Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Hmm.. jag tror att det kanske kan vara så att du måste ställa in kameran på helmanuellt läge för att du själv ska kunna välja att ta en bild även om kameran tycker att det är oskarpt...

På min kamera kan jag välja om den måste ha fokus för att ta en bild eller inte. Fokusprioritet kallas det.

/kent.
 
Zoso skrev:
Då använder du konturnerlig autofokus, vilket innebär att kameran justerar fokus hela tiden medans du håller avtryckaren nedtryckt till hälften, dvs den följer det rörliga motivet tills du trycker utav helt, vad har du för kamera igentligen ?

/kent.

:-O Misstänkte att det är jag som gör fel och har fel inställningar! Har en Pentax *ist DS. Hmm... *plockar fram instruktionsboken... igen*
 
Jag vet inget om Pentax *ist DS, men alla moderna Dslr kameror har konturnerlig autofokus, brukar nämnas med förkortningen AF-C.

Avanserade kameror har även Dynamiskt AF-C, dvs man kan välja olika grupper av punkter som skall följa motivet.

Kolla upp det i manualen så är du på rätt spår, det är AF-C som gäller vid rörliga motiv, gärna i kombination med seriebildstagning.

/kent.
 
Zoso skrev:
Jag vet inget om Pentax *ist DS, men alla moderna Dslr kameror har konturnerlig autofokus, brukar nämnas med förkortningen AF-C.

Avanserade kameror har även Dynamiskt AF-C, dvs man kan välja olika grupper av punkter som skall följa objektet.

/kent.

Har kameran inställd på AF-S, hittar dock inte instruktionsboken nu. Skall testa med AF-C och hålla slutarknappen halvt nere.
 
snysop skrev:
Har kameran inställd på AF-S, hittar dock inte instruktionsboken nu. Skall testa med AF-C och hålla slutarknappen halvt nere.

Då är du på rätt spår, följ motivet med den mittersta punkten om kameran inte har Dynamisk AF-C, har den det så är det inte så noga att du använder den mittersta punkten eftersom kameran då använder dom närliggande punkterna när motivet flyttar sig till deras område.

Tappar du fokus av någon anledning, släpp då upp fingret och fokusera om, använd gärna serietagning så du kan ta fler bilder i följd, det ökar chansen till bättre bilder.

Men ta dig tid att läsa igenom avsnittet som tar upp AF-C så du med säkerhet vet hur det funkar på just din kamera.

Lycka Till

/kent.
 
snysop skrev:
Japp, det är så jag känner mig. Därför ville jag börja om från början med analogt och manuellt och hela rasket. :) Min DSLR gör mig lat samtidigt som den lär mig mycket.


Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!! ;)

Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!

Tror att en "enkel" SLR med film är bättre!

Sedan,
då man lärt sig, och de många gånger enkla sambanden som finns mellan filmen, kameran och optiken, tex skäpedjup (för att då också börja undra över varför använda AF i alla lägen)
Då,
om man tröttnar på sin analoga, enkla SLR ;)
då tror jag på steget till en DSLR,
för då har man kunskap för att kunna "bestämma" över kameran!! :) ;)

Mao,
som i all verksamhet, även "konstnärlig", så finns det inga bra genvägar, snarare blir det senvägar! ;)
Eller teknikåtervändsvägar! ;)

Och det här är inget konstigt, det är som vanligt i andra "yrkes/konstnärliga" sammanhang, en allmänbildning i ämnet,
viss förståelsebakgrund,
snabbar sannolikt på den påföljande utvecklingen! :):)

Valet är ditt! ;) :)
 
Urr skrev:
Om det är så att du tycker att en kamera ska vara så enkel som möjligt tekniskt för att du ska kunna koncentrera dig på motivet så tycker jag trots vad du skriver att du ska ha en kamera med manuell fokus. En nätt systemare kan t ex Pentax Me, Nikon Em eller Canon Av-1 vara. Du väljer bländare och var skärpan ska vara. Kameran ställer tiden.
Glöm inte heller Olympus OM2-Spot eller varför inte OM4Ti?
 
Benganbus skrev:
Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!! ;)

Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!
) ;)


Det är helt olika, vissa förstår allt ändå, men jag måste få "göra det själv" för att förstå. Lite extremt jämfört, men det är som att försöka köra upp när man bara har läst sig till om hur bilkörning fungerar. För MIG är det så iaf. :)

EDIT: Detta har iofs inget med analogt vs digitalt att göra... bara man tar steget från Auto så är det bra. :) Och det har jag gjort men jag har nog inte fattat sambandet ännu. Det är därför jag sitter med två fotoböcker framför mig nu.
 
Senast ändrad:
Film är primitivt!

Benganbus skrev:
Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!! ;)

Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!

Tror att en "enkel" SLR med film är bättre!


1. Inte så inte :)

2. Det tycker jag absolut.
Den snabba feedback du får med en DSLR, tycker jag är helt överägsen vid inlärningen av kamerans olika funktioner. Att först efter framkallning och kopiering av filmen, se/inse begångna fel är inte på långa vägar så effektivt i mitt tycke.

3. Det tror inte jag.

mvh.

/Janne
(Heldigital sedan -96)
 
Benganbus skrev:
Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!! ;)

Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!

Tror att en "enkel" SLR med film är bättre!

Sedan,
då man lärt sig, och de många gånger enkla sambanden som finns mellan filmen, kameran och optiken, tex skäpedjup (för att då också börja undra över varför använda AF i alla lägen)
Då,
om man tröttnar på sin analoga, enkla SLR ;)
då tror jag på steget till en DSLR,
för då har man kunskap för att kunna "bestämma" över kameran!! :) ;)

Mao,
som i all verksamhet, även "konstnärlig", så finns det inga bra genvägar, snarare blir det senvägar! ;)
Eller teknikåtervändsvägar! ;)

Och det här är inget konstigt, det är som vanligt i andra "yrkes/konstnärliga" sammanhang, en allmänbildning i ämnet,
viss förståelsebakgrund,
snabbar sannolikt på den påföljande utvecklingen! :):)

Valet är ditt! ;) :)

Det är ju ingen skillnad igentligen på en dslr och en manuell slr, dom fungerar ju på samma sätt, vad man som nybörjare skall hålla sig ifrån är väl "Gröna rutan" läget och automatisk autofokus om man vill lära sig hur en kamera fungerar, autofokus är ett bra hjälpmedel om man ställer in kameran så att man själv styr över det.

Själv brukar jag rekomendera nybörjare att tänka i skärpedjup och lära sig vad det innebär att ändra bländaren i första hand, dvs ställa in kameran på slutartids-auto och själv välja bländare efter motivet.

/kent.
 
Benganbus skrev:
Nu kommer jag att ligga illa till här på FS!! ;)

Tror inte att en DSLR är en bra inkörsport till bra fotografi!

Tror att en "enkel" SLR med film är bättre!

Sedan,
då man lärt sig, och de många gånger enkla sambanden som finns mellan filmen, kameran och optiken, tex skäpedjup (för att då också börja undra över varför använda AF i alla lägen)
Då,
om man tröttnar på sin analoga, enkla SLR ;)
då tror jag på steget till en DSLR,
för då har man kunskap för att kunna "bestämma" över kameran!! :) ;)

Mao,
som i all verksamhet, även "konstnärlig", så finns det inga bra genvägar, snarare blir det senvägar! ;)
Eller teknikåtervändsvägar! ;)

Och det här är inget konstigt, det är som vanligt i andra "yrkes/konstnärliga" sammanhang, en allmänbildning i ämnet,
viss förståelsebakgrund,
snabbar sannolikt på den påföljande utvecklingen! :):)

Valet är ditt! ;) :)


Tänkte först att jag skulle korta ner "quotet" men insåg att allt var så bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv faktiskt.

Jag gillar ditt sätt att tänka Bengt! :D
 
Zoso skrev:

Själv brukar jag rekomendera nybörjare att tänka i skärpedjup och lära sig vad det innebär att ändra bländaren i första hand, dvs ställa in kameran på slutartids-auto och själv välja bländare efter motivet.

/kent.

Eftersom jag har en 50/1,4 så är det detta läge jag använder mest. Att leka med skärpedjup är kul men jag har nog bara använt det för att skapa kort skärpedjup och inte tänkt så mycket "åt andra hållet".
 
snysop skrev:
Tack tack, men då det går att använda gamla Pentax-gluggar på min DSLR så köper jag hellre Pentax SLR. :)

Köp en Pentax K10D om du har råd Karin, då får du en väldigt bra kamera som klarar det mesta i ur och skur.

/kent
 
Danlo skrev:
Tänkte först att jag skulle korta ner "quotet" men insåg att allt var så bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv faktiskt.

Jag gillar ditt sätt att tänka Bengt! :D

Fast detta kan man lära sig med en DSLR också. Iaf om den har ett M-läge. Grejen är väl att många kör med auto-läget och inte vågar sig bortom det. Man blir för lat. :)

MEN låt oss inte göra detta till en fullfjädrad VS diskussion!
 
Zoso skrev:
Köp en Pentax K10D om du har råd Karin, då får du en väldigt bra kamera som klarar det mesta i ur och skur.

/kent

Min *ist DS (föregångaren) funkar fint men har tänkt att uppgradera senare. :) Det är snarare mig det är fel på. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.