Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förr i tiden hade jag alltid vanlig film för dagsljus i kameran. Nu för tiden har jag vitbalansen inställd på dagsljus. Personligen har jag inte förstått nyttan av automatisk vitbalans.
 
FILM) (Anddje skrev:
Om du ska fota med färgfilm i blandade miljöer kommer du få oroa dig mycket mer för vitbalansen än med din digitala kamera, filmerna är inte universala, utan de är anpassade till dagsljus, glödlampsljus, blixtljus osv. Har du en dagsljusfilm o vill fota i glödlampsljus kommer du nog få ganska gula bilder, då måste du ha färgade filter att korrigera med, mycket krångligare än att trycka på en knapp på kameran eller dra i en spak i Photoshop.


Oj då, här har jag missat nå't... ;)
F-n, hur kunde jag ta dia från 1959...
och inte ha tänkt på detta! ;)

Nu står man där på ålderns höst med kanske, massor av ogenomtänkta fotograferingar i felaktigt ljus!?

Tur att det kommit "knappar på kameran" för det! ;)

Å den här bilden då....den borde väl nästan förbjudas!? ;)
Dia-film med en kamera från 1932,
utan exponeringsmätare,
utan antireflexbehandling på optiken,
ingen avståndsmätarhjälp,
Å ingen vitbalanskorrigering!

Hur kunde det fungera..?? ;)


Och, jag kan nog faktiskt se ett litet färgfel i bilden...!?
Undrar om det går att fixa i PS...? ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/820011.htm
 
Nostalgi...

Hej!

Måste bara hoppa in o skriva att jag minns min första analoga kamera...
en Pentax...o jösses vad klurigt det var det där med bländare o slutare...

Får nog laga min trasiga F4 så jag kan ta nån rulle med den igen, en gammal go' kompis det...
Nån som har en idé vad det kan kosta att laga den, slutaren har hängt sig...

Hälsningar,
Peter
 
nu blev det mycket här...
Men om du har en *istDS kan det vara en idé leta på en analog *ist. Jag antar att de är rätt lika i hanteringen. För mig är det en stor fördel att min digitala och analoga kamera är väldigt lika.

Annars har du ju fördelen att Pentax grejor är så pass kompatibla med varandra som de är. I stort sett vilket hus som helst funkar.

Ang. isoinställning så känner moderna kameror i regel av vilken känslighet man stoppar i, men det går att ställa manuellt också. Det är ju inte alltid man vill exponera filmen efter vad som står på den. Men det är något du märker när du hållt på ett tag med film.
 
Jag skulle satsa på en Canon EOS 300 eller liknande. Bra autofunktioner för snapshots, bra manuella möjligheter för mer genomtänkta bilder.

Köp den beg med ett kitobjtektiv för runt tusenlappen.

Visst, Leica-nördarna här jämför den säkert med sämsta sortens plastleksak från ÖB, men du får i alla fall en bra kamera för en billig peng. Gå upp ett par modeller så har du en kamera att växa med. (exempelvis EOS 30 eller 3)



/petter
 
petter olsson skrev:
Jag skulle satsa på en Canon EOS 300 eller liknande. Bra autofunktioner för snapshots, bra manuella möjligheter för mer genomtänkta bilder.

Köp den beg med ett kitobjtektiv för runt tusenlappen.

Visst, Leica-nördarna här jämför den säkert med sämsta sortens plastleksak från ÖB, men du får i alla fall en bra kamera för en billig peng. Gå upp ett par modeller så har du en kamera att växa med. (exempelvis EOS 30 eller 3)



/petter
Det vore väl mycket bättre om hon köpte en Pentax, eftersom det är vad hon har redan.
 
Re: Nostalgi...

Peter Nessler skrev:
Hej!

Måste bara hoppa in o skriva att jag minns min första analoga kamera...
en Pentax...o jösses vad klurigt det var det där med bländare o slutare...

Får nog laga min trasiga F4 så jag kan ta nån rulle med den igen, en gammal go' kompis det...
Nån som har en idé vad det kan kosta att laga den, slutaren har hängt sig...

Hälsningar,
Peter

Det är nog bättre att köpa en ny/begagnad då man kan få väldigt fina för under 3000:-

M
 
Melker Humala skrev:
ISO? det väljer man ju med vilken typ av film man stoppar i.

M

Ja, delvis. Men man kan pressa filmen. Tex jag kör bara s/v på film numera och T-max 400 funkar utmärkt att exponera som 200-400-800-1600 asa. Man kompenserar sedan med framkallningstiden. Sök på forumen för mera info.

Ett bra sätt att LÄRA SIG hur alla kameror funkar är en enkel manuel systemkamera, gärna med lös exponeringsmätare. Sånna hittar du här, på tradera, blocket eller loppis.

JL 666
 
snysop skrev:
Det hade varit trevligt att kunna använda mitt fina FA50/1,4 till huset. Måste det inte vara en AF-kamera då? Eller är det bara att AF inte fungerar på den så man får köra manuellt?

Det är svårt med MF, fattar inte hur man hinner få in fokus om objektivet inte sitter stilla längre än någon sek. Hur gjorde de förr på sportevenemang osv?

Borde funka. Jag vet att moderna A-gluggar funkar på Nikon, hade ett 17-35 på min F3 ett tag. "Normala" DSLR-gluggar blir fishey på småbildskameran.

JL
 
666 skrev:
Borde funka. Jag vet att moderna A-gluggar funkar på Nikon, hade ett 17-35 på min F3 ett tag. "Normala" DSLR-gluggar blir fishey på småbildskameran.

JL
Jag tror knappast att en FA 50/1.4 passar på en Nikon, eller? Det är nämligen en Pentaxglugg...
 
snysop skrev:

Det är svårt med MF, fattar inte hur man hinner få in fokus om objektivet inte sitter stilla längre än någon sek. Hur gjorde de förr på sportevenemang osv?

De gjorde som man fortfarande får göra i många fall. Man ställer in fokus på en viss punkt som man tror att utövaren kommer passare och när den far förbi försöker man ta en bild.
T.ex. en slalomåkare som susar förbi en port fixar inte ens de bästa kamerorna idag. Innan kameran har satt fokus är åkaren ute ur sökaren.

Det där med vitbalans är väl inget problem utan ett lyft. Färgfilm är anpassade för olika färgtemp, så ifall man plåtar med en dagljusfilm i ett rum med lysrör blir bilden gröntonad. Det går att använda färgade filer för att kompencera för olika färgtemperaturer liksom det finns filmer för olika färgtemperaturer. Vitbalanceringen gör att man slipper byta film eller böka med filter.

En gammal analogare är mycket enklare att använda än en digitalare. Det finns inte lika många valmöjligheter som ställer till det.

Analogfotografering gör att man har färre parametrar att ta hänsyn till. Många säger att man kan pröva mer med digitalkameror och få resultatet med det samma, men jag tycker att det lätt att bara damma på istället för att koncentrera sig på vad man gör och hur resultatet blir. Trots att det kan ta flera veckor innan filmen framkallas brukar jag komma ihåg tänket kring exponering och skärpedjup. Med digitalaren har jag ofta blandat ihop vilken bild som togs hur.
 
Melker Humala skrev:
ISO? det väljer man ju med vilken typ av film man stoppar i.

M

Hur vet då kameran att jag vill pressa min Tri-x till 1600? Klart man ställer in ISO även på analoga kameror. Kanske inte med första rullen, speciellt om det finns DX-kodning, men sen när man lär sig mer.
 
Det som måste inses är att du kan ta bra bilder med en papplåda med ett litet hål i.
Om man vill kunna fånga snabbare skeenden än 1 min får man ta och skaffa sig en kamera med slutare för snabbare tider samt ett objektiv som släpper in mer ljus än det där lilla nålspetshålet i pappkartongen.

Nu kan det vara idé att införskaffa en exponeringsmätare. Om du rör dig ute på stan under dagen klarar du dig med att mäta en gång och sedan bara hålla koll på skuggorna. Skulle ett moln komma förbi så får du kanske mäta igen, men du har nog snart lärt dig att kunna gissa hur mycket längre tid du behöver.

Om du arbetar på detta sätt samt med hyperfokal och tränar dig i att förutse en bra fotografisk situation så behöver du inte ha multisegmentsmätning eller autofokus.

Det ska sägas att diafilm är väldigt känslig för exakt exponering, svartvitt däremot är mindre känsligt.
Den absolut bäst exponerade diabild jag har av ett snölandskap exponerade jag efter att ha mätt ljuset med spotmätare i min hand. Exponeringen blev helt klockren! Bättre det än att försöka gissa hur multisegmentsmätningen tolkar situationen.

Det är jättebra att man har all automatik till sin hjälp, men det är ändå bra att veta att i många situationer kan den vara onödig, i värsta fall ivägen.
 
Som jag ser det är automatik i vägen mer än de flesta tror. Det är som med moderna bilar, de har en del onödiga finesser som tar koncentrationen från körningen och t.om kan vara farliga i vissa fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.