Advertisement

Annons

Hur funkar det med momsen och andra grejjer

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det har skett förändringar i år så behöver du ta reda på det.
Jag har inte fått reda på att någon förändring skett för Enskild firma, men är det så så vore det ju bra.

Skaffa en revisor eller sätt dig in i hur bokföring fungerar!!!! Och skaffa ett bra bokföringsprogram, annars kommer det snabbt att gå åt skogen för dig!! Det märks att du har noll koll och det är livsfarligt när man startar företag.
Det är väldigt lätt att tro att man har massor med pengar på sitt konto men i själva verket ska de pengarna gå till egenavgifter, skatt och moms!

Haha ja jag kan nog erkänna att jag inte har så mycket koll som man vill ha. kan bero på att jag startade företag för några månader sen men vill lära mig. Därför jag vänder mig till er som kan mycket mer en mig. Jag har en revisor som ska hjälpa mig lite men vill inte fråga han om presis allt. Därför jag frågar er

Haha ja jag kan nog erkänna att jag inte har så mycket koll som man vill ha. kan bero på att jag startade företag för några månader sen men vill lära mig. Därför jag vänder mig till er som kan mycket mer en mig. Jag har en revisor som ska hjälpa mig lite men vill inte fråga han om presis allt. Därför jag frågar er

Jag tycker du ska fråga revisorn om allt. Varför inte boka en tid och be att du får en genomgång av grunderna. Sannolikheten att du ska få ett korrekt svar är högre om du frågar revisorn än om du ställer frågan här. Revisorn jobbar med sådant dagligen och är betydligt bättre uppdaterade än vi som häckar här. Vi är i bästa fall bra på att fotografera, men inte ens det är det säkert att vi är bra på, vi kanske bara är bra på att beskriva hur vi tror att det är. Eftersom det är revisorn som måste hjälpa dig att reda ut saker om du gjort fel så kan det vara bättre att du får göra rätt från början.

Jag skulle kunna skriva en lång utläggning över vilka fallgropar som finns och vad du behöver greppa innan du kan känna dig någorlunda säker bakom ratten i bokföringens ädla konst. Risken är dock att jag förvirrar dig mer än nödvändigt, så det är bättre att du kontaktar revisorn. Du har dock inspirerat mig till att skriva ett längre blogginlägg om detta ämne, men det tar en stund och fram till dess så kan jag väl rekommendera mina tidigare blogginlägg i frågan företagsekonomi för fotografer.

Jag tycker du ska fråga revisorn om allt. Varför inte boka en tid och be att du får en genomgång av grunderna. Sannolikheten att du ska få ett korrekt svar är högre om du frågar revisorn än om du ställer frågan här. Revisorn jobbar med sådant dagligen och är betydligt bättre uppdaterade än vi som häckar här. Vi är i bästa fall bra på att fotografera, men inte ens det är det säkert att vi är bra på, vi kanske bara är bra på att beskriva hur vi tror att det är. Eftersom det är revisorn som måste hjälpa dig att reda ut saker om du gjort fel så kan det vara bättre att du får göra rätt från början.

Jag skulle kunna skriva en lång utläggning över vilka fallgropar som finns och vad du behöver greppa innan du kan känna dig någorlunda säker bakom ratten i bokföringens ädla konst. Risken är dock att jag förvirrar dig mer än nödvändigt, så det är bättre att du kontaktar revisorn. Du har dock inspirerat mig till att skriva ett längre blogginlägg om detta ämne, men det tar en stund och fram till dess så kan jag väl rekommendera mina tidigare blogginlägg i frågan företagsekonomi för fotografer.

Hear, hear!
Kloka ord från Olsin.

Alla företagare oberoende av form bör betrakta sin revisor som sin vän som är till för att ge råd och tips när det gäller företagandet. Att bara köra på utan att ha full koll kan ge extremt tråkiga konsekvenser.

Redovisning för enskilda firmor, handelsbolag och mindre aktiebolag är faktiskt inte så svårt. Det gäller bara att få hjälp att bygga upp en rutin när det gäller den löpande redovisningen samt inte vara rädd att fråga när man kommer in på obekanta områden.

En annan vän är Skatteverket. Mycket trevliga att prata med och min erfarenhet är att de mer än gärna ställer upp när det gäller frågor av skattemässig natur dit faktiskt avskrivningar hör.

Jag har en god vän som för något år sedan låg sjuk hemma och då inte kunde skicka in sin månatliga skattedeklaration i tid. Han ringde till Skatteverket som helt enkelt hoppades att han skulle friskna till och de kom överens om att han skulle skicka in deklarationen någon vecka senare, då utan straffavgift.

Våga fråga och ring i tid är alltså mitt råd.

Hej alla som brytt sig :)

Har pratat med revisorn idag om allt det här och har väll lite koll på hur det går till nu. Han är fantastisk min revisor måste jag säga. Jag kände mig en smula rädd efter läst allt ni skrivit (hur fan ska detta gå kände jag) Men efter att pratat med rivisorn så kändes det som jag inte hade så mycket att oroa mig över. så nu känner man sig lite lättad

Vad bra, då kommer allt att reda ut sig. Det är som sagt viktigt att prata med expertisen, det är det de är till för. Vi andra har mest idéer som ibland visar sig felaktiga dessutom.
Lycka till med firman.

tack ska du ha. Han rekomenderade ett program med som heter fortknox som har bokföring. Så betlar man 89 kr i månaden för att ha det så skriver man in allt där. Sen är det nått så kan revisorn bara gå in och kolla där om man behöver hjälp

Jag har tidigare haft en enskild firma under många år. Jag började med att skaffa broschyrer från skattemyndigheten och lånade böcker på biblioteket. Jag visste då inte mycket om bokföring. Utan större besvär lärde jag mig principen om Debet och Kredit och att varje transaktion ska bokföras i båda dessa, så det alltid väger jämt. Olika händelser ska in på olika konton. Men det är sedan det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Min bästa läromästare var ett enkelt bokföringsprogram. Det strukturerade allt vartefter jag förde in summor på olika konton. Automatiskt genererades sedan Balans-, Resultaträkning, Momshantering, Inventarier, Fakturor osv (utan att jag ens förstod vad de skulle vara bra för). För varje transaktion kom summorna in på rätt rapport som jag sedan kunde studera. Om inte debet och kredit stämde kom ett felmeddelande (inget tröstlöst letande efter några kronor som kommit bort). Alla kvitton på inköp direkt i en pärm. Ganska snart förstod jag mönstret och lärde mig hur det mesta fungerade.

Enkelt tips: I början hade jag ett särskilt konto för företagets pengar men det blev för krångligt eftersom företagets pengar och min egen ekonomi, låg i samma burk. Det var enklare med kontona Eget uttag/Egen insättning. Inför deklarationen var det bara att skriva ut en komplett årsredovisning (även om Enskild firma inte behöver lämna Bokslut).

Reservation för att något har ändrats nu. I alla fall skulle jag i början haft hjälp av en sån här enkel handledning (+ bokföringsprogrammet). Det blir lätt onödigt svårt och invecklat om man läser för mycket i ämnet bokföring.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar