Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
arneri skrev:
De gjorde som man fortfarande får göra i många fall. Man ställer in fokus på en viss punkt som man tror att utövaren kommer passare och när den far förbi försöker man ta en bild.
T.ex. en slalomåkare som susar förbi en port fixar inte ens de bästa kamerorna idag. Innan kameran har satt fokus är åkaren ute ur sökaren.

Detta gäller enbart vid manuell fokusering?

Hur ställer jag in fokus på en viss punkt med min digitalare? Har sålt av ett finfint MF-objektivt bara för att jag inte lyckades få till det. Gjorde nämligen så här (och misstänker nu att det var fel):

* Sätter kameran på MF och riktar den mot objektivet.
* Vrider på fokusringen tills en lampa slutar blinka och tar kortet. Om det inte slutar blinka så kan jag inte ta kortet.

M.a.o så tar detta aaaalldeles för lång tid och i stort sett omöjligt att ta bilder på min dotter.

Därför gick jag och köpte mig FA50/1,4 på autofokus. :)
 
snysop skrev:
Detta gäller enbart vid manuell fokusering?

Hur ställer jag in fokus på en viss punkt med min digitalare? Har sålt av ett finfint MF-objektivt bara för att jag inte lyckades få till det. Gjorde nämligen så här (och misstänker nu att det var fel):

* Sätter kameran på MF och riktar den mot objektivet.
* Vrider på fokusringen tills en lampa slutar blinka och tar kortet. Om det inte slutar blinka så kan jag inte ta kortet.

M.a.o så tar detta aaaalldeles för lång tid och i stort sett omöjligt att ta bilder på min dotter.

Därför gick jag och köpte mig FA50/1,4 på autofokus. :)

Innan autofokus kom så fick man blända ner så att motivet fanns innom skärpedjupet när det var brottom.

Sen gick det betydligt snabbare att fokusera manuellt med manuella objektiv eftersom fokusringen var bättre konstruerad på dom, nu finns det ju autofokus objektiv som har användbar fokusring också, men dom hittar man bara i den övre prisskalan.

Sen hade manuella kameror splitprisma eller microprisma på mattskivan som förenklade fokusinställningen betydligt.

/kent.
 
Kent,

Så manuellt med en DSLR är inte himla enkelt då, det har jag iofs märkt men trodde att det var jag som var okunnig. Då är jag tillbaks på ruta ett.

Finns det något man kan göra för att göra det enklare med MF på DSLR? Byta mattskiva? Vet dock ej om det går på min *ist DS.

---

Någon som har erfarenhet av en Pentax MZ-7? Är främst intresserad av om den har manuella inställningar (och inte bara auto).
 
Fast... om man kan ställa in fokus på det sättet några av er har sagt så borde det ju inte vara några problem? Min fråga kvarstår: Hur ställer jag in fokus på en viss punkt med min digitalare?

Kort sagt, hur gör jag som du säger Erik?

/Har fått en nytändning inom MF... :-D
 
Har försökt läsa igenom inläggen,
och alla tips här, och undrar.....
har det blivit "svårare" att fotografera nuförtiden....!?

Stör all inbyggd teknik
=fotograferingshjälpmedel
i dagens DSLR själva "bildskapandet...?"

Dagens DSLR har ju otroligt många inställningsmöjligheter, fotograferingshjälpmedel, som också bör justeras för den efterföljande bildbearbetningen i datorn...

Det är klart,
att med bra kunskap om de tekniska möjligheterna i kameran, och bra kunskap i bildbearbetning, så blir det tekniskt mycket fina bilder....

Men....!?
 
snysop skrev:
Fast... om man kan ställa in fokus på det sättet några av er har sagt så borde det ju inte vara några problem? Min fråga kvarstår: Hur ställer jag in fokus på en viss punkt med min digitalare?

Kort sagt, hur gör jag som du säger Erik?

/Har fått en nytändning inom MF... :-D

Det finns några olika sätt.

1. Använd autofokusen och lås fokusen på en punkt du använder som referenspunkt. När utövaren tar sig förbi denna punkt skall slutaren vara öppen.

2. Slå av autofokusen helt och använd mattskivan. Använd en referenspunkt precis som ovan. Den omtalade snittbilden/mikroprismor är inte nödvändig. Bl.a. användes vanliga mattskivor för objektiv med bländare 5.6 eller mindre.

3. En lite osäkrare metod är att använda objektivets avståndsskala, men den är användbar med kortare brännvidder.

Det krävs alltså lite fingertoppskänsla i båda fallen.

Hoppas att det hjälper.
 
arneri skrev:
Det finns några olika sätt.

1. Använd autofokusen och lås fokusen på en punkt du använder som referenspunkt. När utövaren tar sig förbi denna punkt skall slutaren vara öppen.

Slutaren vara öppen... Skall jag alltså använda B-läget?
 
snysop skrev:
Slutaren vara öppen... Skall jag alltså använda B-läget?

Nej!
Det fungerar bara om det är mörkt. Annars blir ju filmen överexponerad.

Om kamerans autofokus fungerar så att den vägrar ta en bild om inget finns i fokus kan man göra som i förslag 1.

Sikta på något som är på samma avstånd som du vill fotografera på.
Tryck ner avtryckaren halvvägs så att kameran ställer in autofokus. Håll kvar avtryckaren i detta läge.
Sikta sedan på den plats som motivet skall komma fram till. (Nu får inget finnas i fokus)
Tryck ner avtryckaren hela vägen. (inget händer)
Fortsätt hålla avtryckaren nedtryckt till motivet kommit på rättt plats, då kommer kameran att ta en bild (eller flera om du ställt in den så)

Det är ett kul sätt att fotografera. Stativ är underbart i dessa sammanhang.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Nej!
Det fungerar bara om det är mörkt. Annars blir ju filmen överexponerad.

Om kamerans autofokus fungerar så att den vägrar ta en bild om inget finns i fokus kan man göra som i förslag 1.

Sikta på något som är på samma avstånd som du vill fotografera på.
Tryck ner avtryckaren halvvägs så att kameran ställer in autofokus. Håll kvar avtryckaren i detta läge.
Sikta sedan på den plats som motivet skall komma fram till. (Nu får inget finnas i fokus)
Tryck ner avtryckaren hela vägen. (inget händer)
Fortsätt hålla avtryckaren nedtryckt till motivet kommit på rättt plats, då kommer kameran att ta en bild (eller flera om du ställt in den så)

Det är ett kul sätt att fotografera. Stativ är underbart i dessa sammanhang.

/AnWi


Såklart, hade glömt det där med överexp... :-D

Låter väldigt kul!! Skall testa detta idag. TACK!!!!
 
snysop skrev:
Sitter med två böcker redan men har ännu inte hittat något om hur man fokuserar manuellt med DSLR.

Du gör i princip på samma sätt på en Dslr som på en Slr, på din digitala kamera använder du fokuslampan som referens, när den lyser med fast sken har du rätt fokus.

En fråga bara, varför vill du använda manuellt fokus i stället för autofokus ?

Själv använder jag bara manuellt fokus vid makrofotografering.

/kent.
 
AnWi skrev:
Nej!
Det fungerar bara om det är mörkt. Annars blir ju filmen överexponerad.

Om kamerans autofokus fungerar så att den vägrar ta en bild om inget finns i fokus kan man göra som i förslag 1.

Sikta på något som är på samma avstånd som du vill fotografera på.
Tryck ner avtryckaren halvvägs så att kameran ställer in autofokus. Håll kvar avtryckaren i detta läge.
Sikta sedan på den plats som motivet skall komma fram till. (Nu får inget finnas i fokus)
Tryck ner avtryckaren hela vägen. (inget händer)
Fortsätt hålla avtryckaren nedtryckt till motivet kommit på rättt plats, då kommer kameran att ta en bild (eller flera om du ställt in den så)

Det är ett kul sätt att fotografera. Stativ är underbart i dessa sammanhang.

/AnWi



Ursäkta nu mitt litet skämtsamma,
men ändå allvarliga inlägg! :)

Här är nog ett exempel på vad jag bukar skämta om,
att många fotografer har blivit "passagerare i sin kamera"!

Fotografen är inte "föraren" längre! ;);)
 
Hm.. Om du fortfarande vill fota analogt kan jag bara rekommendera: Minolta SRT101 + 50mm/1:1,7,

Det är den största sökaren jag någonsin sett och det är otroligt lätt att ställa in skärpan tex jämfört med "Kungen"-Nikon FM. Det faktum att SRT:n dessútom verkar ha blivit tillverkad med kärlek (till skillnad från FM:an) ger en otroligt skön känsla när man jobbar med den.

Jag kan nästan svära på att den har en själ faktiskt.. Helt underbart.

Och förresten, Karin, skärpa ställer man in genom att se var i det blir skarpt i bilden, inte genom att titta på en prick som blinkar.. Då är det ju fortfarande kameran som bestämmer var skärpan ligger!

Det finns sökar-förstorare som kan förstora upp till 3 gånger till digitala systemare tror jag.
Kan verkligen vara värt att kolla upp, men om det finns till Pentax Ist vet jag ej..
 
Zoso skrev:
En fråga bara, varför vill du använda manuellt fokus i stället för autofokus ?
/kent.

Kameran hinner inte med ibland, eller så gör jag fel.

Eller hur gör man annars om man på nära håll vill fota t.ex en bil som åker förbi? Autofokusen hinner inte med.
 
Benganbus skrev:
Ursäkta nu mitt litet skämtsamma,
men ändå allvarliga inlägg! :)

Här är nog ett exempel på vad jag bukar skämta om,
att många fotografer har blivit "passagerare i sin kamera"!

Fotografen är inte "föraren" längre! ;);)

Japp, det är så jag känner mig. Därför ville jag börja om från början med analogt och manuellt och hela rasket. :) Min DSLR gör mig lat samtidigt som den lär mig mycket.
 
Danlo skrev:
Hm.. Om du fortfarande vill fota analogt kan jag bara rekommendera: Minolta SRT101 + 50mm/1:1,7,

Och förresten, Karin, skärpa ställer man in genom att se var i det blir skarpt i bilden, inte genom att titta på en prick som blinkar.. Då är det ju fortfarande kameran som bestämmer var skärpan ligger!

Tack för tipset men då jag har Pentax så köper jag hellre det. Kan ju använda i stort sett alla gluggar på min digitala som den analoga. :) Bättre att hitta ett schysst Pentaxpaket med bra gluggar så de kan användas på båda kamerorna.

Ang skärpan, så måste jag titta på pricken också för om den inte slutar blinka så kan jag ej ta fotot.
 
snysop skrev:
Kameran hinner inte med ibland, eller så gör jag fel.

Eller hur gör man annars om man på nära håll vill fota t.ex en bil som åker förbi? Autofokusen hinner inte med.

Då använder du konturnerlig autofokus, vilket innebär att kameran justerar fokus hela tiden medans du håller avtryckaren nedtryckt till hälften, dvs den följer det rörliga motivet tills du trycker utav helt, vad har du för kamera igentligen ?

/kent.
 
Hmm.. jag tror att det kanske kan vara så att du måste ställa in kameran på helmanuellt läge för att du själv ska kunna välja att ta en bild även om kameran tycker att det är oskarpt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.