Gunnar D
Aktiv medlem
snysop skrev:
Sitter med två böcker redan men har ännu inte hittat något om hur man fokuserar manuellt med DSLR.
Läs manualen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
snysop skrev:
Sitter med två böcker redan men har ännu inte hittat något om hur man fokuserar manuellt med DSLR.
Danlo skrev:
Hmm.. jag tror att det kanske kan vara så att du måste ställa in kameran på helmanuellt läge för att du själv ska kunna välja att ta en bild även om kameran tycker att det är oskarpt...
Zoso skrev:
Då använder du konturnerlig autofokus, vilket innebär att kameran justerar fokus hela tiden medans du håller avtryckaren nedtryckt till hälften, dvs den följer det rörliga motivet tills du trycker utav helt, vad har du för kamera igentligen ?
/kent.
Gunnar D skrev:
Läs manualen!
Zoso skrev:
Jag vet inget om Pentax *ist DS, men alla moderna Dslr kameror har konturnerlig autofokus, brukar nämnas med förkortningen AF-C.
Avanserade kameror har även Dynamiskt AF-C, dvs man kan välja olika grupper av punkter som skall följa objektet.
/kent.
snysop skrev:
Har kameran inställd på AF-S, hittar dock inte instruktionsboken nu. Skall testa med AF-C och hålla slutarknappen halvt nere.
Zoso skrev:
Lycka Till
/kent.
snysop skrev:
Japp, det är så jag känner mig. Därför ville jag börja om från början med analogt och manuellt och hela rasket. Min DSLR gör mig lat samtidigt som den lär mig mycket.
snysop skrev:
Många stora tack till dig Kent!!! Skall läsa det så snart jag hittar boken. Tack!!!
Glöm inte heller Olympus OM2-Spot eller varför inte OM4Ti?Urr skrev:
Om det är så att du tycker att en kamera ska vara så enkel som möjligt tekniskt för att du ska kunna koncentrera dig på motivet så tycker jag trots vad du skriver att du ska ha en kamera med manuell fokus. En nätt systemare kan t ex Pentax Me, Nikon Em eller Canon Av-1 vara. Du väljer bländare och var skärpan ska vara. Kameran ställer tiden.
Benganbus skrev:
Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!!
Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!
)
Scratchen skrev:
Glöm inte heller Olympus OM2-Spot eller varför inte OM4Ti?
Benganbus skrev:
Tror att en "enkel" SLR med film är bättre!
Benganbus skrev:
Sedan,
då man lärt sig, och de många gånger enkla sambanden som finns mellan filmen, kameran och optiken, tex skäpedjup (för att då också börja undra över varför använda AF i alla lägen)
Då,
om man tröttnar på sin analoga, enkla SLR
då tror jag på steget till en DSLR,
för då har man kunskap för att kunna "bestämma" över kameran!!
Mao,
som i all verksamhet, även "konstnärlig", så finns det inga bra genvägar, snarare blir det senvägar!
Eller teknikåtervändsvägar!
Och det här är inget konstigt, det är som vanligt i andra "yrkes/konstnärliga" sammanhang, en allmänbildning i ämnet,
viss förståelsebakgrund,
snabbar sannolikt på den påföljande utvecklingen!
Valet är ditt!
Benganbus skrev:
Sedan,
då man lärt sig, och de många gånger enkla sambanden som finns mellan filmen, kameran och optiken, tex skäpedjup (för att då också börja undra över varför använda AF i alla lägen)
Då,
om man tröttnar på sin analoga, enkla SLR
då tror jag på steget till en DSLR,
för då har man kunskap för att kunna "bestämma" över kameran!!
Mao,
som i all verksamhet, även "konstnärlig", så finns det inga bra genvägar, snarare blir det senvägar!
Eller teknikåtervändsvägar!
Och det här är inget konstigt, det är som vanligt i andra "yrkes/konstnärliga" sammanhang, en allmänbildning i ämnet,
viss förståelsebakgrund,
snabbar sannolikt på den påföljande utvecklingen!
Valet är ditt!
Zoso skrev:
Själv brukar jag rekomendera nybörjare att tänka i skärpedjup och lära sig vad det innebär att ändra bländaren i första hand, dvs ställa in kameran på slutartids-auto och själv välja bländare efter motivet.
/kent.
snysop skrev:
Tack tack, men då det går att använda gamla Pentax-gluggar på min DSLR så köper jag hellre Pentax SLR.
Danlo skrev:
Tänkte först att jag skulle korta ner "quotet" men insåg att allt var så bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv faktiskt.
Jag gillar ditt sätt att tänka Bengt!
Zoso skrev:
Köp en Pentax K10D om du har råd Karin, då får du en väldigt bra kamera som klarar det mesta i ur och skur.
/kent