så du kan godkänna varan först.
Med andra ord verkar inte Paypal vara nåt bra alternativ att betala till privatpersoner för enstaka affärsuppgörelser.
Företag som använder Paypal tjänsten för kunder funkar nog bättre,,då verkar man som kund ha bättre skydd på nåt vis?

Jag mår pest just nu men försöker reda ut tankarna hur jag ska gå vidare,jag har kontaktat paypal och meddelat dem om att han är okontaktbar,bilderna jag fick på objektivet tror jag är taget från google ,håller på att gå igenom bilderna på ett nikon AF Nikkor 80-200mm F2.8 ED AF-D där,förmodar att jag hittar bilderna.Jag tänkte vänta med att anmäla honom här på fotosidan tills i morgon,ifall jag får något svar till slut av honom eller Paypal

Helena logga in på ditt Paypal konto och gå till denna länk Problemhanteringscenter,,så finns det iaf någon rapport du kan göra och se om Paypal kan hjälpa dig på nåt vis?

Bilagor

• paypal.JPG
    paypal.JPG
    23.9 KB · Visningar: 3,234
PayPal är inte som Payson (Internetgirot) Du kan bli lika lurad som om du skickar pengar med Western Union när du gör överföringar mellan privatpersioner.. PayPal är dessutom väldigt utsatta för bedrägerier och så kallade Pishing försök. Det enda du kan göra ät att anmäla honom till deras kundtjänst.

Däremot. Om du hade handlat på Ebay och betalt med PayPal så hade det vart särare då Ebay har en slags försäkring mot bedrägerier. Men det gäller bara då man handlat på Ebay.

Anmäl personen här på FS och lägg sedan ut en länk till profilen här i tråden. Det kan ju iallafall vara bra att varna andra.

Jag mår pest just nu men försöker reda ut tankarna hur jag ska gå vidare,jag har kontaktat paypal och meddelat dem om att han är okontaktbar,bilderna jag fick på objektivet tror jag är taget från google ,håller på att gå igenom bilderna på ett nikon AF Nikkor 80-200mm F2.8 ED AF-D där,förmodar att jag hittar bilderna.Jag tänkte vänta med att anmäla honom här på fotosidan tills i morgon,ifall jag får något svar till slut av honom eller Paypal

Lägg gärna ut bilderna du fick här på forumet,,så kan vi också se om vi känner igen dem från google? Förminska bildernas storlek till 400 pix enligt forumreglerna

ok. tänkte anmäla honom direkt men jag vet inte hur länge jag ska vänta men han har en annons kvar på säljes o jag vill inte heller att fler ska bli lurade,det är bara att hoppas att det är bara jag som är tillräckligt korkad.

Bilagor

• IMG_7801.jpg
    IMG_7801.jpg
    11.3 KB · Visningar: 3,221
  • IMG_7802.jpg
    IMG_7802.jpg
    13.8 KB · Visningar: 3,220
  • IMG_7803.jpg
    IMG_7803.jpg
    9.8 KB · Visningar: 3,208
Tack snälla .Jag har mailat dem idag på eftermiddagen och gett dem idnr och namn osv så jag hoppas de hör av sig,det finns nån sida där om tvist så det är bara att hoppas,jag har längtat 2 år efter ett 2,8 zoom objektiv sååå det är mer än korkat av mig,jag vet det ifall nån undrar men jag har lärt mig nu av den sk hårda vägen,har alltid varit brunögd men mer blåögd kan man inte bli än mig...

Paypal är ingenting annat än en betaltjänst som gör att man kan betala med kreditkort utan att behöva lämna ut sitt kreditkortsnummer. Pengarna är alltså inte mer säkra än om du satt in dem på hans bankkonto.

Att PayPal inte skulle vara nånting att ha som någon skrev tycker jag är nonsens. Jag har handlat med PayPal i mer än fem års tid och det har alltid fungerat smidigt och jag har aldrig behövt uppge mitt kontokortsnummer för någon säljare (utan endast för PayPal).

Sen kan man såklart bli besviken om man tror att det är en tjänst a la Internetgirot, men personligen har jag aldrig varit med om att de utgett sig för att vara det, så det finner jag lite märkligt.

Däremot tycker jag att det är förbannat tråkigt att du har blivit lurad, och om han fortfarande har en annons kvar på Fotosidan så tycker jag att du ska be dem gömma den tills du fått klarhet i det här.

jag kontaktar fotosidan o berättar vad som hänt så kan de göra vad de tycker är bäst,får man länka hans nya annons,mig svarade han på min köpes annons här

xxxxxxxxxx would like to be paid through PayPal.

Merchant
xxxxxxxxxxxxxxxx
Note from merchant
det har ar for ett nikon AF Nikkor 80-200mm F2.8 ED AF-D objektiv. helena eriksson har full retur ratt och ratt till full aterbetalning om det blir fel i postgangen eller om objektivet inte motsvarar min beskrivning, dvs det ar felfritt.
hon har ocksa 7 dagars oppet kop

Så såg det ut på min paypal länk som jag fick

xxxxxxxxxx would like to be paid through PayPal.

Merchant
xxxxxxxxxxxxxxxx
Note from merchant
det har ar for ett nikon AF Nikkor 80-200mm F2.8 ED AF-D objektiv. helena eriksson har full retur ratt och ratt till full aterbetalning om det blir fel i postgangen eller om objektivet inte motsvarar min beskrivning, dvs det ar felfritt.
hon har ocksa 7 dagars oppet kop

Så såg det ut på min paypal länk som jag fick

Det saknas å ä ö var han ej svensk översatt i google translate,,,eller sitter han utomlands och ej har tillgång till svenskt tangentbord???

Nej inte någon som har lurat mig,han som jag köpte av registrerade sig dagen före han svarade på min köpes annons, också ett varningstecken, vet jag nu :,(( Jag har mailat fotosidan ,men inte hört nått så han är kvar här.

Han var inloggad här senast igår kväll, så varför han inte svarar mig på mail och inte heller när jag skickar meddelande till han på fotosidan är ju väldigt märkligt.Jag ska allfall ringa o göra en polisanmälan.Är det någon som vet om det är förbjudet att länka hans annons hit på denna sida?

Han var inloggad här senast igår kväll, så varför han inte svarar mig på mail och inte heller när jag skickar meddelande till han på fotosidan är ju väldigt märkligt.Jag ska allfall ringa o göra en polisanmälan.Är det någon som vet om det är förbjudet att länka hans annons hit på denna sida?

Det är inte förbjudet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar