PerFogelberg
Aktiv medlem
Förr i tiden hade jag alltid vanlig film för dagsljus i kameran. Nu för tiden har jag vitbalansen inställd på dagsljus. Personligen har jag inte förstått nyttan av automatisk vitbalans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FILM) (Anddje skrev:
Om du ska fota med färgfilm i blandade miljöer kommer du få oroa dig mycket mer för vitbalansen än med din digitala kamera, filmerna är inte universala, utan de är anpassade till dagsljus, glödlampsljus, blixtljus osv. Har du en dagsljusfilm o vill fota i glödlampsljus kommer du nog få ganska gula bilder, då måste du ha färgade filter att korrigera med, mycket krångligare än att trycka på en knapp på kameran eller dra i en spak i Photoshop.
Erik Schalin skrev:
Just det ja.
JAG hade valt en proffsmodell med AF.
Man får dem för en spotstyver.
AF är bra när man fotar barn.
Graal skrev:
.......men kanske man inte lär sig så mycket?
Erik Schalin skrev:
MF ja jo men HF???
Det jag tänker på är hyperfokal.
Eller kanske Helv...s F.. sitt still unge!
Melker Humala skrev:
ISO? det väljer man ju med vilken typ av film man stoppar i.
M
Det vore väl mycket bättre om hon köpte en Pentax, eftersom det är vad hon har redan.petter olsson skrev:
Jag skulle satsa på en Canon EOS 300 eller liknande. Bra autofunktioner för snapshots, bra manuella möjligheter för mer genomtänkta bilder.
Köp den beg med ett kitobjtektiv för runt tusenlappen.
Visst, Leica-nördarna här jämför den säkert med sämsta sortens plastleksak från ÖB, men du får i alla fall en bra kamera för en billig peng. Gå upp ett par modeller så har du en kamera att växa med. (exempelvis EOS 30 eller 3)
/petter
Peter Nessler skrev:
Hej!
Måste bara hoppa in o skriva att jag minns min första analoga kamera...
en Pentax...o jösses vad klurigt det var det där med bländare o slutare...
Får nog laga min trasiga F4 så jag kan ta nån rulle med den igen, en gammal go' kompis det...
Nån som har en idé vad det kan kosta att laga den, slutaren har hängt sig...
Hälsningar,
Peter
Melker Humala skrev:
M
snysop skrev:
Det hade varit trevligt att kunna använda mitt fina FA50/1,4 till huset. Måste det inte vara en AF-kamera då? Eller är det bara att AF inte fungerar på den så man får köra manuellt?
Det är svårt med MF, fattar inte hur man hinner få in fokus om objektivet inte sitter stilla längre än någon sek. Hur gjorde de förr på sportevenemang osv?
Jag tror knappast att en FA 50/1.4 passar på en Nikon, eller? Det är nämligen en Pentaxglugg...666 skrev:
Borde funka. Jag vet att moderna A-gluggar funkar på Nikon, hade ett 17-35 på min F3 ett tag. "Normala" DSLR-gluggar blir fishey på småbildskameran.
JL
snysop skrev:
Det är svårt med MF, fattar inte hur man hinner få in fokus om objektivet inte sitter stilla längre än någon sek. Hur gjorde de förr på sportevenemang osv?
Melker Humala skrev:
M