Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera en bildskärmsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

oneeye

Medlem
Min bildskärm (Dell 2408WFP) fungerar inte riktigt som den skall (betraktningsvinklarna stämmer inte). Skärmtillverkaren önskar att jag fotograferar av skärmbilden och skickar bilderna till dem.

Jag har satt upp min D70s med ett Tamron 17-50/f2,8 på stativ framför skärmen och tagit en serie bilder i lite olika vinklar med exponeringstider mellan 60 - 125.
De uppenbara bristerna (som syns i verkligheten) blir synliga endast om jag kör i RAW, men med lite olika variation i bildversionerna. AF fungerar inte särskilt bra för skärmen (hittar inte fokus trots lite olika försök), men jag är van vid manuell fokusering (använder ofta äldre gluggar utan AF [ofta ett Nikon 55/1,2 som jag även testade för detta tillfälle]) så jag har använt det läget utom vid de sällsynta tillfällen då AF faktiskt fungerade.

Det är just fokusering som är besvikelsen - bilderna blir helt enkelt väldigt oskarpa - oavsett hur jag bär mig åt, manuellt eller AF.

Jag har förstått att detta med att fotografera bildskärmar är rätt speciellt och jag skulle gärna få lite råd i hur jag bäst skall gå till väga i just detta fall - men gärna rent allmänt också om det är någon som vet (tiderna jag använt verkar i alla fall fungera för att undvika de värsta störningarna från skärmens egen uppdateringsfrekvens).

Mvh
oneeye

Tejpa fast något på skärmen och ställ skärpan, ta sedan bort tejpen och knäpp. Lång slutartid har jag också hört att man ska ha för att undvika problem med skärmuppdateringens frekvens.

Det är just fokusering som är besvikelsen - bilderna blir helt enkelt väldigt oskarpa - oavsett hur jag bär mig åt, manuellt eller AF.

Jag har förstått att detta med att fotografera bildskärmar är rätt speciellt och jag skulle gärna få lite råd i hur jag bäst skall gå till väga i just detta fall - men gärna rent allmänt också om det är någon som vet (tiderna jag använt verkar i alla fall fungera för att undvika de värsta störningarna från skärmens egen uppdateringsfrekvens).

Mvh
oneeye

Är det inte så enkelt att du är för nära skärmen med ditt objektiv? Jag känner nämligen inte igen att det skulle vara svårt att fota av en bildskärm.

Jag känner inte heller igen att det skulle vara svårt att fotografera bildskärmar. Skärmens uppdateringsfrekvens är för övrigt irrelevant i normalfallet eftersom plattskärmar inte flimrar som bildrörskärmar gör.

Ett litet tillägg:

Jag missade att du skrev att du fotar i olika vinklar. Då känns det som att du inte kan räkna med full skärpa på hela skärmen med så stor bländare som 2,8. Rakt framifrån är den däremot inga problem, men hur har du det med närgränsen för objektivet? Att fokusera till maxskärpa manuellt är ju inte alls svårt så länge du inte försöker göra något som ditt objektiv inte klarar av.

Tillräckligt långt skärpedjup?

Hmmm...har jag fått nåt om bakfoten? Killen plåtar en yta. Vad skall han med skärpedjup att göra då?

Skärpedjupet på min gamla lådkamera sträckte sig från nån meter till oändligheten...

Med min moderna kamera i vidvinkelläge är skärpedjupet nån centimeter till oändligt...

Förmodligen har jag väl missuppfattat nåt...

MVH Bo Nilsson

Min bildskärm (Dell 2408WFP) fungerar inte riktigt som den skall (betraktningsvinklarna stämmer inte). Skärmtillverkaren önskar att jag fotograferar av skärmbilden och skickar bilderna till dem.

Jag har satt upp min D70s med ett Tamron 17-50/f2,8 på stativ framför skärmen och tagit en serie bilder i lite olika vinklar med exponeringstider mellan 60 - 125.
De uppenbara bristerna (som syns i verkligheten) blir synliga endast om jag kör i RAW, men med lite olika variation i bildversionerna. AF fungerar inte särskilt bra för skärmen (hittar inte fokus trots lite olika försök), men jag är van vid manuell fokusering (använder ofta äldre gluggar utan AF [ofta ett Nikon 55/1,2 som jag även testade för detta tillfälle]) så jag har använt det läget utom vid de sällsynta tillfällen då AF faktiskt fungerade.

Mvh
oneeye

Konstigt. Jag behöver bara trycka på knappen med min Canon SX1 i Autoläge så fastnar skärminnehållet direkt. Kan till och med läsa denna text avfotograferad.

MVH Bo Nilsson

Jag får tacka så mycket för allt ert engagemang i den här frågan.
(Har precis kommit tillbaks från en kvällsrunda och satt mig framför datorn - det är därför jag kommer tillbaks så här sent i tråden.)

Ja, det är verkligen märkligt. Jag har tagit bilder på skärmen med min lilla Sony DSC-W15 (trevlig liten sak med Zeiss-optik) - då blir skärpan rätt hygglig men den räckte inte riktigt till ljusmässigt.

Avståndet mellan skärmen och kameran har legat på c:a 150 - 200 cm. Bländare har varierat med några tredjedelssteg mellan 2,8 - 5.
D.v.s. skärpedjup och närgräns för det här helt platta motivet är nog inte något problem.

Självklart blir skärpan inte perfekt över hela skärmen i sned vinkel. Problemet är att det inte finns någon korrekt fokus rakt framifrån heller.

Jag skall testa tipset med att fästa en skrivet ark på skärmen och ta skottet utifrån det. Dock inte i kväll när det finns en så skön morgondag att skjuta upp det till.
Hör av mig igen när jag testat lite fram och tillbaka.
/oneeye

En Canon SX-1 har en 6x4mm stor sensor - vill du jämföra skärpedjupen så blir detta som att blända ner till F/11 på D70 vid "20mm" brännvidd. I jämförelse är SX-1 som att smälla på ett 19-370mm F/11-22 zoom på Nikonkameran...

Ang skärmen så har den väl 60Hz uppdatering, så bländare som ger tider på 1/15 ungefär verkar rimligt. Blända ner mer. Kameran står ju på stativ... Varför det skulle vara svårt att fokusera vet jag inte, men för att slippa trassla in sig för mycket i diskussionen så är ju förslaget om att använda AF på ett vanligt A4-papper man ritat lite streck på med en bred tuschpenna tillfälligt tejpat framför skärmytan ganska bra om det nu är så att det är skärmuppdateringen som gör att AF har problem. Lycka till!

Huh? Hur kan man inte lyckas få fokus på en skärm? Det är väl bara ha nåt random fönster uppe och sikta på en hyfsat skarp linje och sen fokusera. Bra exempel att sikta på är linjen mellan vitt och mörkgrått här på fotosidan. Då går det verkligen inte att misslyckas.
Eller ja, såklart man kan, men då är nog objektivet man använder inte riktigt friskt.

Hmmm...har jag fått nåt om bakfoten? Killen plåtar en yta. Vad skall han med skärpedjup att göra då?

Skärpedjupet på min gamla lådkamera sträckte sig från nån meter till oändligheten...

Med min moderna kamera i vidvinkelläge är skärpedjupet nån centimeter till oändligt...

Förmodligen har jag väl missuppfattat nåt...

MVH Bo Nilsson

I vidvinkelläge ligger du på en brännvid på 5mm. Så ja, ditt skärpedjup är enormt i jämförelse med vad en D70 har på 17mm på 2.8. Det är inte direkt jämförbart.
Och fotar han en skärm i en annan vinkel än framifrån behöver han ganska liten bländare för att få skärpe på hela skärmen.

f/4,5 1/50 sec
ISO 100

Nog duger skärpan även utan någon speciellt ansträngning, eller?

Jo TFT flimmrar lite, men endast mycket lite så hyggligt nya TFT behöver man inte bekymmra sig om att välja slutartid med någon större omtanke - dock vissa jättenya platttv med LED-backligt flashar backlighten för att minska problemet med upplevt eftersläpning med rörliga objekt, och dessa är svåra att fota vettigt..

Bilagor

• fullbild_400.jpg
    fullbild_400.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,055
  • fullbild_400_100procent.jpg
    fullbild_400_100procent.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,041
Kan hålla med i det mesta som sagts ovan. Men något är uppenbarligen fel någonstans eftersom jag inte ens får vettig skärpa rakt framifrån. Vi pratar om en ett motiv med helt platt yta så skärpedjupet är rätt försumbart.

Nästa steg är att kolla min kamerautrustning i några olika situationer.

Kan dock berätta att den nya serie bilder jag tog på skärmen rakt framifrån gav en del märkliga resultat. Exponeringstiderna varierade jag från 1,3" till 125 (bländare från 22 - 2,8 och ISO var 320 eller 200).
Vitbalans = Automatisk.
Avstånd till motivet cirka 120 cm.
Fokusmetoden var att använda ett papper på skärmen och fokusera med AF, sedan växla till manuellt för att ta hela serien med bilderna på skärmen.
Sammanlagt 38 bilder tog jag (en hel del överlapp för att jämföra vad olika ISO kunde betyda - och jo, bilder skilde sig åt [skärpa och färgtemperatur] med samma tid och bländare men vid olika ISO). Av dessa var en (1) rätt ok (den på 1,3" - där var det minst TFT-flimmer också), eller i alla fall halvskarp. Resten hyfsat oskarpa och i en massa variationer på färgläget (mycket grönt och blått) - d.v.s. samma resultat som tidigare (jag hoppade över infon om färgtemperaturer då).

Vad detta har för orsak är svårt att säga just nu. Jag blir som sagt tvungen att gå igenom hus och gluggar lite mer allmänt för att få styr på detta.

Gåtan har fått sin lösning.
Efter att ha gjort en fullständig genomgång av samtliga gluggar som använts för det här projektet kunde jag konstatera att ingen av gluggarna gav den rätta fokuseringen.
17-50-optiken samt 18-70-gluggen följde varandra rätt lika. Uthärdlig (men inte mer) fokus från respektive minsta bländaröppning fram till c:a f 7 - 8. Därefter inte ens uthärdlig.
Den gamla trotjänaren Nikkor 55/1,2 klarade sig bättre, men ändå långt ifrån där jag var van att känna igen den från min F3:a.
Det var rätt uppenbart att det måste vara huset som var boven.
Och jodå, det visade sig att det var huset som bakfokuserade.
Lasses Kameraservice är ett guldställe för alla lyckliga Nikonägare (det här var mitt första besök där, jag har alltid tyckt att de legat för långt bort från där jag bor, men det tycker jag inte längre, av vad som framkommer. Måste bara få delge mitt besök där:)
De tog in kameran på en gång. Undersökte den och fixade till felet.
De kollade även Tamron-gluggen samt min Nikon 18-70/3,5-4 och gav mig en komplett rapport om de bägge objektiven.

- Jaha, vad blir jag skyldig? frågade jag.
- Tja, egentligen ingenting, men 50 spänn till fikakassan är väl ok, tyckte grabben som gjorde jobbet.
- Va? Men det är ju löjligt billigt! Jag har inga kontanter men här är mitt kort.
- Vi tar inte kort. (Är det inte helt underbart att det fortfarande finns ställen som håller sig utan kortmaskiner? Det var också symptomatiskt för hela stället som andades skön gammal och gedigen analog kamerakunskap - samtidigt som de har järnkoll på allt digitalt - WOW!)
- Var ligger närmaste bankomat?
- Strunt i det. Det löser sig nästa gång du kommer.
- Jamen bank- eller postgiro då?
- Strunt i det. Det löser sig nästa gång du kommer.

Lasse himself tog även en titt på mitt 55/1,2 för att se om det lilla glappet i fronten jag kände kunde ha någon inverkan. Det hade det inte konstaterade han helt ärligt. Spar pengarna till något annat!

Tja, vad mer finns att säga?
Jag lär ju återkomma.

I övrigt för jag tacka alla som engagerat sig igenom den här tråden för alla tips och råd!

Jag förstår inte ändå...

Du skulle alltså "fotografera" av skärmen? Varför då? Om jag fått det uppdraget hade jag med ett enkelt musklick kunnat "skära ut" hela skärmen.
Ett program för detta är tex "Quick Screen Capture" och det är dessutom helt gratis.

MVH Bo Nilsson

Du skulle alltså "fotografera" av skärmen? Varför då? Om jag fått det uppdraget hade jag med ett enkelt musklick kunnat "skära ut" hela skärmen.

Det är inte signalen till bildskärmen det är fel på; det är hur den visar det. I originalinlägget: "Min bildskärm (Dell 2408WFP) fungerar inte riktigt som den skall (betraktningsvinklarna stämmer inte). "

Per.

Ett program för detta är tex "Quick Screen Capture" och det är dessutom helt gratis.

MVH Bo Nilsson

I det här fallet handlade det inte om någon "print screen", utan om hur man som användare upplever vad som visad på skärmen i olika betraktningsvinklar (jag skriver om det i början av den här tråden) - då finns ingen annan möjlighet än att fotografera skärmen utifrån ett bestämt uppställt mönster med i förhand givna vinklar etc. och så får man vrida skärmen vartefter med t.ex. 10 grader i taget.

Mvh
oneeye

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar