Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Urr skrev:
Finns det inte någon som kunde låna ut en analog kamnera åt henne så hon får testa lite?
Bättre än en massa ord som kanske förvirrar mer än de klargör.

Tack men det behövs nog inte. Skall testa att köra på M-läget på min kamera och prova mig fram. :)
 
Du kanske skulle försöka att inrikta dig på en sak i taget. Till exempel att bara leka med manuell fokusering, men låta exponering och vitbalans och annat vara på auto, just för att fokusera på fokuseringen så att säga. Men det kanske du redan gör?

Jag finner ofta att man kan vara hjälpt av att bryta ner komplexa saker i mindre beståndsdelar. En kamera (eller rättare sagt hela foto-processen) består ju av ett antal delmoment:
- komposition
- fokusering (auto/manuellt, låst/följande)
- ljusmätning (matris/centrum/spot)
- exponering (ISO/tid/bländare)
- färgbalansering (auto/manuell/förinställd)
- m.m.

Istället för att greppa över alla saker på en gång kan man koncentrera sig på ett område och låte de andra styras av automatiken.
 
snysop skrev:
Jag kommer nog lugna mig med analog-Pentaxen. Kommer dock hålla utkik efter ett kamerapaket med objektiv eller tillbehör som är bra till DS'en. *istarna är inte särskilt billiga eller vanliga va? Har kollat på blocket och Tradera men har inte sett någon *ist.

Nej, när du säger det så blev nog inte den analoga *isten någon hit försäljningsmässigt. Den kom nog lite fel i tiden...

Hoppas du hittar nåt skoj i alla fall.
 
snysop skrev:
D

Därför gick jag och köpte mig FA50/1,4 på autofokus. :)

Finns det ingen knapp för MF på objektivet? Jag kan bara Canon, men jag brukar ofta fokusera med AF och sen slå om till MF, just för att kameran verkligen ska ta bilden när jag vill.
 
Jag tror inte att det finns någon tillverkare som inte har omkopplare mellan AF/MF.

På min Olympus kan jag köra AF/MF samtidigt, dvs jag behöver inte använda en omkopplare, utan det är bara att hugga tag i fokuseringsringen och ta kommandot. Tror även Nikon har den funktionen.
Bra funktion som spar tid.
 
Nu fattar jag ingenting, är det en analog eller en digital kamera hon har ?

Det är AF-C som hon behöver använda, det har ingenting med Continuous shooting att göra.

Varför allt snack om manuell fokus, har inte kameran autofokus med AF-C mode ?

Vissa försöker pracka på henne gamla manuella kameror, varför ?

Som sagt, jag begriper ingenting.....

/kent
 
Senast ändrad:
analog

Karin! Du vill lära dej grunderna med en analog systemkamera.Man blir lite förvånad över en del av svaren här exvis " bara ett knapptryck så är det klart".Det är i princip samma grunder för analog systemkamera som för en digital.Då bortser jag från histogram och möjligheten att direkt efter kolla bilden .Men det innebär att inställningsmöjligheter är många på den analoga och rätt inlärda grunder utvecklar dej som fotograf även om du sen fortsätter digitalt.Försök att hitta en kurs på hemorten eller lär igenom exvis sytemkameraskolan(häfte) som tidiningen Foto säljer billigt.Som beg kamera bör du ha en med tidsautomatik, programautomatik, manuellt och programautomatik.Det finns i dom flesta äldre kända analoga sytemkameror.
 
Jösses, det här är den snurrigaste tråd jag varit med om på fotosidan............

Analog hit, digital dit, hon har ju redan en kamera ! Varför försöka pracka på henne gamla analoga kameror när hon redan har en kamera ?

Är det inte bättre att hon lär sig den hon redan har ?

Att en gammal analog kamera skulle vara enklare att använda (lära sig på) är bara struntprat, alla kameror digitala som analoga fungerar på samma sätt, grunderna är lika, man kan ställa in en digitalkamera så den fungerar som en gammal analog om man vill, så inte behöver hon köpa en sådan om hon redan har en kamera.

Det vore skillnad om hon var helt utan, då kanske en billig analog kan vara bra att lära sig grunderna på, men när hon redan har en kamera så fungerar den lika bra att lära sig med som en gammal analog, billigare blir det också.

/kent
 
Hallå alla!

I tråden så diskuterades flera ämnen. Både att jag ville ha analog kamera & hur man fotar manuellt med DSLR.

En DSLR har jag redan.

Så börja inte gräla nu, jag har haft stor hjälp av er och jag har hängt med i alla turer Det ni har gjort är att ha besvarat dem. Förutom en liten avsides diskussion om DSLR vs SLR. ;-)
 
snysop skrev:
Hallå alla!

I tråden så diskuterades flera ämnen. Både att jag ville ha analog kamera & hur man fotar manuellt med DSLR.

En DSLR har jag redan.

Så börja inte gräla nu, jag har haft stor hjälp av er och jag har hängt med i alla turer Det ni har gjort är att ha besvarat dem. Förutom en liten avsides diskussion om DSLR vs SLR. ;-)

Men var inte grundfrågan hur du skulle bete dig när du fotade barn och hundar i rörelse med den kamera du redan har ?

Det gav jag dig svar på, dvs du skall använda AF-C mode på din kamera, det slår manuell fokus med hästlängder, så glöm manuellt fokus, det är Hedenhös idag och används enbart vid makrofoto, och då vrider du in fokus med hjälp av fokus lampan, fast sken = fokus.

Jag måste ha missat att du ville ha en manuell analog kamera, skall du köpa en sådan så rekomenderar jag dig en Canon F1 eller Nikon F2 dvs helt manuella proffskameror som kan köpas för en spottstyver idag.

/kent.
 
Senast ändrad:
Grundfrågan finns kvar, det är ju bara att skrolla upp lite. ;) Och den handlar nog mest om hur analoga kameror funkar.
 
Jag får väl försöka svara på det då...

En helt manuell analog kamera fungerar på samma sätt i grunden som en modern digital.

Med den gammla kameran ställer du fokus manuellt med en ring på objektivet, och när du har fokus indikeras det i sökaren genom att...

1) Snittbild = två halvor i en cirkel blir till en.

2) Microprisma = en cirkel i mitten på mattskivan blir klar.

Exponeringen ställer du in genom att vrida in slutartiden och bländaren så att två nålar möter varandra i sökaren, den ena nålen är för tiden och den andra bländaren, om kameran är riktigt gammal så finns det ingen inbyggd exponeringsmätare, då får man mäta med en lös mätare och ställa in resultatet på kameran.

Moderna kameror har olka former av automatik som gör det där jobbet åt dig, tex du ställer in den bländare du vill ha och kameran ställer in slutartiden eller tvärt om, sen finns även ett läge där kameran ställer in allt, ofta efter vissa program som tex landskap eller porträtt, då väljer kameran tid och bländare som passar för motivet.

Autofokus funkar ju så att du slipper vrida in fokus själv på objektivet, det finns även automatik för det, dvs kameran fokuserar på det närmsta föremålet eller det senaste, på människors ansikten, men man kan naturligtvis stänga utav den där helautomatiken och styra själv vad man vill ha fokus genom att välja vilken fokuspunkt man vill använda eller att bara använda den mittre och låsa fokus och komponera om. Sen finns det som sagt AF-C, dvs konturnerlig fokus, autofokusen följer då motivet så länge du håller den eller dom punkter du valt på motivet med avtryckaren nedtryckt till hälften.

Hoppas du blir lite klokare nu.

/kent
 
Ska också göra ett försök...

Egentligen använder du samma kunskaper som digitala kameror, bara att de har en del hjälpmedel för exponering.

Objektivets bländare fungerar som en vattenkran, för varje steg du öppnar bländaren(mindre bländartal), så släpper du in dubbelt så mycket ljus.
Samtidigt får du räkna med att skärpedjupet också minskas.

För att kompensera det dubbla ljusintaget kan du halvera tiden(slutartiden). Eller ändra till ett lägre ISO-tal.

Dessa tre faktorer fungerar som en våg. Om någon av dessa ändras, måste någon av de andra också ändras proportioneligt.

Säg att du stänger bländaren 2 steg för att uppnå ett längre "skärpedjup", kan du kanske kompensera ett steg med iso-inställningen och ett steg med tiden. Eller 2 steg med någon av de två.

Hela tiden får man väga vad som är viktigt.

1. Vill du fånga motiv i rörelse, kanske du vill bestämma tiden.

2. Vill du fånga ett landskap, kanske du bestämmer dig för att det är djup du vill ha.(stort Bländartal).

3. Kanske du fotograferar i en "hopplös" miljö. Inomhus... och du vill bevara ljuset från "eldstaden". Nu måste du kanske överväga att använda en ljuskänsligare film, med högre ISO-tal, för att kunna bevara lite djup.
Vida kameravinklar har större skärpedjup än teleobjektiven.
 
Zoso skrev:
Har du skivspelaren kvar också ;)


/kent
Klart att jag har skivspelaren kvar! Köpte en ny för en vecka sen som har USB-sladd så man kopplar till datorn o för över till digitalt format! Den här diskussionen kommer upp lite då och då om analog eller digital kamerautrustning är bäst eller vad som är mest lärorikt. Säger man att analogt är bäst så blir man mosad på FS... Jag kör numera enbart digitalt, men jag är glad över att jag började för 35 år sedan med Chinon CS, Chinon CE, Chinon CE5, Pentax ME, MX och ME-super, Nikon F-301, F-601AF och F4 innan det blev D70s och D-200. Har man en analog kamera med 36 exponeringar på rullen och inte hur mycket pengar som helst så MÅSTE man lära sig allt om hur fotografi fungerar. Du kan inte testa dig fram hur mycket som helst och du kan inte ta 30 exponeringar på samma motiv o hoppas att ett blir bra, och du kan inte redigera i Photoshop. Däremot fick man ju göra det man gör i Photoshop i mörkrummet. Lite mer känsla, eller hur!
 
Mikke Sandberg skrev:
Klart att jag har skivspelaren kvar! Köpte en ny för en vecka sen som har USB-sladd så man kopplar till datorn o för över till digitalt format!

Totalt OT men vad är den för spelare?? Min make är en nyligen pensionerad DJ och har massa vinyl som vi vill ha till CD. Detta skulle vara perfekta presenten till honom + att vi då kan sälja hans sista SL1200.
 
arneri skrev:
Jag tror inte att det finns någon tillverkare som inte har omkopplare mellan AF/MF.


Pentax verkar vara först ut eftersom det råder sån förvirring över hur man ska fokusera manuellt :)

Karin, jag tror att du lär dig fotogrunderna mycket fortare med en digital, just för att man kan kolla resultatet med en gång. Jag hade själv en Canon AE-1 i flera år innan jag köpte en 300D. Allting utom "3x zoom" föll på plats ganska snabbt med 300D (hade bara 50mm med AE-1'an).
 
paco skrev:
Pentax verkar vara först ut eftersom det råder sån förvirring över hur man ska fokusera manuellt :)

Karin, jag tror att du lär dig fotogrunderna mycket fortare med en digital, just för att man kan kolla resultatet med en gång. Jag hade själv en Canon AE-1 i flera år innan jag köpte en 300D. Allting utom "3x zoom" föll på plats ganska snabbt med 300D (hade bara 50mm med AE-1'an).

Pentaxen är inte först ut då den har omkopplare.

Min förvirring berodde på att jag inte visste att man kunde fokusera på "något på samma avstånd" som motivet. Dvs, en cyklist, bil osv. Fattade inte hur man med MF hann med att fota det när jag inte lyckades fota min dotter på knappt ett år. Visserligen är hon snabb, men inte så snabb. ;-)
 
OT - men det var du själv som frågade

snysop skrev:
Totalt OT men vad är den för spelare?? Min make är en nyligen pensionerad DJ och har massa vinyl som vi vill ha till CD. Detta skulle vara perfekta presenten till honom + att vi då kan sälja hans sista SL1200.
Skaffa en 'Griffin iMic' - en adapter med USB och RCA-kontakter. Och mjukvara 'Final Vinyl' om man vill använda.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Re: OT - men det var du själv som frågade

red-top skrev:
Skaffa en 'Griffin iMic' - en adapter med USB och RCA-kontakter. Och mjukvara 'Final Vinyl' om man vill använda.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Stort tack! Den var inte på långa vägar lika dyr som en helt ny spelare. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.