Annons

Hur fungerar en analog systemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
TACK igen!

Ni som besvarat mina frågor. Fick idag hem min studioutrustning och nu vet jag hur jag skall ta bäst självporträtt. MF och ställa in objektivet på avståndet och sen vips med fjärrkontrollen. :)
 
Re: TACK igen!

snysop skrev:
Ni som besvarat mina frågor. Fick idag hem min studioutrustning och nu vet jag hur jag skall ta bäst självporträtt. MF och ställa in objektivet på avståndet och sen vips med fjärrkontrollen. :)
OK - men var noga med avståndet.
För ett bra porträtt: kort skärpedjup och fokus på ögonen...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Lever den här tråden fortfarande!!? :)

Lämnade er ju vid 12-tiden!!
(Gatufoto, Crimson, fika och annat)

Hoppas det har blivit några bra svar? :)

Hur som helst, för mig blev det hyffsat fint fotoväder på Södermalm på eftermiddagen.

Men bara analogt, med en M Leica, men mycket HF!! ;)
B)
 
Betr skillnad mellan analog och digital vad gäller ekonomin. Jag håller på och plöjer igenom tvenne fullpackade A4-pärmar med negativfickor - ca 400 st x ca 30 kort i snitt = uppåt 12000 neg - från min s/v mörkrumsperiod 67-71.
En rulle TRI-X köpte jag då för ca 3(tre) gurra (en kodakanställd klubbkompis!). Men ändå märker jag nu, att det var inte ofta, som man 'ödslade' mer än 2-3 exponeringar på samma motiv, och någon gaffling var det aldrig tal om. För det mesta bara en tagning. Såvida det inte var något 'uppdrag', när bilder skulle fram till dagen efter, och filmen 'soppas' på kvällen oavsett antalet kort - då kunde man låta Spotmaticen rassla på...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Zoso skrev:
....Med den gammla kameran ställer du fokus manuellt med en ring på objektivet, och när du har fokus indikeras det i sökaren genom att...

1) Snittbild = två halvor i en cirkel blir till en.

2) Microprisma = en cirkel i mitten på mattskivan blir klar...........



Hrm, jag använder enbart en rutmönstrad mattskiva på min Contax SLR och jag tycker det fungerar väldigt bra ändå. Fast det är lite kinkigare när det blir mörkt. Enbart mattskivan räcker i många fall, fast det kan ju bero på Zeiss-optikens fina prestanda på stora bländaröppningar? Har läst lite om det här i andra forumtrådar där man på Nikon-kameror kunnat ställa skärpan betydligt lättare med Zeiss ZF-optiken än med Nikkor original.

"Exponeringen ställer du in genom att vrida in slutartiden och bländaren så att två nålar möter varandra i sökaren, den ena nålen är för tiden och den andra bländaren, om kameran är riktigt gammal så finns det ingen inbyggd exponeringsmätare, då får man mäta med en lös mätare och ställa in resultatet på kameran.

Moderna kameror har olka former av automatik som gör det där jobbet åt dig, tex du ställer in den bländare du vill ha och kameran ställer in slutartiden eller tvärt om, sen finns även ett läge där kameran ställer in allt, ofta efter vissa program som tex landskap eller porträtt, då väljer kameran tid och bländare som passar för motivet...."

Exponeringen kan även indikeras med lysdioder i sökaren, så funkar det på många äldre modeller. Det kan även vara kombinerat med slutartidsskala och sedan visas även inställd bländare på de riktigt användarvänliga kamerorna.


Jag har också en modern systemkamera som började tillverkas 2004 och den har helt manuella inställningar och saknar automatik, kanske inte modern i grundkonstruktion men likväl nykonstruerad. Lysdiodindikering för rätt exponering. Helt mekanisk och batterioberoende dessutom. Endast exp.mätaren kräver batteri. Ingen SLR dock utan en mätsökarsystemare.Bild här:
 

Bilagor

  • pict0209.jpg
    pict0209.jpg
    53.3 KB · Visningar: 108
Senast ändrad:
Ok, nu är jag här igen! ;)

Och tror,
att många av dagens fotografer skulle må bra av att pröva en "grundkamera" ett liten stund,
just för att att få litet
grundförståelse/grundkunskap om elementär (amatör)fotografi!

OCH, våga lämna "trygghetsnarkomanernas fotografi"
och våga pröva en "enkel" kamera! ;)

Tex, en så'n kamera som farfar hade!
Han som fyllde hela album med familjebilder! :)

Att pröva en kamera för rullfilm/småbild,
utan exponeringsmätare,
utan avståndsmätare...
Bara för att börja förstå sambanden med ljus/exponering/bländare/skärpedjup/slutartid/rörelse...

Min upplevelse av idag, är att många köper en helautomatisk fotografiaapparat,
för att kort med.
Och det funkar ju i många fall ganska bra.

Men, sedan vill några utvecklas i sin fotografi, med nyfikenhet om vad som händer i kameran...
Och varför..
Och hur man skulle kunna styra kameran, och varför..
Och försöker då starta den utvecklingen i sin helautomatiserade fotoapparat.....

Visst går det...

Men tror ändå det är en ganska svår och bakvänd "fotoskola!"

Men alla gör som dom vill! :)
 
ANNONS