Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Fast detta kan man lära sig med en DSLR också. Iaf om den har ett M-läge. Grejen är väl att många kör med auto-läget och inte vågar sig bortom det. Man blir för lat. :)

MEN låt oss inte göra detta till en fullfjädrad VS diskussion!


Bra!
Inte så mycket snack!
Mera bilder!! :)

Ps. Å dom som inte vill följa min förslagna karta ;)
dom önskar vi ändå ett lycka till på omvägen va!? ;);)

Ps 2. Å här en bild utan alla nya moderniteter ;)
"de e bara å trycka av" ;)
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/890441.htm
 
snysop skrev:
Min *ist DS (föregångaren) funkar fint men har tänkt att uppgradera senare. :) Det är snarare mig det är fel på. ;-)

Det är inget fel på dig, alla är vi barn i början, när jag började fota för drygt 30 år sedan var det betydligt svårare, då fanns det inget internet forum där man kunde få svar på sina frågor :)

Ibland önskar jag att jag vore nybörjare igen, det var en väldigt rolig tid, speciellt då man började begripa hur det förhöll sig på egen hand, idag måste det ju vara ännu roligare eftersom man direkt ser resultatet på exponeringen och kan slösa med bilder utan att det kostar något, det var väldigt mycket pengar som gick till film i början för mig :)

Därför ser jag ingen som helst anledning att börja med analogt som nybörjare, det du kan göra med en analog kamera kan du göra med en digital, det är bara att stänga utav dom fuktioner som inte finns på den analoga, med den fördelen att du slipper vänta på resultatet samt kostnaden för film, du lär dig snabbare med en digitalkamera eftersom du kan testa kostnadsfritt.

Jag är väl en utav dom gamla analogrävarna som tycker den digitala revolutionen är helt underbar, men ingen har väl någonsin anklagat mig för att vara konservativ heller, jag gillar verkligen teknikutveckling:)

/kent.
 
Zoso skrev:


Därför ser jag ingen som helst anledning att börja med analogt som nybörjare, det du kan göra med en analog kamera kan du göra med en digital, det är bara att stänga utav dom fuktioner som inte finns på den analoga, med den fördelen att du slipper vänta på resultatet samt kostnaden för film, du lär dig snabbare med en digitalkamera eftersom du kan testa kostnadsfritt./kent.

Och det är det jag kommer göra. Köra ändå mer på manuella lägen. Men om jag hittar något bra Pentax-paket med bra objektiv så köper jag det. :)

(Skall printa ut hela tråden, oftast förklarar ni bättre än vad böckerna gör!) :)
 
snysop skrev:
Och det är det jag kommer göra. Köra ändå mer på manuella lägen. Men om jag hittar något bra Pentax-paket med bra objektiv så köper jag det. :)

(Skall printa ut hela tråden, oftast förklarar ni bättre än vad böckerna gör!) :)

Läs även artilklarna här på Fotosidan, tex fotoskolan, där finns mycket matnyttigt.

/kent.
 
I fallet med bilen, utförsåkaren (ekorrar är än jävligare) så finns det 2 sätt.

Följande AF är träffsäkrast som flera beskriver men det finns en hake.
Det kan vara som så att din AF inte är tillräckligt snabb.
Jag har Nikons gamla 80-200/2,8 och trots att jag driver den med en F5a så är det ett tungt objektiv för kameran att driva. De nyare varianterna när motorn sitter i objektivet är betydligt snabbare.

Den lättare 85/1,8 är däremot blixtsnabb pga dess fokuseringsteknik. Den fokuserar med sin bakre lins.
Alltså påverkar objektivkonstruktionen hur snabb fokus är och om du skall få ngn bild i skärpa.

Så vad jag gör, när motivet går alltför fort, är tex att ställa skärpan på porten och när åkaren kommer i höjd med porten så trycker jag av.

Sedan är det, som redan nämnts, skillnad på dagens plastiga objektiv och gårdagens MF.
Har du möjlighet så låna ett MF-objektiv och testa så kommer du direkt förstå varför det var lättare att använda MF förr. Det är inte ens säkert att du behöver sätta objektivet på kameran för att känna skillnaden i handen.
 
Zoso skrev:
Det är inget fel på dig, alla är vi barn i början, när jag började fota för drygt 30 år sedan var det betydligt svårare, då fanns det inget internet forum där man kunde få svar på sina frågor :)

Ibland önskar jag att jag vore nybörjare igen, det var en väldigt rolig tid, speciellt då man började begripa hur det förhöll sig på egen hand, idag måste det ju vara ännu roligare eftersom man direkt ser resultatet på exponeringen och kan slösa med bilder utan att det kostar något, det var väldigt mycket pengar som gick till film i början för mig :)

Därför ser jag ingen som helst anledning att börja med analogt som nybörjare, det du kan göra med en analog kamera kan du göra med en digital, det är bara att stänga utav dom fuktioner som inte finns på den analoga, med den fördelen att du slipper vänta på resultatet samt kostnaden för film, du lär dig snabbare med en digitalkamera eftersom du kan testa kostnadsfritt.

Jag är väl en utav dom gamla analogrävarna som tycker den digitala revolutionen är helt underbar, men ingen har väl någonsin anklagat mig för att vara konservativ heller, jag gillar verkligen teknikutveckling:)

/kent.


Å ja då, som alltid skall ...hum..diskutera emot...litet! ;)

Jag tycker ännu inte att det digitala skulle kunna tillföra något nytt för mitt fotograferande.
Men det kanske kommer! :)

Klart är att det går fortare att få fram bilden, det blir sannolikt fler bilder,
och kanske billigare,
men det är inte så högprioriterat för min del! :)

Å så länge min kamera funkar "automatiskt" utan någon elektronik,
då e jag nöjd! ;)
 
Benganbus skrev:
Å ja då, som alltid skall ...hum..diskutera emot...litet! ;)

Jag tycker ännu inte att det digitala skulle kunna tillföra något nytt för mitt fotograferande.
Men det kanske kommer! :)

Klart är att det går fortare att få fram bilden, det blir sannolikt fler bilder,
och kanske billigare,
men det är inte så högprioriterat för min del! :)

Å så länge min kamera funkar "automatiskt" utan någon elektronik,
då e jag nöjd! ;)

Har du skivspelaren kvar också ;)

Skämt och sido, så länge man är nöjd med sin utrustning är väl allt frid och fröjd, det finns ju ingen anledning att köpa nytt bara för det finns om man är nöjd med det man har.

/kent
 
Zoso skrev:
Har du skivspelaren kvar också ;)

Skämt och sido, så länge man är nöjd med sin utrustning är väl allt frid och fröjd, det finns ju ingen anledning att köpa nytt bara för det finns om man är nöjd med det man har.

/kent
Det har jag...tyvärr gick den i golvet för några år sedan & upphängningen behöver ses över.
 
Benganbus skrev:
Å ja då, som alltid skall ...hum..diskutera emot...litet! ;)

Jag tycker ännu inte att det digitala skulle kunna tillföra något nytt för mitt fotograferande.
Men det kanske kommer! :)

Med all välmening Bengt.

De bilder jag gör idag med det verktyg som nu finns tillhanda. Vissa bilder går inte att göra med analog teknik, andra går men med avsevärt mer tids-materialåtgång. Det blir inte ekonomiskt-tidsmässigt försvarbart att göra bilden i fråga om man måste begränsa sig till det analoga arbetsflödet.

Att på konstnärlig eller amatörmässig bas fotografera analogt har jag absolut en viss förståelse för.
Men att göra det yrkesmässigt skulle för min egen del enbart vara begränsande och primitivt.

De verktyg, de möjligheter som ett digitalt arbetsflöde ger kan varken jag eller mina kunder undvara helt enkelt.

mvh.

/Janne
 
snysop skrev:
Har kameran inställd på AF-S, hittar dock inte instruktionsboken nu. Skall testa med AF-C och hålla slutarknappen halvt nere.

Jag har en *ist DS... och en manual.
Om du trycker på Fn-knappen och sedan på uppåt-pilen på fyrvägsknappen för att komma till Drive Mode kan du välja Continuous shooting = bilder kan tas kontinuerligt medan avtryckaren hålls nedtryckt.

För att plåta med manuell fokus ställer du om en knapp till vänster om objektivet. Du kan välja mellan MF och AF.

På Tradera kan du ibland hitta Pentaxkameror och objektiv.
http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_302011
http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_302000
Även Chinon och Sigma med PK-fattning funkar. Och andra objektivmärken med PK-fattning förstås.
Jag fyndade en Sigma 28mm/2.8 för 200 kr förra året. :)

Second Hand Photo har också Pentax.
Ser nu att det finns en Pentax SMC 55mm/1.8 där just nu. Hade jag inte redan en sådan skulle jag köpa den bums. :)
 
Senast ändrad:
mohei skrev:
För att plåta med manuell fokus ställer du om en knapp till vänster om objektivet. Du kan välja mellan MF och AF.

Second Hand Photo har också Pentax.
Ser nu att det finns en Pentax SMC 55mm/1.8 där just nu. Hade jag inte redan en sådan skulle jag köpa den bums. :)

Så långt är jag med, men frågan var om det fanns något smidigare sätt att fokusera manuellt på än det jag beskrev tidigare i tråden. Att fokusera manuellt på stillasittande grejer fungerar men ej på barn. Iaf inte för mig. :)

Är redan en lycklig ägare till ett FA50/1,4. :) Tack ändå för tipset! :)
 
mohei skrev:
Jag har en *ist DS... och en manual.
Om du trycker på Fn-knappen och sedan på uppåt-pilen på fyrvägsknappen för att komma till Drive Mode kan du välja Continuous shooting = bilder kan tas kontinuerligt medan avtryckaren hålls nedtryckt.

Använder jag redan. :) *förvirrad*
 
snysop skrev:
Så långt är jag med, men frågan var om det fanns något smidigare sätt att fokusera manuellt på än det jag beskrev tidigare i tråden. Att fokusera manuellt på stillasittande grejer fungerar men ej på barn. Iaf inte för mig. :)

Är redan en lycklig ägare till ett FA50/1,4. :) Tack ändå för tipset! :)

Jag har plåtat ishockey med MF. Det gäller att hänga med i rörelserna hela tiden och vrida på fokusringen.
Öva öva öva med din *ist DS innan du börjar plåta analogt, annars blir det dyrt. :)
I sökaren på *ist DS har du ju en fokusindikator som talar om när motivet är i fokus, den funkar även med manuella objektiv.
 
Janne H skrev:
.....De verktyg, de möjligheter som ett digitalt arbetsflöde ger kan varken jag eller mina kunder undvara helt enkelt.

mvh.

/Janne


Förstår din situation,
och skulle jag behöva jobba och sälja bilder ;)
så gjorde jag likadant som du! :)

Men, om vi bortser från de som håller Sverige igång, och jobbar med att sälja sina bilder för sitt uppehälle, och sannolikt har en djuuuuup fotografisk grundplattform, så finns vi andra....
Amatörer! ;)

Tror ändå att en viss grund även här är bra att stå på,
innan man tar klivet in i "Du sköna nya värld"! :)
Tror det är lättare att "ana vart apparaten" är på väg då!
Och rätta den då det behövs!

Visa vem som bestämmer!! ;) ;)
 
Jösses...

kan vi inte bara hjälpa till med Karins frågor istället för att tuppfäktas om vilket sätt att arbeta som är det bästa / mest konstnärliga / enklaste / billigaste? Frågan gällde analog Pentax. Minst fyra andra märken har blandats in, samt ett antal ifrågasättanden av teknikval. Jag tror Karin kan avgöra själv hur hon vill jobba.

Sådär, då blev jag dagens surbult.

Nåja, om du bestämmer dig för att köra manuell fokus så är nog ett äldre hus med snittbildsskiva, typ ME super, att föredra (har haft en sån, och den var trevlig, men inte så robust som alla säger). Eller varför inte ett fint yrkeshus som LX? Fokusera på blank skiva funkar, om det är en bra sådan.

Annars är nog mitt tips fortfarande att testa en analog *ist för att ha en liknande kamera och kunna jobba som du är van.
 
MattiasL skrev:

Annars är nog mitt tips fortfarande att testa en analog *ist för att ha en liknande kamera och kunna jobba som du är van.

Jag kommer nog lugna mig med analog-Pentaxen. Kommer dock hålla utkik efter ett kamerapaket med objektiv eller tillbehör som är bra till DS'en. *istarna är inte särskilt billiga eller vanliga va? Har kollat på blocket och Tradera men har inte sett någon *ist.
 
Vi är alla olika. Men för mig har något släppt sedan jag slutade med autofokus. Med manuell fokus så bestämmer jag själv och jag har en sporre i att öva upp mig själv till att bli bättre.
Jag tycker man ska skippa snittbild och allt annat som gör att man tvingas centrera för att få bilden i fokus. Använd en bra mattskiva som gör att du kan följa motivet varhelst det är i sökaren.
Jag jobbar med bländarförval också, förstår inte riktigt hur handhavandet kan bli bättre med att ha ett tumhjul istället för en klassisk bländarring.

Jag tror de allra flesta amatörfotografer har fastnat i teknikträsket, man tror att bra och mycket teknik ger en bra bild. Tyvärr är det inte så, inte ens för press och sportfotografer vågar jag påstå. För det allra viktigaste är att förmedla något. Detta något skapas i våra hjärnor och det är hjärnan som ska styra exponeringsögonblicket, inte kameran.
 
Är benägen att hålla med Mattias. Vi är ofta dåliga på att hålla oss till ämnet, i våra forumbidrag här på fotosidan. Dags att sätta en kamera i händerna på vår frågeställare - Karin - tycker jag. Finns det inte någon som kunde låna ut en analog kamnera åt henne så hon får testa lite?
Bättre än en massa ord som kanske förvirrar mer än de klargör.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.