Annons

Hur funkar det med momsen och andra grejjer

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Om vi säger att jag handlat grejer för 2000 med moms och sen säljer jag bilder för 4000 med moms hur räknar man ut vad jag ska betala in i moms?

Sen en annan fråga jag har känat ihop så jag har 10000 i företaget har inte betalat in nån moms eller så på domma pengarna och vill köpa en dator för det och då kommer det ju bli att jag står på 0 hur funkar det?

Företag?

Om vi säger att jag handlat grejer för 2000 med moms och sen säljer jag bilder för 4000 med moms hur räknar man ut vad jag ska betala in i moms?

Sen en annan fråga jag har känat ihop så jag har 10000 i företaget har inte betalat in nån moms eller så på domma pengarna och vill köpa en dator för det och då kommer det ju bli att jag står på 0 hur funkar det?

Du ska bara betala in/få tillbaka moms om du har registrerat företag. Momsen är 20% av totalbeloppet (eller 25% av nettobeloppet) på 2000 kr inkl moms är det således 0,20x2000=400 kr! Du kommer att redovisa ingående och utgående moms på särskild blankett. Sedan får du se om du får tillbaka eller ska betala in!

Du kan köpa eller sälja vad du vill så länge du har pengar! Är pengarna slut på firmans konto när/om du ska betala in moms så får du väl sätta in pengar så att du har råd att betala! Vid årets slut gör du ett bokslut där du ser om du har vinst eller förlust. Insatta och uttagna pengar måste du vara noga med att bokföra.

Tror nog att du ska läsa lite om absolut grundläggande bokföring innan du frågar mer.

Jag har läst en del. Men vill ju lära mig lite mer. Men om man säger så här om jag tar allt jag köppt detta året och lägger ihop det och sen tar jag allt jag sålt detta året. Om jag har köppt en grejjer för 50000 kr så blir det 50000*0,2=10000 och sen tar jag allt jag sålt 25000*0,2=5000 då ska jag alltså få tillbaka 5000 då eller?

Nu i början känns det ju väldigt svårt att gå med vinst efter som det är så mycket man måste ha för att kunna driva företaget

Jag har läst en del. Men vill ju lära mig lite mer. Men om man säger så här om jag tar allt jag köppt detta året och lägger ihop det och sen tar jag allt jag sålt detta året. Om jag har köppt en grejjer för 50000 kr så blir det 50000*0,2=10000 och sen tar jag allt jag sålt 25000*0,2=5000 då ska jag alltså få tillbaka 5000 då eller?

1. Har du ett registrerat företag och därmed f-skatt?
2. Gå in på Nuteks hemsida, där finns möjlighet att göra en uträkning.
3. Gå in på skatteverkets hemsida och lär dig.

Ålen.

Men om man säger så här om jag tar allt jag köppt detta året och lägger ihop det och sen tar jag allt jag sålt detta året. Om jag har köppt en grejjer för 50000 kr så blir det 50000*0,2=10000 och sen tar jag allt jag sålt 25000*0,2=5000 då ska jag alltså få tillbaka 5000 då eller?
Ja, så blir det -- om man bara tittar på momsen (och om du är momsreggad). Men sen finns det ju andra skatter att räkna på också.

Eftersom du har F-skattsedel så får du tillbaka överskjutande moms ja.
Om du redovisar moms i deklarationen nästa vår så får du sedan tillbaka moms i December nästa år. Förutsatt att du inte har några inkomster som du ska skatta för. Du kan inte bara dra av inköp mot inkomster. Är det inventarier som är värda mer än 5000:- /st så ska du göra avskrivningar istället.
Det innebär att du kan få betala skatt även om du har utgifter som är lika stora som din inkomster. Om du har nystartad firma kan du däremot köpa prylar för ett högre belopp än vad du har i inkomster. Alltså göra en förlust och den får du då dra av mot inkomst av tjänst om du har varit anställd t.ex. under en viss tid innan eller samtidigt som du startade firman.
Det är bäst att du läser på ordentligt så du inte missar någonting så här i början.

Ja men då har jag förstått det ganska bra i alla fall :) Jag har ju gjort egna insättningar till mit företag för att det ska täcka vissa fackuror dom kan man väll plocka ut sen utan att skatta för dom? Jag har ju licksom lånat pengar till företaget?

Ungefär

Ja men då har jag förstått det ganska bra i alla fall :) Jag har ju gjort egna insättningar till mit företag för att det ska täcka vissa fackuror dom kan man väll plocka ut sen utan att skatta för dom? Jag har ju licksom lånat pengar till företaget?

Det du kommer att skatta för är inkomster minus utgifter och avskrivningar. Du kan plocka ut eller sätta in bara du bokför.

Är det inventarier som är värda mer än 5000:- /st så ska du göra avskrivningar istället.

Stämmer inte längre som tur är, om företagsfientliga vänstern fått fortsätta terrorisera oss företagare hade vi snart inte kunnat köpa ett suddgummi utan att göra avskrivning, det varierar lite beroende på företagsform tror jag numera, vårt AB behöver numera inte göra avskrivning på prylar under 20.000kr, tror tom att det från och med i år är ett halvpris basbelopp.

Jag har för mig att det fortfarande är 5000:- i Enskild firma.
Men alltid bäst att kolla med källan: Skatteverket.......

Du behöver svara på om du har enskild firma eller aktiebolag, det är olika regler för vilken summa som gäller.

Stämmer inte längre som tur är, om företagsfientliga vänstern fått fortsätta terrorisera oss företagare hade vi snart inte kunnat köpa ett suddgummi utan att göra avskrivning, det varierar lite beroende på företagsform tror jag numera, vårt AB behöver numera inte göra avskrivning på prylar under 20.000kr, tror tom att det från och med i år är ett halvpris basbelopp.

Det har gjorts en ändring i Inkomstskattelagen (kap. 18 §4) som träder i kraft 1 juli i år. Ändringen innebär att alla företag får kostnadsföra inventarier vars anskaffningsvärde understiger ett halvt prisbasbelopp. Fortfarande gäller dock att inventarier av mindre värde med ett "naturligt samband" som köps in vid samma tidpunkt räknas som inventarier som måste avskrivas om deras sammanlagda värde överstiger ett halv prisbasbelopp. (Översatt till fotografsvenska: Om du köper ett kamerahus och ett objektiv som tillsammans kostar över 21400 kr så måste du bokföra dem som inventarie och inte bokföra dem som kostnader på en gång.)

Det finns givetvis lite övergångsbestämmelser runt detta och jag har inte läst in mig på dem än då jag inte berörs av dem förrän i bokslutstider, dvs någon gång i början av nästa år.

Då får du inte dra av heka kostnaden direkt, utan måste skriva av den på t.ex. 5 år. Det finns olika avskrivningsregler. Du behöver ta reda på sånt här i god tid innan du deklarerar.
Med avskrivning menas att du får dra av en del av kostnaden varje år under avskrivningstiden. Om du betalat 20000 så får du bara dra av t.ex. 4000:- per år i fem år. (Kan vara en annan summa beroende på vilken avskrivningsregel du använder.)

Har du alltså gjort en vinst på 20000 så får du bara dra av 4000 och ska då skatta för en vinst på 16000, men du kan ju köpa mer inventarier till firman och på så sätt inte göra någon beskattningsbar vinst.

OBS; Mina summor här ovaför är bara exempel, du måste ta reda på vad som gäller exakt skattemässigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar