Annons

Hur framkalla billigare?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterAxelsson

Avslutat medlemskap
Hej.

Är det någon som har ett tips kring dilemmat:

Jag vill kunna ta många bilder, och gärna experimentfotografera mer, men vill helst inte betala vad det kostar att framkalla allihop. Många bilder till hög kvalitet kostar ju en del...

Att framkalla själv i färg känns inte som ett alternativ och jag vill heller inte framkalla bilderna i en dålig kvalitet.

Hur gör ni andra?

Tack på förhand
Peter
 
Att framkalla negativ färgfilm är inte mycket svårare än att framkalla svartvit negativ film. Att själv ta fram färgkopior av hög kvalitet är betydligt svårare. Då bör man satsa på en färglabometer med hög kunnighet och kvalitet. En annan möjlighet kan vara att framkalla filmen själv, skanna med en bra skanner och skriva ut på bläckstråleskrivare eller på nätlabb.
Se även:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=147360#post147360
/Harald
 
Det är, i princip, ingen skillnad. Tidigare råkade jag ut för en engelsk framkallare från Photax som hade problem med Fujifilm. Det blev ”myrgångar”. Numera kör jag med Tetenal och Kodak och de fungerar utmärkt. Dock räcker framkallaren till något färre högkänsliga filmer. Även antalet framkallningstillfällen ska minskas om man framkallar filmer med >= 400 ASA. De förorenar framkallaren mera. Samma sak gäller generellt 120-film som snabbare ger framkallaren en brun färg. Kapaciteten minskar med ca 20 % för dessa filmer. Även hållbarheten sjunker något om man framkallar högkänslig eller 120-film.
/Harald
 
En annan möjlighet är att gå över till dia. Köper man film i storpack blir den billig och framkallning utan ramning är inte heller så dyrt.

Fördelen med dia är att bilderna är lättare att betrakta på ljusbord än negativa bilder, och slipper scanna så mycket.

Att dia sedan är mer känslig för korrekt exponering är ju både bra och dåligt när man experimenterar...
 
Agfa Precisa

Bara ett tips: PHOTAX säljer en diafilm som är förpackad för spanska AP och heter Novocrome och är på 100 ASA. Den är inget annat än den modernaste Agfa Precisa, den har t.o.m. Agfa-märkningen kvar i perforeringen. Och bäst av allt: Priset! 248:- för 10 st, visserligen excl. framkallning och ramning (men det är ju det mesta idag). En toppenfilm!
 
Photax har Velvia och Provia i ProPack förpackning. De fanns i prislistan under ProPack-film. Det verkar som om filmen redan ligger på 20 rullar. Vet ni om filmerna är numrerade från 1-36?
Finns det någon nackdel med at köpa ProPack-film?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.